Is een kat realistisch?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Is een kat realistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:11

Ten eerste; ik heb ervaring met katten en weet ook dat zelfstandige katten prima bestaan. Echter ken ik die katten alleen in een tuin/met vrije ruimte en weet ik niet of het in onze situatie dus realistisch is.

Ik wil heel graag een kat. Mijn vriend en ik wonen ondertussen lang genoeg samen om te weten dat we een binding aankunnen zonder elkaar de haren in te vliegen en ik mis het gewoon ontzettend om een maatje in huis te hebben. We hebben voldoende inkomen om goed voer te betalen en eventuele dierenartskosten op te kunnen hoesten zonder dat het een heel groot probleem wordt (mits het binnen de perken blijft).

Nou is het wel zo dat ik studeer/stage loop/freelance, en dat mijn vriend fulltime werkt op anderhalf uur reizen van ons huis. Dat betekent dat ik de ene maand eigenlijk vijf dagen per week vanuit huis werk, en de andere maand 40-50 uur per week van huis ben en soms ook nog eens in wisselende diensten. We wonen op een ruim maar niet gigantisch appartement van ~65m2 met twee kleine balkons aan beide kanten.

Dat is gelijk waar het probleem begint. We zoeken een volwassen, zelfstandige kat die een knuffel op komt zoeken en hoi zegt als je thuiskomt, maar het dus ook niet erg vindt om overdag en regelmatig ook 's avonds alleen te zijn. Twee katten is voorlopig geen optie (mijn vriend staat ervoor open maar vindt twee een grote verantwoordelijkheid) en naar buiten ook echt niet; we wonen in een afgesloten flat op de bovenste verdieping.

Mijn hoofd zegt dat er heus wel katten bestaan die zo zijn, maar is dat wel zo? Alle dierenasiels die we afspeuren hebben een groot aanbod katten die in principe aan onze voorwaarden voldoen, maar vaak is het op een of twee punten toch net niet helemaal top. Omdat mijn vriend geen ervaring heeft met huisdieren gaat de voorkeur niet uit naar een schuwe kat, of een verwilderde kat, of een kat met een hele lange gebruiksaanwijzing. In feite zoeken we een dikke rooie kater die lekker op schoot komt kroelen maar net zo goed in een mandje kan liggen slapen als we er niet zijn.

Zijn er bokkers met zulke katten? Zo ja waar hebben jullie die gevonden/hoe is hij/zij bij jullie gekomen?

Sjolvir

Re: Is een kat realistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:13

Ik zou toch een setje overwegen, dat al jaren samen is. Al is het er dan 1 te veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:14

Sjolvir schreef:
Ik zou toch een setje overwegen, dat al jaren samen is. Al is het er dan 1 te veel.

Dat was ook mijn eerste instinct. Vind het sowieso geen ideale situatie om een (huis)dier alleen te laten zijn, maar ik snap het punt van mijn vriend ook wel dat het misschien wel erg 'veel' wordt in ons kleine huisje.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:15

Draai het eens om; vind je dat je een leuk leven te bieden hebt aan de kat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:16

Sclimpre schreef:
Draai het eens om; vind je dat je een leuk leven te bieden hebt aan de kat?

Dat denk ik wel ja, voor een kat die niet per se de hele dag mensen om zich heen wil hebben. We zijn allebei dol op dieren en een beestje zou hier mega veel liefde krijgen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:19

waarom ga je niet wat asielen af om te kijken of je iets vind wat bij je past.
Zeg maar of je tegen de juiste kat aan loopt.

Er zijn zat katten die zo een heerlijk bestaan hebben.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:19

Onze kat is ook regelmatig alleen thuis (met het aquarium), wij werken allebei in wisseldiensten maar of we er wel of niet zijn, overdag slaapt ze meestal, savonds lekker stoeien en snachts bij voorkeur buiten (of slapen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:21

Asielen afgaan is sowieso de bedoeling :j Ik wil liever adopteren. Bij Dierenasiel Amsterdam kunnen we een afspraak maken waarin we onze wensen doorspreken en daarna katten 'aangeboden krijgen' ipv zelf moeten inschatten en dat lijkt me voor ons een goed idee, zij zullen vast beter weten welke katten goed aansluiten op onze situatie.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:21

Mijn ervaring is dat als je er twee hebt, ze juist wat zelfstandiger zijn. Ze hebben dan elkaar en komen nog steeds bij je liggen en doen, maar missen je overdag wat minder omdat ze elkaar hebben (moeten ze wel goed met elkaar kunnen opschieten uiteraard).

