Duivennest

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica_1998

Duivennest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 12:29

Hoi!

Ik ben sinds 3 dagen tot de ontdekking gekomen dat ik een Duivennest op m'n balkon heb.

Het vrouwtje zit er de hele dag op, er liggen sinds vannacht 2 eitjes in.

Wat zouden jullie ermee doen?
Mensen zeggen ja gewoon over het balkon gooien, maaar dat kan ik weer niet over m'n hart verkrijgen. Wordt alleen niet zo blij van het idee dat ik straks m'n balkon niet meer opkan vanwege agressieve duiven die kleintjes hebben...

tengeltje11

Re: Duivennest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:35

Duiven zijn totaal niet agressief, gewoon rustig laten zitten en als je op je balkon moet, gewoon rustig doen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:43

Ja hier ervaren, al paar x duiven nest op balkon gehad. Ook nu heb ik twee duiven jongen op mijn balkon. Je krijgt er veel rotzooi van dus nadat de jongen wegzijn moet je grondig reinigen. Reken op met schep de zooi met strond en alles weg te halen en dit is veel. Ik weet niet waar het nest zit? Ze zijn zullen zeker niet agressief zijn. Vliegen wel weg als je in de buurt komt. Zit het nest in een hoek waar je toch niet veel komt en wil je een keer jonge duiven meemaken kun je het laten zitten. Het is leuk om ze te zien opgroeien en de duiven kuikens zijn oerlelijk. Reken dat zeker wel kleine 2 maand duurt eer het grut uitgevlogen is. Zit het op plek waar je wel veel komt en de eieren zijn nog maar kort gelegd, zit je er niet op te wachten haal ze weg en gooi ze in prullenbak, koop eventueel nepduiveneieren zodat ze daarop gaan zitten eventueel en verwissel ze dan met de echte eieren. Andere optie is ze weghalen en ze verjagen van balkon. Mag officieel niet maar het is beter dan dat ze straks kleintjes hebben en jij niet op balkon kan omdat ze dan mogelijk de jong niet meer voeren. Ligt een beetje aan waar het nest zit, en hoe groot je balkon is. Is het een klein balkon en zit het nest bij de deur en wil je graag op je balkon veel komende twee maanden zal ik de eieren en nest weghalen, zeker omdat ze nog maar net gelegd zijn. Gebruik voor nu wel je balkon zoals gewoonlijk, dan wennen ze ook aan dat er mensen komen. Als ze eenmaal uitgekomen zijn en de jonkies worden niet meer verzorgd omdat jij dan teveel buiten bent kun je eventueel nog de jongen naar een vogelopvang brengen.

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 12:53

Sabri schreef:
Ja hier ervaren, al paar x duiven nest op balkon gehad. Ook nu heb ik twee duiven jongen op mijn balkon. Je krijgt er veel rotzooi van dus nadat de jongen wegzijn moet je grondig reinigen. Reken op met schep de zooi met strond en alles weg te halen en dit is veel. Ik weet niet waar het nest zit? Ze zijn zullen zeker niet agressief zijn. Vliegen wel weg als je in de buurt komt. Zit het nest in een hoek waar je toch niet veel komt en wil je een keer jonge duiven meemaken kun je het laten zitten. Het is leuk om ze te zien opgroeien en de duiven kuikens zijn oerlelijk. Reken dat zeker wel kleine 2 maand duurt eer het grut uitgevlogen is. Zit het op plek waar je wel veel komt en de eieren zijn nog maar kort gelegd, zit je er niet op te wachten haal ze weg en gooi ze in prullenbak, koop eventueel nepduiveneieren zodat ze daarop gaan zitten eventueel en verwissel ze dan met de echte eieren. Andere optie is ze weghalen en ze verjagen van balkon. Mag officieel niet maar het is beter dan dat ze straks kleintjes hebben en jij niet op balkon kan omdat ze dan mogelijk de jong niet meer voeren. Ligt een beetje aan waar het nest zit, en hoe groot je balkon is. Is het een klein balkon en zit het nest bij de deur en wil je graag op je balkon veel komende twee maanden zal ik de eieren en nest weghalen, zeker omdat ze nog maar net gelegd zijn. Gebruik voor nu wel je balkon zoals gewoonlijk, dan wennen ze ook aan dat er mensen komen.

