Oud duitse herder met spondylose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Inney

Oud duitse herder met spondylose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 13:36

Helaas is onze hond gediagnosticeerd met spondylose. Ze is nu 8 jaar oud en liep ineens moeizaam met zichtbaar veel pijn. Ze krijgt nu een tijdje pijnstilling en moet meer rust houden. Dit omdat waarschijnlijk na een trauma de wervels 'even' meer op elkaar staan en met rust zal dit weer wat moeten ontspannen en terug trekken?
Ik neig erg naar een second opinion, maar het is de hond van mijn moeder en zij voelt zich goed bij deze dierenarts.
Blijkbaar heeft het zusje van onze hond hetzelfde, we hebben dus via die weg al veel tips gekregen over gedoseerde belasting en het sterker maken van de achterhand/rug.

Wie heeft er nog meer ervaring mee? Hoelang heeft jullie hond nog zo goed als pijnvrij kunnen leven?

dierenfan

Re: Oud duitse herder met spondylose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:45

Spondylose is absoluut niet dodelijk gelukkig alleen zwaar vervelend als de bruggetjes door trauma kapot gaan idd. Dan aantal dagen echt rust geven en fikse pijnstilling. Als de pijnstilling af gebouwd kan worden dan weer beginnen met beweging opbouwen.
Als je hond zeer energiek is zou ik fietsen in dravend tempo voor de hond en zo rechtlijnig mogelijk. Verder commando draf aan leren en stappen. Mocht je hond tijdens los lopen willen gaan galopperen dan kun je zo af remmen.

Uiteraard wild spel en apporteren dat kun je vergeten en voortaan laten. Gelukkig kun je wel laten zoeken en speuren.

Altijd proberen de pijnstilling op zo laag mogelijke dosis te gebruiken. Als het dan eens jeer fout gaat dan is het lijf in elk geval niet gewend aan continu hoge dosis pijnstilling.

Ze kunnen er gelukkig met wat aanpassingen alsnog prettig oud mee worden

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 20:35

Hier een duitser uit Roemenië, waarbij de rug compleet verrot is door spondylose. Het pijnlijkste is als de woekeringen ontstaan op de wervels, zodra deze aan elkaar gegroeid zijn is de meest heftige pijn weg. Waarschijnlijk bedoelde de dierenarts dat. Belangrijkste is wel aangepaste beweging. Mijn hond staat momenteel op 3/4 tablet Cimalgex, hij zal de rest van zijn leven medicijnen krijgen aangezien zijn rug echt heel slecht is. In overleg met de dierenarts wel besloten dat ik zelf een beetje mag spelen met de dosering. Hiernaast krijgt hij een tablet Flexadin.
Wolf neemt het gedoseerd bewegen erg letterlijk, hij ligt het liefste te slapen in de auto, in plaats van een beetje te spelen.

Wel merk ik duidelijk verschil met de medicijnen!
Hij draagt ook een Bucas Repuctex, met die warme dagen heb ik hem afgelaten, maar morgen gaat hij weer aan. Verder hebben we de boel aangepast, overdag is hij graag buiten, dus we hebben een hok voor hem gebouwd, zodat hij hoog en droog kan liggen. In de nacht slaapt hij op de bank binnen.

En oja. Niet teveel koekjes. Overgewicht is funest.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:47

Mijn hond werd ook verdacht van spondylose, maar bleek op de rontgenfoto’s nog puntgaaf op de rug te zijn.

Ik heb begrepen dat het aan elkaar groeien van de wervels een pijnlijk proces is, maar ze er daarna prima mee kunnen leven.
Beweging idd wel aanpassen. Draven is een goede beweging :j springen, galloperen en draaien is niet aan te raden. De fysio van mijn hond had wisselende ervaringen met zwemmen: voor sommige honden werkte dat heel goed, bij anderen verergerden de klachten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:44

amy_leftover schreef:
Mijn hond werd ook verdacht van spondylose, maar bleek op de rontgenfoto’s nog puntgaaf op de rug te zijn.