Ik denk dus zeker wel dat ze bestaan, en ook passen binnen de ruimte en mogelijkheden die jullie hebben, maar dat je het makkelijker gaat vinden als je er 2 kiest.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:22

Ik zou persoonlijk ook voor twee katten gaan.
Kleine woning is geen probleem, zolang ze maar de ruimte hebben om hun rust op te zoeken en dat kan al bereikt worden met hoge plekjes (denk aan wandplankjes, hoge krabpaal, bovenkant vd kasten), maar ook lage plekjes (onderste plank van een open kast, transportmand met fijn kleedje, huisje maar ook een stoelzitting oid voldoen).
Een kat alleen zou ik in jullie situatie niet aanraden, juist omdat jullie om de week zoveel weg zijn.
Als je bang bent voor drukte kun je altijd kijken voor een wat ouder setje of bijv een koppeltje Brits Kortharen (of ander rustig ras) die ivm uitgefokt/fokongeschiktheid oid uitgeplaatst worden.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:22

Ik heb mijn huidige en vorige kat geselecteerd op 'zonder andere dieren' willen zijn. Simpelweg omdat ik 1 kat genoeg vind. Maar mijn ervaring is wel dat deze juist erg aan hun mens hangen. Maar ik kies ook wel bewust voor een ras dat erg mensgericht is.
We merken het echt als we het Poeziemonster een aantal dagen minder gezelschap hebben gehouden. Hij wil enorm graag op schoot, maar kan ook de hele middag op de verwarming liggen en checkt dan regelmatig waar wij zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:26

Ik heb 2 katten, altijd gehad, maar eerlijk is eerlijk, er zat er altijd wel eentje bij die het alleen meer dan prima had gevonden hoor. Een kat is niet perse een groeps- of setjesdier.
Ik heb er 2 op een kleiner oppervlak en die vermaken zich prima, of ik er nu wel of niet ben. Als ik er ben, komen ze vaak wel bij mij plakken, maar ze liggen ook rustig hele dagen in een andere kamer hoor.
Al die onzin van moet perse naar buiten, moet samen, moet dit en moet dat..... Wist je dat een kat voornamelijk heel veel slaapt? :+ :z En dan spelen ze wat en eten wat en tukken nog wat, komen nog eens het personeel controleren en er mee spelen, en doen dan nog even een dutje voor het slapengaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-02-19 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:27

Ik had hetzelfde idee als jullie. Ik ben met mijn 'eisen' lijstje naar het asiel gegaan. Ik zocht een kat die alleen kon zijn, knuffelig was en niet naar buiten hoefde. Het asiel gaf aan de juiste match te hebben. Helaas bleek de kat toch niet alleen te kunnen. Als wij niet thuis waren, was er niks aan de hand. Als we thuis waren deed ze vanalles negatief om reactie uit te lokken en te spelen (krabben aan de bank, dingen van tafel gooien.) O en de kat wilde niet knuffelen :') . Nog steeds wil ze niet veel knuffelen haha. Mijn kitten gelukkig wel.

Uiteindelijk een kitten erbij genomen en al het negatieve gedrag was over. Dit was heel belangrijk voor haar. Ik kan ze gerust een dag alleen laten, als ze maar voldoende eten hebben. Ze hebben genoeg aan elkaar. Nu heb ik door omstandigheden ondertussen 3 katten, dat is dan ook weer niet nodig :+

Mijn tip, beginnen met een kitten en het alleen zijn langzaam aanleren of toch echt 2 katten nemen. Ik snap dat je dat in de 1e instantie niet wil, maar ik laat ze nu met een gerust hart alleen achter voor een weekendje (met een evt voer moment).

