Hond blijft maar gestresst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Hond blijft maar gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 22:22

Sinds bijna anderhalf jaar heb ik een herplaatser uit Rusland. Een gecastreerd reutje die in oktober 3 wordt.
Het is een schat van een dier, heel lief voor de kinderen.
Alleen hij blijft enorm gestresst.
Aangelijnde wandelingen door de bebouwde kom blijft hij vreselijk vinden. Alleen maar trekken en hij is voor heel veel dingen bang.
Zodra hij los kan lopen in een losloop gebied is het goed, dan loopt hij heerlijk te snuffelen gaat spelen, dan is hij in zijn element.
Maar ik woon in de randstad en moet altijd wel over straat met hem.

Marlin blijft het liefste thuis en tijdens het korte plas rondje 's ochtends en 's avonds wil hij alleen maar terug naar huis. Als we dan maar 1 fietser tegen komen, durft hij niet meer te plassen en doet het heerlijk in huis zodra we terug zijn.

In huis is hij ook enorm reactief op geluiden. Hij slaat zelfs aan als de telefoon bij de buren gaat. En het lukt me maar niet om dit te doorbreken.

Ik heb er een enorme nuchtere hond naast, die totaal niet reageert op zijn gestress. Ze zijn knettergek van elkaar, slapen samen, spelen samen. Maar helaas wordt Marlin niet rustiger van haar aanwezigheid.

Mijn zoontje kan niet goed tegen het geblaf van Marlin en wordt hier enorm onrustig en boos van (hij is bijna 5 en heeft autisme en een ontwikkelingsachterstand)

Ik zit eigenlijk met mijn handen in het haar en vraag me af of hij niet beter herplaatst kan worden naar iemand die landelijk woont.
Ik heb hier trouwens ook contact over met de stichting waar hij vandaan komt.
Maar misschien zijn er hier nog mensen met goede tips.

-Ik heb een aantal "middeltjes" geprobeerd om hem te ondersteunen en om de scherpe randjes eraf te halen. Helaas zonder resultaat. (o.a. CBD olie, rescue druppels en puur rust)
-Ik heb geen auto en geen rijbewijs
-Ik loop altijd vaste rondjes met hem, en hij loopt aan een 5 meter lijn. Waar hij los kan gaat hij los.
- We wonen sinds kort in een flat, en hier vindt hij de galerij doodeng.
De omgeving is rustiger en het is 5 minuten lopen naar het dichtstbijzijnde losloop gebied. Alleen die 5 minuten straat is drama.
- In het vorige huis durfde hij ook bijna niet de tuin in, zelfs niet als ik buiten was.
- Hij is ongeveer een maand geleden nog helemaal nagekeken door de dierenarts en gezond bevonden.
- Hij krijgt vers vlees te eten.
- 's avonds en 's nachts blaft hij vrijwel nooit, zodra de kinderen op bed liggen is hij rustig in huis.
- Voor mijn huidige honden heb ik al 3 honden gehad, waarvan 1 angstige (altijd herplaatsers gehad)

Geen idee of er verder nog dingen van belang kunnen zijn.

StonedRomy

Re: Hond blijft maar gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 22:36

Ikzelf geef aan mijn straathond ( zelfde geval, alleen kunnen we hem wel al zijn wandelingen buiten de wijk aanbieden ) sinds kort yucalm van lintbell. Meer mensen met herllaatsers geven dit ook en ik zie echt hele grote verschillen. Veel meer als de cbd olie.

Verder extra omega geven. Ik geef vaak gewoon de omega 3-6-9 die ook voor mensen bedoeld is.

Een goede gedragstherapeut inschakelen en net niet altijd dezelfde ronde. Bij veel honden werkt het als ze de situatie kunnen voorspellen, maar soms kan dat ook paniek veroorzaken.

Hond een eigen rustige plek aanbieden. Liefst nog met geluidsdempers bekleed.