Ik heb begrepen dat het aan elkaar groeien van de wervels een pijnlijk proces is, maar ze er daarna prima mee kunnen leven.
Beweging idd wel aanpassen. Draven is een goede beweging :j springen, galloperen en draaien is niet aan te raden. De fysio van mijn hond had wisselende ervaringen met zwemmen: voor sommige honden werkte dat heel goed, bij anderen verergerden de klachten.

Vaak kwestie van zwemmen in niet te koud water en een zwemvest aan doen ter ondersteuning. Nadien afdrogen dan meestal juist een aanwinst. Zwemmen vergt idd wel behoorlijk wat van de hond maar met juiste ondersteuning ideaal om lekker in beweging te blijven.

Wij zwemmen behoorlijk veel met de roedel in de zomer en de oudjes sowieso zwemvesten aan. Je ziet ze dan ook echt relaxter zwemmen

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:47

dierenfan schreef:
amy_leftover schreef:

Vaak kwestie van zwemmen in niet te koud water en een zwemvest aan doen ter ondersteuning. Nadien afdrogen dan meestal juist een aanwinst. Zwemmen vergt idd wel behoorlijk wat van de hond maar met juiste ondersteuning ideaal om lekker in beweging te blijven.

Wij zwemmen behoorlijk veel met de roedel in de zomer en de oudjes sowieso zwemvesten aan. Je ziet ze dan ook echt relaxter zwemmen

Volgens haar speelde daar vermoedelijk ook een stukje zwemtechniek mee, niet alle honden zijn natuurtalenten op dat gebied :+

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 15:29

Hey, mijn paard is ook pas gediagnosticeerd met spondylose. Wij beginnen nu met duivelsklauw bij te geven, dit werkt blijkbaar bij dieren met spondylose erg goed. Is natuurlijk en daarom ook geen neveneffecten :) Op agradi etc. kan je ook wel wat reviews lezen!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 15:33

Afbeelding

Zo'n zwemtalent?

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 16:32

Utixo schreef:
[ [url=m/2sDNxb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo'n zwemtalent?

:oo :=

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:33

Haha ja hier ook 1 herder die vreselijke zwem manieren heeft en dol graag zwemt. Hij gaat ook vanaf de zomer met zwemvest aan. Afgelopen zomer ontdekte hij zwemmen pas vrij laat in het seizoen dus nog niets mee gedaan.

Hij doet vrijwel niets met achterhand en maait met voorpoten in wilde weg in het rond. Hij komt wel goed vooruit haha

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 08:46

Mag ik mij hier ook melden?

Helaas is bij onze jonge hond van 3 jaar, per toeval, ook spondylose geconstateerd.
We gingen voor verder onderzoek naar de dierenarts omdat ze een terugkerende blaasontsteking heeft.
Op de röntgenfoto zagen ze dat bij haar achterste ruggenwervel spondylose heeft. Vandaag gaan we naar de dierenarts voor de uitslag van het urineonderzoek, ze vermoeden blaasstenen of blaasgruis en hebben daarom urine direct uit haar blaas opgestuurd naar het laboratorium. Wij krijgen dan ook verdere uitleg over de spondylose.

Ik heb hier best veel vragen over met name over welke activiteiten je nog wel kunt doen met je hond en welke supplementen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Zijn jullie naast de dierenarts ook nog naar een fysio, osteo of een andere therapeut geweest?

We deden tot deze week aan behendigheid wat we beide super leuk vinden. Dit zit er helaas niet meer in. Aangezien het een jonge energieke hond is zou ik wel graag met haar willen blijven sporten. Ik zit zelf aan Hooper en/of speuren te denken. Fietsen doen wij al 3 keer in de week en dat blijven we dan ook doen (alleen in draf).

