Zindelijk maken pup

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmes

Zindelijk maken pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 09:23

Wij hebben een Duitse Herderpup van 4 maanden. Als ik bij hem ben is hij al prima zindelijk, maar als hij alleen is niet. Zodra de wekker s morgens gaat plast hij in huis. Je hebt geen tijd om op tijd beneden te komen. Dikwijls poept hij dan ook nog :r Ook als ik even naar de wc ga, gaat het mis. Hij ligt rustig te slapen, ik ga naar het toilet en als ik terug kom, ligt er een plas. Ik doe hem wel in de bench, als ik wegga, maar daar komt hij uit (vraag me niet hoe),dus dat werkt ook niet. Alleen voor korte tijd. Hij gaat er wel gewoon makkelijk in en gaat dan liggen.
Moet ik boos worden of juist niet? Ik word er een beetje moedeloos van.
Als hij iets gedaan heeft in huis, gaat ie in een hoekje liggen wachten tot ik het heb opgeruimd en komt dan weer helemaal blij naar me toe. Hij loopt echt de hele dag achter me aan. Is het frustratie dat ik hem alleen laat?
Help!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 09:42

Hij voelt jouw frustratie daarom gaat hij in dat hoekje liggen.

Ik moet hier ook het deurtje van de bench extra beveiligen door er van die bindstrips aan te doen anders komt ze er ook uit.

Geduld is het sleutelwoord, voor je naar de wc gaat hem buiten laten zou een optie kunnen zijn?

Mijn jongste hond is 10 maanden (wel pas op vijf maanden van Spanje naar hier gekomen) en is tijdens de nacht ook nog niet altijd zindelijk. Mijn middelste kwam op zes maanden van Spanje en was na enkele weken al zindelijk. Ik denk dat het van hond tot hond afhangt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 09:44

Straffen naderhand heeft geen zin, je pup zal niet de link leggen dat het baasje boos is om een plas die gedaan is net daarvoor. Plus dat je de kans hebt dat de pup bang wordt. 4 maanden is nog niet zo heel oud en de ene pup is sneller zindelijk dan de andere.
Hoe laat gaat de pup er voor de nacht nog een keer uit? Is de tijd net niet te lang voor de pup? Dat kan je opvangen door de wekker net een kwartiertje eerder te zetten en direct te gaan wandelen.

Anoniem

Re: Zindelijk maken pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 09:49

4 maanden is echt nog jong om al volledig zindelijk te zijn, ik zou in jullie geval zodra de wekker gaat slippers aan, hond in de tuin. Daarna pas zelf naar de WC. De nood van de hond is hoger, als je een afgezette tuin hebt kan je desnoods de deur open gooien en zelf naar de wc sprinten. Als je ‘s nachts wakker wordt om te plassen, ook de pup naar buiten. Zodra ze wakker zijn moeten ze plassen. Daar staan pups om bekend.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:01

Ik zou hem vaker laten plassen. Misschien nog wel 8-10x per dag naar buiten.

's Nachts de wekker zetten, zodat je hem in de nacht ook kan laten plassen.

Voor je zelf naar de WC gaat ook eerst de pup even naar buiten en de hemel inprijzen als ze daar zijn behoefte doet.

Edit: verder niet boos worden, gewoon opruimen en niet op reageren (niet de hond negeren dus). Vooral dus het gewenste gedrag belonen, dus buiten behoefte gedaan? Maak daar een feestje van! *\o/*

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:10

Helemaal opnieuw beginnen met zindelijk maken.
Ieder uur naar buiten, voor het eten, na het eten, voor het drinken, na het drinken, voor het spelen en na het spelen. En dan gewoon naar buiten, plassen evt poepen, belonen en weer naar binnen. In de nacht de bench op de kamer of bij hem in de kamer(op de bank bijv) liggen zodat het hele uit bed gaan geen tijd meer in beslag neemt: sta op van de bank of bed en in 1 streep naar buiten. De tuin is daar heel makkelijk voor.
Plasje of poepje kun je heel goed belonen en op commando zetten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:32

Misschien even een een weekje (en dan opnieuw bekijken) 's nachts er nog een keer uit, om je hond uit te laten.

Als je hond overdag alleen onzindelijk is als hij even alleen is, lijkt de oorzaak meer op verlatingsangst/stress.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 10:38

Ik word niet boos. Hooguit iets van wat heb je nou gedaan?. Hij gaat iedere keer dat hij het aangeeft (wat hij keurig doet) naar buiten en dan prijs ik hem elke keer de hemel in.
Naar ik uit de reacties begrijp is dit dus nog steeds gewoon een kwestie van tijd. En dan inderdaad 's morgens maar eerst naar beneden.
Ik doe ook dikwijls als ik naar de wc ga de deur niet dicht. Dan loopt ie mee en gaat het wel goed.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 10:40

Barbet schreef:
Als je hond overdag alleen onzindelijk is als hij even alleen is, lijkt de oorzaak meer op verlatingsangst/stress.

