Portugese mix, welke rassen zien jullie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarritdeG

Portugese mix, welke rassen zien jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 11:12

Sinds 2 en een halve week is de lieve, knappe, eigenwijze, intelligente 5 maanden oude puppy Era bij ons. Ze doet het erg goed maar wij krijgen super veel vragen over wat voor ras het nou is en we zijn zelf ook wel erg benieuwd. Ik heb zelf wel wat vermoedens maar ben heel benieuwd wat jullie in haar zien.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:23

Gewoon een kruising van van alles zou ik zeggen..
Typisch een vuilnisbakkie van straat vind ik het en ik zou me zelf niet afvragen wat het is.

SweetVanille

Re: Portugese mix, welke rassen zien jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:35

Iets van een herdersoort sowiezo. Ik heb bij mijn hond bij Wisdompanel test besteld, misschien ook iets voor jou :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:37

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 11:42

SweetVanille schreef:
Iets van een herdersoort sowiezo. Ik heb bij mijn hond bij Wisdompanel test besteld, misschien ook iets voor jou :)

Ja wij dachten ook iets van herder. Maar we hoorden ook iemand op de hondenschool podengo zeggen. Toen moest ik wel even slikken want wij wilden niet perse een hond met jachtinstinct ivm 2 katten en los lopen wat overigens beide al heel goed gaat :D

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 14:40

Dit zijn haar broertjes en zusjes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een foto met de mama.

Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:53

PodencoxHerder gemixt met straathond.

Of zoiets.

Podenco en een of andere herder toch wel erg duidelijk, als je het hele nest bekijkt.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:55

Gewoon een straathond. Daar zit vanalles en niks in

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:57

Ik dacht ook podenco

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:58

Ik ga ook voor podenco x herder x ??
Met een beetje geluk heb je de trainbaarheid van een herder met het gezond verstand van een podenco.
Mooie hond !

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 15:02

Sclimpre schreef:
Ik ga ook voor podenco x herder x ??
Met een beetje geluk heb je de trainbaarheid van een herder met het gezond verstand van een podenco.
Mooie hond !

Dankje! Haha ja dat zou leuk zijn!! We merken nu al wel dat ze super slim is en leergierig we hebben haar in 2 weken al heel wat bij kunnen brengen :)

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 15:06

Er zijn veel mensen op bokt die podenco een heel leuk ras vinden. Ik lees op internet vooral over jachtinstinct (niet los kunnen lopen) en lastig te trainen.. Kan iemand mij de positieve kenmerken van dit ras dan ook vertellen? :+

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:15

De broertjes en zusjes hoeven niet perse dezelfde rassen te zijn, de moeder kan namelijk door verschillende reuen gedekt zijn.. Als je bijvoorbeeld foto 1 en 3 bekijkt lijkt dit wel het geval te zijn.. 1 is duidelijk podenco maar 3 is weer meer herder..

Maar al met al kunnen er wel 10 rassen in zitten, buitenlandse straathondjes is vaak geen kwestie van 2/3 rassen

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:17

Herder/windhond/ podenco.
Als je het belangrijk vind om te weten kun je een DNA test doen.

Wij hebben in mijn ouderlijk huis een Podenco mix uit Spanje. Zijn zeer sociale en vriendelijke honden, wel met jachtinstinct maar verschilt per mix, training en omgeving of ze los kunnen. Die van ons wel, al jaagt ze ook als ze de kans krijgt. Zeer makkelijk te trainen juist. Mensen verwarren trainen vaak met instinct.

Op internet staat meer dan zat info over karakter etc. 1x googlen en je weet het.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 01-08-19 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:22

MarritdeG schreef:
Er zijn veel mensen op bokt die podenco een heel leuk ras vinden. Ik lees op internet vooral over jachtinstinct (niet los kunnen lopen) en lastig te trainen.. Kan iemand mij de positieve kenmerken van dit ras dan ook vertellen? :+

Het zijn echte plakkers, ze zijn erg aanhankelijk in huis in het algemeen. En net zoals windhonden vaak erg vergevingsgezind, dus niet snel agressief, eerder angstig.

