Welk alternatief voor kraag?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Welk alternatief voor kraag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 11:23

Hoi

Mijn hond heeft haar pootje beschadigd. Ze moet er nu drie keer per dag zalf op en er niet aankomen, maar ze doet niets anders dan er de hele dag aan likken.
Nou heb ik van de dierenarts een kraag meegekregen, maar ik vind dat zulke ondingen. Toch geprobeerd maar mijn hond raakt volslagen in paniek en krijgt hem binnen een paar seconden af.
Volgens mij bestaan er toch allang alternatieven voor die dingen?
Weet iemand iets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:25

MarliesV

Re: Welk alternatief voor kraag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:29

Precies dat wat Blijheid stuurt.

Die van mij wou ook geen lampenkap, dat ging niet goed, maar zo'n zwemband werkte prima.

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:33

De hond van mijn oma had een wond op haar poot waar ze ook niet afbleef. Tolereerde ook absoluut geen kap. De eerste dagen hebben ze die gewoon een T-shirt aan getrokken waarvan 1 mouw was afgeknipt en de ander dus om de poot met wond zat. Weet niet of dit bij elke wond kan, kan me voorstellen dat er nog makkelijk lucht bij moet kunnen maar de hond stopte wel met likken. Succes!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:38

Je hebt een MPS shirt voor alleen een poot, icm met een sok of schoen zou ze überhaupt geen kap om hoeven.

Als de kap wel noodzakelijk is zweer ik bij de comfy cone.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:41

Het probleem met opblaasbare kragen is dat de hond vaak nog prima bij zijn achterpoten kan. Ik zou dus toch het advies van de dierenarts opvolgen en de kraag gebruiken. Als hij hem af kon doen zat hij niet strak genoeg is mijn ervaring. Het is even doorbijten, maar hoe beter ze de poot met rust laat, des te sneller is het genezen en kan de kraag weer af.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 13:15

Het gaat om een voorpoot, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
Even doorbijten, tja, ik heb een hond die wat angstig kan zijn en die van die kap dus volkomen in paniek raakt. Dat vind ik toch niet zo'n goed idee, zeker niet als ik er niet bij ben.
Misschien is een opblaasbare kraag een optie. Die bevestig je eerst aan de halsband? En pas als hij om de nek zit blaas je hem op? Of hoe gaat dat?

Edit: wat ik zie op internet bij een MPS shirt voor de poot is dat het het voetje vrijhoudt, en daar zit juist het probleem. Daarbij wilde de dierenarts het voetje ook niet in verband doen, omdat het beter geneest aan de lucht. Dus dat is niet de oplossing denk ik.

Ik vraag me ook af of het likken op zichzelf de genezing vertraagt? Afgezien dus van het feit dat ze de zalf eraf likt?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:10

Door het likken irriteer je iedere keer het aangedane gebied. De collar die ik had deed je opgeblazen om.
Maar wat is precies het probleem met de kap, hoe lang heb je het aangekeken en hoe ben je met zijn angst omgegaan?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:18

Onze hond heeft onlangs door aan een geïrriteerde plek te blijven likken/ knagen de wond zo diep gemaakt dat de spierlagen zichtbaar waren. Zij moest ook een kraag, eerste keer was paniek, ze daarna accepteerde ze hem steeds beter. De kraag is vooral zielig voor de eigenaren, de honden zelf wennen er verbazingwekkend snel aan (al liep die van ons wel continu tegen alles aan := ).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 14:19

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:21

Ik denk dat die zelfgemaakt is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 14:25

Shanna en Evelijn, misschien hebben jullie gelijk en moet ik haar langer laten wennen. Het is al een onderneming om hem om te doen, aangezien ze geen passende maat voor haar hebben, dus ik toch met een touwtje aan een halsband niet gaan werken.
Ik heb het niet heel lang aangekeken, maar van de mogelijke gevolgen die jij beschrijft Shanna, ben ik wel een beetje geschrokken. Dus ik zal toch nog eens een poging wagen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:32

Hij moet wel relatief strak zitten, je moet er echt net je vinger tussen kunnen krijgen. Hoe minder hij beweegt, des te sneller zal ook de acceptatie gaan. Want als je hem kunt bewegen, kun je er ook uit zal de hond denken. Wij doen altijd de kap om met daarachter gelijk een favo koekje, zo krijg je in ieder geval een positieve associatie bij het met je kop door het gat gaan.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:34

Je zou ook eventueel ook een muilkorf kunnen overwegen, dit gaat het likken niet helemaal tegen, maar reduceert het wel gigantisch. Dat wil ook nog wel eens werken voor paniekzaaiers.

Maar mijn voorkeur heeft nog steeds de comfy als een kraag noodzakelijk is, dat ding is ideaal en veel honden vinden deze geen probleem.

https://www.medpets.nl/comfy+cone+kraag ... ekQAvD_BwE

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:41

We schrokken er zelf ook van, we hadden helemaal niet door dat ze al zo diep gegaan was met haar gelik/ geknaag.. Ik ging naar de dierenarts omdat ze maar bleef likken aan die plek, de dierenarts keek even goed en liet dus zien dat de spierlagen al zichtbaar waren, en inderdaad, als je de boel een beetje bewoog kon je flink wat zien.. :oo

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Wij hadden een katoenen band om de kraag mee vast te strikken, ik had er 2 vingers tussen omdat ik 1 vinger strak niet kan strikken en dat ook wel erg strak voelde haha :+

