Kauwmateriaal hond, wat is goed, en wat is niet goed?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Kauwmateriaal hond, wat is goed, en wat is niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 10:09

Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar geschikt kauwmateriaal voor mijn Beagle van 2. Ik geef/gaf haar altijd Barkoo kauwbotten van geperst runderhuid. Nu las ik laatst aan echter een artikel dat deze botten niet goed zijn voor de gezondheid omdat er tijdens het produceren van die kauwbotten chemische stoffen gebruikt worden. Heel dom, maar daar had ik dus nooit bij stil gestaan. Nu zou ik haar graag wat anders te kauwen aanbieden wat ook weer niet hap slik weg is.

Waar moeten we rekening meehouden:

- Liever geen kip, ze lijkt daar wat gevoelig voor te zijn.
- Iets wat langdurig kauwplezier biedt.
- Iets wat niet makkelijk ingeslikt kan worden, ze is nogal fanatiek.
- Iets wat niet te hard voor de tanden is.

Ik ben er altijd bij als ze kauwt.

Een mogelijkheid is ook nog dat ik zelf vlees ga drogen om aan te bieden maar ik ben bang dat ze daar niet echt lang plezier van heeft.

Suggesties zijn welkom!

Melyoramel

Re: Kauwmateriaal hond, wat is goed, en wat is niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:14

Runderkophuid? Is onze hond dol op, is hij wel een halfuurtje-uurtje zoet mee, stevig maar niet te hard.

Kan wel goed ruiken :+

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:15

Ik geef die van mij altijd een gepofte varkensneus. Dit gaat altijd goed, veel botjes en hardere snacks kauwt hij niet goed en kotst hij dus later weer uit, en hiermee gaat het altijd goed :)
Minpunt is dat het binnen een kwartier op is (middelgrote hond)

tiwi1969

Stukken gedroogd runderkophuid. Het enige waar mijn collie echt lang op kauwt.
Hoe lang je met iets doet is wel erg afhankelijk van de hond.
Mijn Engelse Bulldog kon echt alles in 3 happen wegkrijgen toen ze jong was.

noox

Dentastix?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:16

Dentastix? Dat is de grootse rommel die je kan kopen... niets natuurlijks aan. Dan kan ze beter die geperste botten blijven geven

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 10:18

Dentastix eet ons Neel ook zo op.

Runderkophuid is helaas ook niet zo geschikt voor ons Neel :')

De gedroogde stukken kophuid van rund zijn hondensnacks die de hond rustig op moet kluiven. Wanneer de hond gulzig is en snel snacks probeert in te slikken in plaats van op te eten is de runderkophuid niet geschikt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:23

noox schreef:
Dentastix?

Deze zijn juist heel slecht, veel producten van Pedigree staan stijf van de suiker en toegevoegde producten.

TS, er zijn heel veel botten op de markt die wel goed gemaakt worden. Zonder toevoegingen, zonder suiker, zonder gekke andere dingen.

Ze zijn over het algemeen wel een stuk duurder.

Veel snacks maak ik tegenwoordig zelf, vooral zelf, kip, rund & konijn. Ook de trainers maak ik zelf.

Ik koop zelf veel Farmfood botten, hoewel ik hun voer waardeloos vind, ben ik zeer tevreden met de verwerking en kwaliteit van de botten.

Vaak koop ik ze groot in omdat er hier per maand zo'n 30 tot 50 kauwdingen doorheen gaan. Gevarieerd van runderkophuid, varkensoren, zalmsticks, bullepees tot 'normale' kauwbotten, en die krijgen ze het meeste. Geregeld maak ik zelf nog een laag lam, kip, eens of rund eromheen voor extra lekker.

Wat het ook goed doet is een verse penslap, hier werp ik 10kg penslap op de grond en ze gaan er als wolven aan tekeer. Heerlijk Voor hun, en gezond!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 10:26

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:29

Wij hebben voot onze hond met kip en rund allergie een hertengewei (van farmfood). Ikzelf ben er zeer tevreden over, de hond kauwt er graag op, gaat lang mee en het wordt niet zo'n vies klef uitgekauwd kluifje. Echter heb ik er ook slechte dingen over gelezen, dat het een hype is waar aan honden hun tanden breken omdat het vrij hard is.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:29

Amandavd schreef:
Bedoel je deze dan Kim? https://www.farmfood.nl/rawhide/gezond- ... -tandplak/

Ja het is echt een beetje door de bomen het bos niet meer zien. Dat de botten duurder zijn maakt mij niet uit.

Ja! En ze hebben daar veel varianten van. Gevlochten, met knopen, vlecht en knoop, ergens straks gedraaid, noem maar op. Het zorgt voor een leuke variatie in het knagen.

Ik ben nog even op zoek naar een site waar ze ook verschillende snacks hebben. Ik bestel er eens in de zoveel tijd een lading en vergeet telkens de naam van het bedrijf. :')

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:31

Nu het over Farmfood gaat, die hebben ook gewei in het assortiment. Duur maar gaat heel lang mee. Wel erg hard, ik zou het niet onbeperkt geven. Maar bijv een kwartiertje onder toezicht en dan weer wegpakken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 10:31

Maartje, dat heb ik dus ook gehoord, vandaar dat ik liever geen hertengewei wil geven.