In principe zitten ze in het hoekje waar je niet komt, ik zal straks even een foto maken, het is namelijk wel het balkon waar ik van de zomer wil zitten enzo. Het lijkt me wel leuk om een keer mee te maken

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:03

Hou er rekening mee dat duiven de hele zomer doorgaan met leggen. Als he daar niet zo'n zin in hebt kan je het beste het nest weghalen zodra de eerste leg uitgevlogen is.

Tegen de duivenpoep zou je een goedkoop matje kunnen halen bij de action die kan je daarna zo weggooien en scheelt al een deel van het boenen. Duivenpoep is wel erg vies dus maak wel alles heel goed schoon als ze weg zijn.

NoLimit_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:38

Wij hebben toevallig ook een duivengezin op ons balkon wonen, afgelopen 2 zomers kwamen ze elke keer weer terug ondanks het wegjagen maar hebben ze geen eieren gelegd. Nu zit mijn zwager in ons huis en nog voordat hij het nest weg kon halen lag er een ei in. Ons balkon is maar 1.5 bij 2.5 ofzo dus niet erg groot. Ze zitten in de bovenste plantenbak aan de muur. Het eitje is binnen 2 a 3 weken uitgekomen volgens mij. Weet niet hoe ik het filmpje kan delen. Onze duiven vliegen naar de boom voor het balkon als je langsloopt door het huis en komen daarna weer terug

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:51

tengeltje11 schreef:
Duiven zijn totaal niet agressief, gewoon rustig laten zitten en als je op je balkon moet, gewoon rustig doen.

Maar ze schijten wel alles onder en blijven komende jaren ook gewoon weer terugkomen om je balkon in een vuilnisbelt om te toveren. Beter kwijt dan rijk als ik eerlijk ben.
Succes ts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:56

Blijft vreemd, de 'diervriendelijkheid' van de gemiddelde Bokker. En dat terwijl je op een paardenforum toch wat meer dierenliefhebbers zou verwachten...

In elk geval, lekker laten zitten. :) Agressief zijn ze totaal niet en wat is eventueel wat schoonmaakwerk in ruil voor nieuw leven? Er is al zoveel leefgebied van wilde dieren weg, als ze hun plekje ergens vinden is het toch niet nodig om ze daar ook weer weg te jagen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 14:29

RedPassion schreef:
Blijft vreemd, de 'diervriendelijkheid' van de gemiddelde Bokker. En dat terwijl je op een paardenforum toch wat meer dierenliefhebbers zou verwachten...

In elk geval, lekker laten zitten. :) Agressief zijn ze totaal niet en wat is eventueel wat schoonmaakwerk in ruil voor nieuw leven? Er is al zoveel leefgebied van wilde dieren weg, als ze hun plekje ergens vinden is het toch niet nodig om ze daar ook weer weg te jagen.

Ik hoef toch niet, omdat ik bokker en diervriendelijk ben, alles maar in huis/tuin/balkon te halen?? Ze hoeven ook niet over het balkon gekieperd, maar een plekje elders zou fijn zijn.
Ik mag toch ook leefgenot ervaren?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 14:35

Wow ik zou het niet eens bedenken om een nest weg te halen :o
Dit jaar laten zitten. Als de duiven overlast hebben van jou zullen ze vast geen tweede leg doen.
Volgend seizoen gewoon zorgen dat het niet aantrekkelijk is om een nest te maken. En dit jaar genieten van een mooi natuurlijk verschijnsel.