Botten werken ook goed om dingen te ‘ verwerken’

Lickimat ben ik ook fan van, geeft uitdaging zonder dat de hond echt gemotiveerd moet zijn. Dat laatste is bij een kong wel noodzakelijk.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 23:22

StonedRomy schreef:
Ikzelf geef aan mijn straathond ( zelfde geval, alleen kunnen we hem wel al zijn wandelingen buiten de wijk aanbieden ) sinds kort yucalm van lintbell. Meer mensen met herllaatsers geven dit ook en ik zie echt hele grote verschillen. Veel meer als de cbd olie.

Verder extra omega geven. Ik geef vaak gewoon de omega 3-6-9 die ook voor mensen bedoeld is.

Een goede gedragstherapeut inschakelen en net niet altijd dezelfde ronde. Bij veel honden werkt het als ze de situatie kunnen voorspellen, maar soms kan dat ook paniek veroorzaken.

Hond een eigen rustige plek aanbieden. Liefst nog met geluidsdempers bekleed.

Botten werken ook goed om dingen te ‘ verwerken’

Lickimat ben ik ook fan van, geeft uitdaging zonder dat de hond echt gemotiveerd moet zijn. Dat laatste is bij een kong wel noodzakelijk.

Hij heeft inderdaad altijd een kluif tot zijn beschikking.

Hij kan zich terugtrekken in zijn bench, helemaal apart wil hij niet. Ik heb hem net sinds kort zover dat hij 's nachts in de huiskamer kan blijven.

Voor Marlin werkt iedere keer hetzelfde rondje beter dan regelmatig een ander rondje. Dan gaat hij helemaal in de stress. En gaat dan nog meer blaffen als hij thuis is.

Die andere dingen zal ik eens opzoeken.

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 07:26

Hoi ,
Wij hebben ook een rus in huis
Komt hij bij mymartin vandaan?

Mijn ervaring inmiddels is dat het aparte honden zijn,(lees de verhalen maar op de site ).
Wij hebben Ricky,ik ga ook thuis enkel korte stukjes en 1 keer een groot stuk lopen.
Hij moet echt zijn energie kwijt.
Thuis niet altijd te pijlen,onweer knallen vuurwerk vindt hij echt niet leuk.

Ik heb er een chihuahua bij,en die helpt hem wel met dingen relaxter te worden.
Ik heb strezz van puur gegeven,moet wel even gebruiken voor je resultaat hebt.

Tis voor ons een super hond maar met vreemde mensen zowel honden vertrouw ik hem niet honderd procent.

Ik heb ook de gedragsdeskundige van mm erbij gehad maar ben er niets mee op geschoten.
Zelf puzzelen dus

Succes met je Rus

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:03

Heel goed stress management toepassen in alles wat je doet. Ik zou je het boek van Monique Bladder "Kijk eens naar je hond" willen aanraden voor meer achtergrondinformatie over gedrag en hoe om te gaan met angst.
Ik denk dat je heel veel zal moeten inzetten op positieve associatie. Zeker in de flat/op de galerij en op de weg naar het losloopgebied.
Hoe ga je met hem en met de angst om?

Het is heel fijn dat je zo'n stabiele hond ernaast hebt, maar je bent wel een grote uitdaging aangegaan met zo'n hond in een flat en drukke omgeving.

Ik weet niet in welke omgeving je woont? Een goede gedragsdeskundige inschakelen zou je wellicht ook nog kunnen helpen, maar van belang is dat het iemand is met écht verstand van zaken. Ik denk bijvoorbeeld aan Sam Turner (Oost Nederland).

Edit: ik zie dat je in de randstad woont.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 10:51

@colette40: hij komt inderdaad bij MM vandaan. Zij hebben ook aangeboden om met hun gedragstherapeut aan de slag te gaan.

@Nikass: vanwege onvoorziene omstandigheden moest ik plotseling naar deze flat verhuizen. Toen ik hem kreeg woonde ik in een eengezinswoning. Maar daar kon hij ook niet echt aarden.
Dat boek van Monique Bladder ben ik inderdaad ook al tegen gekomen en ik zit daar over te denken om te bestellen.

