Hond veel alleen thuis, maar wel veel ruimte om huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Hond veel alleen thuis, maar wel veel ruimte om huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 14:44

Hoi!

Mijn vriend en ik hebben een huis gekocht met een halve hectare grond eromheen, nu kan mijn paardje eindelijk aan huis *\o/*
We willen ook al heel lang heel graag een hond, alleen werken we allebei op dit moment nog 4 dagen. Er zijn binnenkort wellicht ook wel een keer een baby komen, dan zou ik 3 dagen willen werken en vriend 4 dagen.

Kan je een hond 3 hele dagen alleen thuis laten, maar wel op een 'erf' van een halve hectare? We vinden het belangrijk dat de hond 's avonds en 's nachts gewoon binnen in het huis leeft, maar overdag als we beide werken zou de hond dan lekker op het erf/ weiland kunnen struinen. Er zit ook een grote schuur bij, hier zouden we dan een plekje voor 'm kunnen maken. We wonen aan de rand van het bos, lopen beide hard, dus het idee is wel om veel te wandelen en de hond mee te nemen op een hardlooprondje bijvoorbeeld.

Is dit voor een hond een goed leven? Of zou je dan toch met een uitlaatservice wat moeten doen op die 3 dagen? En is het dan wellicht beter om twee honden te nemen?

Nog veel mitsen en maren, we hebben nog geen kind, voorlopig werk ik nog 4 dagen, etc. etc. Maar dromen mag :D

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:47

Ik hield vroeger op die manier 2 honden.
Ze hadden her perfect samen.
Ik denk dat ze beter af waren dan heel andere honden.

Dus 2 honden die heel veel aan elkaar zullen hebben en jullie overdag niet zullen missen.

Skippy01

Re: Hond veel alleen thuis, maar wel veel ruimte om huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:50

Als twee stuks lukt, is dat gezelliger dan alleen, maar in principe lijkt me dat prima kunnen hoor! Inderdaad wel zorgen dat de hond uit de elementen weg kan, dus een zachte mand in de schuur, en zorgen voor een héle goede omheining :)
Tip; kies een hondenras uit dat bestand is tegen weersinvloeden als ze overdag buiten zijn, maar wel een hond die het ook fijn vind om gezinshond te zijn en binnen te komen.

Sclimpre

Dan zou ik gaan voor 2 honden, met 2 is niet alleen :)
Het wordt wel een klus om ervoor te zorgen dat je omheining in orde is.

Kabayo

Makkelijk. Zou wel 2 halen. Dan hebben ze wat stel aan elkaar.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:51

Ik denk dat het opzich best zou kunnen, mits je je erf heel goed afschermt. Je wil niet dat je hond onder t hek doorgaat en de hele buurt rond gaat wandelen en je hem elke dag bij de dierenambulance op mag halen :') Werken jullie trouwens dezelfde 4 dagen? Niet mogelijk om bijv 1 iemand ma-do te werken, ander di-vrij, dan heb je al dat hij maar 3 dagen alleen zit?

En 2 lijkt me idd beter. Let dan wel op met hondenrassen, sommige springen over een hek van 1,5 meter, dan ben je lang bezig met omheinen denk ik

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:51

Als de financiën het toelaten zou ik eerder voor 2 honden gaan. Gewoon los op je erf laten, of eventueel een stuk afzetten zodat je niet overal hondenstront hebt. Als ze een (verwarmd) hok hebben en bewegingsruimte, lijkt het mij geen probleem dat je 3 (of 4) dagen werkt zonder uitlaatservice.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:53

Ook ik zou er dan twee nemen! Eén hond in deze situatie lijkt me geen mishandeling maar zelf zou ik het niet doen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:54

Ik dan ook voor twee honden gaan, ze willen toch gezelschap en zorg dat er een plaats is waar ze hun behoeften kunnen en mogen doen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 14:57

Twee honden moet ik nog even met vriendlief bespreken haha!
V.w.b. omheining van het perceel; we willen ook twee schaapjes, dus de weilanden worden sowieso met schapengaas afgezet. De rest van het perceel is volledig afgezet met heggen, waar je ook makkelijk schapengaas tegenaan kan zetten zonder dat het er heel lelijk uitziet. Dus dat zou op zich redelijk makkelijk te realiseren zijn.

@theadora99: we werken nu nog dezelfde dagen ja, straks met kind wellicht andere dagen inderdaad dus dan zou het zelfs maar om 2 dagen gaan.

Qua hondenras, vriend is allergisch.. Niet heel erg, maar ik wil gewoon dat de hond bij het gezin hoort en dus binnen slaapt en in de woonkamer bij ons ligt enzo. We zijn ons dus een beetje aan het oriënteren op een hypoallergene hond, een Labradoodle of een Barbet spreekt ons het meest aan. Maar we moeten nog goed onderzoeken of hij daar dan wel tegen kan, hoe die hondenrassen zijn qua gezondheid, hoe ze zijn met jonge kinderen, etc. etc.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:09

Je hebt wel kans, als de 2 honden zoveel alleen samen zijn dat ze erg aan elkaar gaan hechten.
Ze hebben jullie als mens veel minder nodig, ze zullen meer naar elkaar toetrekken dan dat ze in de avond bij jou op de bank zitten.
Honden die grotendeels buiten leven, hebben het in huis snel veel te warm.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 22-07-19 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:11

Je hebt het over een barbet, die hebben wij.
Dat zijn werkhonden, die vooral met hun baasjes willen zijn om mee samen te werken.
Dat zijn geen geschikte honden om overdag zo alleen te laten, ook niet als je er 2 zou hebben.

