Verbod op training/stroom halsbanden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Verbod op training/stroom halsbanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 07:37

Bron: https://www.nu.nl/dieren/5825535/minist ... lk_wrapper

Wat vinden jullie hier van?

Wij hebben zelf zo'n band voornamelijk aangeschaft voor onze vorige hond. Die goed luisterde en vreselijk lief was maar als ze herten rook gingen der oren dicht en was ze zo 1,5 uur alleen aan de wandel.
Ik had hem bij haar op de zachtste stand en als ik zag dat ze een geur te pakken had riep ik der 1x kreeg ik geen reactie dan gaf ik een kleine schok. Dan was ze even uit der focus riep ik der en kwam ze gehoorzaam terug. Als ze eenmaal aan het rennen was deed de schok niets meer en gebruikte ik hem ook niet dan was haar jachtinstinct te groot.

Voor onze huidige hond heb ik hem heel kort gebruikt die vond het opeens leuk om achter fietsen aan te gaan. Korte periode de band gebruikt en dat gedrag is nu verdwenen.

Ik ben niet antie schokband mits je hem met respect en kennis van trainen gebruikt.

Ceetje_bokt

Re: Verbod op training/stroom halsbanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 07:47

Wij hebben ook getraind met een e-collar, les erin gehad en voor de band om onze hond ging eerst zelf getest (uiteraard!). Met een goede training, een goede band en beleid is het een prima (laatste) hulpmiddel. Veel mensen denken dat het een strafmiddel is en niets is minder waar, als de band gied gebruikt wordt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 07:50

Ik dacht dat ze al verboden waren eigenlijk :=

Ik vind zo'n halsband in sommige gevallen een erg fijn middel, maar je moet echt weten wat je doet en het is niet iets wat amateurs zomaar in de dierenwinkel zouden moeten kunnen kopen.
Ik heb hem zelf een keer gebruikt omdat mijn hond heel erg naar rijdende auto's toe trok. Stel dat zo'n hond los komt en onder een auto blijft dan zou dat vreselijk zijn, dus heb ik haar een keer flink laten schrikken. Direct resultaat, ze kreeg respect voor rijdende auto's en houdt sindsdien afstand. Zo worden dit soort banden in andere landen bv gebruikt om honden te trainen zodat ze bij slangen vandaan blijven. En bij andere gevaarlijke situaties en voertuigen.

Ik ben dus ook niet volledig tegen, maar meer toezicht zou van mij wel mogen.
Een volledig verbod, ik zal er niet wakker van liggen, maar zou het wel slim vinden als ze voor goede trainers bv een uitzondering zouden maken. Het kan levens redden in sommige gevallen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 07:51

Wij hebben ook een hond die net is als de jouwe. Konijn/ree.... en meneer is weg.

Tja ik zit indd na te denken of ik m misschien toch eens ga gebruiken. Al geloof ok dat de mijne wel gevoelig blijft voor die schok. Hij is eens tegen een stroomdraad gelopen midden in zn jacht, hij kwam toen meteen terug.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 07:54

Het punt is natuurlijk ook niet dat hij ook goed gebruikt wordt maar dat het veel te gemakkelijk misbruikt wordt. En dan moet je die dieren beschermen denk ik. Liever dat de goede baasjes eronder lijden dan dat veel honden van de ‘slechte baasjes’ eronder lijden toch?

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 07:56

Je hebt ook een trilfunctie erop zitten. Ik had die van mij geleerd trillen=koekje :')
Dus die kwam bij een tril hard terug gerend :D

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:01

8nnemiek; mijn hond is inderdaad zo getrained om een aversie te krijgen voor slangen :)

Verder gebruik ik een ecollar voor recall. Mijn hond werk ik op 8 uit 100. 12 als ie verder weg is of in water. Als ik m 1x per losloop wandeling gebruik is t al veel. Meestal heb ik het al niet meer nodig. Hij negeert andere honden en komt terug, ook zonder de band om.

Ik ben voor het verbod op goedkope ecollars van china die maar 3 standen heeft of die het soms wel doen of soms niet.