Ik heb vanmorgen iemand van de stichting aan de telefoon gehad en zij heeft aangeboden om met de gedrags therapeut van hun aan de slag te gaan. Dus dat ga ik zeker doen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:03

Heb je al eens een adaptil halsband geprobeerd? Ik heb hier hele goede ervaringen mee.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 11:28

Princesj schreef:
Heb je al eens een adaptil halsband geprobeerd? Ik heb hier hele goede ervaringen mee.

Nee, die heb ik nog niet geprobeerd. Kan die samen met een seresto band? En merk je hier snel verschil mee?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:49

Als je met de gedragstherapeut van de stichting niet verder komt zou ik toch aan herplaatsen denken. Vooral omdat hij in omstandigheden die bij hem passen (loslopen in een rustige omgeving) wel relaxt is en omdat de combinatie van zijn gedrag met jouw zoontje niet ideaal is.
Veel kans dat jouw hond als hij in een rustiger omgeving terechtkomt meer tot rust komt en het dan wel aankan om voor kortere periodes op plekken te zijn die stresserend voor hem zijn. Vanuit rust kan je naar korte periodes van stress gaan zonder dat dat schadelijk is. Daar leren ze net van. Maar bij teveel stress klapt de hond dicht en leert hij niets meer.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:58

TinkerTreas schreef:
Princesj schreef:

Nee, die heb ik nog niet geprobeerd. Kan die samen met een seresto band? En merk je hier snel verschil mee?

De vraag over de seresto band heb ik even uitgezet voor je, kom ik op terug.
Ik vind persoonlijk dat je vrij snel verschil merkt. Het is uiteraard geen wondermiddel, maar ik zie dat onze fosters vaak snel net even wat zekerder zijn, zonder dat het doorslaat in het negatieve. Het randje spanning gaat er af.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 12:04

Ik denk ook dat de combinatie van een autistische 5 jarige en een overgevoelige hond geen goede combinatie zijn. Voor beide niet. Het kind raaktcer blijkbaar door geprikkeld en je hond weer door het kind.
Ik ben nooit niet zo van het herplaatsen , maar vraag me oprecht af of het in dit geval toch geen goede keuze zou zijn ?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 12:52

Geen probleem hem te combineren met de Seresto band, wel opletten dat ze goed boven elkaar zitten. Beide hebben huidcontact nodig voor een goede werking.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 12:57

Misschien beter voor de hond om een plek bij iemand met een grote tuin buitenaf met veel rust te zoeken.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 13:20

Ik hou ook in mijn achterhoofd dat herplaatsen misschien beter voor hem is.
Marlin wil ook graag iedereen van het gezin bij elkaar houden. Het lijkt wel of hij pas echt tot rust komt als de kinderen op bed liggen. 's avonds en 's nachts blaft hij ook vrijwel niet.

Ik wacht sowieso de gedrags therapeut af en ga proberen of die band de scherpe randjes eraf kan halen.
Mocht ik besluiten om hem te herplaatsen is de zomervakantie toch geen goede tijd daarvoor denk ik.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 13:25

Gedragsterapeuten kunnen doen wat ze willen, bij hun zal het werken maar komt ie weer bij jou met alle triggers etc. dan is het zo weer mis, dit gedraag is niet heropvoedbaar zeg maar, dit zit zo diep en zo instinctief dat blijft bij een hoop dingen zo terug komen. Hoeveel geld en tijd je aan terapeuten er ook instopt. Definitief uit deze situatie halen is de beste oplossing denk ik.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 13:28

Ik zou anniek winters bij je thuis uitnodigen. Ze werkt veel met bange en gestreste honden en ik denk dat ze jou heel goed kan helpen om je hond de juiste begeleiding te bieden

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:58

speurneusc schreef:
Gedragsterapeuten kunnen doen wat ze willen, bij hun zal het werken maar komt ie weer bij jou met alle triggers etc. dan is het zo weer mis, dit gedraag is niet heropvoedbaar zeg maar, dit zit zo diep en zo instinctief dat blijft bij een hoop dingen zo terug komen. Hoeveel geld en tijd je aan terapeuten er ook instopt. Definitief uit deze situatie halen is de beste oplossing denk ik.

