In zoveel topics over kittens lees je constant over kittens die gecastreerd of gesteriliseerd het nest zouden moeten verlaten, ivm het voorkomen van toekomstige oeps-nestjes.
Er zou zoveel onderzoek naar zijn gedaan dat dit geen invloed zou hebben op t opgroeien van t kitten..
Maar toen ik 10jaar geleden studeerde voor dierenartsassistente, leerde ik dat katers het beste niet voor 9maanden gecastreerd konden worden. Dit ivm het beinvloeden van de groei van het penisbotje en grote kans op incontinentie op latere leeftijd.
Dit was toen zelfs het "laatste onderzoek" omdat daarvoor altijd 6maanden werd aangehouden...
Ik kan er gewoon in mijn hoofd totaal niet bij dat vroeg castratie echt nul gevolgen heeft voor het opgroeien van de kittens, castratie neemt een groot deel van de hormonen weg, hormonen die invloed hebben op het opgroeien van elk levend wezen.. Zowel fysiek als mentaal..
En tuurlijk snap ik dat er een overschot is aan katten, dat oeps-nestjes voorkomen zouden moeten worden.. Maar komen deze oeps-nestjes niet juist sneller voor bij mensen die geen geld uit willen geven aan de kitten (dus sowieso niet voor een vroeg-gecastreerd kitten gaan betalen) én t kitten gewoon naar buiten gooien voordat de kitten uberhaupt geholpen is?!
De theorie in Belgie is leuk, dat ALLE kittens, van zowel particulier als van fokkers, geholpen het nest moeten verlaten.. Maar naar mijn idee is dit alleen in de theorie mogelijk (mocht dit in de praktijk ook mogelijk zijn, zouden katten vanaf nu binnen 1 generatie uitsterven toch?!)
Ik ben benieuwd naar jullie meningen, linkjes naar onderzoeken en eventueel alternatieven hoe oeps-nestjes voorkomen kunnen worden!
Houd het netjes alsjeblieft