Poes van de buren gaat bevallen, buren niet thuis...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gwenvd

Poes van de buren gaat bevallen, buren niet thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 09:10

Wat zouden jullie doen?

Wij hebben wat bewerkelijke buren (al eens een topic over gehad), ze zijn aardig hoor maar bijzonder. Nu hebben ze een poesje, hoogzwanger. Beestje loopt al sinds gister buiten, ze zijn niet thuis. Mauwt al de hele avond.

Net ben ik in de tuin gaan zitten en kwam ze bij me, er kwam wat rood achtigs uit haar doos... ik heb nu een oud mandje van ons hondje (die er niet meer is) in de tuin gezet en daar is ze meteen ingegaan. Het is eigenlijk niet geschikt om evt. Te bevallen maar T is in ieder geval iets.

Ik heb het buurmeisje al een appje gestuurd maar geen antwoord nog. Het liefst zou ik het beestje naar binnen halen en eten ed. Geven maar daar maak ik geen vrienden mee met mijn man ;( kan ik nog iets doen? Ik heb veel ervaring met bevallingen van honden maar het is niet mijn poes en ken haar ook niet goed.

Summerdreams

Re: Poes van de buren gaat bevallen, buren niet thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:11

In je schuur of bijkeuken doen met deur op n kiertje?

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 09:13

Oja dat ik wel doen. Ze zit nu ook beschut uit de wind en droog. Mandje gaat af en toe heen en weer en dan kijkt ze weer even naar buiten.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:14

Onze poes vond het altijd prettig als er iemand bij was als ze ging bevallen. Zelf hoefde ik niets te doen, ik hoefde alleen maar naast haar te zitten en voor de vorm moedigde ik haar zachtjes aan. Misschien kan je even met haar in de schuur zitten of in de bijkeuken?

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 09:24

Helaas geen bijkeuken. Ik ben even bij der wezen kijken en heb in ieder geval een schone handdoek om T kussentje uit mandje gedaan. Iets hygiënischer denk ik.

Ik ben zelf hoogzwanger ( 39 weken) waardoor het erbij zitten niet zo makkelijk is. Ik hoop dat ze zo thuis komen...

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:29

Oh, nee, dat begrijp ik wel. De laatste paar weken van mijn zwangerschap lag ik voornamelijk als aangespoelde walrus op de bank, haha.

Meer dan dit kun je niet doen. Je hebt haar een beschutte plek geboden met een schoon mandje om in te bevallen. Het is verder de verantwoordelijkheid van de buren. Ik hoop dat ze snel thuiskomen!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:32

Let je wel op dat je dan niet aan de kittens of vruchtwater, etc, komt nu, met je zwangerschap?
Of geeft dat geen extra kans op toxoplasmose?

Ik zou denk ik even bellen met de dierenarts, de assistente kan je vast wat tips geven :j
Lief dat je je om het beestje bekommert!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:37

Ojee, hopelijk komen snel thuis... wel erg sneu voor het beestje zo. Gelukkig bekommer jij je om haar :+:

Misschien krijgt je lijf er wel inspiratie van om zelf ook te beginnen <<)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:39

Persoonlijk zou ik de dierenpolitie bellen en melding doen als je buren weigeren te reageren. Van de zotte dat mensen zo met hun dier om gaan. 8)7 Je partner zou ik lekker laten ratelen en zijn koffers laten pakken. Pluim voor jou dat je doet wat je kunt! +:)+

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 09:43

Haha ik ben ook voornamelijk in de walrusstand :D

Goed dat je het zegt Britt! Ik ga even opzoeken hoe dat zit.

Pmarena ooohhh dat zou toch fijn zijn! Ben er wel klaar mee haha.

Poesje ligt nu lekker te slapen in het mandje, geen kittens nog. Misschien ben ik ook over bezorgd..

