Kat en kitten koppelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelaar20

Kat en kitten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 11:20

Hallo!

Ik was benieuwd naar verhalen/tips omtrent het koppelen van een kitten met een oudere kat.
Sinds een paar dagen zijn we hier meer bezig, we hebben eerst aan elkaars geur laten wennen en daarna kitten de rest van het huis laten ontdekken. Dit ging allemaal prima. Ze hebben nu 2x gegeten met een hekje ertussen maar de oude kat blaast/waarschuwt de kitten flink. Ze gaat echter niet in de aanval. Plan is om dit nu nog even wat dagen/meerdere keren op een dag door te zetten in de hoop dat de reactie uitdooft en daarna samen te gaan zetten.

De kitten is een katertje en de volwassene is een poes, allebei hetzelfde ras.

Tip, tricks? Kom maar door!

Vjestagirl

Re: Kat en kitten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 11:32

Ik heb op de dag dat ik mijn kitten in huis haalde hem met mandje en al in de woonkamer neergezet, het deurtje open gedaan en het allemaal op z'n beloop gelaten. Ja die kleine heeft af en toe een tik gehad, maar niets ernstigs. Ze waren met een week volledig aan elkaar gewend, lagen samen te slapen en ukkepuk werd gewassen door m'n volwassen kat.
Beiden katers

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 12:52

Vjestagirl schreef:
Ik heb op de dag dat ik mijn kitten in huis haalde hem met mandje en al in de woonkamer neergezet, het deurtje open gedaan en het allemaal op z'n beloop gelaten. Ja die kleine heeft af en toe een tik gehad, maar niets ernstigs. Ze waren met een week volledig aan elkaar gewend, lagen samen te slapen en ukkepuk werd gewassen door m'n volwassen kat.
Beiden katers

Dit hebben wij inderdaad ook zo gedaan met deze poes en onze vorige kater, echter zijn deze nooit helemaal vriendjes geworden en hadden het met regelmaat met elkaar aan de stok. Daarom proberen we het nu door rustig te laten wennen...

Edit; heeft jou kat ook eerst geblazen en gemauwt/gemekkert naar de kitten?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 13:19

Wij hebben hetzelfde gedaan als Vjestagrirl. Ook hier in het begin blazen en waarschuwingen. Het gat nu wel erg goed.
Maar et hngt ook van het charakter van de katten af. Ons oude katwr hoeft niks van de andere poes te weten. Ze tolereren elkaar, maar zijn geen dikke vriedjes. De andere dan weer wel met de kleine. Ze gaan samen op stap, slapen samen in de mand. Niet alles kun je beïnvloeden met het wennen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 13:21

Mijn kat heeft zeker geblazen naar het kitten, alleen daar trok hij zich helemaal niets van aan :'). De jongste is nog steeds een brutale durfal

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 13:25

Ik had twee kater kittens bij mijn toen 4 jarige poes. Ze hadden de logeerkamer waar het eten en de kattenbak stond maar alle deuren stonden open. Zo hadden ze hun veilige plek en konden op eigen tempo kennis maken met de rest van het huis en dus ook met mijn poes en hond. Was even een weekje onwennig maar daarna goed.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 13:29

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... kat-erbij/ kijk hier even!

Een goeie koppeling is zó belangrijk. Het is wel een huisgenoot waar ze niet om gevraagd hebben en waar ze in veel gevallen ook niet bij weg kunnen. Denk dat de gemiddelde mens niet zo blij zou worden als er buiten diens invloed om ineens een kleuter in huis kwam wonen waar je dan nog aardig tegen moet zijn ook. Succes!

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 13:30

Oke, als ik jullie zo hoor gaan we dit gewoon nog even zo doorzetten. In 1 keer bij mekaar zetten zie ik niet zo zitten nu, we zijn al hiermee gestart. De kitten is in eerste instantie vaak een beetje verlegen, deze gaat ook gelijk aan de kant als de oude blaast. De oude wandelt weg, komt weer even kijken, blaast en waarschuwt, kijkt weer van een afstandje etc.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 13:31

Bij mijn vriend is momenteel dezelfde situatie.
De poes en kitten blazen soms naar elkaar maar ze vliegen elkaar niet in de haren.
Echt bang zijn ze ook niet van elkaar vgm.

Wij moeten ook nog aankijken hoe het verder gaat, maar ik denk dat na een weekje bij elkaar zijn en gewend te kunnen hebben het prima zal gaan.
Ze moeten allebei nog even de kat uit de boom kijken, zullen we maar zeggen :))

Oké die is heel flauw

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 13:31

Magrathea schreef:
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... kat-erbij/ kijk hier even!

Een goeie koppeling is zó belangrijk. Het is wel een huisgenoot waar ze niet om gevraagd hebben en waar ze in veel gevallen ook niet bij weg kunnen. Denk dat de gemiddelde mens niet zo blij zou worden als er buiten diens invloed om ineens een kleuter in huis kwam wonen waar je dan nog aardig tegen moet zijn ook. Succes!