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:28

Kan zeker, je schets ongeveer mijn eigen situatie :). Wij hebben een asielkat van destijds 5 jaar opgehaald. Ik werk 36 tot 40 uur per week. Tel daar de reistijd (1,5 uur per dag) plus de avonden op stal nog bij mee. Mijn vriend is van maandag tot donderdag niet thuis en komt donderdagavond pas weer. De kat zit dus over het algemeen doordeweeks veel alleen thuis. Dat doet hij prima.

Maar, in alle eerlijkheid, ik had graag een tweede kat voor hem gezien. Geregeld voel ik me toch schuldig. Hij is een knuffelkat, knuffelt graag en is het meest gelukkig als we beide met hem op de bank zitten :) Het is dat hij niet goed met andere katten kan, helaas.

Het kan dus prima. Toch zou ik je willen adviseren ook te kijken naar een leuk bestaand koppeltje. Ook voor je eigen gevoel op den duur :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:29

Ik heb twee van zulke katers :)
Heb ze dan wel als kitten gekocht bij een fokker. Maar de heren vinden het prima om samen thuis te zijn maar zijn ook dol op aandacht als we thuis zijn/komen.
Ze wonen in de huiskamer en als het mooi weer is mogen ze in een ren in de tuin een frisse neus halen

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:29

Zulke katten bestaan wel je moet er soms alleen even naar zoeken.

Mijn nichtje en haar vriend wilde op hun appartement ook 1 kat.

We moesten er uiteindelijk een uur voor rijden, maar ze hebben nu een kat die graag binnen en alleen is. Ze is wel knuffelig, maar kan goed zonder mensen zijn.

En heel eerlijk toen ik nog 3 katten had lagen ze ook 90% van de dag te slapen. We hebben er nu nog 2 en die zie of hoor je ook bijna niet. Als we tv kijken komen ze lekker op schoot liggen en anders liggen ze ergens op bed of in een mandje te maffen.

Ga niet voor een kitten als je zo veel weg bent. Grote kans dat ze uit verveling de boel gaan slopen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:31

Als ervaren kattenmens met 6 exemplaren in huis en medewerker op een asiel zou ik zeggen idd neem contact op met niet alleen asiels maar je hebt ook andere herplaatsing stichtingen.Juist daar vind je denk ik wat je zoek een iets oudere knuffel die wel alleen wilt zijn.

Een jonge kat alleen plaatsen is geen goed idee die plaats je beter met twee,blijft niet alleen je appartement beter meer heel maar ze houden elkaar ook bezig .Een jonge kat in zijn eentje de hele dag opsluiten zou oneerlijk zijn.
Nu moet ik zeggen dat mijn katten groep waarvan de jongste 10 is de oudste 17 en de rest er tussen ook altijd nog met elkaar speelt of soms ruzie't

Veel plezier met het uitzoeken van een poezel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:33

Een kitten is sowieso geen optie. Ik heb ervaring met katten maar niet met het opvoeden ervan en hoewel het misschien makkelijker is om een kitten te 'vormen' naar je eigen wensen vind ik het geen prettig idee. Dan, hard gezegd, liever een oudere kat die het gewend is om binnen te zitten en inderdaad niet gaat slopen omdat hij/zij zo hoog in energie zit dat zo'n appartement ook gewoon te klein is.

We hebben ruimte zat, mijn kantoor is de hele dag open en daar kan de kat wat mij betreft ook gewoon de hele dag komen. Daarnaast natuurlijk gewoon de woonkamer en keuken. Wat mij betreft zou hij/zij ook gewoon bij ons slapen maar dat kan ik niet verkopen aan mijn vriend denk ik.

Bedankt voor alle tips en adviezen! Ik had de bevestiging ook even nodig denk ik. Ik mis het super erg om een huisdier in huis te hebben en het was oorspronkelijk de bedoeling dat we zouden wachten tot we ruimer wonen en dan een hondje nemen, maar ik ben opgegroeid met katten en wil er eigenlijk gewoon eentje :o Mijn vriend ziet veel meer beren op de weg en dat is misschien ook maar goed, want ik krijg een bloedend hart van elk asieldiertje en ik zou het liefst gelijk een hele roedel adopteren.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:42

Ik denk ook dat je er inderdaad goed aan doet om net géén kitten te nemen, maar een oudere kat die stabiel is en het leven wat je te bieden hebt al gewend is.

