Help! KVV en Brokken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nottinghill

Help! KVV en Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 18:04

Hallo!
Aangezien ik nu zelf het voer van mijn honden betaal en mijn ouders hier niet meer over gaan, ben ik opzoek naar goede voeding.
Ik heb thuis drie honden, een kaninchen teckel van 8 , een standaard teckel van 1 en een kruising van 1. Het zijn actieve honden, die veel lopen, dus ze hebben genoeg energie nodig. Kleine teckeltje heeft wel snel de neiging dik te worden, maar doet het in principe op alles wel goed. De standaard teckel is vrij gevoelig, geeft snel over, heeft snel last van diarree en wil soms zijn brokken niet. De kruising is een straathond, die heeft een stalen maag. :+
Ze hebben een poosje op greenheart premium gestaan en krijgen nu inbalance. Greenheart ging prima, van inbalance word ik niet heel vrolijk, dit was een probeersel van mijn moeder. Maar de grote teckel doet het hier niet echt goed op. Hij heeft veel last van dunne ontlasting.
We kunnen terug naar greenheart, maar aangezien ik graag het best haalbare wil geven, wil ik wat meer onderzoek doen. Je leest nogal veel verschillende meningen dus daarom vraag ik om wat advies. :)

KVV spreekt mij opzich aan, alleen de kruising weegt 25 kg en voor ons is dit niet te betalen, helaas heb ik geen geld op mijn rug groeien. Voor de teckels is dit in principe wel haalbaar, die wegen 3.5 en 8.5 kg. Nou heb ik dus ook gelezen dat je brok en KVV kan combineren, wat mij een uitkomst leek qua geld, maar dit scheen voor honden met een gevoelig spijsverteringsstelsel weer niet goed, i.v.m. de wisselingen in de pH van de maag. Daarnaast weet ik ook niet hoe ik dit zo moet combineren dat ze de juiste voedingsstoffen binnen krijgen.

Je kunt gerust stellen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. :+

Is er iemand die mij hierbij kan helpen en opties kan geven in verschillende prijs klassen?

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 18:34

Je kunt best een aantal dagen in de week brok voeren en een aantal dagen kvv. Gewoon uitproberen of het werkt.
Bij mij krijgen ze 4 dagen brok, de andere dagen kvv, zalmkop, sardines, pens enz.
Ik ben in een jaar een paar keer van brokken gewisseld. Ik was heel tevreden over acana (prairie poultry). Daar deden ze het heel goed op en vinden ze erg lekker. Omdat Acana in verband wordt gebracht met dcm, ben ik overgestapt op arden grange, maar dat vond mijn reu niet lekker. Toen over op wolf of wilderness, dat vindt mijn reu erg lekker, maar hij poept meer en eet ineens gras. Dus nu toch maar weer een zak Acana besteld.
Kvv voer ik verschillende merken, net wat voor handen is, maar meestal kivo, carnibest, smuldier.

Echwel

Re: Help! KVV en Brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 18:41

Kivo heeft brokken die bij hun kvv aansluit
Jarco heeft tegenwoordig brok met hoog vleesgehalte.

Ik voer tegenwoordig s morgens brok en s avonds kvv.
Op een brok erbij overgestapt omdat ik in camper geen vriezer heb en zo de overgang naar een week brok minder is.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 18:47

Ik heb geen honden, maar katten dus geen idee in hoeverre dat gelijk is, maar mijn jongste kat heeft ook een gevoelig darmstelsel. Mijn katjes krijgen s'ochtends KVV (tussen 7 en 10 afhankelijk of ik vrij ben of moet werken) en dan s'avonds in 2 maaltijden brok (tussen 18 en 19 en wanneer ik naar bed ga rond 23). Ik heb ergens gelezen dat als er minstens 8 uur tussen KVV en brok zit het niet veel kwaad kan. Tot nu toe doet de jongste het er ook prima op. Als ik een paar dagen achter elkaar s'ochtends blikvoer ipv KVV geef heeft ze meestal direct weer dunnere ontlasting.

