Hond doet moeilijk met eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Hond doet moeilijk met eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 22:04

Wij hebben een 2 jarige reu, een Duitse dog. Hij krijgt 2x per dag eten en af en toe een tussendoortje als een koekje ofzo.

Meestal voeren we om 6u 's morgens en 6u 's avonds maar doordat we beide wisselende tijden werken lukt dit niet altijd.

Als we beide 's morgens beneden zijn eet ie vaak wel, af en toe niet. Is 1 van ons weg vanwege werk dan eet ie niet behalve als ik er iets lekkers doorheen doe. Vandaag voerde ik hem rond 17.45 maar eten ho maar. Pas toen m'n vriend thuis kwam ging die eten en toevallig was die op tijd terug.

Het is dus geen probleem met eten want verder poept ie goed en heeft ook niks aan z'n tanden, en lekkere dingetjes eet ie maar al te graag. Er is ook geen touw aan vast te knopen, zoals vaak op zondag als ik uitslaap (tot half 9) en mijn vriend eerder beneden is (laat zeggen half 8 ofzo) dan weigert ie te eten. Kom ik beneden dan eet ie vaak dan ook niet. Dit maakt het enorm lastig voor ons want we kunnen er gewoon niet altijd bij zijn.

Ik heb al vanalles geprobeerd, beetje pindakaas door z'n voer, ja dan eet ie wel maar ik ga dat niet elke keer doen, voer laten staan, voer na kwartier weghalen maar vaak gaat ie dan gal spugen of is zo misselijk van de honger dat ie juist daarom niet eet. Negeren, belonen, dwingen, boos worden, het helpt allemaal niks. Iemand tips wat we kunnen doen?

secricible

Re: Hond doet moeilijk met eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 22:09

Ik zou zeggen "als hij honger heeft eet hij wel..."

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 22:12

Ik ben daar ook niet zo moeilijk in. Als hij honger heeft eet hij wel, als hij wil overslaan, prima. Ik zou er geen spel of feest van maken, niet teveel aandacht aan besteden.
Mijn vorige hond was ook een zeur met eten, die sloeg ook wel eens een voerbeurt over. Prima, ik kon het niet dwingen.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 22:17

Hier ook zo'n slechte eter. Hij is inmiddels 4 1/2 en heeft nog nooit goed gegeten. Ik laat inmiddels het eten gewoon staan want merk dat hij het dan toch vaak op een ander tijdstip wel pakt. Af en toe krijgt hij iets anders, kipfilet, gekookte pasta, rijst wat over is. Is zn bak op dat moment leeg kiep ik t er zo in, liggen de brokken er nog dan kiep ik het er gewoon op en meestal eet hij dan de brokken ook mee op. Ik ben wel overgestapt naar een brok voor actieve honden waar net iets meer in zit en sindsdien, ondanks dat hij soms 2 tot 3 dagen niet eet, is hij nooit meer echt te mager. Hoe minder aandacht wij er aan besteden, hoe beter het gaat.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 22:19

oh mijn honden eten ook wanneer ze honger hebben, zo lang die niet afvalt zou ik het gewoon 15 min laten staan en dan weg halen. Ze kunnen makkelijk een dagje zonder eten als ze maar gewoon water drinken :j

Karma is een vuilnisbak die vreet alles, balto eet vaak 1 keer per dag :j chansy vreet ook alles :+ de pups eten wanneer ze honger hebben die hebben onbeperkt voer waar alleen hun bij kunnen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 05:00

Ik zou zelf wel er een eetlepel lekkers doorheen mengen of van die smulsaus gebruiken (dat is makkelijker). Maar goed, ik heb dus een hond die meer dan een week kan weigeren om te eten en in die tijd zo mager wordt dat ze het leuk zou doen op zielige dieren reclames.

Als het over het algemeen is als jullie er niet beide zijn, is het waarschijnlijk dus stress-gerelateerd. Ik zou waarschijnlijk gewoon Standaard op die momenten het al gebruiken zodat hij niet gaat weigeren om het lekkers erbij te krijgen. Dus eigenlijk het voor zijn.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 05:13

Onze hond heeft het ook met fases. Het heeft twee redenen of ze is er niet lekker aan of ze wilt iets lekkerders.

In beide gevallen laat ik het bakje staan. Ze heeft het ooit twee dagen volgehouden. Sindsdien duurt het nooit meer zo lang (want heeft geen zin).

Kom nou ik eet mijn boterhammen ook op al heb ik zin in wat lekkers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 07:21

Horsy83 schreef:
Onze hond heeft het ook met fases. Het heeft twee redenen of ze is er niet lekker aan of ze wilt iets lekkerders.

