Welk ontwormingsmiddel voor hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fink

Welk ontwormingsmiddel voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 02:31

Hoi,

Welk ontwormingsmiddel gebruiken jullie voor de hond? En waarom? En welke niet?
Ik lees veel verschillende dingen, veel informatie is ook verouderd of is van het merk zelf.
Informatieve en betrouwbare links zijn ook handig!

VillaNeusjes

Re: Welk ontwormingsmiddel voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 07:40

Wat voor ras is je hond.?
Er zijn namelijk collie soorten die mdr1 defect gevoelig zijn en daarom niet alle middelen mogen hebben, of zeer goed afgepast.

Ik ontwormd niet preventief want net als met paarden heeft dat weinig nut en ik laat ontlasting onderzoeken. Bij evt besmetting gebruik ik drontal of milbemax.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 07:48

Een hond die uit het buitenland komt mag niet zomaar met een middel die ook tegen hartworm werkt ontwormd worden! Als de hartwormen dood gaan heb je een groot probleem...

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 07:57

Niet alleen collieachtigen kunnen het mdr1-defect hebben trouwens. Er zijn inmiddels meer rassen die dat probleem hebben.

Mijn vorige hondje (boerenfoxmix) kreeg altijd milbemax. De huidige Aussies volgens mij ook, maar ehm... ik twijfel nu of ik ze door elkaar haal :=

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:06

VillaNeusjes schreef:
Wat voor ras is je hond.?
Er zijn namelijk collie soorten die mdr1 defect gevoelig zijn en daarom niet alle middelen mogen hebben, of zeer goed afgepast.

Ik ontwormd niet preventief want net als met paarden heeft dat weinig nut en ik laat ontlasting onderzoeken. Bij evt besmetting gebruik ik drontal of milbemax.

Niet eens zeer goed afgepast, ze mogen het gewoon niet hebben.

Net zoals bij paarden is variatie de sleutel tot succes. Probeer in het voor en najaar gebruik te maken van een andere werkzame stof.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:12

Ik gebruik Milbamax of Drontal voor de hond, 4x per jaar.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 10:20

Het is een herder. Ik lees Milbemax of Drontal wat vaker, dit is dan wel goed spul? Waarom deze wel en andere merken niet? Is dat te halen bij een dierenwinkel of moet je daarvoor naar de dierenarts?

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:25

Ik zou het ontwormingsmiddel bij de DA halen, deze hebben de nieuwste middelen en kunnen goed adviseren over wat het beste zou passen bij jouw hond.

^ Dit ivm dat vrije diergeneesmiddelen pas na 5 jaar via het 'normale' kanaal verkocht mogen worden (dwz via dierenwinkels).

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:35

Ik gebruik stronghold (is ook anti vlo) 1 keer in het voorjaar en verder ontworm ik niet preventief. Als ik moet ontwormen (bijvoorbeeld pup) gebruik ik milbemax.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:45

Als je een herder hebt zou ik die zeker eerst laten testen op MDR1, ook bij die rassen komt het tegenwoordig voor.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 10:47

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:49

Mijn dierenarts verkoopt en adviseert ook Drontal en Milbamax, maar ik kijk altijd even waar het in de aanbieding is. (Online dus)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:50

Ik gebruik altijd Panacur. Milbemax resulteerde in veelvuldig braken en vreselijke diarree. Panacur is een breedspectrum ontwormingsmiddel dat bij mijn hond geen enkele bijwerking geeft, en dat met een gevoelig maag/darmstelsel. Daarnaast heeft ze als pup zeer ernstige giardia opgelopen. Panacur bestrijdt als een van de weinig ontwormingsmiddelen ook de giardia parasiet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:50

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:52

Ik gebruik Milbemax voor een chihuahua.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:52

Net als bij mijn paard stuur ik aantal keer per jaar (4x) op naar VPL Het Woud. Vorige hond in geen 6 jaar ontwormd en ook mijn puber/jonge hond van 14 maanden nu al bijna jaar niet ontwormd omdat ze schoon is.... Terwijl DA's voor pups adviseren eerste half jaar iedere maand te ontwormen! Wie wordt daar nu beter van? Je hond niet, je portemonnee niet, maar de DA en farmaceut wel!