In mijn ogen kan je de KVV dus prima met brok combineren. Ik heb de dagelijkse hoeveelheid KVV door de helft gedaan en geef dat s'ochtends. Voor brok heb ik hetzelfde gedaan als uitgangspunt en ben daarna langzaam gaan minderen tot ze goed op gewicht bleven (kleine katjes die ook snel te zwaar worden)

Succes in elk geval! Voer blijft iets lastigs. Of het nu voor honden of voor katten is xD

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 19:10

Onze hond en kat staan beide op ivm. De kat krijgt duurdere, maar de hond staat gewoon op smuldier. Niet duur, maar hij doet het er erg goed op! Ook onze vorige hond kreeg dit. De kat was wat kieskeuriger. Is smuldier geen optie als betaalbare kvv?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 19:13

Je kunt gerust een maaltijd brok geven en een maaltijd kvv.
Heeft je teckel regelmatig diarree? Hij kan ook gevoelig zijn voor een ingrediënt uit de brok en kvv, gebruik eens brok zonder kip (en/of rund), bijvoorbeeld brokjes met zalm ipv kip.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 19:31

Ik voer kvv van kivo en brok van wolf of wilderness. Gewoon op dezelfde dag. Sochtends vlees en savonds brok. Ook mijn nest pups zo gedaan.

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 19:45

Ik voer farmfood geperste brok en 2x per week kvv van smuldier of rodi

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 20:04

He wat toevallig, ik zit eigenlijk precies in dezelfde situatie als jij TS!

Ik heb mijn kruising (van 30kg) sinds 4 maanden oud t/m nu op Greenheart Premium (Medium Energy), ze doet het er ook prima op. Nu heb ik me wat meer in voeding verdiept en wil ik af van de grote hoeveelheid koolhydraten in deze brok. Ik ben de laatste zak nu aan het opvoeren en ondertussen wat gezonde extra's voor erbij aan het uitproberen zoals verschillende soorten noten, kruiden, af en toe een ei, verschillende soorten oliën, etc. Hiermee merkte ik direct al verschil; ze zit beter in haar vacht en is een stuk actiever/vrolijker.

Als de zak op is ga ik overstappen op Essential Foods (Superior Living), ik ga kijken hoe ze het hierop doet en afhankelijk daarvan inderdaad afwisselen met een KVV. Ik zat zelf te denken aan Energique. Ook de brok hoop ik af te wisselen om verschillende vleessoorten te kunnen aanbieden (als Essential Foods bevalt blijf ik wel bij het merk maar wil ik verschillende lijnen afwisselen).

Ik ben dus eigenlijk met hetzelfde proces bezig als dat jij je op aan het oriënteren bent :) Ik ben benieuwd naar jouw keuzes en 'resultaten'!

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 20:06

Over de afwisseling KVV-brok bij je gevoelige teckel durf ik niet zoveel te zeggen, denk dat je daar het beste achterkomt door het gewoon uit te proberen :)

GigiGlitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 20:22

Waarom zou je KVV én brok willen geven? Gewoon uit interesse! KVV heeft echt een hoop nadelen, natuurlijk ook voordelen, maar vergelijk de hond van tegenwoordig niet met de wolf, zoals de meeste mensen als reden gebruiken voor het geven van KVV. De wolf leeft ook maximaal 8 jaar in het wild, terwijl de meeste honden hier echt ver boven zitten. Wolven moeten overleven en de hoofdfunctie van hun bestaan is het voortplanten. Hierop is hun voeding ook op aangepast. Als je al de stap maakt, zorg dan dat je echt goed vlees hebt.

Tegenwoordig heb je zoveel soorten brok, waar echt veel gedroogd vlees in zit. Daarnaast houden de brokken tanden een stuk schoner dan rauw vlees, omdat de tanden ´geschuurd´ worden. Sommige dieren hebben nu eenmaal een gevoelig maag-darm stelsel en zullen hierdoor op bijvoorbeeld een anallergenic dieet gezet moeten worden.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 22:45

GigiGlitter schreef:
Waarom zou je KVV én brok willen geven? Gewoon uit interesse! KVV heeft echt een hoop nadelen, natuurlijk ook voordelen, maar vergelijk de hond van tegenwoordig niet met de wolf, zoals de meeste mensen als reden gebruiken voor het geven van KVV. De wolf leeft ook maximaal 8 jaar in het wild, terwijl de meeste honden hier echt ver boven zitten. Wolven moeten overleven en de hoofdfunctie van hun bestaan is het voortplanten. Hierop is hun voeding ook op aangepast. Als je al de stap maakt, zorg dan dat je echt goed vlees hebt.

