Drol blijft achter kat ‘hangen’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fireheart

Drol blijft achter kat ‘hangen’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 12:58

Juist, beetje een gekke titel, maar wist het niet anders te omschrijven :')
Mijn zorgenkindje zou mijn zorgenkindje niet zijn als hij niet weer eens wat raars had.

Mijn (gecastreerde) kater probeerde net buiten naar de wc te gaan. Nadat hij zijn grote boodschap gedaan had, kwam hij naar binnen rennen en begon hij opeens met zijn kont over de grond te schuiven (ik geloof dat dit sleetje rijden heet).
Door dit te doen bleef er een grote drol achter op de grond en het enige wat ik me kan bedenken is dat deze drol aan zijn kont is blijven hangen en hij hem er op deze manier af probeerde te krijgen.

Nu heb ik (uiteraard) al Google geraadpleegd en ga ik zo voor de zekerheid even wormenpillen halen.
Verder las ik ook dat een drol kan blijven hangen door gras of haar.

Even wat feiten op een rijtje:
-Hij is onwijs aan het verharen en krijgt veel haar binnen
-Hij drinkt en eet goed (zowel 40 gr natvoer als brokken)
-Hij is na dit ‘voorval’ nog een keer op de bak geweest en kon toen zonder problemen plassen
-Zijn drol zag eruit als een lange sigaar, voelde wat hard en had zowel haar als gras in zich
-Ik kan zijn anus niet goed bekijken :+ hij is nogal harig in dat gebied
-Ik kan hem zonder problemen optillen en (hard) aaien, hij heeft niet aan dat hij pijn heeft als ik dit doe
-We hebben sinds een maand een nieuwe kat in huis en dit bezorgt hem zeker wat stress :(:)

Heeft iemand hier ervaring mee of enig idee wat dit kan zijn?
Als dit deze week vaker voorkomt gaan we uiteraard direct naar de dierenarts!!

LadyMadonna

Re: Drol blijft achter kat ‘hangen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:59

Heeft mijn hond een keer gehad met een draadje van haar flostouw. Zou ik me niet direct zorgen om maken hoor, kan weleens gebeuren.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:00

Bij de langharige kat van m'n moeder bleef het wel eens in z'n haar hangen. Oplossing was het haar rond de anus kort knippen en kort houden.

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:10

Oh dat heeft mijn kat ook wel eens, is gewoon een Europese Korthaar. Die heeft dan een haar van mij binnen gekregen en dan blijft het drolletje daar aan hangen. Gelukkig heeft ze hem hier alleen nog nooit over de vloer gesleept :Y)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:12

Sanned schreef:
Bij de langharige kat van m'n moeder bleef het wel eens in z'n haar hangen. Oplossing was het haar rond de anus kort knippen en kort houden.

Dit inderdaad. Hier Noorse Boskat die hetzelfde 'probleem' heeft.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:13

Sleetje rijden doen ze meestal als de anaalklieren verstopt zitten, dit kun je uit laten knijpen door de dierenarts of zelf doen :+

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:18

Je hebt wel speciaal voer voor verharing, dat kan misschien helpen.
Want ze kunnen daar obstipatie van krijgen en dat doet pijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:20

Mijn kat heeft dit ook wel eens. Met het gevolg dat mijn hele huis ondergestempeld is. -O-
Het is dan een haar waar de drol aan blijft hangen.

Je zou hairbal snoepjes kunnen geven.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 13:21

xPabloBokt schreef:
Oh dat heeft mijn kat ook wel eens, is gewoon een Europese Korthaar. Die heeft dan een haar van mij binnen gekregen en dan blijft het drolletje daar aan hangen. Gelukkig heeft ze hem hier alleen nog nooit over de vloer gesleept :Y)

Ja die van mij is inderdaad ook een onofficiele ‘Europese Korthaar’, maar heeft best ‘veel’ en dik haar.
Zeker niet zoveel als een Noorse Boskat oid, dat dan weer niet :+

tyleysmiley schreef:
Sleetje rijden doen ze meestal als de anaalklieren verstopt zitten, dit kun je uit laten knijpen door de dierenarts of zelf doen :+

Dat las ik inderdaad ook, maar het gekke was in dit geval dus dat hij wel leek te slepen om die drol van zijn kont af te krijgen.

Het ging hier dus niet om ‘een beetje poep’ in de vacht, maar om een gehele drol die er achteraan bleef hangen :+

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:21

Denk inderdaad dat de drol is blijven hangen aan wat haartjes. Onze hond (niet de kat) heeft het ook wel eens gehad, zielig maar grappig om te zien :')

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:22

Veraaaaah schreef:
Denk inderdaad dat de drol is blijven hangen aan wat haartjes. Onze hond (niet de kat) heeft het ook wel eens gehad, zielig maar grappig om te zien :')

Heeeeel grappig. Vooral als je woonkamer met witte vloer er helemaal onder zit. Zelfs het tv meubel zat er nog onder :')

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:23

Misschien wat meer taart voeren, goed voor de ontlasting :j

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:23

Bij ons hondje blijft het soms in haar bibs haren hangen.Toch rond zijn anus het haar weg knippen.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 13:23

Oh wat ‘fijn’ om te horen dat mijn kat niet de enige is, want ik maakte me alweer zoveel zorgen dat ik al bijna drie keer de DA had gebeld :o
Zal niet de eerste keer zijn dat ik daar voor niks op de stoep ga.