En welke supplementen gebruiken jullie? Onze hond vertoont gelukkig geen pijn en dat willen we natuurlijk zo houden. We kunnen hierdoor niet zien of het middel invloed heeft omdat ze zich gedraagt als elke jonge hond, blij en een echte spring in het veld. Ik zit zelf aan de Spondy en Mussle van het merk Puur te denken en ik las dat Omega 3 ook goed is. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 08:50

Ik gebruik, naast de medicijnen, Flexadin. Nu verkoopt mijn dierenarts dit en heb je altijd kans dat het een beetje "wij van wc eend" is. Maar hij doet het goed hierop, dus ik zoek niet verder. Wel draagt hij bij koud weer een Bucas Repuctex. Ik zie echt verschil met en zonder deken.

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:19

Utixo schreef:
Ik gebruik, naast de medicijnen, Flexadin. Nu verkoopt mijn dierenarts dit en heb je altijd kans dat het een beetje "wij van wc eend" is. Maar hij doet het goed hierop, dus ik zoek niet verder. Wel draagt hij bij koud weer een Bucas Repuctex. Ik zie echt verschil met en zonder deken.

Ik heb even gekeken, dat ziet er ook interessant uit. Is een combinatie van Omega 3 en duivelsklauw en de andere supplementen Chondroïtine en Glucosamine. Dus eigenlijk alles in 1 'snoepje'.

Nog helemaal niet aan gedacht een deken. Die doe je dan om als het koud en nat weer is?

Ik heb sinds vandaag al wel een loopplank voor in en uit de auto, geweldig vindt ze het!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:46

Voordeel is ook dat hij het eet als een snoepje. Dat zegt alleen niet alles, hij eet zijn pillen ook als snoep. Hij komt uit Roemenië, eigenlijk eet hij alles...

De Recuptex is een magneetdeken. Koud, nat, winderig weer (we wonen aan de kust, altijd wind dus). Van de winter heeft hij hem non stop gedragen, sinds deze week is hij weer wat vaker af.

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:30

Wat fijn, ik heb hier ook een koekiemonster gelukkig! In deze gevallen wel fijn :o
Hoe valt de maat de de Recuptex? Lijkt mij voor onze hond ook fijn, ze heeft een hekel aan regen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:53

Ik vond hem vrij klein vallen. Volgens mij heeft hij nu 65 om, ik zal zo eens kijken. Wolf weegt 32 kilo en zit mooi op gewicht voor zijn grootte.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 15:12

Bedankt voor alle reacties, ik zal later uitgebreid reageren!

Onze Gaia is een luxe erfhond (ze woont gewoon binnen, maar het liefst loopt ze de hele dag buiten rond :D )
Dus soms is het lastig haar beweging te reguleren. Ze zit best wat momenten in de bench nu, omdat ze de hele dag in de weer is en heel reactief. Pijnstilling wordt nu afgebouwd. Ben benieuwd hoe ze reageert.

Hebben jullie een foto van jullie 'patientje'? Altijd leuk om herders te kijken :D

Afbeelding ons stel!

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 15:30

Wel een lekker leventje, luxe erfhond! Dat lijkt mij inderdaad lastig om de beweging te controleren.

Ik heb alleen geen herder O:) maar een Drentsche Patrijs, mag dat ook?
Afbeelding

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 15:32

Haha oeps ja, ik bedoelde natuurlijk, hondjes kijken :D

Ja het leven als luxe erfhond bevalt haar goed haha. Maar in de avond ligt ze ook erg graag als schoothondje op de bank :+

Wat een lekker bekkie!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 15:58

Afbeelding

Vacht ziet er niet heel optimaal uit, maar hij is vorig jaar met die hitte geschoren. Van de winter een deken opgehad en hij moet hoognodig geborsteld worden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:05

Afbeelding

Mijn mafkezen. Moet nodig nieuwe foto maken uit normale positie haha. Pup vooraan bleef nog niet zitten als ik bukte maar inmiddels kan dat wel
Laatst bijgewerkt door dierenfan op 05-04-19 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:06

Inney schreef:
Haha oeps ja, ik bedoelde natuurlijk, hondjes kijken :D

Ja het leven als luxe erfhond bevalt haar goed haha. Maar in de avond ligt ze ook erg graag als schoothondje op de bank :+

Wat een lekker bekkie!