Kim, bedankt voor de tip! Ik ga morgen eens kijken bij de dierenwinkel of ze die hebben, want farmfood heeft volgens mij geen webshop toch?

Hahaha, zo ben ik precies ook.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 10:33

tiwi1969 schreef:
Nu het over Farmfood gaat, die hebben ook gewei in het assortiment. Duur maar gaat heel lang mee. Wel erg hard, ik zou het niet onbeperkt geven. Maar bijv een kwartiertje onder toezicht en dan weer wegpakken.

Dat zou idd ook kunnen, alleen is Neel echt fanatiek. Ik weet niet of ze dan te fanatiek gaat bijten.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:34

Een hertengewei is denk ik te hard voor een hond die nogal gulzig is. Ik bestel de snacks voor mijn hond bij snoepdog. Dat zijn allemaal vers gedroogde snacks en ze maken ook een heel aantal dingen zelf. Ze hebben verstand van hun producten dus als je ze een mailtje stuurt met je vragen krijg je vanzelf antwoord terug met geschikte snacks. Mijn hond is dól op gedroogde runderoren met vleespit, hier is hij ongeveer een half uur mee bezig.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:35

Amandavd schreef:
Maartje, dat heb ik dus ook gehoord, vandaar dat ik liever geen hertengewei wil geven.

Kim, bedankt voor de tip! Ik ga morgen eens kijken bij de dierenwinkel of ze die hebben, want farmfood heeft volgens mij geen webshop toch?

Hahaha, zo ben ik precies ook.

Hertengewei kan hier maar één hond knagen, de rest raakt er gefrustreerd van. Wel geef ik als eens rendiergewei, of van een damhert (helft) die zijn iets zachter.

Ik koop het veel bij Pets Place en bij de lokale voerhandel, die laatste hebben vaak leuke prijzen als ik groter inkoop.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:35

Runderkophuid heb je in verschillende soorten. Je heb ze als lange staaf, als platen en als kleine stukken. Die kleine stukken zijn dan niet geschikt maar de platen of staven kunnen wel.

ik bestel altijd bij Snacks4dogs of neem iets extra's mee bij Kivo
https://www.snacks4dogs.nl/

Ik heb meestal bullepezen, runderoren, uierboord, runderlippen, runderwang, kophuid stukjes voor de pup,runderlong, pensstaafjes, beef jerky
en heb nu ook nog runderstaart om te proberen.

soms eendennekken, kippenvleugels, kippen poten, kipfilet maar die zijn wel vrij snel op. konijnen oren met of zonder vacht. kabeljauwsticks.

Schol, wittling of haring voor de afwisseling, zijn wel hap slik weg bijna.

Paarden maag en paarden nekspier. Nekspier is taai dus kauwt wat langer. en (honing)neuzen.

En hier staffies dus fanatieke knagers.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:37

kiwiwitje schreef:
Runderkophuid heb je in verschillende soorten. Je heb ze als lange staaf, als platen en als kleine stukken. Die kleine stukken zijn dan niet geschikt maar de platen of staven kunnen wel.

Ik heb meestal bullepezen, runderoren, uierboord, runderlippen, runderwang, kophuid stukjes voor de pup,runderlong, pensstaafjes, beef jerky

soms eendennekken, kippenvleugels, kippen poten, kipfilet maar die zijn wel vrij snel op. konijnen oren met of zonder vacht. kabeljauwsticks.

Paarden maag en paarden nekspier. Nekspier is taai dus kauwt wat langer. en (honing)neuzen.

Die zocht ik! Zo'n makkelijke naam en ik vergeet hem telkens weer.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:39

KimD schreef:
kiwiwitje schreef:

Die zocht ik! Zo'n makkelijke naam en ik vergeet hem telkens weer.

Fijn bedrijf, hele leuke mensen en toen ik vertelde dat ik pups had en vroeg of ik bij hun ook puppypakketjes kon bestellen/samenstellen kreeg ik zo een aantal pakketjes toegestuurd bij de bestelling! <3

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:42

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:43

Je kunt ook eens bij een slager vragen of ze wat hebben. Bv halal slagers hebben vaak weinig klanten die om botten vragen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:45

Ik heb dus geen problemen met het gewei. Trouwens de dragende botten (die je veel in de verkoop ziet) zijn schijnbaar ook miet geschikt voor te kauwen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:47

kophuid: rund of lam (rund is het hardst, maar niet zo hard dat ze tanden stukbijten)
Bullepezen
luchtpijp
kauwwortel
oren: rund, konijn, lam, varken...

en topfavoriet hier de "tandenborstels" of stix van Whimzees: vegetarisch (ideaal voor honden die niet tegen te eiwitrijke voeding kunnen) en eveneens graan, rijst en gluten vrij

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 11:25

Wat een hoop reacties, dankjewel allemaal. Bullepees is niet geschikt voor Neel. Die probeert ze dan in een keer weg te slikken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:32

Amandavd schreef:
Wat een hoop reacties, dankjewel allemaal. Bullepees is niet geschikt voor Neel. Die probeert ze dan in een keer weg te slikken.

Ook bullepees heb je in verschillende maten, zelfs bijna een meter lang. Dat kan ze niet in een keer doorslikken.