Al een hele tijd in twijfel of we het wel of niet moeten doen, open ik toch maar een topic en hoor ik graag jullie mening. Of het mogelijk is om een hond te nemen of dat het beter is om te wachten.
Onze situatie is als volgt:
Wij wonen in een redelijk ruim appartement (2 hoog), met 1 kat en komt deze zomer nog een kitten bij. Beide zijn niet gewend aan honden.
Waar ik mij het meeste druk om maak zijn onze werk tijden. Mijn vriend werkt 5 dagen in de week, lange dagen. Gaat 6u weg en is niet voor 6u thuis. Ik werk zelf in een 5ploegen dienst en heb wisselde dagen. De meeste dagen zal de hond dus niet lang alleen zijn. Nu heb ik uitgerekend dat ik gemiddeld 5x in de maand door de weeks een vroege dienst heb waardoor de hond dus wel lang alleen is. Dan ga ik uit van 8,5/9u.
Hier hoor ik ontzettend veel verschillende meningen over, de een zegt dat het makkelijk kan de ander vind het te lang. Kan dit voor max. 5x in de maand of is dit te lang?
Is een hond echt alleen ookal zijn er twee katten in huis? Voelt hij zich dan alleen? Is het eerlijk om hem zo lang zijn behoefte op te laten houden? Worden honden als ze alleen zijn in een kennel gehouden of is het mogelijk om onze eetkamer met een stuk ren af te zetten zodat hij meer ruimte heeft. (Ik noem maar wat, misschien wordt ik nu heel hard uitgelachen

Nu heb ik voor die 5 dagen gekeken naar een uitlaat service. Alleen heeft dat niet mijn voorkeur.
Ook vraag ik mij af welke hond dan het beste bij ons zou passen. Onze voorkeur gaat naar een grotere hond (Labrador, Rhodesian Ridgeback, Herder) maar is eerlijk om deze in een kleiner huis te houden? Of breken ze de boel af

Kunnen deze honden überhaupt wel met katten?
Wij hebben geen lift, hoe slecht is het voor een hond om trappen te lopen?
Ik hoor graag hoe bokt hier over denkt. Als ik iets vergeten ben hoor ik het heel graag!