Buurmeisje appte terug dat ze vanmiddag wel ergens komt kijken... -O-

Ooit hebben wij wel een poezen bevalling gehad, die kon het gelukkig helemaal zelf. Ik zal der regelmatig checken maar laat haar zo veel mogelijk met rust denk ik.

Barbalala, ik heb echt een hele lieve man maar hij is gewoon niet zon beesten gek, wellicht als de buren helemaal niet komen dat ze in huis mag als de bevalling doorzet en ze dat wil. Ik ben het andere uiterste en als het aan mij lag hadden we 100 beesten dus hij beschermd zichzelf ermee.

Ze krijgen de kans wel om voor het beestje te zorgen, ondernemen ze niks dan grijpen we heus in. Laat T beestje niet aan zijn lot over.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:46

Eventueel kun je nog de dierenambulance bellen..? Maar dan moet je niet zeggen dat de eigenaren bekend zijn, want dan helpen ze niet denk ik.
En zal ze naar het asiel gebracht worden. Maar dan krijgt ze wel de hulp bij de bevalling die ze nodig heeft.
Dus dat is net even op welke voet je staat met de buren en hoe ver je wil gaan :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:50

Lief dat je helpt maar gezien de reactie van de buren zou ik ook de Dierenambulance bellen, dan krijgt het dier waarschijnlijk een betere kans op een goed leven dan bij de buren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:56

Dierenambulance bellen is alleen wel weer extra stress voor het dier. Wellicht dat dat niet superhandig is, en ze beter nog even in haar eigen buurt kan blijven?

Als de buren van die aparte mensen zijn zou je bovendien nog in een situatie terecht kunnen komen dat de buren er stennis om gaan maken. En dat ze bij voorbeeld mbv de verstuurde apps aantonen dat TS wist van wie de poes was.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 10:07

Ja dierenambulance doe ik niet, dat vind ik nu ook nog niet nodig.

Ik ben gewoon thuis en als T mis lijkt te gaan bel ik een dierenarts. Ik heb inderdaad geen zin in ellende met ze, ze proberen nu overlast te voorkomen doordat we ze eerder hebben geholpen en dat laat ik graag zo...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:09

Zijn er eventueel andere buren/buurtgenoten thuis die zouden kunnen assisteren bij de bevalling als dat nodig mocht zijn?

Mijn poetie is vandaag 6 geworden... 3 mei is een uitstekende dag voor katten om geboren te worden :D

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 10:12

Gefeliciteerd!! Zeker een mooie dag! Ook voor gewone baby’s een mooie dag om geboren te worden (hint voor eigen baby).

Ja die zijn er denk ik wel maar ook niet zo gek op deze buurtjes... opzich weet ik wel wat te doen maar die toxoplasmose maak ik me nog even zorgen om. Kan niet zo goed vinden, desnoods handschoenen aan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:16

Gewoon elke keer heel goed je handen wassen wanneer je aan de kat of iets wat ze aanraakt gezeten hebt, toxo is vooral gevaarlijk in de ontwikkelingstijd van je baby dus de eerste maanden. En verder valt het heel erg mee hoor dus maak je niet bang. Zit in de uitwerpselen van de kat vooral.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:22

bigone schreef:
Gewoon elke keer heel goed je handen wassen wanneer je aan de kat of iets wat ze aanraakt gezeten hebt, toxo is vooral gevaarlijk in de ontwikkelingstijd van je baby dus de eerste maanden. En verder valt het heel erg mee hoor dus maak je niet bang. Zit in de uitwerpselen van de kat vooral.

Dat klopt niet.

Gevaarlijk voor zwangere vrouwen!