Goede merken zoals Garmin of mini educator (die ik zelf heb) met een trainer die er verstand van heeft (en niet zegt oja kan ik wel gebruiken en dan m op standje 50 gooit en geen idee wat ie aant doen is).

Een ecollar is niet bedoeld als een straf object.
Als je goede trainers volgt, zoals Larry Krohn, zie je dat de ecollar gebruik wordt om reeds positief geleerd gedrag te bevestigen of zeer betrouwbaar te maken.

Dus de hond moet eerst “zit” leren met een snoepje volgen of een begeleidende hand. De ecollar komt pas later als je een zit van grotere afstand wilt of langere duur en werkt dan in principe als wijken voor de druk, net zoals we met paarden doen. Zodra de druk ervanaf gaat weet de hond dat hij het goed doet en de beloning komt.
In feite net zoals een clicker. Click is het bruggetje zodat hond weet dat de beloning komt. Zo ook de stim.

Zijn er mensen die het misbruiken? Absoluut. Maar dat geldt voor elk hulpmiddel, sliplead, hoofdharnes/halti.. of voor paarden de bijzetteugel/slofteugel of stang en trens.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:03

Maartje1990 schreef:
Wij hebben ook een hond die net is als de jouwe. Konijn/ree.... en meneer is weg.

Tja ik zit indd na te denken of ik m misschien toch eens ga gebruiken. Al geloof ok dat de mijne wel gevoelig blijft voor die schok. Hij is eens tegen een stroomdraad gelopen midden in zn jacht, hij kwam toen meteen terug.

Dan is aangelijnd houden toch de meest vriendelijke en simpele oplossing? Niet alle honden zijn geschikt om los te lopen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:06

WesternWay schreef:
Je hebt ook een trilfunctie erop zitten. Ik had die van mij geleerd trillen=koekje :')

Dat is ook precies hoe het gebruikt dient te worden. Trillen of stimulatie (die van mij vind trilling veelt te intens) is beloning op t eind.

Ik vind het erg om te zien hier in Australia dat sommige shelters liever de hond inslapen “want is niet meer te helpen”, dan een ecollar proberen “want is dieronvriendelijl/inhumaan”.

En bijv dove honden dan? Die doen het heel goed op ecollars.

@Sophie; maar waarom dan? Hond heeft kleine correctie nodig, waarss minder hard dan volle kracht in de halsband hangen als ie een konijn ziet. Leert dat ie zn oren open moet houden en terug moet komen.
Met waarss 3 correcties snapt hond het en heb je een hond die vrij kan rond ravotten. Heb je echt liever hond zn hele leven aan de lijn dan?

Waarom een hond zn vrijheid afnemem puur omdat er een taboe ligt op een hulpmiddel.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:10

SophievdV schreef:
Dan is aangelijnd houden toch de meest vriendelijke en simpele oplossing? Niet alle honden zijn geschikt om los te lopen.

Voor mij moet iedere hond eens los kunnen. Zo een band is in goede handen heel efficient. Niet voor niets dat veel jachthonden ermee getraind worden. Wel wil ik liefst niet weten hoeveel mensen het als straf of foltermiddel gebruiken. Trieste figuren vinden altijd wel een middel om hun frustraties op los te laten.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:17

Ik ben niet thuis in de hondenwereld. Maar zou het dan geen oplossing zijn als die halsbanden alleen door gecertificeerde trainers kunnen worden aangekocht zodat particulieren ze enkel onder deskundige begeleiding kunnen verkrijgen en leren gebruiken?

Mijn tweede bedenking: als die halsbanden alleen maar de trilfunctie zouden hebben om positief te versterken, en niet de shockfunctie om negatief te versterken zou dat misschien een eerste oplossing kunnen zijn.