Wij hebben ook een mix met podenco in;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 16:34

SinneJ schreef:
MarritdeG schreef:

Het zijn echte plakkers, ze zijn erg aanhankelijk in huis in het algemeen. En net zoals windhonden vaak erg vergevingsgezind, dus niet snel agressief, eerder angstig.

[ [url=m/2tHAK1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2KEmj6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bQtthZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YWvbkr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een schatje zeg!!! <3. Kan hij/zij wel los?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:39

MarritdeG schreef:
SinneJ schreef:

[ [url=m/2tHAK1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2KEmj6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bQtthZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YWvbkr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een schatje zeg!!! <3. Kan hij/zij wel los?

Dankjewel :D ja hij kan los, maar hij heeft niet zo'n sterk jachtinstinct. Hij heeft op straat geleefd, dus het is wel een plantrekker, wat wil zeggen dat we hem enkel loslaten als we snoep hebben. Hij loopt niet weg van ons, want hij is erg tevreden met zijn nieuwe zetel en entourage, maar hij komt zonder snoep niet altijd meteen naar je toe als je roept en dat is natuurlijk niet wat je wilt. Eigenlijk laten we hem in het algemeen enkel even los in het bos met de andere honden van de wijk en dan houdt hij ons heel braaf in de gaten.

De kat negeerde hij van dag 1, dus wij hebben erg veel geluk gehad wat het jachtinstinct betreft. Hij heeft wel een keer voor mijn ogen een rat gevangen in onze tuin -O- hij was zo snel en ik wist niet eens dat de rat er was. Hij kan het dus wel.

Hij trok ook de vuilbakken om voor een paar weken tot hij zich realiseerde dat hij écht elke dag 2x eten krijgt ;)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:43

Sorry SinneJ, een heel leuk hondje, maar daar zie ik echt 0,0 podenco in..

Ik heb twee podenco ibicenco teven. De hond van TS kan best wat podengo bevatten, maar ik zie vooral herder. Ben het wel met eerdere reacties eens, het is gewoon een straathond, daar hoeven geen rassen aan te pas te komen. En HTK kat is toch ook geen Britse korthaar x Siamees ofzo? Maar gewoon een straatkat.

Qua karakter is het een gokje wat je krijgt met zo'n pupje uit Spanje. Best kans dat er een flink jachtinstinct in zit. En als ik kijk naar mijn twee honden, je kan ze nog zo goed trainen, een podenco van de jacht afhouden is heel moeilijk.
Dit zijn de meiden:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 01-08-19 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:44

Gewoon trainen. Huskys kunnen volgens iedereen ook niet los , maar heb hem altijd los.. en nee , hij gaat nergens achteraan
Afbeelding

Een volle podenco is het niet. Die zien er toch wel anders uit. Vriendin van mij heeft er een , die heeft ze trouwens ook altijd los. Super leuk en lief hondje is dat

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:47

Ik snap dat je het niet ziet hahaha, maar het zit er echt in. Je hebt ze ook langharig/zijdeharig :o het is een mix natuurlijk, dus wat is het dan nog is is de vraag, maar ik heb al heel wat Spaanse honden gezien en ik herken het er zeker in en de organisatie waar hij van komt zegt ook podenco mix.

Onze Tuur is super goed te trainen trouwens, ik zie ook dat jouw pup veel oogcontact maakt en contact legt, dat is de basis en van daaruit kom je normaal gezien heel ver hoor. Je zeker niet laten tegenhouden door de rasomschrijving.

edit; ik vind ze trouwens super leuk met hun grote oren. Jij hebt echt de typische smalle modelletjes waar idd nog heel veel podengo inzit, maar de spaanse asielen zitten vol met halfbloedjes als die van TS en onze Tuur.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 01-08-19 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:48

Kabayo schreef:
Gewoon trainen. Huskys kunnen volgens iedereen ook niet los , maar heb hem altijd los.. en nee , hij gaat nergens achteraan
[ [url=m/S7KwGL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een volle podenco is het niet. Die zien er toch wel anders uit. Vriendin van mij heeft er een , die heeft ze trouwens ook altijd los. Super leuk en lief hondje is dat

