Vooropgesteld:
Het zoeken naar een nieuwe pup is geen vervanging van... Dat wil ik even voorop stellen. Rex is Rex en niks of niemand kan hem ooit vervangen. Zou ik ook absoluut niet willen. Een nieuwe pup zou er komen omdat we gewoon iets nieuws en hopelijk ook iets moois kunnen opbouwen met een nieuw gezinslid. Een individu dat zijn/haar eigen plaats gaat krijgen in ons gezin.
Dit is een weloverwogen beslissing, ook al zijn we er al snel mee bezig en zitten we nog volop in een rouwproces, die gemaakt wordt met in gedachten houdend dat er gewoon even tijd overheen gaat voor er ook daadwerkelijk een pup in huis gaat zijn ivm wachtlijsten.

Afgelopen woensdag hebben we, toch geheel onverwachts ondanks zijn leeftijd van 13,5 jaar, afscheid moeten nemen van onze Rex. Mijn maatje, mijn steun en toeverlaat die er Altijd voor me was. Hij troostte me als ik verdrietig was en liet me geen seconde alleen, zelfs als ik naar de wc ging lag hij het liefst aan m'n voeten erbij of als ik in bad ging dan lag hij lekker naast me te snurken. Hij sliep met ons elke nacht, voor 13,5 jaar lang. Elke seconde die voorbij gaat nu, is weer een nieuwe seconde die me verder weg brengt van onze laatste momenten samen. De harde waarheid dat ik geen knuffel of aai meer kan geven, geen snoet meer tegen mijn gezicht voel als ik verdrietig ben... ik ga er echt aan onderdoor.
En dan komt de andere kant van het verhaal, en de reden waarom ik vooral dit topic open, en ik denk dat elke eigenaar die afscheid heeft moeten nemen van een dier gaat denken: Wil ik nog een nieuwe hond als zo'n afscheid me helemaal door de mangel haalt? En wanneer wil ik die hond? Is het te snel om al onderzoek te doen ernaar of niet?
Velen van jullie zullen misschien wel vinden dat we veel te snel zijn hiermee, maar blijven stilstaan bij alles wat ik op dit moment gigantisch hard mis, breekt me helemaal op (en we zijn pas 2 dagen verder). Ik moet iets doen en ondanks dat het aan de ene kant echt heel veel pijn doet om hiermee bezig te zijn, laat het mij (en ons gezin) tegelijkertijd ook al stiekem een beetje uitkijken naar het moment waarop ons gezin weer een beetje meer uitgebreid wordt en het feit dat ik niet constant bezig hoef te zijn met rouwen. Onze zoon gaat binnenkort weer naar school, mijn man werkt fulltime en ik... ik zit fulltime thuis in een leeg huis. Geen geluiden meer van Rex die in de mand gaat liggen, of dat ik hem hoor drinken in de keuken. Geen aanwezigheid meer, geen maatje meer wat constant bij me is. Dat vooruitzicht maakt me echt vreselijk depressief.
Dus... we zijn ons aan't oriënteren op fokkers. We zijn het er al jaren over eens dat als we ooit bij het moment komen dat we afscheid hebben moeten nemen van Rex en toch een nieuwe viervoeter willen, we graag een oud Duitse Herder pup in huis willen nemen. Ik heb door de jaren heen gewoon voor de fun al eens gekeken hier en daar. Nu zijn we dan toch sinds gisteren gericht aan't zoeken en heb ik zelfs al een paar mailtjes de deur uit gedaan naar een paar fokkers die ons enorm aanspreken wat betreft de honden die ze hebben zitten als ook hun fokbeleid en hoe ze omgaan met het grootbrengen van de pups na de geboorte.
Toch knaagt het ook aan me, want het is verdorie pas 2 dagen geleden. Vandaag wordt hij gecremeerd en morgen mogen we zijn urn en mijn as sierraad ophalen bij het crematorium. Hij is nog geeneens thuis en we zijn al aan't kijken voor een andere hond. Als ik dat zo lees nu lijkt het wel alsof ik er heel onverschillig mee omga, maar natuurlijk zien de mensen niet hoe ik in een non-stop status van verdriet leef nu. Niemand ziet hoe mijn man mij uit Rex z'n mand heeft moeten tillen woensdag avond nadat ik ontroostbaar was. Niemand ziet hoe ik troosteloos op de bank lig met zijn halsband in mijn handen. Niemand ziet de paniekaanvallen en de hyperventilatie waar ik al dagen tegen vecht, maar waar ik van verlies.
We zijn dit nu aan't doen, contact zoeken met fokkers, omdat we ook weten dat er wachtlijsten zijn bij fokkers en we dus niet bij wijze van spreken morgen al een pup kunnen gaan halen - daar moet ik eerlijk gezegd ook niet aan denken nu. Ik wil echt nog even de tijd hebben om dit verlies proberen te verwerken - dus dat er nog best even wat tijd overheen gaat voor we daadwerkelijk echt een nieuwe pup zouden verwelkomen. En aangezien we een paar specifieke fokkers op het oog hebben, wetende dat er wachtlijsten zijn, willen we ook eigenlijk niet te lang wachten met aanmelden en contact zoeken omdat het dan natuurlijk nog langer gaat duren en tegen de tijd dat we hopelijk klaar zijn voor een nieuwe pup, we dan niet alsnog een half jaar moeten wachten.
Iedereen gaat natuurlijk op zijn/haar eigen manier om met verlies en iedereen is er of misschien nooit of misschien al wel snel aan toe om te kijken voor een nieuw maatje. Ik zou heel graag ervaringen van anderen horen. Hoe gingen jullie om met het hartverscheurende verdriet? Hoe kwamen jullie tot de beslissing om eventueel voor een nieuw maatje te gaan kijken? Er is inderdaad geen goed of slecht hierin denk ik en iedereen moet doen waar ze zich prettig bij voelen, maar het is toch fijn om er met anderen over te praten.
Nogmaals:
Het zoeken naar een nieuwe pup is geen vervanging van... Dat wil ik even voorop stellen. Rex is Rex en niks of niemand kan hem ooit vervangen. Zou ik ook absoluut niet willen. Een nieuwe pup zou er komen omdat we gewoon iets nieuws en hopelijk ook iets moois kunnen opbouwen met een nieuw gezinslid. Een individu dat zijn/haar eigen plaats gaat krijgen in ons gezin.
Dit is een weloverwogen beslissing, ook al zijn we er al snel mee bezig en zitten we nog volop in een rouwproces, die gemaakt wordt met in gedachten houdend dat er gewoon even tijd overheen gaat voor er ook daadwerkelijk een pup in huis gaat zijn ivm wachtlijsten.