Mijn laatste bedenking: als die dingen uit de handel gaan bouwen die gekken die zo'n ding gaan misbruiken het toch gewoon zelf?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:17

Nou wij zitten hier zo van onze hond is enorm waaks als er niemand thuis is ook al ben je net weg en de deurbel gaat of er word gerommeld buiten bij de buren gaat ie blaffen als we thuis zijn hoor je hem niet. Dus ja wij hebben een blafband met stroom. Want als die hem niet om heeft blijven de buren klagen bij ons dat ie blaft. Kan moeilijk foei zeggen als ik niet thuis ben.

R_oo_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:19

Iedere hond mag van mij los lopen , heerlijk , luisteren ze niet lijn ze dan aan . Zeker honden die achter wild aan gaan. Lijn ze dan in zo'n gebied aan . Vaak is er ook een ontbrekend stukje in de opvoeding als de hond niet luistert, werk eerst daar aan voor je aan een band begint . Overigens heb ik niks tegen stroombanden maar vaak worden ze iets te gemakkelijk gebruikt .

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:22

R_oo_s schreef:
Iedere hond mag van mij los lopen , heerlijk , luisteren ze niet lijn ze dan aan . Zeker honden die achter wild aan gaan. Lijn ze dan in zo'n gebied aan . Vaak is er ook een ontbrekend stukje in de opvoeding als de hond niet luistert, werk eerst daar aan voor je aan een band begint . Overigens heb ik niks tegen stroombanden maar vaak worden ze iets te gemakkelijk gebruikt .

Ben ik niet zo mee eens meteen aanlijnen. Sommige honden zijn gefokt voor de jacht en ook al heb je daar nooit in getraind het zit in hun. Net als een border collie ook al heeft ie nog nooit gedrijft hij gaat het een keer proberen.

R_oo_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:26

Trysteffie , dat ben ik helemaal met je eens , maar ga dan met zo'n hond aan het trainen dat je wel controle krijgt, een goed opgeleide bordercollie is ook geen ongeleid projectiel als hij een schaap ziet .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:29

We werken met de spaanse hond van mijn broertje ook met een band die trilling geeft. Tegenwoordig hoeft je hem zelden te gebruiken. Osa ging ook achter konijnen aan en hoort of ziet dan niks meer. Door een trilling te geven wordt ze uit haar focus gehaald en dan staat ze weer open voor communicatie. Overigens hebben mijn broertje en schoonzus eerst uitgebreid uitleg gehad over werken met de band door een instructeur van aniek winters.

Daarvoor liep ze altijd aan de riem. Maar ze is echt opgeleefd nu ze lekker los kan rennen en kan spelen met andere honden.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:30

Goed besluit, vind bij de meeste gevallen dat het ook wel makkelijk wordt gekozen.
Het is misschien wel makkelijk om op afstand lekker op de knop te drukken maar het lijkt mij juist beter werken als je onder begeleiding juist op dingen gaat trainen die niet mogen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:35

Nagini schreef:
WesternWay schreef:

Dat is ook precies hoe het gebruikt dient te worden. Trillen of stimulatie (die van mij vind trilling veelt te intens) is beloning op t eind.

Ik vind het erg om te zien hier in Australia dat sommige shelters liever de hond inslapen “want is niet meer te helpen”, dan een ecollar proberen “want is dieronvriendelijl/inhumaan”.

En bijv dove honden dan? Die doen het heel goed op ecollars.

@Sophie; maar waarom dan? Hond heeft kleine correctie nodig, waarss minder hard dan volle kracht in de halsband hangen als ie een konijn ziet. Leert dat ie zn oren open moet houden en terug moet komen.
Met waarss 3 correcties snapt hond het en heb je een hond die vrij kan rond ravotten. Heb je echt liever hond zn hele leven aan de lijn dan?

Waarom een hond zn vrijheid afnemem puur omdat er een taboe ligt op een hulpmiddel.

Echt Nagina geen idee waar jij die ouderwetse trainingsmethode's heb aan geleerd.Mijn haren rijzen te bergen bij je vorige stuk dacht ik al ik reageer niet. Maar dove honden zijn prima te trainen op gebaren,daar is echt geen band voor nodig.Ik heb je nog geen 1 reden weten geven waar je nu echt perse de Ecollar voor nodig hebt.
Tegenwoordig worden zelfs politiehonden via de clicker getraind.Mischien moet je je daar eens in verdiepen.