Tegenwoordig heb je zoveel soorten brok, waar echt veel gedroogd vlees in zit. Daarnaast houden de brokken tanden een stuk schoner dan rauw vlees, omdat de tanden ´geschuurd´ worden. Sommige dieren hebben nu eenmaal een gevoelig maag-darm stelsel en zullen hierdoor op bijvoorbeeld een anallergenic dieet gezet moeten worden.

Brokken schuren niet op de tanden want honden kauwen nauwelijks op brok, juist de koolhydraten in de brok zorgen voor aanslag/tandsteen op de tanden. Verder heeft de kwaliteit van het speeksel ook nog invloed op het ontstaan van tandsteen. Mijn twee honden, 11 jaar oud, die nu 8 jaar kvv krijgen heeft er een geen en een nauwelijks last van tandsteen..

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 00:40

Ik wil de combi van KVV en brok wel gaan proberen. Ik vind voor de honden een afwisseling qua eten ook wel fijn, en ik heb ze voorheen ook al eens van dat Renske vlees gegeven en dat vonden ze ook lekker.
Vraag is nu alleen hoe ik brok en KVV combineer qua de hoeveelheid gram die ze nodig hebben en voor welke KVV en welke brok ik ga.
Acana en Orijen valt in principe gewoon buiten mijn budget, zeker omdat ik 2 verschillende zakken moet komen aangezien ik mijn kleine hondje niet dezelfde maar brokken kan geven als mijn grote.
Iemand tips?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 00:54

Wij voeren kivo vers vlees met brokken van royal canin voor ras specifieke pup brokken.
Die brokken zijn puur extra vitaminen en mineralen en is een handje per maaltijd.
Dit krijgt hij sochtends en savonds.
Gaat prima. Feitelijk nooit diarree.
Per 500 gram betaal je rond de 1,50 euro.
Wij geven 500 gram per dag maar je kunt het wel twee dagen goed houden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 05:47

Nottinghill schreef:
Ik wil de combi van KVV en brok wel gaan proberen. Ik vind voor de honden een afwisseling qua eten ook wel fijn, en ik heb ze voorheen ook al eens van dat Renske vlees gegeven en dat vonden ze ook lekker.
Vraag is nu alleen hoe ik brok en KVV combineer qua de hoeveelheid gram die ze nodig hebben en voor welke KVV en welke brok ik ga.
Acana en Orijen valt in principe gewoon buiten mijn budget, zeker omdat ik 2 verschillende zakken moet komen aangezien ik mijn kleine hondje niet dezelfde maar brokken kan geven als mijn grote.
Iemand tips?

Hier dus wolf of wilderness en kivo.
Ik reken gewoon uit wat ze volledig voor hun gewicht mogen hebben van vlees en wat ze volledig op brok mogen hebben en dan bepaal ik dus dat ik 50/50 wil geven dus letterlijk van beide de helft. Dat weeg ik ook af. Worden ze dik krijgen ze van beide minder of van vlees of van brok. Je zal vanzelf zien wat werkt voor jullie.
Worden ze wat dun dan dus wat meer.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 06:26

Mijn hond heeft ook een gevoelige maag (snel diarree) Hij krijgt ‘s ochtends kvv van Duck en ‘s avonds Farmfood glutenvrij. Hij doet het hier goed op.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 06:31

Ik voer brok en kvv door elkaar. Gaat perfect. Ik voer smuldier, daar doen ze het goed op. Nu een maand duck rollen gevoerd maar dat vinden ze minder lekker dus ik ga terug naar smuldier. Heb al heel wat duurdere kvv's geprobeerd maar mijn honden hebben het liefst smuldier.
Wisselende pH in de maag zou ik me niet druk om maken, die maag went daar zo aan. Als je een hond een bot met vlees zou geven verteert bot ook anders dan vlees en dat kan ook gewoon. Dus brokken en vlees is ook geen probleem

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 07:44

GigiGlitter schreef:

Eet maar eens een stuk kip of ander vlees.

Eet maar eens een liga koek of andere koek.

