Revalidatie hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Revalidatie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 20:23

Hoi allemaal,

Wat gisterenavond begon als een beetje kreupel eindigde vannacht in een verlamde achterhand van onze hond. Zondagavond heeft hij corticosteroïden gehad maar in plaats van beter werd het slechter. Vanochtend konden wij met spoed naar Utrecht waar van zijn rug een MRI is gemaakt.

Domme vette pech... er is een stukje bindweefsel in het bloed terecht gekomen wat voor een infarct heeft gezorgd in de rug. Inoperabel, 50/50 kans maar sowieso gaat (als wij hiervoor kiezen) hij een erg lang revalidatietraject in. Hij moet opnieuw leren lopen terwijl hopelijk zenuwen andere wegen vinden om door te komen.

Digger is pas 2 jaar oud en om hem nu al op te geven terwijl hij zo graag wil voelt niet goed. De professor die de MRI heeft beoordeeld kan ik morgen spreken om na te gaan wat het revalidatietraject precies is en welke mogelijkheden hij ziet. Klein lichtpuntje, niet alle reflexen zijn kapot. Van zijn tenen tot de heup is er reactie alleen het signaal van kop naar staart is verstoort.

Het nadeel is dat Digger een Duitse Dog is van 78 kg. Het revalideren is daarom thuis enorm zwaar en eigenlijk geen optie. Ik ben veel alleen thuis en om hem zelf continue recht te zetten en vast te houden alleen is zwaar.

Mijn vraag: Kennen jullie revalidatiecentra of artsen die jullie aan willen raden? Als het even kan zou intern heel erg fijn zijn.

Zelf heb ik het Waterhof in België gevonden en dierenrevalidatiecentrum Vught. Ik zal hen bellen als ik heb gehoord wat precies de bedoeling is. Voorlopig blijft hij in Utrecht zodat zij neurologische testen uit kunnen voeren en kunnen controleren of er wel vooruitgang is. Ook willen zij snel starten met hydrotherapie. Voorlopig heeft hij naast pijnmedicatie een katheter.

Natuurlijk zal ik morgen vragen of zij dit traject diervriendelijk vinden. Ik wil hem niet laten lijden maar als hij bijv. na 2 maanden weer de oude is en dan nog 10 jaar meegaat wil ik hem wel die kans geven.

Sorry voor het lange verhaal maar ik hoop van onze grote lieve vent weer een sterke kerel te maken.
Digger in Utrecht
Afbeelding
Zo zien wij hem liever
Afbeelding

beatje

Re: Revalidatie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 20:38

Ik had je de tip al gegeven Jacha heukels of andere die met de aharon therapie werken.Stuur haar gewoon een email of bel met al je vragen,ze is heel benaderbaar en reageert vrij snel over het algemeen.
Waterhof ken ik ook of tenminste de gene waar hij van is,dat is daar zeker goed als je ellen hebt.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 20:41

Ik zelf zit met mijn dwergpoedel bij het waterhof. Zeer goede therapeuten en een goede nazorg.
Zodra er iets is kan ik mailen of bellen.
Ik zou zeggen, bel ze eens en overleg met hun.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 20:52

Bedankt beatje. Zij staat ook op mijn lijst om morgen te bellen. Kreeg alleen niet de indruk dat zij ook intern doet maar sowieso ga ik haar bellen.

Fijn om te lezen arabella2000. De site ziet er ook mooi uit. Ik hoop dat ze iets kunnen betekenen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 21:41

Geen tips, wel heel veel sterkte gewenst. Dit is echt heel naar met zo'n jonge hond. :(:)

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 21:53

Hoi Selka, ik weet dat een dierenarts hier in de buurt ook revalidatie intern aanbied. Is in Smilde. Maar ik denk voor jou ver weg en zo'n centrum klinkt nog beter. Heel veel sterkte en hopelijk beterschap met je grote vriend, wat een pech.

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 22:02

Helaas geen tips voor revalidatie. Wel een misschien opbeurend bericht over ruggenmerginfarct. Onze hond had afgelopen november uitval van de achterbenen en dat bleek dus een ruggenmerginfarct te zijn. Het is een 10-jarige weimaraner en na alle berichten op internet over ontzettend lang herstel zag ik het erg somber in.
Onze dierenarts gaf aan het een week aan te kijken met ontstekingsremmers. Hij kon de eerste dagen echt niet zelf lopen of opstaan. Wel kon hij als we hem rechtop zetten en hij leunde tegen een been of bank aan zelf even rechtop blijven staan.
Na 2 dagen kon hij ook weer een pasje lopen zonder om te vallen. Lang verhaal kort aan het einde van de week stond hij zelf weer op en inmiddels kan hij alles weer, rest verschijnsel is alleen nog soms wat trillende spieren na inspanning. Het hoeft dus niet altijd een maanden lang traject te zijn.