Een goede gedragstherapeut leert de baas hoe om te gaan met het probleem/gedrag. De therapeut is er niet om het probleem zelf op te lossen.
Het "gedrag" is slechts een symptoom. Het gaat om de emotie, de angst. Dat kun je inderdaad niet "heropvoeden" (dat kun je nooit met angst) maar je kunt een hond leren, met name door associatie denk ik, dat situaties niet zo spannend zijn als hij dacht.
Hoever je bij deze hond komt weet ik niet, dat is bij elke hond weer anders. Maar als ts er de energie voor heeft, en het niet ten koste gaat van het welzijn van haar kind, is het wel het proberen waard.

Maar ik geef direct toe dat een grote tuin en rustige omgeving zouden bijdragen aan de kans van slagen.

Ts: ik heb het boek gewoon bij de bieb geleend. Dat is misschien een goedkopere optie :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:04

Nikass schreef:
speurneusc schreef:

Een goede gedragstherapeut leert de baas hoe om te gaan met het probleem/gedrag. De therapeut is er niet om het probleem zelf op te lossen.
Het "gedrag" is slechts een symptoom. Het gaat om de emotie, de angst. Dat kun je inderdaad niet "heropvoeden" (dat kun je nooit met angst) maar je kunt een hond leren, met name door associatie denk ik, dat situaties niet zo spannend zijn als hij dacht.
Hoever je bij deze hond komt weet ik niet, dat is bij elke hond weer anders. Maar als ts er de energie voor heeft, en het niet ten koste gaat van het welzijn van haar kind, is het wel het proberen waard.

Maar ik geef direct toe dat een grote tuin en rustige omgeving zouden bijdragen aan de kans van slagen.

Ts: ik heb het boek gewoon bij de bieb geleend. Dat is misschien een goedkopere optie :)

martin gaus heeft dit systeem uitgedacht en gaf ook toe dat het niet werkt. Diertje moet ontprikkeld worden en langzaam de prikkels beetje voor beetje toevoegen, dat werkt niet met kinderen en zeker niet met kinderen die om de een of andere reden het nut en het waarom nooit zullen begrijpen... redelijk kansloos dus

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:05

Ik weet niet over welk systeem jij het hebt, het is in elk geval niet wat ik bedoel :?

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:44

AfricanLady schreef:
Ik zou anniek winters bij je thuis uitnodigen. Ze werkt veel met bange en gestreste honden en ik denk dat ze jou heel goed kan helpen om je hond de juiste begeleiding te bieden

Die heb ik ook benaderd, maar haar prijskaartje vind ik niet in verhouding staan.
Een uur bij haar thuis 300 euro ,betalen vind ik niet erg ,je vraagt hulp maar dit ging mij te ver

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:48

Ik merk bij een van mijn honden als 2 katten heel veel verschil sinds ik magnesium voer (Groene os) en mer de omega olie van icelandpet.
Daarnaast wat voor mijn hond het meest effectieve was:
https://www.agradi.nl/sportzvibe-deken- ... gJhhfD_BwE

Stress maakt meer ''kapot'' dan je verwacht. Door stress krijgen ze vaak andere lichamelijke klachten want weer pijn/ongemak veroorzaakt en wat het gedrag alleen maar versterkt.
eventueel tijdens wandelen een deken recuptex oid.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 10:00

kiwiwitje schreef:
Ik merk bij een van mijn honden als 2 katten heel veel verschil sinds ik magnesium voer (Groene os) en mer de omega olie van icelandpet.
Daarnaast wat voor mijn hond het meest effectieve was:
https://www.agradi.nl/sportzvibe-deken- ... gJhhfD_BwE

Stress maakt meer ''kapot'' dan je verwacht. Door stress krijgen ze vaak andere lichamelijke klachten want weer pijn/ongemak veroorzaakt en wat het gedrag alleen maar versterkt.
eventueel tijdens wandelen een deken recuptex oid.