Aan de hand van die link hebben we idd ook besloten om het op deze manier te doen! Kat en kitten hoeven ook geen dikke maatjes te worden. Over een maand komt er ook een pup en kan deze met kitten opgroeien.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 13:32

Shaggy09 schreef:
Bij mijn vriend is momenteel dezelfde situatie.
De poes en kitten blazen soms naar elkaar maar ze vliegen elkaar niet in de haren.
Echt bang zijn ze ook niet van elkaar vgm.

Wij moeten ook nog aankijken hoe het verder gaat, maar ik denk dat na een weekje bij elkaar zijn en gewend te kunnen hebben het prima zal gaan.
Ze moeten allebei nog even de kat uit de boom kijken, zullen we maar zeggen :))

Oké die is heel flauw

_O- kitten blaast hier dan absoluut niet die wil alleen maar vriendjes worden! Het zal hier ook vast goed komen

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 14:07

Ik heb sinds een week 2 kittens bij mijn volwassen kat.
Eerste dag bleef mijn catoo boven en de kleintjes beneden.
Catoo kwam op afstand kijken en blazen.
Nu komt ze steeds vaker kijken en observeren en ze mogen steeds dichterbij... maar té dichtbij volgens haar dan blaast ze nog.
De kittens respecteren dat en blijven dan op afstand als een deus kijken :')
Ze bemoeien zich weinig met elkaar nog.
Als ik naar bed ga blijven de kittens beneden en catoo heeft de bovenverdieping gewoon zodat ze wel wat rust ervaart en meer aandacht bij mij heeft (slaapt op bed)

Vandaag heb ik voor t eerst overdag de tussendeur open dus kunnen ze boven en beneden bij elkaar B-)
Komt ook wel weer goed... ik heb wel een redelijk rustige kat dus het hangt ook wel van karakter af.
De kleintjes laten zich ook goed corrigeren

Afhankelijk van karakter zou ik het dus op zijn beloop laten

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 15:00

Onze oude kat ik ook vrij rustig en de kitten laat zich goed corrigeren dus als ik jullie zo hoor moet ik nog ff geduld hebben met het blazen en komt t wel goed? De laatste keer dat wij katten samen ging doen is ook al weer 10 jaar geleden :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 15:14

Babbelaar20 schreef:
Onze oude kat ik ook vrij rustig en de kitten laat zich goed corrigeren dus als ik jullie zo hoor moet ik nog ff geduld hebben met het blazen en komt t wel goed? De laatste keer dat wij katten samen ging doen is ook al weer 10 jaar geleden :D

Er zijn veel mensen die er zo over denken, maar bedenk je even wat dat kan betekenen. Dan dwing je de al aanwezige kat eigenlijk om zich er maar gewoon bij neer te leggen ipv dat ie rustig kan wennen.

Samen eten wordt trouwens ook afgeraden als er nog lelijk wordt gedaan, eten moet een rustmomentje zijn.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 15:22

Magrathea schreef:
Babbelaar20 schreef:

Er zijn veel mensen die er zo over denken, maar bedenk je even wat dat kan betekenen. Dan dwing je de al aanwezige kat eigenlijk om zich er maar gewoon bij neer te leggen ipv dat ie rustig kan wennen.

Samen eten wordt trouwens ook afgeraden als er nog lelijk wordt gedaan, eten moet een rustmomentje zijn.

Zou je misschien wat uitgebreider willen toelichten waarin ik de kat dan dwing om zich erbij neer te leggen? Voor mijn gevoel doen we het juist heel rustig aan en krijgt kat alle ruimte om te blazen en grenzen aan te geven. We willen alleen ten alle tijden vechten voorkomen (wat we van deze kat niet verwachten maar zeker voor onzekere) vandaar de afscheiding. Het voeren tijdens kennismaken werd ons juist aangeraden.

Kitten zit nu op mijn slaapkamer waar kat toch al niet veel kwam en op een paar momenten op de dag komen ze bij elkaar en krijgen ze iets extra lekkers, brokjes staan de hele dag door er

Edit; Wij pakken het aan zoals in het linkje staat die je gegeven hebt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 15:27

Sorry, het was niet mijn bedoeling om naar over te komen. Maar ik zie gewoon vaak dat men teveel kijkt naar de nieuwe kat en niet naar de al aanwezige kat, die dan niet de kans heeft om hier een 'zegje' in te hebben. Snap je?

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 15:33

Magrathea schreef:
Sorry, het was niet mijn bedoeling om naar over te komen. Maar ik zie gewoon vaak dat men teveel kijkt naar de nieuwe kat en niet naar de al aanwezige kat, die dan niet de kans heeft om hier een 'zegje' in te hebben. Snap je?

Snap ik, aanwezige kat krijgt nog net zoveel knuffels en aandacht en tijdens het ‘samen’ zetten zit er zowel bij kitten als kat iemand bij die aandacht geeft als er om gevraagd wordt. Het blazen wordt ook gewoon toegelaten, het lijkt op een soort waarschuwing/grens aangeven. Hierna loopt ze ook vaak weg en gaat vanaf een afstandje toekijken.