Gedurende één keer in hun leven scheiden katten gedurende een aantal weken Toxoplasma eieren uit. Mensen kunnen in aanraking komen met Toxoplasma via kattenpoep, via aarde die door kattenpoep is verontreinigd of door het eten van rauw of onvoldoende gaar vlees. Mensen merken meestal weinig van een infectie met Toxoplasma, alleen wanneer je tijdens je zwangerschap voor het eerst met de parasiet in aanraking komt, kan de baby geïnfecteerd worden. Deze infectie geeft met name grote problemen in de eerste 3 maanden van de zwangerschap. Afwijkingen aan met name de hersenen en de ogen kunnen ontstaan en het kan leiden tot een miskraam. In de laatste 6 maanden van de zwangerschap is de kans op schade aan het kind kleiner, maar nog steeds aanwezig!

Wanneer je als mens éénmaal geïnfecteerd raakt met Toxoplasmose, blijft de infectie 'latent' aanwezig. Zolang je gezondheid goed is, zal je in het algemeen hier niets van merken. Met behulp van bloedonderzoek kan gekeken worden of er antistoffen in het bloed zitten, en je dus de infectie al doorgemaakt hebt. Heb je dat nog niet, dan is het erg belangrijk op te passen wanneer je zwanger bent! Toxoplasmose is niet besmettelijk van mens op mens.

Als je zelf ook katten hebt is de kans groot dat je antistoffen hebt en dan is de kans voor infectie niet groot. Maar dat weet je nooit zeker.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:29

Dank je wel TS :D En dat je baby maar inspiratie mag opdoen.

Ik dacht inderdaad dat dat toxoplasmose alleen via kattenpoep en kattenbak kon. Maar heb me er nooit heel erg in verdiept. Lijkt me alleen dat als het miskramen kan veroorzaken dat vruchtwater en babies dan geen besmettingsbron kunnen zijn?

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:56

Toxoplasmose zit vooral in de ontlasting van de kat, dus tenzij er in het vruchtwater gepoept is, zal het risico inderdaad klein zijn en het kan het meest kwaad als jij in de eerste trimester zit. Goed handen wassen is sowieso ook voor de kitten niet slecht en handschoentjes zijn ook prima. Heb je eventueel ook een schoon, scherp schaartje en wat draad in huis, voor het geval mams niet zelf de navelstreng doorbijt? Dan kan je die afbinden (niet te kort bij het buikje) en doorknippen. En evt een oude handdoek voor als mams ze niet gelijk schoonlikt. Dan kom je denk ik al een heel eind. Maar ik hoop vooral dat de buren nog reageren.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 11:00

Nou het buurmeisje heeft het poesje opgehaald. Ze woont bij haar vriend nu (dit is het oudste buurmeisje) en neemt de katten mee. Haar moeder zou voor de katten zorgen maar heeft ze gewoon naar buiten gegooid, buurmeisje wist van niks.

Bijzondere familie en ik heb T met het buurmeisje te doen. Maar goed poesje is nu bij haar baasje en dat is het beste denk ik.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 11:10

Super opgelost, en dat nog voor de bevalling van poes.
Kan niet beter zijn voor jou en haar.
Jammer voor je vroegere buurmeisje dat de mama zo aso doet, maar jij hebt super gereageerd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 11:25

Wat fijn dat poesje onder de pannen is, dat is een zorg minder +:)+

Hopelijk ben je zelf ook snel aan de beurt en mag het een zo fijn mogelijke bevalling worden, zonder dit soort onrust erbij :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 11:30

Lijkt me lastig voor je buurmeisje. Rot dat ze van niks weet, en hopelijk kan ze de poes en kittens goed helpen. Wel een hele verantwoordelijkheid voor haar ineens. Klinkt als een nog jonge meid, ik neem mijn petje af voor zulke dames die hun verantwoordelijkheid nemen. Hopelijk komt 't allemaal goed.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 11:35

Ja voor de poes is dit zeker fijner, ik hoop dat ze het allemaal zelf kan.

Ja meisje is 18 maar in omgang nog behoorlijk jong. Als ik noet zelf op knappen stond had ik haar meer hulp kunnen bieden. Maar ik kreeg wel een goede indruk dat ze goed voor haar zou zorgen.