Spot kan helaas geen ander voer verdragen ivm allergie, maar doet het wel heel goed op die anti-haarbalpasta met malt erin.
Ga ik dat nu direct even halen, inclusief ontworming :D

De vloer zat inderdaad helemaal onder :')

Ailill schreef:
Misschien wat meer taart voeren, goed voor de ontlasting :j

>;) ik deel geen taart

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:25

Heb je lang haar?Soms zit er in het drolletje van ons hondje ook lange haren.Dat krijgt ze dan binnen als ze iets van de grond eet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:26

Britta31 schreef:
Bij ons hondje blijft het soms in haar bibs haren hangen.Toch rond zijn anus het haar weg knippen.

Dat kan.
Maar bij een kat is het vaak een haar in de ontlasting.
Ze wassen zichzelf met een ruwe tong en krijgen zo heel wat haren binnen.
Soms geven ze een haarbal over. Maar soms zit er wat in de ontlasting zelf.
Heeft niks met de haren aan de bips te maken.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 13:26

Britta31 schreef:
Heb je lang haar?Soms zit er in het drolletje van ons hondje ook lange haren.Dat krijgt ze dan binnen als ze iets van de grond eet.

:j 3 dames met lang haar hier in huis.
Ik ‘verhaar’ zelf ook als een malle, dus dat zou ook nog best eens een optie kunnen zijn.

Arme jongen, hij was helemaal van slag :(:)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:37

Honden hebben dat ook regelmatig. Sommige gaan nog keer zitten en krijgen get eruit gepoept en anderen complete paniek en mag je het eruit trekken haha

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:49

onze hond heeft dat ook regelmatig; heeft die een haartje binnen gekregen of een grassprietje die de drol vast houd. DAn is het idd gelijk paniek bij de hond want help baas, er bungelt wat uit/aan mijn kont....om vervolgens paniekerig te gaan sleetje rijden om hem kwijt te raken. Wat 9 van de 10 keer niet werkt, dus heb al standaard een toiletpapiertje bij me voor als ik moet assisteren om de hondaanvallende drol te verwijderen. Zo reageert onze hond altijd; help het wil me opvreten.
Onze hond is diep van binnen namelijk eigenlijk een hazenhartje.

Voordeel van een hond is natuurlijk dat je niet zomaar ff een heel poepspoor in huis hebt zoals bij een kat wel kan gebeuren.

Ik hoop voor je dat je plavuizen/laminaat of zoiets dergelijks hebt in huis en niet vloerbedekking, want dat is echt zwaar ruk om weer goed schoon te krijgen

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 09:59

Ja we hebben godzijdank plavuizen _O- is heel makkelijk op te ruimen, schoonmaakspul erop, doekje erover en klaar.

Ik wist helemaal niet dat dit zo’n ding was joh :wow: had er nog nooit van gehoord tot mijn kat het opeens deed.

Zit nu te wachten tot hij weer op de bak gaat en goed kan poepen, dan durf ik pas met zekerheid te zeggen dat alles goed gaat :(:).
Plassen doet hij nog wel gewoon.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:06

Mocht het met de haarbalpasta niet voldoende op te lossen zijn, dan kun je even met je dierenarts overleggen of je hem, ondanks zijn allergie wel kat-a-lax mag geven. Dat maakt de ontlasting gewoon wat soepeler, waardoor de wat harige ontlasting soepeler naar buiten komt. Mijn zwarte geeft het soms ook inderdaad en meestal is haarbalpasta genoeg, maar in de zware verhaarperiode niet altijd.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:10

Aangezien het volgens mij de eerste keer is dat dit gebeurd bij Spot toch? zou ik me vooralsnog geen zorgen maken. Rex heeft dit ook wel eens bv. alleen laat hij het gelukkig door mij netjes weghalen met wc papier ipv het uit te smeren over de grond, omg hahaha - en twijfelen zelfs of je al meteen spul moet geven als haarbalpasta - aangezien hij al zo gevoelig is op alles wat hij eet - en even afwachten of het niet vaker voor gaat komen en dan alsnog kijken of je die pasta gaat geven. Misschien is het eenmalig en heb je wel kans dat hij reageert op de pasta en dat zit je daar weer mee te kijken, dat zou ook jammer zijn. Ik zou zelf in dit geval, wetende hoe Spot reageert op voeding e.d., even afwachten.

*EDIT: ik hoor net al dat Spot al bekend is met de pasta, dus dan kan het idd geen kwaad verder als je weet dat hij daar niet op reageert hihi.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 10:24

Hij heeft de pasta inderdaad al vaker gehad. Eigenlijk kreeg hij afgelopen jaar elke dag wat pasta, maar de tube was op dus hij had al een poosje niet gehad :(:)
Het is pasta zonder vlees/vis dus gelukkig gaat hij daar niet van krabben!

Annick, dankjewel! Dat ga ik zeker even in mijn achterhoofd houden. Als het nog een keer gebeurd bel ik sowieso de dierenarts namelijk.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:30

Dan denk ik dat kat-a-lax niet geschikt is, daar zit kabeljauwleverolie in. Maar dan zou je kunnen overleggen of je wat plantaardige olie door wat voer kan, dat was een andere tip die ik kreeg. Beetje olie door het (nat)voer schijnt ook wat te laxeren. En worst case, een beetje van een microlax klisma zetten, maar dat is nooit nodig geweest. En ook dat uiteraard nooit zonder overleg met je da ;).

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:33

plavuizen *\o/* Gelukkig maar. Dat is idd zo weer schoon