Hond door hek heen gebeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie_Wind

Hond door hek heen gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 11:36

Onze buren hebben dus twee Mechelse herders x rottweiler honden, die altijd erg blaffen en tekeer gaan als ik er langs loop.
Nou is mijn hondje ook niet erg rustig en gaat altijd lekker mee tekeer, ook aan de lijn. Maar over het algemeen kan er niet veel gebeuren omdat het hek maar kleine mazen heeft, en ze springen er (nog) niet overheen.
Daarnaast hebben ze een wei voor de paarden afgezet met schapengaas.
Ik liep daar gisteren middag langs, en mijn hond liep los langs het hek van de wei af, (buiten bebouwde kom, mag daar) en opeens komen die honden aangestormd! Terwijl ze daar normaal niet komen.
Voordat ik hem vast kan pakken aan de lijn hebben zij zijn kop al te pakken door de mazen heen.
En gaan ze met z'n tweeën aan hem zitten trekken. Een bij z'n wang en andere aan z'n oor. Ik kon ook niks door het hek ertussen. Mijn hond helemaal gillen en janken, ik ook :oo Ik probeer ze te slaan door het hek heen, wat natuurlijk nul zin heeft... en ben blijkbaar ook gebeten in mijn pink.
Daarvoor heb ik al antibiotica en komt wel weer goed.
Gelukkig kwam hun eigenaar al aanrennen en trapte ze van hem af.
Mijn hond helemaal bloeden en heel erg bang. We zijn net naar de dierenarts geweest, omdat we gisteren eerst antibiotica moesten halen en daar blijkbaar een uur op moesten wachten dachten we dan kijken we het wel even aan.
Rond 11 uur 's avonds was de wond op z'n wang wel erg dik, dus afspraak voor half 10 morgenochtend gemaakt. We zijn net geweest. Hij heeft ook nog een gaatje in zijn oor. Hij heeft ter plekke verdoving gekregen (bij het onderzoeken bijt hij altijd erg) pijnstilling en antibiotica, en pijnstilling en antibiotica pilletjes voor komende paar dagen.
Dat gaat ons toch nog wel heel wat kosten, dus nou willen wij graag weten waar we nu staan. Welke rechten hebben wij nu? Het is toch gedeeltelijk op eigen perceel gebeurd. Dus voordat we over geld beginnen wil ik toch graag weten of we überhaupt iemand aansprakelijk kunnen stellen.
Ik hoop dat jullie hier meer over weten.
Alvast bedankt!

MarliesV

Re: Hond door hek heen gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:41

Op eigen perceel van de buren of van jou?

Mocht je hond daar los lopen?

beterschap met je hond en natuurlijk voor jou!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:41

Ze liepen allemaal los, denk dat je pech hebt...
Persoonlijk zou ik zorgen dat de boel beter afgezet was...

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 11:44

Nee die honden waren op eigen perceel, die pakten hem met hun koppen door het hek heen. Ik liep op de weg met de hond los. Met de omheining heb ik ook niks te maken. Sorry als het onduidelijk is.
@MarliesV dankjewel

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:45

Allemaal los allemaal vast eigen terrein openbaar terrein: maakt allemaal niets uit. Eigenaar is verantwoordelijk en heeft daarvoor normaliter een aansprakelijkheidsverzekering.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:46

Elke eigenaar van een dier is aansprakelijk ongeacht eigen land.Als een paard iemand schopt op Jou land,blijf jij aansprakelijk en zo is het met honden ook.
Het kan een welles/nietes zaak worden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:46

Heb je getuigen?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:47

Ik zou de buren aansprakelijk stellen via de verzekering.
Laten zij maar uitzoeken wie hier verkeerd zit.

Als jouw hond daar los mag, dan verwacht ik dat zij aansprakelijk zijn.

Als jouw hond niet los mag daar, kan het nog een leuke discussie worden.
Want ook al mag je hond niet los, die van hen grijpen door het hek heen. Daar zal vast een verzekeraar wat over te zeggen hebben.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 11:49

dankjulliewel!
Alleen eigenaar, verder geen getuigen.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:50

Ik zou even je verzekering bellen. Onze hond is ooit tijdens het uitlaten eens gebeten door een andere hond, moest ook naar de dierenarts. De eigenaar van de andere hond heeft de dierenartskosten vergoed.

Onze hond heeft zelf ooit eens een klein hondje gebeten, uiteraard heb ik de dierenartskosten betaald voor de kleine fluffy, ook al was het een ettertje (zei zijn baasje zelf; "hopelijk heeft ie nou eens zijn les geleerd". Ik heb geadviseerd hem voortaan aan de lijn te houden als ie zo bij andere honden loopt te happen, niet iedere hond is daarvan gediend...).

Ik kon de kosten bij mijn verzekering indienen als ik had gewild; zowel van de eerste keer (als de tegenpartij niet had willen/kunnen betalen) als van de keer dat mijn hond de schuldige was. Heb het niet gedaan, zo hoog waren de kosten niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:51

Je kan sowieso een melding maken bij de wijkagent. Dat is altijd slim.
De rekening zou ik zeker naar de buren doorsturen. Als ze een beetje fatsoen hebben betalen ze die gewoon zonder dat je juridische stappen hoeft te ondernemen.
Ik zou niet weten hoe de regels zijn in dit geval, maar als het hek zo dicht tegen de openbare weg aan staat en de mazen zo groot zijn dat de honden een mens of dier op de openbare weg schade kunnen toebrengen dan lijkt mij dit verboden en zitten de buren fout. Waarschijnlijk kan de wijkagent je daar wel meer over vertellen.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:57

Heb je hierover al met de eigenaar van die honden gesproken?
Voor hetzelfde geld neemt die gewoon zijn verantwoordelijkheid en is er helemaal niks aan de hand?

