Knaagdier kind

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny21

Knaagdier kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 13:47

Jaja, ik weet het een dier koop je niet voor een kind. MAAR ik wil het zelf ook graag en mag hem toch laten geloven dat van hem is? En daar dus ook de bijbehorende verantwoordelijkheid?!

Ik heb een kooi op het oog van 100x50x50 cm.
Onderkant diep zodat ik er een diepe laag bedekking op kan doen en daarop 3 verdiepinkjes.

Maar wat gaan we erin doen?

Rat is te groot.
Muis/gerbil te fragiel denk ik voor kinderhandjes?
Syrische hamster? (Neig ik meeste naar)
Dwerghamster?

Nadeel is natuurlijk dat hamsters nachtdieren zijn maar lees ook dat je ze kunt leren om overdag ook wat wakker te zijn?

Tips voor fokkers in (zuid)limburg?

lovelucydan

Re: Knaagdier kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:54

Een gewone hamster is leuk. Een dwerghamster is zo klein...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:54

Hoe oud is kindlief in kwestie?

Hamster is leuk :-) Cavia's zijn aaibaar en maken flink geluid (maar hebben ruimte nodig).

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:01

Persoonlijk koop ik een kooi voor een dier en niet een dier voor een kooi.
Van je voorstellen is alleen een rat leuk voor een kind,de andere zijn meer kijk dieren,zeker als kinderen nog jong zijn.Maar voor een rat is de kooi te klein die horen hoge kooien met etage's te hebben.Zelf zou ik een iets grotere kooi nemen en voor een Cavia gaan die worden ouder ,zijn liever ,niet zo bijterig en fluiten na je als ze je herkennen.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:01

Ik lees dat je zelf ook al zegt dat je kooi niet geschikt is voor ratten. Maar ratten zijn wel echt hele leuke huisdieren, juist ook voor kinderen. Wij hebben sinds een maandje twee rittens en onze dochter van 3,5 is er echt helemaal gek op en kan er alles mee. Het zijn echt hele leuke tamme diertjes voor kinderen. En als je er een beetje tijd in stopt kan je ze nog leuke dingen leren ook.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:04

Een kind is nog niet in staat om verantwoordelijk te zijn voor de verzorging van een dier. En zeker niet van een klein dier wat in een kooi verblijft en afhankelijk is van verzorgers voor zijn levensbehoeften.Dus de verzorging gaat helemaal op jou neerkomen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:09

Mitxa schreef:
Ik lees dat je zelf ook al zegt dat je kooi niet geschikt is voor ratten. Maar ratten zijn wel echt hele leuke huisdieren, juist ook voor kinderen. Wij hebben sinds een maandje twee rittens en onze dochter van 3,5 is er echt helemaal gek op en kan er alles mee. Het zijn echt hele leuke tamme diertjes voor kinderen. En als je er een beetje tijd in stopt kan je ze nog leuke dingen leren ook.

Ik zou ook ratten aanraden :j

De Ferplast Jenny (https://www.bol.com/nl/p/ferplast-ratte ... 7JEALw_wcB) heeft de minimale maat voor 2 ratten.

Ik heb totaal 6 ratten gehad en die hebben mij geen van allen ooit (hard) gebeten. In tegenstelling tot mijn syrische hamster die echt een kronkel in zn hoofd had, die beet zonder aanleiding door en liet dan niet meer los :=

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 14:10

Het nadeel van een rat en bijv ook een konijn/cavia is dat ik vind dat dit echt dieren zijn die dagelijks uit de kooi moeten voor beweging een aandacht.

Mijn mening is dat bijv een hamster niet dagelijks eruit hoeft.

Qua kooi zit ik ook aan een bepaalde grote vast ivm ruimte in huis. Daarom ook geen rat/konijn.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 14:11

Apple schreef:
Hoe oud is kindlief in kwestie?

Hamster is leuk :-) Cavia's zijn aaibaar en maken flink geluid (maar hebben ruimte nodig).

Kind is 5 jaar.
En zoals ik al zei; we willen het beide graag. Hij is al heel verantwoordelijk (voor zijn leeftijd) en wil dit graag blijven stimuleren.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:15

Weet niet hoe oud je kind is maar hamster vind ik niet geschikt voor kids. Slapen overdag, kunnen best bijten en worden snel fijn geknepen door kleinere kinderen. Zijn en blijven nachtdieren..

Wij hebben wel eens terrarium gehad met gerbils, erg leuk om naar te kijken! Niet voor in de handen idd.

En reptielen? Is dat niet wat?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:17

Jenny21 schreef:
Het nadeel van een rat en bijv ook een konijn/cavia is dat ik vind dat dit echt dieren zijn die dagelijks uit de kooi moeten voor beweging een aandacht.

Mijn mening is dat bijv een hamster niet dagelijks eruit hoeft.

Qua kooi zit ik ook aan een bepaalde grote vast ivm ruimte in huis. Daarom ook geen rat/konijn.

Dan kun je, je beter afvragen of het überhaupt wel een optie is.
Ik begrijp je intentie en het idee is natuurlijk hartstikke leuk maar ik zou toch echt nog wat langer wachten tot hij wat ouder is en hij een klein beestje zonder risico kan vasthouden.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:18

Ik ben ook aan het nadenken over een huisdiertje en ik ben uitgekomen op een ratje. Voor kinderen leuk, juist de aandacht aan het beestje is leuk! Anders kun je beter vissen nemen, daar kun je lekker de hele dag naar kijken. Hoeven niet uit hun hok ;)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:20

idd,een hamster is geen dag-dier,die slapen gewoon,heeft een kind niets aan.
daarnaast zijn er veel die bijten.

dus een hamster zou ik niet doen.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:21

Ik raad toch ook echt een rat aan. een hamster slaapt alleen maar en bijt. Een tamme rat daarin tegen is blij je te zien begroet je kan je gewoon veel meer mee. Ik heb als kind onwijs genoten van deze diertjes en ze gingen dan ook in mijn capuchon mee als ik ging buiten spelen etc

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:25

tengeltje11 schreef:
idd,een hamster is geen dag-dier,die slapen gewoon,heeft een kind niets aan.
daarnaast zijn er veel die bijten.

dus een hamster zou ik niet doen.

Mijn ervaring is als je de hamster van jongs af aan hebt, je hem goed tam kan maken.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:28

Misschien is het handig om het om te draaien, omdat- zoals je al zegt- het ook voor jou is, en jij er later wellicht meer mee opgescheept zit dan oorspronkelijk de bedoeling ;)

Wat wil jij voor dier?

Alles heeft zijn voor- en nadelen. Persoonlijk houd ik veel van ratten; slim, knuffelbaar en gemakkelijk.
Cavia's zijn ook leuk, die geluidjes <3
Maar hamsters ook...

Houd er wel rekening mee dat de meeste dieren niet alleen gehouden horen te worden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:29

Dieselpaard schreef:
Ik ben ook aan het nadenken over een huisdiertje en ik ben uitgekomen op een ratje. Voor kinderen leuk, juist de aandacht aan het beestje is leuk! Anders kun je beter vissen nemen, daar kun je lekker de hele dag naar kijken. Hoeven niet uit hun hok ;)

Één ratje is sowieso niet een goed idee. Het zijn groepsdieren die zonder sociaal contact gestoord gedrag kunnen gaan vertonen. Zoals uren aan de kooi knagen, bijten enz.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:35

Ratten zijn inderdaad erg leuk, ook voor kleine kinderen. Maar zorg er dus voor dat het er minimaal 2 zijn! Daarnaast is het verstandig je goed in te lezen, want ze zijn qua verzorging niet zo 'makkelijk' als een hamster en hebben veel behoeftes. Ratjes een keer een dagje in hun kooi laten is niet erg, zolang de kooi groot genoeg is en het niet te vaak gebeurt.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:42

Ik heb cavia's en konijnen voor de kids om mee te knuffelen, en cavia vind ik net iets prettiger voor een kind want die hebben minder scherpe nagels, minder snel de neiging om weg te springen en zijn gek op aandacht en knuffelen.

Maar ook hier is het wel mijn verantwoording, de kids helpen mee waar het kan (en als ze zin hebben)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:44

voor een kind van 5 jaar:
geen hamster, die worden niet graag opgepakt en platgenepen, en die bijten zo kleine vingertjes af.

Een paar muisjes zou kunnen, die zijn gemakkelijk hanteerbaar, kan je manipuleren aan de staart waardoor ze niet snel gaan vallen, en gaan niet snel bijten.
Ratjes zijn leuker en worden beter tam, maar zal je kooi een stukje groter moeten.

Gerbils, degoe's en chinchilla's zijn ook leuk, maar eerder om te kijken. Chinchilla's zijn wel superleuk om erbij te gaan zitten en ze te laten loslopen! maar die hebben wel een fiks grotere kooi nodig.

Als je een stukje tuin hebt kan je die ook afzetten en een groep cavia's houden. Die zijn niet zo tam/aaibaar (sommige wel), maar zijn wel erg interactief én vocaal (vooral als je met eten komt). Helpen de cavia's eten geven zal een leuk klusje zijn, en je kind kan ook leuke huisjes maken met knutselmateriaal.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:53

Mijn zusje (7) is dol op haar hamsters. Als ze op de bank tv zit te kijken laat ze hem over haar heen lopen. Hij heeft haar ook nog nooit gebeten. Maar blijkbaar zijn die van haar dan uitzonderingen zoals ik hier lees. Die van haar komen uit Beek(Limburg).
Het is zo leuk om mijn zusje met die beesten te zien :D

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 20:07

Iris82 schreef:
Dieselpaard schreef:

Één ratje is sowieso niet een goed idee. Het zijn groepsdieren die zonder sociaal contact gestoord gedrag kunnen gaan vertonen. Zoals uren aan de kooi knagen, bijten enz.

Zeker, ik zou er ook 2 halen hoor! Maar nu nog ff niet. Komt over een paar jaar. Ook niet uit de dierenwinkel, maar bij een rattery. Ik heb er 1 hier in de buurt gevonden ;)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 20:18

anjali schreef:
Een kind is nog niet in staat om verantwoordelijk te zijn voor de verzorging van een dier. En zeker niet van een klein dier wat in een kooi verblijft en afhankelijk is van verzorgers voor zijn levensbehoeften.Dus de verzorging gaat helemaal op jou neerkomen.

Zoals IK het lees had TS dat zelf al goed begrepen. :o

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 20:22

Ratten is geen optie. Ik snap jullie intentie maar zoals ik al zei; veel meer aandacht, grotere kooi. Kan me voorstellen dat ze ruiken? Onze muisjes voorheen wel. En we hebben twee honden, weet niet wat hun doen. Zou ze dan altijd onder toezicht los moeten hebben.

Zoontje vindt het leuk om iets te aaien. Chinchilla’s ed dus geen optie. Terrariumdieren al helemaal niet, brrr...

Als het aan mij ligt denk ik idd aan een hamster. Maar idd wel een tamme hamster. Maar ja, wat als blijkt dat toch niet zo lief is? Dan doe je hem ook niet weer weg. En is mijn intentie mbt aaibaar ook weg....
Moeilijk dus.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 20:26

ik weet niet of het al genoemd is, maar gerbils dan? dat zijn ook leuke beestjes! of valt dat onder categorie ratten?