Wel een tip, geef geen dingen die kunnen kruimelen in de kraag, dat is pas zielig :))

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:43

Shanna schreef:
We schrokken er zelf ook van, we hadden helemaal niet door dat ze al zo diep gegaan was met haar gelik/ geknaag.. Ik ging naar de dierenarts omdat ze maar bleef likken aan die plek, de dierenarts keek even goed en liet dus zien dat de spierlagen al zichtbaar waren, en inderdaad, als je de boel een beetje bewoog kon je flink wat zien.. :oo

Spoiler:
[ [url=m/Q20tQN.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/NAlX1L.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hadden een katoenen band om de kraag mee vast te strikken, ik had er 2 vingers tussen omdat ik 1 vinger strak niet kan strikken en dat ook wel erg strak voelde haha :+

Wel een tip, geef geen dingen die kunnen kruimelen in de kraag, dat is pas zielig :))

Oei, je wordt wel ernstig zielig bekeken. := Hoe durf je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:50

-O- Ja dat zeg ik, de kraag is vooral zielig voor de eigenaren..

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:53

Hier ook goede ervaringen met de comfy cone. Wij maakten hem aan een simpel nylon halsbandje vast. De eerste uren zijn het meest vervelend, vooral voor de baasjes. De hond pastte zich heel snel aan aan die toeter. Enige moeilijkheid hier was de drinkbak. Kijk even mee of je hond goed kan drinken met kap op.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 15:00

Ik heb haar met behulp van koekjes eerst zelf haar hoofd in de kraag laten steken. Steeds een stukje verder. Dat ging vrij soepel. Maar de kraag om veroorzaakt wel wat meer commotie. Ik heb nu twee honden helemaal over hun toeren. Mijn reu haast nog erger dan mijn teefje die de kraag om heeft.
Hij wil aan haar snuffelen, maar ze reageert furieus! En met het omdoen wilde hij zich er ook mee bemoeien en ben ik een beetje boos geworden. Iets waar hij erg slecht op reageert.

Mijn teefje staat nu compleet te stressen: staart tussen de poten en heftig hijgen met haar bek wijd open gesperd. Doos met brokjes is er al bijna doorheen, die neemt ze gelukkig nog wel aan.
Ze loopt overal tegenaan en probeert tegen me op te springen, wat eindigt in een kluwen zielig hondje.
Of ze hem de volgende keer nog om laat doen, is vraag twee, want ze weet nu wat haar te wachten staat. En hij zal toch meerdere keren per dag af moeten, in elk geval om te eten.

Ik zal haar er in ieder geval niet mee alleen thuis laten en zeker niet met mijn reu erbij. En over vannacht moet ik nog even nadenken hoe ik dat zou moeten aanpakken.
Bah wat een nare toestand! Als wij dit drie weken moeten volhouden ;(

Shanna ik vind het vooral erg zielig voor haar hoor. Ze voelt zich duidelijk absoluut niet comfortabel.

Drinken! Daar had ik nog niet aan gedacht. Dat kan ze niet met dat ding op -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:06

Ik had bij het uitlaten, als wij weg waren en 's nachts de kraag af en verband om de plek heen gewikkeld. Dit omdat ik niet wilde dat ze met de kraag op de bank zou proberen te springen en daarbij met de kraag zou stoten en wellicht zich daardoor zou blesseren in haar nek-gebied..
Ze voelde zich de eerste 2 dagen ook wel zielig zoals te zien op de foto (dat was de eerste keer kraag net nadat ze doorhad dat ze hem niet af kon krijgen), daarna maalde ze er niet meer om gelukkig!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:13

Ik zou hem, eenmaal om, niet meer afdoen. Dan heb je iedere keer strijd. Eten leren ze wel met zo'n ding om.
Je kan het eten op een krukje zetten, de kap valt er dan omheen als het ware. Of even de bak op hoogte vasthouden.

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:25

Inderdaad de kap gewoon omhouden met eten. Hou de voerbak even vast voor je hond. We hadden hier een stootvaste smalle diepe drinkbak geknutseld en daarmee kon ze wel drinken met kap om zonder dat het een waterballet werd.

Er zijn heel veel theorieën over je hond aanleren dat een kap niet eng is. Mijn manier in dit soort gevallen: het is noodzakelijk, het is onhandig en niet leuk, maar in geen geval gevaarlijk of eng. Ik roep haar gewoon bij me en doe de kap om. En daarna ga ik gewoon verder met wat ik normaal ook doe. Natuurlijk houd ik haar dan in de gaten of het goed gaat, maar door er zelf een heel ding van te maken met koekjes en aandacht wordt het juist spannend. Gun haar even het geduld om uit te vinden hoe ze met die kap om moet gaan.

Op de bank springen kon die van ons ook prima met comfy cone om. We hebben de woonkamer buts-proof gemaakt zodat ze nergens klem kon komen te zitten of iets omstoten, en ze heeft prima geslapen op de bank. Ze ging zelfs nog graag in haar bench liggen die altijd open staat. Ze pastte maar net door het deurtje, maar ze werd er vanzelf makkelijker in en lomp genoeg met dat ding :D Terwijl het verder echt een prinses op de erwt is.
Laatst bijgewerkt door Suusjepluus op 26-06-19 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:26

Hoe ben je er zelf onder?
Honden voelen jouw stress feilloos aan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:31

Precies wat Suusjepluus zegt. Maak er geen gedoe van.