Als ik stukjes als deze lees dan denk ik ja,daarom moet hij verboden worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:38

Dan ben ik wel benieuwd hoe jullie met clickertraining de hond willen leren zijn instikt te weerstaan bij het zien wegsprinten van een konijn oid

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:41

Worden met dit soort banden ook tril banden bedoelt eigenlijk? Of alleen echte stroom schok banden? Om het maar even zo te noemen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:43

@Beatj: Kun je dan eens precies aanhalen wat er dier onvriendelijk is aan mijn omschrijvingen?

En kun je mij dan ook uitleggen hoe je een dove hond een handgebaar laat zien als ie los op het strand is, 25 meter van je af, in de tegenovergestelde richting van jou rent?

Misschien moet jij niet doen alsof ik nergens vanaf weet, want ik ben een gecertificeerde honden trainer. Ik werk met alle 4 quadranten van negative/positive reinforcement en ja, ik heb ook bij een K9 task force mee gelopen die mechelse herders opleid tot politiehonden, terroristen honden en bomhonden. Met deze wel te verstaan: http://www.task9.com.au/
Deze gebruiken ook ecollars in bepaalde situaties.

Dus jij vind het vriendelijker om een hond op een correctie halsband te lopen en zodra die 'n konijn zit en dus naar voren springt en zichzelf een kneiterharde correctie geeft (daar is een correctie ketting immers voor) dan een kleine stimulans correctie te geven zodat ie bij je blijft of niet in volle prey drive gaat?

*edit: en je hebt gelijk, het grootste deel van een dove hond zijn training is te doen met gebaren. Maar voor dingen zoals terug komen en afstand is een ecollar een perfect hulpmiddel.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:46

Waar hij instikt bij een konijn weet ik niet.
Maar veel dingen zijn te trainen en dat begint al met een hele vroege basis training.Maar daar gaat het al vaak fout.Mensen willen dingen gaan oplossen als het fout gaat en slaan basis training over.
Als jou hond leert luisteren ,zal hij ook komen bij dat weg springende konijn.
Ik kan geen oneline curses geven leer u hond luisteren,maar er zijn prima hondescholen die dat wel kunnen het is wel even zoeken maar begin bij tinley gedragstherapie te googlen.
Ik heb overigens 6 honden waaronder een malamute reu die loslopend de bossen mee ingaat.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:52

En als je mijn stuk gelezen had, stond er dus ook in mijn stuk: De ecollar komt pas NAdat je de hond zelf de basis hebt geleerd. En een ecollar is een extensie, om gedrag betrouwbaarder te krijgen of om gedrag van een afstand te perfectioneren.

Een ecollar moet niet gebruikt worden als 'straf-tool', oh de hond zit niet als ik 'zit' zeg laat ik 'm eens even een elektrische opdonder geven. Het is een hulpmiddel.

Nergens zeg ik; een ecollar traint je hond. Jij traint je hond. Niet een hulpmiddel.

Aanrader voor iedereen is de website www.leerburg.com
of de trainers: Tyler Muto, Larry Krohn en Josh Moran om maar een paar te noemen. Geweldige trainers die onder andere ook heel duidelijk kunnen uitleggen hoe een ecollar te gebruiken, mocht je er een (willen) gebruiken en die goed beide kanten kunnen belichten van hondentrainen en alle 4 quadranten gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Nagini op 04-04-19 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:55

Zou dit ook gelden voor de Pet Safe banden?? Om je hond op het erf te houden?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:57

8nnemiek schreef:
Ik vind zo'n halsband in sommige gevallen een erg fijn middel, maar je moet echt weten wat je doet en het is niet iets wat amateurs zomaar in de dierenwinkel zouden moeten kunnen kopen.

Hier ben ik het wel mee eens. Gisteren toevallig een trilband gezien bij Cesar Milan, hij legde uit hoe hij de trilling gebruikte en hoe nauwkeurig de timing komt. Er stond dus geen stroom op.