We hebben er ook echt voor gekozen om kitten in een aparte ruimte te zetten zodat de kat nog gewoon zijn eigen gang kan gaan en haar normale dingen kan doen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 16:40

Ik hield m'n nieuwe kat destijds apart in een serre. Glazen deur ertussen, dus ze konden elkaar zien en ruiken. Regelmatig laten ruiken aan m'n handen als ik de een of ander had geaaid. Na een week de deur open en alles was koek en ei.
Overigens alleen zo gedaan, omdat het nieuwe katje niesziekte had en bij stress heel benauwd werd. Op die manier de druk wat verminderd. Vroegah thuis werd een nieuwe kat gewoon bij de rest gedropt, have fun. Altijd goed gegaan.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:08

Door allerlei oorzaken hebben wij dit de laatste jaren een aantal malen bij de hand gehad. Geef het de tijd en zorg vooral dat je de dieren niet opsluit in een kleine ruimte. Geef ze de kans andere kamers in te gaan zodat ze zich kunnen afzonderen. In mijn ervaring zijn poezen vaak wat lastiger dan 'katers' als het om wennen aan andere katten gaat. Katers spelen vaak langer en vinden zo'n speelkameraadje dan vaak wel acceptabel.

Momenteel hebben wij een oude (aanloop)dame van bijna 20, zij heeft nooit andere katten geaccepteerd, maar we hebben wel altijd andere katten gehad en na een poos stabiliseerde zich dat altijd. Ze gromt weleens en geeft weleens een tik, maar dat is alles.

Verder hebben we een kater van bijna 5 en toen zijn maatje stierf (nu ruim 2 jaar geleden) een kitten erbij gezocht. Omdat onze kater erg zachtaardig is en een beetje bangig ben ik bewust op zoek gegaan naar een supervriendelijke kitten. We hebben er een paar bekeken en ons huidige exemplaar meegenomen :) Hij is echt het liefste katertje naar andere katten dat je kunt wensen, zelfs onze oude mopperdame heeft zich laten vertederen. Hij is alleen erg schuw naar mensen toe. Hij is dol op aaien en knuffelen, maar reageert heel fel als je hem probeert op te pakken, wat soms echt moet als hij naar de DA moet. Dat heeft tot nu toe steeds een bezoekje aan de eerste hulp ten gevolge gehad.

Toch ben ik nog steeds heel blij met hem, hij is verder erg lief en onze oudere kater en hij liggen na twee jaar nu altijd samen in een mand te slapen, spelen samen, gaan samen op pad. Echt heel fijn.

Maak je niet druk, grote kans dat ze gewoon aan elkaar wennen. Geef ze de tijd en de ruimte!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:50

Mijn kat krijgt juist alle ruimte ook, ze kan in het hele huis en Savonds gaat zij met mij mee en de anderen (nog) niet.
Juist omdat ze aanwezig was al in huis.
Daar moet je wel naar kijken. Overdag kunnen ze overal heen in bijna alle kamers en zij kan naar zolder en de kittens niet.
Ruimte moet de kat wel krijgen.
Op eigen tempo wennen en niets dwingen

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 18:02

Ik zette die kleinste eerst 3 uurtjes alleen in de serre met de schuifdeur met glas dicht.
2 nieuwsgierige katers achter de deur en toen de deur open gezet en zoek het maar uit.
De 2 grote waren nieuwsgierig en de kleinste heeft best wat tikken gehad, is ook een brutale ondeugende donder.
Op een gegeven moment lagen ze samen.
Prima.

Mink was 2 toen hij hier kwam met toendertijd lieve Mads en een kreng van een Me-Ow.
Mink en Me-Ow heeft wel 2 maanden geduurd eer die op 1 proef lagen.
Maar ik heb het ze altijd zelf uit laten zoeken.
Ik heb binnenkatten en het hele huis hebben ze tot hun beschikking.

Komt best wel goed geef het de tijd.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 18:12

@hevonen, dank voor je tips!! Ik ga het meenemen.

@LukieBradley, dank voor je tips, hebben we hier ook naar gekeken. Aanwezige kat sliep snachts altijd al graag in de huiskamer dus dat doet ze nu ook gewoon, we proberen voor haar zo min mogelijk aan te passen.

@mando, ook jij bedankt voor je ervaring!!

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 20:04

Inmiddels hebben ze 2x samen gezeten en gaat het steeds beter. Kat blaast wel en kitten weet dat ie dan de andere kant op moet. Wanneer kat eenmaal slaapt moeten we de kitten wel id gaten houden want dan sluipt ie te dichtbij.

Vanmiddag heeft de kleine alleen 3x overgegeven. Hele brokjes. Hij is verder actief en eet drinkt poept en plast ook gewoon. Moet ik me zorgen maken?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:06

Misschien te gulzig gegeten bang voor die grote.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 20:15

Mando schreef:
Misschien te gulzig gegeten bang voor die grote.

Hmm denk je? Ze zijn momenteel hooguit 2 uurtjes op de dag samen en daarna gaan ze weer apart. Hij heeft ook zijn eigen voer en water bakje