In beide gevallen laat ik het bakje staan. Ze heeft het ooit twee dagen volgehouden. Sindsdien duurt het nooit meer zo lang (want heeft geen zin).

Kom nou ik eet mijn boterhammen ook op al heb ik zin in wat lekkers

Maar jij eet toch ook niet elke dag alleen maar boterhammen met hetzelfde beleg?

Mijn vorige herder was ook zo'n moeilijke eter met brok, die heb ik op vlees gezet. Ik gaf maximaal 2 dagen achter elkaar hetzelfde, de 3e dag liet hij het anders staan maar het probleem was wel opgelost. Laten staan kon ook niet want at de rest het wel op maar sindsdien heeft hij het altijd meteen opgegeten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 09:34

Voer kopen wat hij wel lekker vind??

Ik zou nooit honden laten "hongeren"zodat ze van de honger wel gaan eten , eten moet een feestje zijn , geldt voor alle hier dieren overigens :)

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 09:41

Hij zal wel eten als hij honger heeft lijkt mij en lekkere dingen erbij toevoegen lijkt me niet zo'n strak plan. Straks wilt hij echt alleen maar eten als er iets lekker inzit of vist hij het lekkere ertussen uit (zo'n kleppers heb je ook :D )
Ik zou persoonlijk zelf de bak met brokjes laten staan (dus niet weghalen of er iets bij doen).

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 09:41

Is hij te mager? Ik zou ook een andere brok zoeken. Het heeft mij een aantal verschillende merken gekost maar nu is hij eindelijk op gewicht en eet hij als een beer.

Overigens werd hij enorm mager op allerlei hele goede gezonde brokken. Toen ik de brok van de fokker ging voeren (Josera) werd hij eindelijk wat voller.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 09:47

Nee mager is ie niet. Vanmorgen heeft m'n vriend hem gevoerd, ik lag nog in bed en nu heeft ie het wel opgegeten. Raar beest is het ook!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 09:56

Hier ook een moeilijke eter. Van haar niet stress gerelateerd maar wel productgerelateerd.
Ze eet bepaalde soorten kvv en barf, rocco gemengd met brok, en soms es restjes vlees. Variatie is ook the key! Ik geloof niet in 1 soort brok en ze moeten het er maar mee doen. Net als je gaat afwisselen krijg je honden die niet direct aan de slappe gaat als ze iets gepikt hebben en hou je het leuk om te eten.

Ik voer ook niet op gezette tijden, vaak heb je dan dat ze er naar gaan kijken wanneer ze het krijgen,en als er dan iets afwijkt van de normale situatie heb je de poppen aan het dansen (zoals bij jullie, stipt om 18 uur als beide thuis zijn. Afwijking = niet eten.)
Als je een hond hebt die erg staat op structuur is het imo beter om een bepaalde handeling eraan te koppelen. Hier krijgt ze standaard haar eten na de avondwandeling, die avondwandeling is ergens tussen 19-22 uur, bij thuiskomst gaat de jas van de wandelaar uit, leibanden af en op hun plaats, en ondertussen maakt de ander het eten klaar (de onze is geen hyperhond, als je eentje hebt die wel hypert zou ik het niet na het wandelen doen maar eerder bv standaard na jullie avondeten, of voor het slapen gaan, ...)

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 10:33

Een paar proefzakjes van verschillende soorten brok halen en kijken wat hij lekker vindt.
Misschien dat je kan vinden wat hij graag eet.
Ik voer Acana vis, ze eten het heel graag.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 10:34

Hij eet dus wel als de roedel compleet is? Zou het daar niet in zitten ipv het voer niet lekker vinden? Kleine dame hier eet liefst ook pas als alles compleet is. Ben ik alleen in mijn eigen huis eet ze rustig goed door want er hoeft niemand thuis te komen. Met ex toen bij voorkeur eten als hij er ook was, nu ben ik soms elders met hun in het weekend. En ook daar ja hoor eten als we allemaal binnen zijn :+ dan staat bakje brokjes groot deel van dag. Ander komt thuis en hup snel gaan eten want honger. _O-

Overigens hier ook honden die soms hun brokjes laten staan. Dan meestal de ochtend brokjes die pas later of s avonds worden gegeten. Ik laat het rustig staan trouwens. Als je trek hebben knabbelen ze het wel op. Soms krijgen ze s ochtends wat blikvoer erover, dan eten ze vlot op.