Misschien kun je beter zoeken onder de typische erfhonden.
Als het om de vacht gaat bv de bouvier.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 22-07-19 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:26

Die van mij zit altijd buiten als er niemand thuis is, en op een veeeel kleiner stuk dan een halve hectare. We hebben een ruime hondenren gemaakt aan de schuur, met een gat in de schuur zodat hij daar naar binnen kan voor beschutting. Dit gaat eigenlijk prima, maar ik merk wel dat hij het gezelliger heeft met een vriendje in zijn ren.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:28

Barbet schreef:
Je hebt wel kans, als de 2 honden zoveel alleen samen zijn dat ze erg aan elkaar gaan hechten.
Ze hebben jullie als mens veel minder nodig, ze zullen meer naar elkaar toetrekken dan dat ze in de avond bij jou op de bank zitten.

Dat is toch net de bedoeling? Als de 2 honden goede vrienden zijn kunnen ze de hele dag rondstruinen in de tuin en hebben ook steun aan elkaar als er iets raars gebeurt (in hun ogen dan). Je wil net niet dat ze jou nodig hebben en beginnen blaffen, huilen of slopen.
En het is ook niet omdat je meerdere honden hebt dat je er minder vriendschap van hebt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:30

Barbet schreef:
Honden die grotendeels buiten leven, hebben het in huis snel veel te warm.

Ben ik het niet mee eens als de honden 4 dagen per week en de avonden bij hun mensen in huis zijn en hun mensen dan tijd voor hen vrijmaken om samen dingen te doen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:32

Het ligt aan de honden of ze alleen thuis kunnen blijven en zich de hele dag zelf kunnen vermaken.
Ik heb twee honden, dacht ook "dan hebben ze elkaar en kunnen ze makkelijker alleen thuis blijven." Dat gaat dus niet op, zelfs als mijn man thuis is vinden ze toch dat ze alleen zijn als ik weg ben. Nou onderneem ik veel met ze en zijn ze nogal eenkennig (understatement..).
Die twee van mij zouden zich niet de hele dag kunnen vermaken, ondanks de grote buitenruimte, andere honden kunnen dat wel/hebben het wel geleerd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:40

Kan makkelijk maar neem er inderdaad nog 1 bij. Wij hebben er 3 samen. 1 grote molosser en 2 Jack russels. Ook zij zitten vaak alleen. Ze kunnen overigens wel de schuur in waar hun hok staat en hun water. Erf is goed omheind want wil ze er niet af hebben.
Voor een hond is een ander hondenmaatje echt heel fijn als ik zie hoe ze hier aan elkaar gehecht zijn.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:45

wel even vakantie opnemen als ze komen, zou ze niet gelijk vanaf 8 weken alleen laten. wel dapper hoor 1 (of 2) honden africhten en een baby tegelijk...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:54

Er is nog geen baby toch? En doorgaans geldt daarvoor niet vandaag besteld, morgen in huis

Een oudere hond die graag buiten is met een pup zou misschien ook kunnen.
Zo ging het destijds bij ons. Oudere hond nam veel van de opvoeding op zich c.q. pup leerde van oudere hond.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 16:29

bettyvn schreef:
wel even vakantie opnemen als ze komen, zou ze niet gelijk vanaf 8 weken alleen laten. wel dapper hoor 1 (of 2) honden africhten en een baby tegelijk...

Haha we weten nog niet eens of er een (of twee) hond komt, of er een baby komt, in welke volgorde ze komen, wanneer ze komen, of we puppies nemen of volwassen honden, etc. etc.
Je vult wel heel erg veel in, wauw :+

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 16:31

Fijn om te lezen dat het in ieder geval goed zou kunnen qua ruimte e.d.! En goede tip om toch te overwegen, als het zover is, om twee honden te nemen zodat ze gezelschap aan elkaar hebben.

We gaan eerst maar eens verhuizen in oktober, hoogste spoed is nu een shetlandermaatje voor mijn haflinger, verder zien we in de loop van volgend jaar/ komende jaren wel hoe de uitbreiding verder verloopt :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 16:38

Ik zou er dan ook twee nemen, en dan zo maken dat ze binnen en buiten kunnen. Wel een dure aanschaf dan als je voor een labradoodle wil gaan. ;)

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:33

Mloes schreef:
bettyvn schreef:

Haha we weten nog niet eens of er een (of twee) hond komt, of er een baby komt, in welke volgorde ze komen, wanneer ze komen, of we puppies nemen of volwassen honden, etc. etc.
Je vult wel heel erg veel in, wauw :+

ohh sorry was niet mijn bedoeling, toevallig gister met vrienden over gehad die met dilema zitten eerst hondje of eerst kindje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:38

Oh, gun zo'n geweldig leven aan twee hondjes uit het asiel?

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:44

Alleen schapengaas? Wil je je hond graag kwijt? Die van mij zou zo verdwenen zijn als die kon rondstruinen met alleen dat als omheining. Zou wel hele hoge stevige omheining, ook eind de grond in, moeten komen voordat ik zoiets zou doen.

Ik had een hond die ik moest herplaatsen en tijdelijk even in de opvang ging bij iemand. Daar zat die blijkbaar ook tijdens werkdagen de hele dag alleen in een grote tuin, ik vond het maar sneu. Snel weggehaald en bij iemand geplaatst waar die gewoon binnen zat. Daar was die ook gelijk een stuk vrolijker. Meeste honden die ik ken liggen liever binnen op de bank in plaats van beetje buiten struinen de hele dag. Dan moet je een echte erfhond nemen die ook altijd graag buiten zijn.