Wanneer blijven je tanden het schoonst?

Juist, vlees plakt niet aan het gebit ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 07:47

Ik voer werkelijk alles door elkaar. Lidl brok tm acana, geperst en gewone brok, kvv en barf en meng het nog gerust in 1 maaltijd ook. Er gaat ook net zo makkelijk friet in als brood als fruit of groenten of wat maar niet giftig is.

Mijn honden (6) kijken nergens meer van op en hun magen kunnen het prima aan. Ze zijn dit al jaren gewend.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 11:44

Zit er nog veel verschil in qua kwaliteit bij KVV? Smuldier is namelijk redelijk goedkoop, dus dat is heel fijn. Ik neem aan dat, dat gewoon prima voer is?

Qua brok zit ik ook te denken aan wolf of wilderness, taste of the wild of Wolfsblut. Iemand hier nog ervaringen mee?

En heeft iemand nog een richtlijn qua hoeveelheid voeding die ze aanhouden als ze combineren? Want ik kom bij KVV bij een hogere hoeveelheid uit dan bij brok. Kan ik dan de hoeveelheid die ik bij brok eruit graag door 2 delen en bij KVV en dat dan samen doen?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 12:00

Smuldier is van hele lage kwaliteit en heeft uit mijn hoofd geen natuurlijke calcium bron. Ik voer kivo en dat is heel betaalbaar.

Zoals ik al eerder zei: ik bereken van beide volledig. En dat is dan bijvoorbeeld 200 brok en 300 KVV. Dus dat zou dan bij mij 100 brok en 150 kvv worden als ik 50/50. Worden ze hierop te dun dan gewoon een beetje bijvoeren en worden ze te vet dan minder je een beetje. Als je blijft wegen dan is dat makkelijker :)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 12:03

Ik heb ook even naar Kivo gekeken inderdaad, is ook niet duur! Ik denk dat ik het gewoon even ga proberen.
En jij berekend dan inderdaad gewoon van beide de helft en dat combineer je.
Ik ga het maar eens proberen. Het voer is ook bijna op dus ze hebben toch weer nieuw voer nodig. :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 12:22

Ik heb Kivo geprobeerd, mijn honden aten het niet graag. Na 2 weken aten ze helemaal niet meer.
Smuldier heeft idd geen natuurlijke calciumbron. Ik zie eigenlijk niet zo goed waarom dat dat een probleem zou zijn. Er zitten dan geen gemalen botten in, maar de kwaliteit is prima en het is goed in balans. Er is een soort voer vergelijk voor kvv en daar komt smuldier goed uit. Het calciumgehalte is ook geschikt om pups op op te laten groeien en dat is niet bij elke kvv zo.
Ik voer het al meer dan 10 jaar, mijn nesten pups groeien en mee op en mijn honden zijn gezond en levendig.
Als brok voer ik dr Clauders vis en rijst

GigiGlitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 12:26

Mijn excuses, ik bedoel dan wel een brok die het kauwen stimuleert zoals dental brokken van bijvoorbeeld Trovet of Hills. Deze brokken zijn enorm groot waardoor ze deze niet kunnen doorslikken in z’n geheel. Vers vlees werkt wel schurend inderdaad als het grote stukken zijn, die ze echt uit elkaar moeten scheuren.

Omenstabij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 12:28

Wij voeren de hondjes Farmfood broken en wisselen dan af en toe tussen zalm & volgens mij lam.

Ze hebben beide nog nooit last van hun darmen gehad. Ik merk als ik mijn hond wat extra geef (snoepjes die niet van farmfood zijn) dat hij hier als ik hem net teveel hiervan geef hij al heel sterk erop reageert. Ook kauwbotten waar dan toch wat aan toegevoegd is gaat er bij hem direct weer uit.

Toen we hem als klein pupje hebben opgehaald kregen we een zak Pedigree brokken mee, hebben we Keurig onze Farmfood brokjes ermee gemengd maar alle Pedigree brokken bleven liggen dus dat was voor ons duidelijk.
We halen ook de Farmfood vleesrollen die we bevroren in zijn kong proppen en 's avonds door zijn brokken mengen.

Al met al: we zijn erg tevreden over Farmfood en hondje doet het er erg goed op.