Meten is weten, waarom zou je ontwormen als ze schoon zijn? Ook bij honden wordt meer resistentie op de middelen waargenomen en ik begrijp dat wel...

Je kunt bij VPL gewoon van die kitjes bestellen, net als voor de paarden.....wormmiddelen mochten ze besmetting hebben kun je er ook bestellen.
Succes!

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 15:28

Natasja71 schreef:
Net als bij mijn paard stuur ik aantal keer per jaar (4x) op naar VPL Het Woud. Vorige hond in geen 6 jaar ontwormd en ook mijn puber/jonge hond van 14 maanden nu al bijna jaar niet ontwormd omdat ze schoon is.... Terwijl DA's voor pups adviseren eerste half jaar iedere maand te ontwormen! Wie wordt daar nu beter van? Je hond niet, je portemonnee niet, maar de DA en farmaceut wel!

Meten is weten, waarom zou je ontwormen als ze schoon zijn? Ook bij honden wordt meer resistentie op de middelen waargenomen en ik begrijp dat wel...

Je kunt bij VPL gewoon van die kitjes bestellen, net als voor de paarden.....wormmiddelen mochten ze besmetting hebben kun je er ook bestellen.
Succes!

Inderdaad op regelmatige basis controleren en pas handelen als er daadwerkelijk wormen zijn is ook een goeie :j

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 15:48

Hier ook Milbemax. Maar mijn advies is om het gewoon bij je dierenarts te kopen, niet in de dierenwinkel!

Dierenarts verkoopt het recenste, dierenwinkel/tuincentra niet. Dat zijn verouderde versies en je hebt dus veel meer kans dat ze niet (goed) werken.

En ik zou op dit soort dingen gewoon niet bezuinigen. Beter voorkomen dan genezen.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 16:53

snuffie123 schreef:
Hier ook Milbemax. Maar mijn advies is om het gewoon bij je dierenarts te kopen, niet in de dierenwinkel!

Dierenarts verkoopt het recenste, dierenwinkel/tuincentra niet. Dat zijn verouderde versies en je hebt dus veel meer kans dat ze niet (goed) werken.

En ik zou op dit soort dingen gewoon niet bezuinigen. Beter voorkomen dan genezen.

Er staat gewoon een houdbaarheidsdatum op.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:26

Hier geen ontlastingsonderzoeken maar regelmatig ontwormen en dan niet met dierenwinkel meuk wat amper wat doet maar goede merken Milbemax afgewisseld met Drontal ivm werkzame stof of een variant daarvan. (Cazitel, Endogard, Cestem).
Absoluut geen exil, beaphar enz.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:46

snuffie123 schreef:

milbemax is milbemax daar zijn geen andere versies van...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:41

robert45 schreef:
snuffie123 schreef:

milbemax is milbemax daar zijn geen andere versies van...

Millpro, Millprazon en nog 1 kom niet op de naam.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:56

akishino schreef:
snuffie123 schreef:

Ja, dat zal best. Het gaat erom dat het vaak wel verouderde versies zijn. Wormen kunnen resistent worden voor middelen als je ze niet blijft ontwikkelen. Die versies zijn dus vaak ouder en daarmee is de kans dat het niet (goed) werkt ook groter.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:10

snuffie123 schreef:
akishino schreef:

Ja, dat zal best. Het gaat erom dat het vaak wel verouderde versies zijn. Wormen kunnen resistent worden voor middelen als je ze niet blijft ontwikkelen. Die versies zijn dus vaak ouder en daarmee is de kans dat het niet (goed) werkt ook groter.

Maar dat betekend toch niet dat in de winkel een andere milbemax ligt dan bij de da?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:14

@wilawander er zijn veel meer varianten die helemaal gelijk zijn. Milquestra onder andere ook. Daar heb je helemaal gelijk in.

Ik doelde meer op het feit dat de Milbemax van de dierenarts anders zou zijn dan die uit de winkel.