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 15:06

Afbeelding
Hier is t nest, moeders is er nu even af omdat ik net op t balkon was om ff wat zooi weg te halen

Zoals de plannen er nu uitzien staat mijn huis er volgend jaar sowieso niet meer hahah, dus daarom heb ik ook zoiets van lekker laten zitten

Ga inderdaad wel een stuk zeil onder t nest leggen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 15:18

Als je huis er volgend jaar toch niet meer is, zou ik het nu inderdaad lekker laten zitten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 15:30

Ik kan dat niet over mijn hart verkrijgen hoor om zoiets weg te halen. Leuk juist. Wij hebben jaren duiven gehad die op de pergola een nestje bouwden. Is nooit wat geworden, want duiven zijn luie bouwers en na 3 takjes vonden ze het best. Legsel belandde dus keer op keer in het gras, want 3 takjes op betongaas is niet echt stevig te noemen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 16:09

Je gaat toch geen nestje weghalen!!!Dat is nergens voor nodig. Duiven zijn ook niet agressief.N.a.v. dit topic herinner ik me dat ik vele jaren geleden een vriend had die ook op een flat woonde en toen een duivennestje op zijn balkon kreeg.Hij had toen last van het gekoer van die duiven,en strooide daarom gif op zijn balkon! Ik heb hem toen gezegd,of jij haalt dat gif nu meteen van je balkon,of het is uit tussen ons!!!!!Ik heb nooit meer iets van hem gehoord. Zo eindigde een jarenlange vriendschap. :(

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 16:10

Ah wat leuk ! Ik zou het ook laten, altijd fijn zo'n experiment !
Ze zitten ook veilig bij jou zo te zien ! Kunnen de kleine duifjes niet meteen uit het nest naar beneden kukkelen :+

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 18:47

Ik heb en zakje voer gehaald en ze mogen lekker blijven, gezellig joh! Konijntjes op het ene balkon, duiven op de andere

NoLimit_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 18:51

Afbeelding

Dit is het nestje bij ons thuis, er staat een bijzettafeltje tegen de muur aan dus die laat ik maar even weghalen denk ik. De tuinset is p as een jaar oud en zou zonde zijn als ze hem onder poepen :+
https://photos.app.goo.gl/icppjpreGz2uEch89

Dit is een filmpje van het kuikentje

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:10

Goof schreef:
tengeltje11 schreef:

Maar ze schijten wel alles onder en blijven komende jaren ook gewoon weer terugkomen om je balkon in een vuilnisbelt om te toveren. Beter kwijt dan rijk als ik eerlijk ben.
Succes ts.

Als je geen dieren in je tuin of balkon wil dan zul je zelf maatregelen moeten treffen doormiddel van netten oid. Maar om nu een nest van een balkon naar beneden te flikkeren vind ik wel een beetje rigoureus, is ook helemaal niet nodig, want in veel gemeentes worden die nesten als ze overlast veroorzaken gewoon weggehaald. Hoef je alleen maar de telefoon voor te pakken..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:32

Hier precies hetzelfde. Heb ze maar gelaten en zodra het uitgevlogen is word alles schoongespoten. Ik kwam er helaas te laat achter, eitje was er al

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:34

CharmingS schreef:
Goof schreef:

Succes ts.

Als je geen dieren in je tuin of balkon wil dan zul je zelf maatregelen moeten treffen doormiddel van netten oid. Maar om nu een nest van een balkon naar beneden te flikkeren vind ik wel een beetje rigoureus, is ook helemaal niet nodig, want in veel gemeentes worden die nesten als ze overlast veroorzaken gewoon weggehaald. Hoef je alleen maar de telefoon voor te pakken..

Kan je mij even de zin laten zien waarin ik zeg dat je het nest over de rand van het balkon naar beneden moet flikkeren? Dank u!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:35

Die zin was ook niet voor jou bedoeld..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 12:55

Wat een lelijkerd xD

Afbeelding

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 23:21

Nou hier het resultaat van de duif die op Dr nest zit :) hebben de hele inrichting van t balkon om haar heen gebouwd & als wij rustig zitten, blijft ze ook gewoon zitten, m'n vriend vind ze wat enger dan dat ze mij vind maarja ik geef y eten haha

Afbeelding

NoLimit_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 00:35

Haha het nest is geen hoogstandje. Bij ons zijn de 2 kuikentjes al uitgevlogen dus dat vind ik nog redelijk snel gegaan zijn.

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 00:37

NoLimit_93 schreef:
Haha het nest is geen hoogstandje. Bij ons zijn de 2 kuikentjes al uitgevlogen dus dat vind ik nog redelijk snel gegaan zijn.

Nee klopt, sinds gister is ze t nest aan t verplaatsen, morgen gooi ik wel fff een beetje stro haar kant op