Ik hoop heel erg dat het bij jullie ook mee zal gaan vallen.

Bij de dierenarts toen ik dacht dat het zijn laatste dag zou zijn ;(
Afbeelding

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 22:28

Selka schreef:
Bedankt beatje. Zij staat ook op mijn lijst om morgen te bellen. Kreeg alleen niet de indruk dat zij ook intern doet maar sowieso ga ik haar bellen.

Fijn om te lezen arabella2000. De site ziet er ook mooi uit. Ik hoop dat ze iets kunnen betekenen.

Klopt Selka ,maar ik denk wel dat ze eerlijk is en zegt of ze wat voor je kan betekenen.Ik had mijn andere hond ook mee genomen naar haar en daar zei ze gewoon dat ze niks voor hem kon doen en welke richting het beter op zou zoeken.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 22:36

Sjonge wat een naar nieuws zeg. Als ik het goed begrijp moet hij dus sowieso onder het mes? En daarna is het de vraag of hij gaat herstellen?
:(
Het nadeel is dan zijn grootte, zo'n hond kan je inderdaad niet eventjes optillen.
Wat krijgt Digger er zelf van mee? Is zo'n traject een beetje te doen voor een hond?
Heel veel beterschap voor Digger en sterkte voor jullie!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 22:53

Bedankt Palmera. Dit was niet wat wij met hem hadden afgesproken. Hij moest minstens 10 jaar in goede gezondheid mee.

Zapje, bedankt voor het meedenken. Welke DA is dat? Ver weg is geen probleem. We willen hem de beste kans mogelijk geven.

Boris_rakker, jouw bericht geeft moed! Wat een mooie hond en zo fijn dat hij goed hersteld is :) Ik hoop dat wij ook zoiets mogen meemaken.

Beatje, zulke mensen zijn schaars. Ik ga haar zeker bellen.

Chasey, bedankt. Helaas kunnen ze dit niet opereren :( lichaam moet het zelf oplossen. Ik weet niet wat het vraagt van een hond. Daarom wil ik dat morgen navragen. Al wil ik niet te snel opgeven.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 23:01

Hier op de Franse tv zie ik vaker een soort rolator voorbij komen voor de achterhand gedurende de revalidatie.
Wellicht is zoiets mogelijk?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 23:01

Nee niet te snel opgeven. Zo ben ik nog altijd dankbaar dat de dierenarts van ons de kat niet wilde inslapen. Ondanks dat het er toen heel heftig en naar uit zag is het toch goed gekomen na de verlamming van de achterhand. Het duurde bij de kat trouwens wel een dik jaar voor het 'helemaal' in orde was. De kracht moest langzaam terug komen. Kat kon heel lang niet springen, dat heeft echt een tijd geduurd.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 23:10

Wat erg van je hond! Ik duim dat hij weer beter wordt.

Ellen Mertens van het Waterhof (en haar therapeuten) zijn heel erg bekwaam. Ellen geeft ook lezingen en voordrachten wereldwijd, leidt DA’s op, ze weet heel erg goed met wat ze bezig is, tonnen ervaring. Bovendien is zij ook eerlijk. Ze zal je niet aan het lijntje houden of je nodeloos therapie laten volgen. Ik zou sowieso op consult gaan en haar mening vragen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 23:12

Selka schreef:

Bij het Waterhof kan een ernstig geval ook intern voor revalidatie.
Moet je gewoon eens met Ellen bespreken, zeer vakkundige mensen daar.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 08:08

Jes, zal vandaag vragen of en waar ik zoiets kan kopen. Al dat soort hulpmiddelen zijn welkom.

Chasey, dat klinkt ook echt als een wonder. Een kat met echt 9 levens.

Lukasje en Sassy, bedankt voor jullie reacties. Waterhof klinkt erg goed en intern zou fantastisch zijn. Ik hoop dat Ellen ons kan helpen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 08:10

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 08:18

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:06

Heftig zeg.. Heb geen tips voor je, maar wens je alle wijsheid toe om de juiste beslissing te maken.. Hopelijk komt hij er bovenop.. :(:)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 11:23

Bedankt voor de link Palmera. Fijn om de mogelijkheden te zien. Ik denk dat het maatwerk wordt, de rolstoel gaat niet hoog genoeg bijv. ik zal ook aan Utrecht vragen of zij daarin kunnen voorzien.

Jenny01, bedankt. Ik zet hem ook op mijn lijstje. De St. Bernard geeft hoop dat zij ook voor zware honden dingen kunnen maken.

Bedankt xXutopiaXx.

Vannacht niet gebeld en geen nieuws is goed nieuws. Helaas is het lang wachten tot 12:00 uur. Dan kan ik de professor bellen die de MRI heeft beoordeeld.

Onze andere hond is helemaal van de wap. Die heb ik mee naar boven genomen vannacht. Hij bleef zijn vriend maar zoeken.

vendake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:04

Hoi Selka , ik heb een deense dog gehad die op 12 jarige leeftijd een verlamming aan de achterhand heeft gehad en inoperabel was (bijkomend hoge leeftijd) door acute hernia . Wij hebben hem er door gekregen maar het is erg zwaar geweest. Hij is nog 14 jaar geworden uiteindelijk. Eerst is hij behandelt met inspuitingen , cortisone en onstekingsremmers. Wij hebben hem een 4 tal keer per dag met 2 naar buiten gedragen in een deken om de achterhand ( ieder aan een kant) zodat hij kon plassen en poepen. Verder is hij behandelt geweest met accupunctuur wat de zenuwen prikkelde ( en tot mijn verbazing goed werkte) . Onze dog woog een flinke 86 kg. Of ik het nog een keertje zou doen , weet ik niet zo goed . Door zijn grootte was het voor ons erg zwaar hem elke keer te moeten verplaatsen en hij heeft toch een 6 tal weken totaal niet kunnen lopen. daarna ging het elke week een klein beetje beter. hij is gerevalideerd tot op het punt dat hij wobbelig weliswaar maar zonder achterpoot slepen terug kon stappen. meer is het niet meer geworden. Maar omdat hij al zo oud was , hebben we het ermee gedaan. Hij heeft ook een hele tijd zijn achterpootjes helemaal open gesleept tijdens de revalidatie omdat hij zijn voeten niet kon optillen, was ook heel zielig, met flinke wonden tot gevolg. ik heb hier nog altijd een beetje een schuldgevoel over , ik had hem beter laten gaan aangezien het hele revalidatie proces toch n vol jaar heeft geduurt en hij daarna nog maar 1 jaar heeft geleefd. ik zou hier erg goed overna denken , jou hond is nog jong dus hij heeft meer kans op herstel natuurlijk. het is wel zo dat hij mss zijn hele leven alleen erg gebrekkig gaat kunnen stappen en niet meer rennen (willen jullie dat voor hem )? Alle behandelingen voor zo een grote hond kosten een fortuin! ik wens je veel sterkte toe , als je meer info wil mag je me altijd pb. ik ben wel van belgie dus kan je geen nuttige adressen geven.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:05

Marianne Krediet!! Ze zit ook op Facebook. Sterkte in ieder geval!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:26

Wat het herstel zal vragen van je hond zal denk ik ook een heel stuk afhangen van zijn karakter.

Onze hond van inmiddels 7 heeft 2 hernia's en ook nog eens beide heupen versleten. Vorig jaar tijdens een wandeling viel de hond er verlamd bij neer. Heb de hond naar huis gedragen, wist toen nog niet wat er aan de hand was. Thuis aangekomen kon de hond weer lopen maar niet van harte, de reflexen waren ook niet optimaal. Direct naar de dierenarts, grondig onderzocht, foto's e.d. daar kwam dus het gebeuren van de hernia's uit en de heupen. We hebben overwogen om te gaan opereren. Hebben er voor gekozen om het niet te doen. We weten de risico's dat de hernia's er weer uit kunnen schieten en dat de hond weer verlamd kan raken, tijdelijk of blijvend. De reden dat wij hebben gekozen om niet opereren was de erg lange tijd dat de hond in een bench moet verblijven na de zowel de operatie van de hernia's als de heupen. Deze hond is er 1 die graag op onderzoek uitgaat, maandenlang in een bench en alleen er maar even uit om aan de riem een plas enzo te doen is voor hem geen leven, dan hadden we een hond gehad die geestelijk er niet beter op was geworden. We hebben gezegd we kiezen er voor om hem nog zo goed mogelijk zijn tijd door te laten komen, lekker te laten genieten. Meer kunnen we niet doen, beter een mooi hondenleven en dan maar wat korter. Hij moet zichzelf kunnen zijn en niet eentje die niet meer vrolijk is en depressief omdat de tijd van revalidatie zo lang was voor hem omdat wij dat wilden voor hem. Het is een erg bewegelijke en vrolijke en actieve stuiterbal die je niet op moet sluiten voor lange tijd.
Afbeelding

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:50

Selka schreef:
Bedankt voor de link Palmera. Fijn om de mogelijkheden te zien. Ik denk dat het maatwerk wordt, de rolstoel gaat niet hoog genoeg bijv. ik zal ook aan Utrecht vragen of zij daarin kunnen voorzien.