Enige wat een probleem is, als witte herder zijn maaltijd niet eet dan wil hij nog wel eens gras gaan eten en spugen. Hij wil eerst poepen voor hij gaat ontbijten, maar wandelen op de lege maag wat langer is gegarandeert overgeven. :') dat is dus soms wel wat lastig.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 11:13

Karuna ja ik denk dat daar grotendeels het probleem ligt. Helaas werk ik zowel ochtend als avonddiensten en mijn vriend heeft nooit geen vaste eindtijd. Maar daarom vind ik het zo raar dat ie vanmorgen wel at terwijl ik op bed lag en als 1 van ons 2 op zondag op bed blijft liggen dan weer niet eet.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 11:13

Onze hond was vorig jaar 1 en weigerde te eten.
Diverse brokken geprobeerd maar niks at hij op.
Een beetje blikvlees (halve vork) over zijn voer gedaan en hij eet super.

Nog steeds krijgt hij wat vlees bij zijn brokken. Maar soms ook gekookte pasta die over is.
Stukje komkommer of fruit.
Eten gaat prima zo.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 11:23

Het lijkt mij eerder een roedel probleem ipv eetprobleem.
Ik zou eens een gedragskunde vragen of die dit herkent.
De baas eet altijd als eerste, daarna pas de lagere in rang..
Heb je wel eens geprobeerd om een commando aan voer te linken, beginnend met snacks?

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 11:41

Mijn honden hebben gewoon de hele dag brokken staan en kunnen eten wanneer ze willen. Zijn super op gewicht en savonds is de bak leeg en krijgen ze smorgens weer nieuw.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 11:53

fjordjes schreef:
Karuna ja ik denk dat daar grotendeels het probleem ligt. Helaas werk ik zowel ochtend als avonddiensten en mijn vriend heeft nooit geen vaste eindtijd. Maar daarom vind ik het zo raar dat ie vanmorgen wel at terwijl ik op bed lag en als 1 van ons 2 op zondag op bed blijft liggen dan weer niet eet.

Je lag op bed en was dus thuis :+ kan net voldoende zijn toch hihi. Zondag andere routine dan? Normaal beiden beneden en soms niet?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 12:51

Gillbo schreef:
Heb je wel eens geprobeerd om een commando aan voer te linken, beginnend met snacks?

En die roedelstructuur is ondertussen al lang achterhaald.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 13:18

Gillbo schreef:

Mijn honden eten altijd eerder dan ik. Heb ik nu een probleem?
>;)

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 13:35

Mijn herder van 2 doet dit ook sinds de laatste maanden, heb nog een andere herder en die eet haar voer op als ik het niet weg haal.

Dus als ze het niet meteen opeet dan haal ik het weg, en krijgt ze savonds pas weer nieuw eten. Mijn hond ziet er super uit, en is gezond dus ik zie er niet zo'n probleem in. Als ze langer als 2 dagen haar eten niet zou aanraken dan pas zou ik naar de DA gaan met haar. Maar zolang dat niet het geval is gaat het prima op deze manier.

Ga niet de dingen lekkerder maken door dingen er onder door te doen, daar maak je het jezelf alleen maar moeilijker mee.

Je zou wel een keer kunnen proberen van brok te veranderen, misschien helpt dat iets :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 15:03

Bedankt voor de tips en adviezen. Ik ga het proberen en als het niet verbeterd dan kijken of een andere brok verschil kan maken.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 15:16

CharmingS schreef:
Mijn herder van 2 doet dit ook sinds de laatste maanden, heb nog een andere herder en die eet haar voer op als ik het niet weg haal.

Dus als ze het niet meteen opeet dan haal ik het weg, en krijgt ze savonds pas weer nieuw eten. Mijn hond ziet er super uit, en is gezond dus ik zie er niet zo'n probleem in. Als ze langer als 2 dagen haar eten niet zou aanraken dan pas zou ik naar de DA gaan met haar. Maar zolang dat niet het geval is gaat het prima op deze manier.

Ga niet de dingen lekkerder maken door dingen er onder door te doen, daar maak je het jezelf alleen maar moeilijker mee.

Je zou wel een keer kunnen proberen van brok te veranderen, misschien helpt dat iets :)

Dit inderdaad, brok na +-15 minuten weghalen en wat hij niet op eet gewoon in de middag weer neerzetten.

Bij moeilijke eters is het een kwestie van consequent zijn, niet aandacht geven wanneer hij wel goed eet. Geen lekkere dingen erdoor heen doen. Een hond verhongert zichzelf niet