Mijn zus heeft ook een kat op een appartement, werkt ook fulltime (vriend ook) en dat gaat prima.

En euhm, wat mannen in huis betreft. De mijne moest eerst niet veel weten van onze aanwaaikat. Nu knuffelt hij ermee als hij denkt dat ik niet kijk :')

Veel succes met je zoektocht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:44

Ik hoefde er eerst absoluut niet over te beginnen, een kat in huis, maar er spelen wat dingen in ons priveleven en ik betrapte hem laatst ineens op de site van DOA, waarop hij begon dat ik toch wel gelijk had over een maatje in huis en hoe fijn hij het zou vinden om thuis te komen en begroet te worden met kopjes en gespin. Hij lijkt heel stoer maar het is best een softie :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:44

Heb je al in asiels gekeken? Of bij cattery's voor een herplaatser?
Wij hebben een Birmaan in huis rondlopen die helemaal niet op haar plaats was in de cattery. Zij is liever alleen. Ook wij zijn wel eens dagen achter elkaar weg, maar ze slaapt en ze red zich prima :) .

Kittens kosten meer tijd, als je dan veel van huis bent zou dat mijn voorkeur niet zijn. Op Facebook zijn trouwens veel groepen te vinden voor raskatten herplaatsers en dergelijke :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:47

Mijn voorkeur gaat gevoelsmatig heftig uit naar een asielkat t.o.v een raskat. Vooral omdat ik zo'n ouder beestje graag een forever home gun en raskatten over het algemeen sneller geadopteerd worden of in ieder geval niet in een asiel verblijven. Is heel persoonlijk hoor, maar een cattery/raskat herplaatser wordt hem echt pas als we zeker weten dat er geen enkele kat in de asiels in een omtrek van 50km bij ons past.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:50

Emmaa_ schreef:
Mijn voorkeur gaat gevoelsmatig heftig uit naar een asielkat t.o.v een raskat. Vooral omdat ik zo'n ouder beestje graag een forever home gun en raskatten over het algemeen sneller geadopteerd worden of in ieder geval niet in een asiel verblijven. Is heel persoonlijk hoor, maar een cattery/raskat herplaatser wordt hem echt pas als we zeker weten dat er geen enkele kat in de asiels in een omtrek van 50km bij ons past.

Helemaal waar hoor!

Onze eerste kwam uit het asiel, maar wij hadden best specifieke wensen dat ik gewoon overal wat lijntjes had uitgegooid. Zo zijn wij bij de herplaatser gekomen.

Succes met je zoektocht! Je vind vast een leuk maatje :)

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:50

ik heb op 1 appartement (+/4 40m2) 1 kat. ze mag in elke kamer komen. ik heb dr vanaf 8 weken dus is gewend om binnen te leven. er zijn dagen dat ik veel thuis ben maar ook dagen dat ik er niet veel ben.
ze loopt wel af en toe op de gang (1 huis waar meerdere appartementen in gemaakt zijn)
vind het leuk als ik thuis ben. komt dan graag een aai halen. en heel af en toe komt ze op schoot liggen. maar het is geen kat die de hele dag wilt knuffelen (helaas). ik heb het idee dat ze het prima vind. op dagen dat ik meer thuis ben speel ik wat meer met dr voor haar beweging.

ik zou geen kat nemen die al heel lang gewend is om buiten te komen, maar een kat die gewend is om binnen te zijn is mogenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:53

We willen inderdaad een kat die gewend is om binnen te zitten en die niet daar nog bij ons aan moet wennen. Naast dat ik dat zielig vind is de kans groot dat zo'n beestje in huis gaat plassen of gaat slopen en ik denk niet dat mijn vriend daar heel gelukkig van wordt (en ik ook niet wat dat betreft). Ons balkon is kattenproof dus als het weer het toestaat kunnen we de deur openlaten en mag het beestje wel buitenspelen of lekker in de zon liggen, we hebben alleen geen mogelijkheid tot rennen.