Trainen gaat maar tot een bepaald punt. Die van mij luisterde super tijdens gehoorzaamheid, maar in het bos was het zelfbelonende jagen echt veel leuker dan dat ik was. En geef ze ongelijk, ze zijn eeuwen gefokt op het zelfstandig opsporen en vangen van konijnen. Ik heb het opgegeven, ze komen niet meer los in niet afgesloten terrein.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:51

Afbeelding
Dit was onze podenco.
Helaas is zij al weer een aantal jaren niet meer bij ons.
Ik kon er echt alles mee.
Ze was echt mijn vriendin.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet direct iemand een podenco zou aanraden.
Sascha kwam bij ons dat ze al 6 jaar was dat speelt misschien ook mee.
Maar zeker in het begin hebben wij wel spijt gehad haar te hebben opgenomen in het gezin.
Ze zijn best trainbaar hoor.
Maar daar is wel wat meer geduld voor nodig.
Ik persoonlijk zou zo wel weer een podenco nemen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:52

SweetVanille schreef:
De broertjes en zusjes hoeven niet perse dezelfde rassen te zijn, de moeder kan namelijk door verschillende reuen gedekt zijn.. Als je bijvoorbeeld foto 1 en 3 bekijkt lijkt dit wel het geval te zijn.. 1 is duidelijk podenco maar 3 is weer meer herder..

Maar mama ziet er toch meer wel podenco/galgo/windhond uit.
Met een papa als herder-achtige kan het plaatje wel kloppen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:59

Mariska_28 schreef:
Trainen gaat maar tot een bepaald punt. Die van mij luisterde super tijdens gehoorzaamheid, maar in het bos was het zelfbelonende jagen echt veel leuker dan dat ik was. En geef ze ongelijk, ze zijn eeuwen gefokt op het zelfstandig opsporen en vangen van konijnen. Ik heb het opgegeven, ze komen niet meer los in niet afgesloten terrein.

Maar je mag het dus niet van het ras laten afhangen (dat heeft Kabayo ook niet gedaan) en vooral kijken naar je individuele hond. Sommige honden kan je nooit veilig loslaten en dan moet je maar naar een hondenweide of iets dergelijk.

Gewoon proberen en testen, maar test het allemaal eerst aan een lange lijn en ga dan oefenen in een hondenweide en als dat allemaal lukt kan je overwegen het eens te proberen in het bos :)) want als je ze eenmaal kwijt bent, is het echt niet grappig. We kennen allemaal die hartverzakkingen wel. Zorg ook dat je een tuigje hebt waar ze niet te gemakkelijk uit kunnen als dat jachtinstinct heel sterk is, want je hebt echte houdinis.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 17:12

SinneJ schreef:
Gewoon proberen en testen, maar test het allemaal eerst aan een lange lijn en ga dan oefenen in een hondenweide en als dat allemaal lukt kan je overwegen het eens te proberen in het bos :)) want als je ze eenmaal kwijt bent, is het echt niet grappig. We kennen allemaal die hartverzakkingen wel.

Zo zeg daar zeg je wat.
Wij dachten gezien ze zo geobsedeerd op jagen was laten we met haar naar zo'n club gaan.
Die deden voor die jachten van die loeren aan een touw over het veld trekken waar ze dan achteraan moesten.
Al die honden deden dat al heel lang en die deden netjes achter de loer aan rennen en op het eind de loer pakken en dan kon je ze ook zo weer aanlijnen.
En die trainer zei dat doet die van jullie ook.
Ik had daar zo mijn twijfels bij.
Maar oke we proberen het.
Nou het halve veld over achter de loer aan.
Maar achteraan het veld waren bosjes.
En floep Sascha was weg de bosjes in.
Want dat was veel leuker.
Mijn hemel dacht dat ik 'dood' ging.
Uiteindelijk na een half uur zoeken nog niets gevonden.
Ging ik maar achter de bosjes zitten zingen.
En toen kwam ze heel lief aan.