Dat heb ik dus ook al gedacht, maar wat kan ik daar dan aan doen?
Hij is overigens niet echt alleen, want we hebben nog een herder van 8. Echter is hij erg gericht op mensen. Hij ligt het liefst de hele dag aan mijn voeten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:51

Je zal je eigen ritme wat moeten aanpassen,niet zelf eerst naar de wc,maar eerst de hond.
Van zodra zo'n jonkie begint rond te lopen,moeten ze plassen,dus als hij nog ligt te slapen,moet jij bij wijze van spreken naast hem staan om hem naar buiten te brengen.

En idd,geduld.
Het is een herder,logisch dat hij gericht is op mensen.
Een 4-maander zal zelden al perfect zindelijk zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:53

Oke, dit wil je niet lezen, máár. Ik heb ook DH's en de 1e pup die we hadden heeft een 8 of 9 maanden over gedaan voordat hij zindelijk was. Als ik erbij was ging het goed, als ik even ergens anders mee bezig was niet. Niet eens vanwege verlatingsangst (hoewel hem alleen laten ook maanden geduurd heeft en 's nachts beneden slapen en wij boven duurde ook een paar maanden), maar omdat ik dan niet op kon letten. Als ik met hem bezig was of hem kon zien, gaf hij het netjes aan, anders kon hij ineens bedenken dat hij heel nodig moest plassen en dat ter plekke doen. Ook het 'wat heb je nu gedaan' is al een reactie die je eigenlijk niet moet geven.

Ook de 2e pup heeft er langer dan 4 maanden over gedaan. Overdag en 's nachts ging dat vrij snel goed, maar die ochtenden...... Die waren erg lastig, ze hoorde de wekker en ons op staan en ook met alleen trainingsbroek en slippers aan waren we te laat. Zij werd wakker en moest gewoon heel nodig. Wij hebben geprobeerd te zorgen dat ze de wekker niet meer hoorden en zijn dus ook met broek en shirt aan gaan slapen. Haar eigenlijk wakker maken en dan waren we dus op tijd.

Even iets anders, het continu achter je aan willen lopen is niet vreemd voor een DH(voor vele andere pups ook niet, maar ik ken nogal veel plak DH's). Wij hadden ook een oudere DH erbij, maar allemaal zijn ze ook erg op mensen gericht. Alleen blijven met een hond was net zo moeilijk als helemaal alleen blijven. Je kan beginnen met hem niet de hele tijd achter je aan te laten lopen zodra je zijn zindelijkheid iets beter hebt. Mensgericht is fijn, maar een stalker hoort het ook weer niet te worden. Hier zijn ze nu allemaal ruim volwassen en natuurlijk lopen ze het liefste achter me aan de hele dag, maar als ik een keer een deur dicht doe gaan ze niet meer gillen. :')

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 11:04

Oké, het gewoon negeren als hij wat gedaan heeft dus en opruimen. Het komt vanzelf goed begrijp ik.
We wachten het dus maar gewoon af.
In de ochtend voortaan eerst de hond (en inderdaad, zelfs met badjas en alleen slippers zijn we dikwijls al te laat). Als hij toch al wat gedaan heeft toch naar buiten? Hij doet dan niets meer, maar vindt het vooral erg gezellig om naar buiten te gaan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:13

Ja gewoon opruimen zonder enige reactie, is moeilijk zeker als je weet dat ze het wel aan kunnen geven. Maar ze pakken je negatieve energie ook op uit wat je zegt/vraagt aan de pup ook al zal je dat waarschijnlijk niet zo bedoelen. Ja ik zou het wel alsnog proberen om naar buiten te gaan, je weet tenslotte nooit of de hele blaas leeg is of dat de grote boodschap nog volgt.
Het de hemel inprijzen doe je al goed en dan volgt de rest vanzelf, net wat de rest ook aangeeft de een is zo zindelijk en de ander heeft gewoon meer tijd nodig.
Het kan zo zijn dat de pup zo blij is dat jullie er aan komen nadat hij jullie een hele nacht niet heeft gezien en daarom dan geen controle heeft over de blaas en gewoonweg vergeet om het op te houden.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:24

Kimmes schreef:
Oké, het gewoon negeren als hij wat gedaan heeft dus en opruimen. Het komt vanzelf goed begrijp ik.
We wachten het dus maar gewoon af.
In de ochtend voortaan eerst de hond (en inderdaad, zelfs met badjas en alleen slippers zijn we dikwijls al te laat). Als hij toch al wat gedaan heeft toch naar buiten? Hij doet dan niets meer, maar vindt het vooral erg gezellig om naar buiten te gaan.

Van hoelaat tot hoelaat zit hij ‘s nachts zonder uitlaten dan? Onze Duitse staande pup van ook 4 maanden laten we om 1 uur nog een keer uit en dan tussen 5 en 7 weer ‘s ochtends en dat kan hij prima ophouden. Soms lukt half 8 ook al, mits hij ‘s nachts laat eruit is geweest. En inderdaad, zodra je op bent gelijk naar buiten. Schoenen en jas aantrekken als hij nog in de bench zit, riem om en heel enthousiast naar buiten lopen hielp hier in het begin :=
En sommige honden hebben gewoon meer tijd nodig. Onze vorige hond had echt nog heel lang last van vreugdeplasjes als er iemand over de vloer kwam :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:25

Kymo is sinds 2 weken volledig zindelijk en is nu 7.5 maand haha
Mijn 2 duitse herders waren vlotter. Finnley was met 3 maanden zo goed als zindelijk en Kenzo 4 a 5 maanden maar die had tm 9 maanden leeftijd nachten van max 7 uur en dan moest hij gewoon. Nu kan Kenzo (2.5 jaar) wel nachten van 9 uur trekken soms en dat is wel maximaal terwijl Kymo dan nog relaxt ligt te slapen.

Gewoon geen druk op leggen het komt vanzelf goed. Oh en hier vd 4 duitsers ook 1 die uit de bench breekt en 1 die het afschuwelijk vind en 1 die in een bench continu gaat draaien en keren. De laatste vind de bench een geweldige uitvinding

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:31

Mijn flatcoated retriever was al met 4 maanden nacht en dag zindelijk. Maar het hangt ook van de fokker van je pup af.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:35

Mijn pup is bijna 3,5 maand en perfect zindelijk. Maar daar is heel veel tijd in gaan zitten.
Ik liet haar in het begin echt wel om het halfuur max uur naar buiten. Altijd naar zelfde plekje en met commando ga maar plasje doen.. :P
Ondertussen kan ik haar gerust alleen laten en komt ze het zelf aangeven als ze moet, alsnog wacht ik daar niet altijd op. Het is echt heel veel klok kijk werk haha, als ik weet dat ze al 2u niet heeft geplast neem ik haar zelf mee naar buiten. :)
En vooral in de ochtend, wij hebben de nachten zo kort mogelijk gemaakt. Van 1-6 ongeveer. Inmiddels laat ik haar de laatste keer rond 12u buiten en om 7u ligt ze nog heerlijk te slapen :P
Zorg er voor dat ze jullie niet hoort opstaan zou ik zeggen, in het begin hadden we dat ook dat ze zó enthousiast was dat er mensen waren dat ze dan plaste, ondanks dat ze in de nacht wel droog was.
Pups plassen blijkbaar ook vaak als ze heel enthousiast zijn, dan denken ze niet aan hun blaas haha :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:00

Heb hier een nest pups van 7 weken en die zijn al nagenoeg zindelijk voor zover dat gaat. Goed opletten en na slapen, spelen, eten en dergelijke gelijk eruit en de hemel in prijzen bij het plassen en dergelijke. Vooral een DH is daar heel gevoelig voor en leert snel. Mopperen of wat jij dan zegt met teleurstelling geeft stress waardoor je dit krijgt. Negeren hoe moeilijk ook. Een DH voelt alles aan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:22

Oh ik noem hier een hond zindelijk als hij mee draait qua uitlaten in de roedel ;)
Dat doet Kymo sinds 2 weken maar in laatste maanden had hij zelden ongeluk binnen maar dat kwam omdat ik hem heel veel uit liet en veel in bench had waar hij absoluut zindelijk was. Hij heeft tot 3 maanden bij zijn fokker gewoond los in huis met nestgenoten zonder regels. Hij deed het hier vanaf dag 1 al netjes buiten mits ik op tijd was. Als hij moest liet hij het gewoon lopen.

Finnley was bij de fokker niets aan gedaan qua zindelijkheid terwijl Kenzo en rest van zijn nest al grotendeels zindelijk waren. Hun waren beiden best vlot zindelijk maar Finnley kon al veel vroeger het langer op houden.

Maar hier blij want na 3 puppen in kleine 2 jaar voorlopig hier pup vrij hahaha maarrrr echt waar zindelijk worden ze eigenlijk allemaal (dwergrassen soms uitzonderingen)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:27

Bij onze hond heeft t ook een tijd geduurd. Wat hielp was continu na ieder plasje buiten als een malloot belonen. Dus koekjes, hoge stemmetjes, hele pakket. En we gingen dus ook ieder half uur naar buiten ofzo overdag. S nachts begon onze pup wel eerst te piepen alvorens te plassen. Wat we dan deden is niks zeggen, bench open, pup pakken En naar buiten tillen (dus niet zelf laten lopen), neerzetten op gras, pup plast -nog steeds niks zeggen!- naar binnen tillen en bench weer op slot. Dit alles zonder wat te zeggen. Maar dat was bij ons meer om het piepen s nachts af te leren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:42

dierenfan schreef:
Oh ik noem hier een hond zindelijk als hij mee draait qua uitlaten in de roedel ;)
Dat doet Kymo sinds 2 weken maar in laatste maanden had hij zelden ongeluk binnen maar dat kwam omdat ik hem heel veel uit liet en veel in bench had waar hij absoluut zindelijk was. Hij heeft tot 3 maanden bij zijn fokker gewoond los in huis met nestgenoten zonder regels. Hij deed het hier vanaf dag 1 al netjes buiten mits ik op tijd was. Als hij moest liet hij het gewoon lopen.

Ik noem dat ook pas zindelijk idd, daarvoor zijn wij gewoon goed in opletten. :')

Qua fokker, hier kwamen ze beide van dezelfde. De 1e heeft er echt maanden over gedaan voordat hij 's nachts zindelijk was en overdag ging iets beter omdat ik dan op kon letten. De ander was vanaf dag 1 's nachts zindelijk en vrij snel was ik overdag redelijk op tijd. Behalve met opstaan dus, dat duurde wat langer. Dus dezelfde fokker, dezelfde omstandigheden en een wereld van verschil. Zowel in zindelijkheid als in alle andere dingen. Bij de fokker deden ze beide niks meer in het nest, liepen daarvoor ergens anders naartoe.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:53

Houdt hij het in de bench wel gewoon op? Want dan zou ik die vooral gaan beveiligen. :+
Het verschilt heel erg per individu. Onze pup is nu 3 maanden, en in het begin kon ik 's ochtends echt niet naar de wc gaan en dergelijke want dan plaste hij in zijn bench. Dan was het in de pyjama schoenen aan, de hele flat uit lopen (heel charmant) anders haalde hij het niet. Inmiddels kan ik dat allemaal rustig doen omdat hij in de bench perfect zindelijk is.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:45

Vier maanden is echt jong om al helemaal zindelijk te zijn. Een goede fokker kan daar overigens veel in betekenen!

Veel mensen zeggen dat hun pup zindelijk is, maar die mensen letten vaak gewoon heel goed op en verkomen daarom dat er binnen iets gedaan wordt. Vaak komt dat dan nog niet uit de pups zelf.
Geef het nog wat tijd!

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 18:03

Ik denk dat er inderdaad wat verwarring is over wat 'zindelijk' is, en ook dat verwachtingen een beetje gemanaged moeten worden.
Een hond is zindelijk (voor ons) als hij kan aangeven dat hij naar buiten moet en controle heeft over zijn blaas. Het dus kan 'ophouden'. Veel pups zijn tussen de 4 maanden en een half jaar zo ver dat ze kunnen aangeven dat ze moeten plassen, maar het ook kunnen ophouden voor zulke intervallen dat uitlaten nog maar 3/4x per dag nodig is. Mensen die zeggen "mijn pup was met 8 weken al zindelijk" bedoelen vaak dat de pup al een manier gevonden heeft om aan te geven dat hij moet plassen, en dat zij goed in staat zijn om dit te zien en er snel genoeg op reageren. Of, ze laten hun pup veel uit, waardoor het aangeven niet hoeft en ophouden ook niet. Maar van zindelijkheid ook niet echt gesproken kan worden. Jouw pup is pas 4 maanden, dus dat hij het heel de nacht kan ophouden is al heel knap. Wakker zijn, spelen en eten zorgen voor meer aandrang, dus het is niet zo gek dat hij het op dat soort momenten toch in huis doet.

Plast hij altijd in huis als je naar de wc gaat? Of alleen af en toe? Doet hij het ook als jij weg/naar de wc bent 10min nadat jullie eruit zijn geweest? Is dat laatste het geval dat kan het wat verlatingsangst zijn,maar ik denk dat het vooral is dat jij op dat soort momenten signalen niet kan oppikken en daarom te laat bent.

Ik zou nooit boos worden, of enige vorm van negatieve aandacht geven voor het in huis plassen. Wel natuurlijk heel erg belonen voor het buiten plassen. Verder zou je nog plas en speel momenten kunnen hebben buiten: eerst plassen en dan pas spelen.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 22:17

Wij hebben een zeer grote tuin waar pup der behoefte kan/mag doen.
Als ze naar buiten moet gaat ze aan de deur zitten piepen.
Dus dat noem ik gewoon zindelijk zijn ja.
Anyway, als de pup zijn behoefte moet doen op een wandelrondje lijkt het me wel lastiger en logischer dat het langer duurt. :)