Ik merk bij Marlin inderdaad dat hij een raar loopje heeft als hij zo gestresst is, dat kan natuurlijk nooit fijn zijn voor zijn lijf.
Magnesium is inderdaad ook wel een idee.

Ik blijf het lastig vinden hoor. Je wilt van alles proberen, maar je kunt maar 1 ding tegelijk testen en dat moet je ook nog de tijd geven om aan te slaan.
En ondertussen zie ik steeds dat Marlin niet fijn in zijn vel zit.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:04

Hoe reageert hij op vreemde mensen? Anders zou ik hem eens mee nemen naar een fysio. Hem lichamelijk laten checken. Vanuit daar kijken of ze andere problemen verwacht die door een DA gecheckt moeten worden. Evt ondersteunen met een van de genoemde dekens. :)
Zo veel stress gaat sporen achterlaten in zijn lichaam. Dat ga je niet alleen oplossen met supplementen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:14

Kan je niet in overleg met de stichting waar hij vandaan komt Marlin een paar weken in een opvanggezin onderbrengen die op een hele rustige plek wonen? Als hij daar prima functioneert weet je dat hij fysiek ok is en kan je samen met de stichting een plan van aanpak opstellen. Allerlei halsbanden en poedertjes lijkt me een doekje voor het bloeden. Dat kan ok zijn voor een éénmalige stress situatie (vuurwerk met oudejaar, vliegreis, etc) maar dat lijkt me op lange termijn geen oplossing en het is nog maar de vraag of het gezond is voor de hond.
Gedragstherapeut kan nuttig zijn als je iets helemaal fout zou doen op een gebied waar je als geleider van de hond veel invloed op hebt. Bv. een hond die uitvalt naar mensen of dieren wordt vaak verergerd doordat de geleider stresst en de leiband extra kort houdt. Daar denk ik wel dat een gedragstherapeut kan helpen om de geleider te trainen (als vind ik 300€ wel heul duur).
Maar in jouw situatie betwijfel ik of het veel gaat veranderen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:50

Sclimpre schreef:
Kan je niet in overleg met de stichting waar hij vandaan komt Marlin een paar weken in een opvanggezin onderbrengen die op een hele rustige plek wonen? Als hij daar prima functioneert weet je dat hij fysiek ok is en kan je samen met de stichting een plan van aanpak opstellen. Allerlei halsbanden en poedertjes lijkt me een doekje voor het bloeden. Dat kan ok zijn voor een éénmalige stress situatie (vuurwerk met oudejaar, vliegreis, etc) maar dat lijkt me op lange termijn geen oplossing en het is nog maar de vraag of het gezond is voor de hond.
Gedragstherapeut kan nuttig zijn als je iets helemaal fout zou doen op een gebied waar je als geleider van de hond veel invloed op hebt. Bv. een hond die uitvalt naar mensen of dieren wordt vaak verergerd doordat de geleider stresst en de leiband extra kort houdt. Daar denk ik wel dat een gedragstherapeut kan helpen om de geleider te trainen (als vind ik 300€ wel heul duur).
Maar in jouw situatie betwijfel ik of het veel gaat veranderen.

Gelukkig lijkt dat voor jou zo. :)
Magnesium kan geen kwaad. Daarnaast helpen de massage deken en evt de recuptex , maar met die laatste geen ervaring, het lichaam ontspannen. Iets wat bij alle vormen van stress essentieel is.
Een nieuwe situatie gaat ook niet direct een oplossing zijn bij een gestresste hond en al helemaal niet om uit te sluiten of hij lichamelijk wel of niet iets mankeert. 1,5 jaar bijna dagelijks stress gaat hoe dan ook een klap geven op het lichaam. Dat is niet zomaar ineens opgelost zonder behandeling.

https://www.moniquebladder.nl/hoeveel-s ... jouw-hond/