Voor wie het nog niet weet: Ik heb al een aantal jaar valkparkieten en kweek af en toe een nestje met hen.
Vorig jaar voorjaar stond dit ook in de planning, alleen hadden ze wat moeite gehad met de koude winter en vond ik ze niet in optimale conditie. Daarom heb ik toen bewust alsnog over geslagen. Niet veel later kwam er een zekere groene papegaai in mijn leven en had ik het daar even heel druk mee

Maar dit jaar gaan we het opnieuw proberen!

Na lang nadenken ben ik er eindelijk over uit welke 2 koppels het mogen gaan proberen.
Ik stel ze dan ook graag aan jullie voor!

Angel Wings' Marabi
Marabi is een vierjarige clear pied bonte man, die het cinnamon gen vermoedelijk bij zich draagt.
Ik heb hem 4 jaar geleden gekocht, samen met zijn vader en moeder. Helaas is zijn moeder inmiddels overleden, maar zijn vader heb ik gelukkig nog altijd.
Dit was Marabi als babyvogel van 4 maanden oud, een verschrikt schriel kipje dat alles nog eng vond.

En dit is Marabi nu, 4 jaar later. Uitgegroeid tot een hele knappe vent!

Vanaf de eerste krijs (ja, echt

Zij is een bonte lutino bleekmasker-witmasker dame van 3.5 jaar oud en heeft duidelijk de broek aan in hun relatie

Angel Wings' Ain't She Dainty

En zo slapen ze iedere nacht dicht tegen elkaar aan

Marabi en Dainty hebben 2 jaar geleden ook een nestje gehad. Ze waren beiden nog onervaren en deden het in eerste instantie super goed! Helaas kwam er eind april nog een flinke vorstnacht. Tijdens die nacht is Dainty toen ergens van geschrokken en van het nest af gegaan. Daardoor zijn hun 3 babies (van 3 weken oud, dus bijna in de veren) helaas doodgevroren. Ik ben daar echt weken ziek van geweest, en dan vooral voor de ouders. Ze deden het zo goed en opeens was het foute boel..
Ik wilde het vorig jaar opnieuw met hen proberen, maar Marabi had moeite met de rui en was niet in optimale conditie. Ik hoop dat ze dit jaar meer geluk hebben!

En dan het tweede koppel

Het ervaren koppel bestaat uit:
Angel Wings' Daiquiri
Daiquiri is een man van ruim 3.5 jaar oud. Daiquiri is bij mij geboren en een bonte witmasker met het lutino gen (wat voor 'albino's kan zorgen). Zijn ouders heb ik ook nog in bezit en zullen waarschijnlijk later dit voorjaar een nestje krijgen.
Dit was Daiquiri als kleine baby van 3 weken oud

En dit is Daiquiri nu

Daiquiri is sinds zijn jeugd al tot over z'n oren verliefd op Mégan, met wie hij dus ook al 3 jaar een koppel vormt

Angel Wings' Mégan
Mégan is een vijf jaar oude gezoomde (ef) cinnamon opaline bonte dame. Daarnaast draagt zij ook nog het witmasker gen bij zich.

Het gen voor gezoomd in combinatie met cinnamon zorgt ervoor dat ze in de zomer als een toverbal kan verkleuren

Mevrouw ziet er ieder jaar weer anders uit.

En Mégan en Daiquiri vinden het heerlijk om elkaar urenlang te kroelen

Dit koppel heeft 2 jaar geleden ook een nest gehad. Dat hebben ze echt super gedaan en met veel liefde en toewijding hun vier kleintjes groot gebracht. Het was echt een toverballen nest want alle kleintjes hadden weer een compleet andere mutatie. Ik ben dus benieuwd wat ze er dit jaar van bakken!

Deze twee koppels zitten momenteel in een aparte voliere zodat ze zich rustig kunnen voorbereiden en mijn andere valken niet kunnen kweken. De broedblokken hangen pas sinds gisteren, dus ik verwacht de aankomende twee weken nog geen eitjes (maar je weet maar nooit

Als alles goed gaat hoop ik uit deze twee nestjes wat jonge vogels aan te houden. Ik heb maar 2 zelfgekweekte vogels in mijn voliere zitten (waarvan eentje ook niet geschikt is om voor nageslacht te zorgen) en dat vind ik eigenlijk zonde

De livestream:
Momenteel hebben Mégan en Daiquiri het linker nestblok in gebruik genomen, terwijl Marabi en Dainty rechts zitten. Maar dat kan de aankomende dagen nog best omwisselen want ze vinden het erg leuk om bij elkaar te gaan buurten

En voor wie nog een kijkje in mijn andere voliere wil nemen, heb ik een paar weken geleden dit filmpje gemaakt waarbij al mijn valken voorgesteld worden

En gewoon omdat het kan, nog even een foto van mijn groene terrorist die vooral als mascotte functioneert

Volgen jullie mee?