Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Billy1970 schreef:Wij hebben voor de schutting tussen ons en de buren een Velda Pond protector set gekocht. Die steuntjes zijn eigenlijk bedoeld om in de grond te prikken maar wij hebben ze bovenaan de gaaspanelen vastgemaakt met bindbandjes. En in elke spriet een extra gaatje geboord zodat we er een extra draad door konden doen. Dat setje was net iets meer als 50 euro en daar zat meer dan voldoende draad bij voor die 12-15 meter die we ongeveer hebben moeten afzetten. Onze Houdini is er 1 keer doorheen gebroken en dat was voordat we de extra draad hadden bij geregen. Hij kreeg wel een oplawaai en heeft het daarna ook niet eens meer geprobeerd. En dat voor een kat die er eerder werkelijk alles aan deed om uit de tuin te komen. Eindelijk rust voor ons!
_Christina schreef:Billy1970 schreef:Wij hebben voor de schutting tussen ons en de buren een Velda Pond protector set gekocht. Die steuntjes zijn eigenlijk bedoeld om in de grond te prikken maar wij hebben ze bovenaan de gaaspanelen vastgemaakt met bindbandjes. En in elke spriet een extra gaatje geboord zodat we er een extra draad door konden doen. Dat setje was net iets meer als 50 euro en daar zat meer dan voldoende draad bij voor die 12-15 meter die we ongeveer hebben moeten afzetten. Onze Houdini is er 1 keer doorheen gebroken en dat was voordat we de extra draad hadden bij geregen. Hij kreeg wel een oplawaai en heeft het daarna ook niet eens meer geprobeerd. En dat voor een kat die er eerder werkelijk alles aan deed om uit de tuin te komen. Eindelijk rust voor ons!
Hoe hebben jullie die werkend gekregen? Ik heb die ook gekocht. Ik voel het wel, maar mijn kat lijkt het niet te deren. Als ik haar van de schutting of muur af pluk, dan voel ik het wel door haar heen. Mijn theorie is dat mijn kat (zonder mijn aanraking) geen verbinding met de aarde heeft (wat natuurlijk niet zo gek is op een niet geleidende schutting of muur). Maar bij jullie werkt het dus wel? Of hebben jullie van die extra draad een min draad gemaakt?
lor1_1984 schreef:Ijzerdraad over de bovenkant van de schutting spannen, zo dat het altijd contact maakt met de kat maar niet met het stroomdraad.
Vanaf dat ijzerdraad nog een draad naar beneden laten gaan en die de grond in laten gaan dmv een grondpin oid.
Op deze manier maakt de kat aarde en krijgt hij een tik, zonder niet want hout geleidt niet.
Daphneeeej schreef:http://catproofgardens.eu/nl/
Is zo iets niet een idee voor bovenop de schutting. Heb je geen gedoe met draadjes en stroom.
Daphneeeej schreef:http://catproofgardens.eu/nl/
Is zo iets niet een idee voor bovenop de schutting. Heb je geen gedoe met draadjes en stroom.
_Christina schreef:lor1_1984 schreef:Ijzerdraad over de bovenkant van de schutting spannen, zo dat het altijd contact maakt met de kat maar niet met het stroomdraad.
Vanaf dat ijzerdraad nog een draad naar beneden laten gaan en die de grond in laten gaan dmv een grondpin oid.
Op deze manier maakt de kat aarde en krijgt hij een tik, zonder niet want hout geleidt niet.
Zoiets zat ik inderdaad aan te denken. Maar dan als middelste draad en eventueel nog een extra draad eronder (zodat je dan +/-/+/- krijgt). Het zit niet overal aan de bovenkant van de schutting/muur/etc.
Omdat hout niet geleid, vraag ik mij dus ook af waarom het bij Billy1970 wel werkt.
lor1_1984 schreef:Geen idee waarom het bij haar wel werkt.
Hier bleef de kat pas in de tuin na het aanbrengen van een aardedraad/ijzerdraad.
En dat terwijl ik alles netjes volgens de gebruiksaanwijzing had gemonteerd.
Sclimpre schreef:_Christina schreef:Omdat hout niet geleid, vraag ik mij dus ook af waarom het bij Billy1970 wel werkt.
Voor een systeem los van de grond moet je een +- systeem hebben. Voor een weide (of voor een vijver) dient de grond als -.
Hout geleidt niet, maar water wel. Dus een weide (of vijver) systeem gemonteerd op een houten schutting werkt niet. Behalve als de schutting flink nat is, dan werkt het waterlaagje als verbinding met de grond.