Ik denk dat alle honden graag zo'n leventje willen!

Wat een knappe herders allemaal!

Utixo schreef:
Vacht ziet er niet heel optimaal uit, maar hij is vorig jaar met die hitte geschoren. Van de winter een deken opgehad en hij moet hoognodig geborsteld worden.

Ik vind hem er mooi uit zien hoor! Misschien een gekke vraag maar heb je de hond uit Roemenië geadopteerd? Of heb je hem/haar wegens een speciale lijn uit Roemenië gehaald?

Blijf dat ook altijd leuk vinden dat elke hond, ook al is het hetzelfde ras, zijn/haar eigen uitstraling heeft :)

Ik ben net terug van de dierenarts en omdat onze hond nog geen pijn heeft mogen we nog best wel veel. Behendigen, snel wenden, balletje gooien en in en uit de auto mag niet meer. Maar we mogen wel lekker fietsen, zwemmen, wandelen, spelen met andere honden en Hooper mag ook! Kortom met wat kleine aanpassingen een leuk leven! Natuurlijk moeten we wel alles goed in de gaten houden en indien we iets merken actie ondernemen. Voor de zekerheid heb ik wel een afspraak met de Fysio gemaakt zodat we gerichte oefeningen kunnen gaan doen.

Ik heb ook gevraagd welke voedingssupplementen we het beste kunnen gebruiken en ze raadde ook Flexadin aan. Deze ga ik dus nu bestellen.

Dit is patiënt Fien als fotomodel
Afbeelding

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:50

Wat een plaatjes allemaal!

Zoedeloo, ik heb hem 1.5 jaar geleden uit Roemenië geadopteerd. Ik wilde graag weer een herder. De asiels in Nederland doen erg moeilijk omdat ik een klein kind heb, je komt dan bijna niet door de ballotage commissie heen. Eigenlijk had ik een andere herder geadopteerd, maar deze bleek vol met hartworm te zitten. Gezien zijn leeftijd (10) en de lichamelijke conditie vond ik het niet eerlijk om hem dan over te laten komen. We hadden zelf een vlucht geboekt, omdat ik een hond niet via het wegtransport wilde laten komen als het niet hoefde, en Wolf zou meevliegen om naar een duitse opvang te gaan. Van het een kwam het ander en plots was Wolf in mijn leven.

Hij heeft echt wel het eea meegemaakt, toen hij er net was kwam er volop schurft naar boven, dit heeft flink geduurd voor het over was. Verder begrijpt hij nog niet volledig dat niet iedereen hem kwaad wil doen en loopt hij uit voorzorg met een muilkorf om op stal. Aan de andere kant is hij mega trouw, hij liep binnen een week los, hij is supersociaal naar andere honden.
Het opvoeden is niet helemaal gelukt, hij is niet zo slim als de meeste herders, en het onder appèl zetten heb ik maar gelaten voor wat het is.
En leuke foto's nemen lukt nooit, omdat hij altijd gelijk zijn grote neus erin duwt. Heb wel een heleboel foto's waarop hij oelewapperig kijkt.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:56

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:24

Utixo schreef:
[ [url=m/peved4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/x8Na80.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jJJAAQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hahah wat een grappige foto´s, hij lijkt zo een beetje op Scooby Doo :)
Nooit geweten dat asiels zo moeilijk doen als je een klein kindje hebt. Als het een lieve hond is dan moet dat toch geen probleem zijn lijkt mij.

Wat bijzonder zeg en wat slim dat je daar naar toe bent gegaan om eerst de honden te zien.
Vroeger dacht ik ook dat een hond alles moest doen/kunnen van appel/gehoorzaamheid maar zo belangrijk vind ik het niet meer als de hond niet perfect naast zit of volgt. Het gaat erom dat de hond baas het leuk hebben en dat de hond wel luistert als dat moet.