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 11:59

MariekeTV schreef:
Heb je hierover al met de eigenaar van die honden gesproken?
Voor hetzelfde geld neemt die gewoon zijn verantwoordelijkheid en is er helemaal niks aan de hand?

Denk idd dat hij dat wel wilt, maar wil eerst toch wel het een en ander zeker weten.

Dank voor alle reacties!
Ik denk dat we het er met hem over gaan hebben, en als hij wilt betalen probleem opgelost. Lijkt me ook dat hij wel hoort te vergoeden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:02

Jouw hond liep dus naar de afzetting? Anders hadden ze hem nooit kunnen pakken. En dan was jouw hond dus niet op de openbare straat maar op het land van de buren.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 12:03

bigone schreef:
Jouw hond liep dus naar de afzetting? Anders hadden ze hem nooit kunnen pakken. En dan was jouw hond dus niet op de openbare straat maar op het land van de buren.

Nee liep gewoon langs het hek af, nog steeds openbare weg.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:03

bigone schreef:

Als je de afzetting precies op eigen perceel zet niet natuurlijk.
Daarbij maakt dat niet uit. Eigen land of niet.. hond maakt schade.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:04

Ts is zelf voornamelijk verantwoordelijk.De honden zitten achter een hek ,als je hond daar zo dichtbij komt dat hij gegrepen word.
Ik snap zelf niet dat je zo dom bent.Je weet dat die honden er zitten ,laat je hond er dan niet zo dicht bij komen.
Grote kans dat de verzekering het daar ook op gaat gooien ,want ook al vind je dat je in je recht staat je hebt ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.
Bij mij zou ze niet aan de deur moeten komen.maar goed ik maak zelf iedere dag dit soort mensen mee en vraag me iedere keer weer af ,waarom moeten die honden in godsnaam door mijn hek heen aan mijn honden komen snuffelen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:05

Dus dat hek staat precies op de grens? Want zo zijn de regels, er op of 50 cm eraf, vandaar mijn vraag. Wel vreemd om een afrastering pal aan de weg te zetten, en ook geen sloot ertussen als afwatering.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:06

Schapengaas veert behoorlijk mee dus komt daar iets sterks tegen aan dan kan dat centimeters schelen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:07

beatje schreef:
Ts is zelf voornamelijk verantwoordelijk.De honden zitten achter een hek ,als je hond daar zo dichtbij komt dat hij gegrepen word.
Ik snap zelf niet dat je zo dom bent.Je weet dat die honden er zitten ,laat je hond er dan niet zo dicht bij komen.
Grote kans dat de verzekering het daar ook op gaat gooien ,want ook al vind je dat je in je recht staat je hebt ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.
Bij mij zou ze niet aan de deur moeten komen.maar goed ik maak zelf iedere dag dit soort mensen mee en vraag me iedere keer weer af ,waarom moeten die honden in godsnaam door mijn hek heen aan mijn honden komen snuffelen?

Je hoort ervoor te zorgen dat je dieren geen schade kunnen veroorzaken. Dus nee daar is ts niet verantwoordelijk voor. Ts liep op de openbare weg.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:07

quera schreef:
bigone schreef:

Als je de afzetting precies op eigen perceel zet niet natuurlijk.
Daarbij maakt dat niet uit. Eigen land of niet.. hond maakt schade.

In belgie niet hoor,wij hebben keurig een bordje op het hek staan ,waakhonden erf betreden op eigen risico.Dat is hier genoeg om schade af te wenden als mensen je terrein betreden.

In Nl weet ik een geval van in een niet losloopzone waar iemand met haar aan gelijnde hond een hond heeft gebeten die niet aan gelijnd was door dat die hond opdringerig haar hond besprong.Daar heeft ook de eigenaar van de loslopende hond zijn eigen rekening moeten betalen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:08

beatje schreef:

Mijn exacte gedachten, dat heeft bij mijn ouders al eens geresulteerd in een bijtincident toen hun hond de kans er voor kreeg, eigenaar in kwestie laat hond plassen snuffelen en staren naar hond van mijn ouders.. echter maak ik uit dit verhaal op dat TS langs een hek liep waar de honden normaal nooit komen dus had ze daar geen rekening mee gehouden.
Mijn hond is gebeten op eigen terrein en de verzekering van de eigenaar van de hond en terrein heeft het gewoon vergoed

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 12:10

beatje schreef:

Jammer dat je dat zegt, want in OP staat dat ze daar normaal niet komen, dat ze uit het niets aan kwamen gestormd. Daarbij laat ik ze nooit snuffelen, en opeens staken die honden hun kop zover er doorheen en zo snel dat ze hem al te pakken hebben voordat hij weg kan lopen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:11

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:12

Waarom krijg je antibiotica voor zoiets? Tetanus lijkt me logischer.