2000m2 gras........welk kleinvee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

2000m2 gras........welk kleinvee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:03

We hebben achter ons huis een oude pruimenboomgaard op circa 2000m2 grond.

Eigenlijk zouden de paarden daar komen te lopen in de zomer maar de ene blijkt pssm1 te hebben en de shet is snel bevangen. Die twee zijn dus veroordeeld tot hun paddock :(:)

Maar ja wat doe je dan met al die grond?

We hebben een zitmaaier maar de grond is erg ongelijk en op onze vruchtbare klei ben je elke 2 weken wel aan de beurt |o

Het lijkt ons wel leuk om wat kleinvee het gras te laten maaien. Ik verzorg liever dieren dan dat ik moet maaien := .

Omdat we op klei zitten vallen wat grotere dieren zoals ezeltjes en kleine koeien af omdat die het 's winters tot een modderpoel trappen.

Welke dieren zijn geschikt en makkelijk in de verzorging? Ik vind zelf nubische geiten erg leuk maar lees dat het geen hele goede grazers zijn.

Anne.

Re: 2000m2 gras........welk kleinvee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:06

Ik heb geen idee hoe makkelijk ze in de verzorging zijn.. maar.. Alpaca's! :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:07

Een idee om het te laten hooien voor de paarden wellicht?

Wat ik aan kleinvee zo leuk vind zijn die kleine schapen met donkere huid en lichtgekleurd wol, met zo’n toef op hun kop :+

Edit: valais blacknose sheep, volgens internet, een zwitsers ras

Afbeelding
<3
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 31-03-19 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:09

Schapen?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:09

Geiten zijn geen goede grazers, schapen daarentegen wel!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:10

Denk er wel om dat je met geiten en schapen een ubn nummer moet aanvragen. En daar zitten nog wat kosten aan verbonden. Ik weet ook niet hoe dierbaar de oude pruimenboomgaard is maar geiten willen nog wel eens graag aan bomen kluiven.
Wellicht dat je een schapenhouder kan vragen er wat schaapjes op te gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:21

Alpaca's vind ik super leuk <3 . Maar heb wel de indruk dat die wat moeilijk zijn in de verzorging qua eisen.

Hooien is geen optie vanwege de boomgaard. Er kan geen groot materieel in.

Ik heb niet zoveel met schapen maar die zijn geweldig :')

Ubn nummer was ik van op de hoogte en is geen bezwaar.

Schapenhouder heb ik ook aan zitten denken maar heb eigenlijk geen zin in ander volk op het erf. De boomgaard is alleen via onze oprit, erf en achtertuin bereikbaar.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:23

Geitjes en kippen?

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:25

Ooooh Annemiek, die schaapjes wil ik oooooook... Geweldig...
Ik zou gaan voor dat ras, paar dwerggeitjes, misschien kleine ezeltjes, en twee alpacas :+ *\o/*

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:26

Kune kune varkentjes? Keischattig!

En moet het per se kleinvee zijn? Indische loopeenden en brandganzen grazen ook en kunnen redelijk tam worden. Voor hun welzijn hebben ze wel een vijvertje nodig maar leuk zijn ze wel!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:29

Oh, en mini ezeltjes? Ook zooooo schattig. Die hebben dan weer een schuilhok nodig.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:31

Geiten zijn ook niet waterdicht, dus daar heb je ook een schuilstal voor nodig. Hoewel ik voor elke diersoort een schuilstalletje zou plaatsen. Ook schapen vinden dat fijn bij regen en warm weer.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:35

Gloa schreef:
)

Ubn nummer was ik van op de hoogte en is geen bezwaar.

Schapenhouder heb ik ook aan zitten denken maar heb eigenlijk geen zin in ander volk op het erf. De boomgaard is alleen via onze oprit, erf en achtertuin bereikbaar.