Jenny01, bedankt. Ik zet hem ook op mijn lijstje. De St. Bernard geeft hoop dat zij ook voor zware honden dingen kunnen maken.
.

Ze maken ook dingen voor paarden. Dus dat zal geen probleem hoeven zijn.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 15:52

Vendake, bedankt voor je verhaal.
Wat jij schrijft is waar onze twijfel zit. Er is geen garantie op een 100% herstel. Maar om nu al op te geven terwijl er wel een 50% kans is op volledig herstel is vreselijk lastig. Zeker gezien de arts aangeeft dat hij aan de goede kant van die 50% zit omdat er nog wel enige reactie zit in de poten.

Dat het een fortuin kost zijn wij inmiddels achter helaas. Maar ik geef met liefde een boel geld uit als hij maar beter wordt. Daarom willen wij hem het liefst intern hebben met begeleiders die weten wat zij doen ipv dat ik zelf moet aanmodderen.
Mocht tijdens of na het revalideren blijken dat het resultaat dusdanig slecht is dat hij niet meer mee kan komen dan houdt het alsnog op. Maar wij willen hem wel graag een kans geven.

Levita, bedankt voor de tip. Ik heb haar op mijn lijstje gezet.

Meggiemeg, wat een leuke hond. Begrijp ik het goed dat jullie niet gerevalideerd hebben en dat de hond uit zichzelf weer is gaan lopen? Ik begrijp jullie keuze goed al zou ik het liefst wel kunnen opereren omdat je dan tenminste het gevoel hebt dat er iets gebeurt. Het is nu allemaal zo onzeker.

Digger is een gemakkelijke goedzak. Hij laat alles toe en heeft er vertrouwen in dat wat een mens doet goed is. Zo hebben ze hem gisteren flink pijn gedaan in de goede poten om maar een reactie te krijgen. Het enige wat hij deed was zijn hoofd oplichten om te kijken naar de arts. Dit maakt het ook enorm lastig want hij laat geen pijn zien. Daarom hebben zij hem ondanks het uitblijven aan een reactie toch pijnstillers gegeven.

Wat een voordeel voor Digger kan zijn is dat hij bij ons op de boerderij zelf kan kiezen wat hij doet. Hij kan heel de dag binnen liggen of buiten spelen. Ik hoop dat hij daarom toch een fijn leven zal hebben ook als dat betekent dat hij geen uren kan wandelen. Hij kan er dan zelf voor kiezen om vaker een korter stuk naar buiten te gaan.

Jennyj01, haha dan moet het zeker lukken. De Shet is al zwaarder.

Helaas heb ik Utrecht nog niet gesproken. Ze waren nog in overleg en ik zou zsm worden teruggebeld. Wachten duurt lang.. De rest van mijn lijstje heb ik nog niet kunnen bellen want ik heb nog geen idee wat het behandelplan is en hoe lang ze hem daar willen houden.

Ik heb al wel een plekje gereserveerd bij Het Waterhof in België. Hij kan daar intern en zal dan zo’n 2 tot 4 keer per dag een revalidatiesessie hebben. Dit kunnen allerlei verschillende therapieën zijn zoals hydro-, fysio-, manuele therapie etc. Ook draaien zij hem elke 2 uur om doorligwonden tegen te gaan en kunnen zij omgaan met een katheter en de ontlastingsproblematiek die hij nu heeft. Hij kan daar eventueel vanaf 6 maart terecht.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:59

Klopt, we hebben niet geopereerd, hij goed hersteld na de verlamming, krijgt nog wel dagelijks pijnstillers omdat hij anders met de achterpoten gaat slepen als hij moe is/wordt. Voor ons was de keuze makkelijk, hij loopt in feite op zijn spieren van zijn achterhand, door een operatie en de verplichte benchrust vrij lang nemen de spieren af waardoor de heupen op gingen spelen die gaan dan steeds uit de kom, dan ga je het ene probleem verergeren door te werken aan het andere. Een vreemde merkt niets aan onze hond. We houden hem in de gaten en het risico bestaat dus dat de hernia's er weer uit ploepen waardoor hij er dus weer verlamd bij neer kan vallen, dit kan dan een tijdelijke zijn zoals vorig jaar maar ook een defintieve.

Digger is dus net als onze hond hard voor zichzelf, daar moet je dan extra voorzichtig mee zijn. Ik hoop dat het goed komt voor hem en jullie!