Wij hebben ook schapen bij particulieren lopen. Omdat die mensen het leuk vinden en wat gras over hebben. En die mensen verzorgen ze. Het is net wat je afspreekt. Als er wat is bellen ze wel. Reden was ook dat ze anders aan met een ubn nummer zaten. Als er veel gras staat doen we er een paar extra schaapjes heen. En in het najaar de ram erbij. De schaapjes die daar lopen lammeren ook bij hun af. Zo lopen er in de omgeving wel bij meer particulieren 2 of meer schapen van ons.
Alpaca's schijnen niet altijd even mak te zijn.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:36

Als je wilt leren vloeken, moet je geiten nemen. Er blijft geen boom van bast voorzien en als ware acrobaten nemen ze de rest van de boom tot op zekere hoogte ook te grazen.
Tevens wijzen ze je op de zwakke plekken in je afrastering. Maar verder zijn geiten erg leuk.
Hampshire Down schapen zijn ook leuk, maar wat bekender dan het eerder genoemde Zwitsers schapenras.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:39

Die schaapjes <3 maar hier op de hoek hebben ze twee schalen bij de appelbomen lopen en die bomen zien er niet meer goed uit. Ik zou alpaca’s erop zetten.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:40

Die zwisterse schapen zijn leuk!! <3 Lijken wel pluchen beesten.
Alpaca's, ook grappig... vriendinnetje van mij had walibi's. Zijn alleen niet echt aaibaar en je moet een gigantische omheining neerzetten. Weet ook niet hoe dat zit met wet- en regelgeving.. lijken me toch weer dieren in de categorie 'apart'.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:14

Varkens?
Ik denk wel dat je gras dan Finaal naar de .... gaat, maar ze zijn wel leuk :))

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:20

Ouessant schaapjes!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:37

valine schreef:
Varkens?
Ik denk wel dat je gras dan Finaal naar de .... gaat, maar ze zijn wel leuk :))

Hoef je iig ook niet meer te maaien. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:37

Varkens......leuk maar niet om 2000m2 naar de knoppen te laten wroeten -O-

Een stalletje komt er sowieso :j

Ganzen en loopeenden zijn geen optie ivm grote roofvogels, vossen en marters. Dito voor kippen.

Mini schaapjes vind ik veel te neurotisch. Iets wat een beetje tam kan worden zou wel leuk zijn.

Gezien de graas qualiteiten begin ik dan toch wat meer naar de schapen te neigen. Maar dan zoek ik wel een makkelijk ras wat bijvoorbeeld niet geschoren hoeft te worden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:54

De buren hebben zwartbles schapen, vreselijk leuke beesten. Vrij groot, tam en nieuwsgierig. Ze spelen ook echt met mijn paard.

Als ik dan kleine beesten zou willen werd het zoiets :+

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:57

dan moet je easy care schapen nemen. Maar 1x in het jaar laten scheren is toch niet zo erg. eigenlijk is elk schapenras wel makkelijk, alleen komen ook onder de schapen steeds meer problemen voor, die lastiger te behandelen zijn zoals kreupelheden en wormbesmettingen.

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:58

Afbeelding

De Walliser schwarznase ook wel de valais blacknose is misschien wel geschikt voor je. Makkelijk in onderhoud en onwijs lief :) als je meer info over het ras wil mag je mij wel een pb sturen, ik fok ze namelijk.

Alleen moeten ze wel 2 a 3 keer per jaar geschoren worden :+

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:04

Als je wel schapen neemt zou ik er wel rekening mee houden of ze wel of geen hoorns hebben. Ook met hoorns kunnen ze je boomgaard aardig beschadigen.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:04

Kameroenschapen en Barbados Black Belly zijn beide haarschapen en zelfruiend. Heel leuk om te zien. Misschien ook leuk om wat gecastreerde rammetjes te nemen als je zelf niet wilt fokken? Die zijn vaak heel speels en goed tam te maken, en ze gaan anders meestal naar de slacht. Ik heb zelf twee Shetland hameltjes, hele gezellige en makkelijke dieren.

Met een beetje geduld en lekkere hapjes zijn de meeste schapen trouwens wel mak te maken hoor. Het zijn zulke leuke dieren om te hebben lopen. Wel af en toe de hoefjes bijhouden en ontwormen.
Laatst bijgewerkt door cissi op 31-03-19 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt