Oude kat adopteren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Oude kat adopteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 09:43

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het adopteren van een oude kat. Valt het mee of tegen? Wat zijn voor en nadelen volgens jullie? Alle ervaring is welkom!

sas66

Re: Oude kat adopteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 09:58

Wij hebben van Marktplaats een 12 jarige gecastreerde kater opgehaald. Hij moest daar weg want het ging niet met 2 andere katten en anders ging hij naar het asiel. Het ging prima met onze andere (gecastreerde) kater en het was een schat van een beest, super kroelkat, "kletste" terug als je wat tegen hem zei en altijd bij mn dochter in de buurt. Hij is 16 jaar geworden, afgelopen zomer is hij helaas overleden. Wij hebben er geen moment spijt van gehad en ik ben blij dat we hem nog een fijne oude dag hebben kunnen bezorgen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:06

Ik heb een oudje gekregen toen zij 13 was en nu is ze 16-17 jaar en de leukste kat die ik ken. Nooit ziek wel veel slapen en nog heel speels. Ze lijkt jonger dan mijn 7 jarige :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:10

Ik heb ooit een schuwe kat van 10 jaar uit het asiel gehaald.
Beestje zat er al een jaar.
De eerste maanden thuis was ze ook heel schuw, maar ze ontdooide heel langzaam.
Uiteindelijk werd het een echte schootkat, behalve als er bezoek was, dan ging ze naar boven.
Ze is nog 17 of 18 jaar geworden, dus ze heeft nog een mooi 2e helft van haar leven gehad!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:16

De kat die ik nu heb is hier als bijna zesjarige gekomen, maar daarvoor heb ik (niet tegelijk) twee katers gehad die al 10+ waren toen ze hier kwamen wonen. Het voordeel van een wat oudere kat is dat het karakter en zijn behoeften al een stuk duidelijker zijn: kan hij goed alleen zijn, is het een binnenkat of veel meer een buitenkat, enzovoort.

Het enige jammere aan die katers was dat ze allebei zijn overleden aan nierfalen. Bij de tweede was (een jaartje nadat-ie bij mij kwam) ook al een schildklierprobleem gevonden. Bij een oudere kat heb je wat meer kans op kwaaltjes en dan moet je misschien eerder afscheid nemen dan je had gehoopt, maar met een jongere kat kan ook wat gebeuren. Ze kunnen net zo goed kerngezond blijven en zonder problemen twintig worden.

Ik zou het iig zo weer doen, maar ik heb ook meer met volwassen dieren dan met kittens. ;)

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:21

Ik heb er zeer goede ervaringen mee:
Ik heb nu voor de 2e keer een oude kat uit het asiel gehaald. Beide keren een langzitter. Dwz dat de kat daar al langer zit.
Zelf heb ik altijd 3 katten. Nou ja, gecastreerde katers. Toen enkele jaren geleden een daarvan wegens kanker ingeslapen moest worden, wilde ik weer een 3e. De andere jongens waren toen echter al 12, dus wilde ik ze geen jonge wildebras aandoen.
Daarom heb ik bewust voor een oudere kater gekozen.
Omdat het dus allemaal "ouwe mannen" waren, is er ook nooit gevochten. Men accepteerde elkaar. "Welkom bij deze bejaardensoos".
Na een jaar bleek deze kater echter ook kanker te hebben en moest ik hem ook laten inslapen.
Kort daarna heb ik uiteraard weer een oudje uit het asiel genomen.
Ook die is zonder problemen geaccepteerd.
De voordelen van een oudere kat zijn dat ze rustiger zijn
Ze vinden het heerlijk om bij mij op de bank of op schoot te liggen en zijn niet constant de hort op.
Wat ik ook echt merk: de dankbaarheid. Hoewel kater nr 1 eerder mensenschuw zou zijn, ontpopte hij zich bij mij als echte vrijdoos en nr 2 uit het asiel wil daar zijn waar ik ben. Het is net een hondje en hij volgt mij overal.
Nadeel: extra kosten. Al mijn jongens krijgen nierdieet. Omdat ze het allemaal moeten, is dat wel handiger met voeren. Ook zullen er eerder kosten voor medicijnen zijn.
En ja, het doet pijn als ze komen te overlijden en die kans is er eerder bij oudere katten. Toch zal ik altijd weer voor een oudje uit het asiel kiezen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:25

Geen ervaring, maar: meestal staan 8+ katten al in de boekjes als "senior", terwijl een kat die gezond blijft makkelijk de 20 aantikt. Dus verkijk je niet op de leeftijd! :) Vaak zijn ze langer bij je dan de gemiddelde grote hond (die in mijn ervaring met 8-9 al echt oud zijn)

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:52

Ik heb ook een 14-jarige kat uit het asiel geadopteerd vorig jaar. Haar oude baas was overleden en daar was ze erg van slag van in het asiel. Toen zeiden ze dat het veel tijd zou kosten voordat ze zich zou laten aaien etc. Maar al in de eerste week was ze erg op haar gemak. Nu ligt ze gewoon op ons bed, vraagt ze om lekker veel aandacht en is ze helemaal thuis. Oppakken vind ze nog steeds niet heel leuk en ze komt ook niet op schoot, maar ze ligt wel direct naast je en spint luidruchtig. Ik denk dat ze helemaal op dr plek is en ben blij dat ik haar nog een goed huisje heb kunnen geven.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 12:28

Wat leuk al die positieve verhalen! De poes die wij op het oog hebben wordt 12.
Ze schijnt erg lief en rustig te zijn en op het moment gezond (je weet het natuurlijk nooit zeker).
Ik vind het wel spannend om een oudere kat te adopteren vooral vanwege mogelijke extra kosten,
incontinentie (een plasje af en toe is geen probleem) en nachtelijk miauwen wat je weleens hoort.
Aan de andere kant kan iedere kat ziek worden en wordt een kat vanzelf oud. Eerder afscheid
nemen is natuurlijk verdrietig, maar dat is voor ons geen reden om het niet te doen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:01

Sem_ schreef:
Wat leuk al die positieve verhalen! De poes die wij op het oog hebben wordt 12.
Ze schijnt erg lief en rustig te zijn en op het moment gezond (je weet het natuurlijk nooit zeker).
Ik vind het wel spannend om een oudere kat te adopteren vooral vanwege mogelijke extra kosten,
incontinentie (een plasje af en toe is geen probleem) en nachtelijk miauwen wat je weleens hoort.
Aan de andere kant kan iedere kat ziek worden en wordt een kat vanzelf oud. Eerder afscheid
nemen is natuurlijk verdrietig, maar dat is voor ons geen reden om het niet te doen.

Ik heb het bij de mijne nog niet meegemaakt. En wat je zelf zegt idd. Ze worden vanzelf oud :D
Je kunt er wellicht even meenemen naar de dierenarts om te kijken of ze gezond is. Bloed en urine test.
Maar niets geeft garanties voor de toekomst.
Mijne is er zelden geweest en ik hoop er ook lang niet te komen

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:04

4x gedaan
1e kat was echt oud en doof, viel je daardoor 's nachts aan, heb heel wat kapotte benen gehad daardoor, ze was van een stichting en die gaf haar een paar weken op proef, vond het heel vervelend maar heb haar terug moeten brengen, het was niet haalbaar, zij miauwde de hele dag, ik voelde me niet veilig meer in mijn eigen huis en de buren klaagden steen en been.
2e kat was mijn droomkat, ze kwam van marktplaats en was 10 toen ik haar ophaalde, ze is dik over de 20 geworden en ze was perfect opgevoed, was altijd bij me en ook met visite haalde ze bij iedereen haar knuffels.
3e en 4e haalde ik ook van Marktplaats, moesten wat opgevoed worden, wat eigenlijk niet goed meer lukte, maar de bende op de aanrecht en kapotte bloempotten heb ik voor lief genomen. Ze zijn omdat het beter was voor hun (meer ruimte) bij mijn ex achtergebleven, maar ook nooit spijt van gehad.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:21

Wat vind je ouder? Mijn eerste kat was 7, bewust zo gekozen, omdat ik klein woonde en zij volgens de vorige eigenaar heel kalm en rustig was. Dat klopte ook, ze had echter ook een medische ellende waar hij niets over had gezegd. Maar goed, ze is uiteindelijk 14,5 geworden en was de meeste bijzonder kat die ik ooit gehad heb.
Nu heb ik weer een herplaatser, maar die was 3 toen hij bij mij kwam. Oud genoeg om zijn karakter te kennen en de kittenstreken kwijt te zijn, maar nog steeds piepjong als ik hem vergelijk met nu op zijn 12e. Ook een heerlijk beest, erg gek op aandacht van mensen. Bewust voor gekozen, omdat ik het bij 1 kat wil houden en hij vindt andere beesten gewoon niet leuk. Dan moet ie z'n mens delen..

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:28

Wij herplaatsen vaak oudere katten. We vangen namelijk dieren op voor mensen die door ziekte of verhuizing naar een verzorgingshuis bijvoorbeeld niet meer voor ze kunnen zorgen. Onze ervaring is dat het herplaatsen van deze katten, die toch vaak al wat ouder zijn, eigenlijk vrij goed verloopt. Het is geweldig om te zien hoe een kat opleeft bij een nieuw baasje. Het is onwijs dankbaar werk, zowel vanuit de dieren als vanuit de mensen. Ons streven is dat de oude eigenaar, indien mogelijk, contact kan hebben/houden met de nieuwe eigenaar (al is het maar om foto's te ontvangen bijvoorbeeld!).

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:40

Hier een gecastreerde kater van 10 in huis genomen. En hij is fantastisch <3. Bewust voor een oudere kat gegaan, om een diertje nog een kans te geven. En bijkomend voordeel is dat hij niet zo aan de meubels en gordijnen zit als een kitten misschien wel zou doen. Wij zouden het zo weer doen!

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 14:07

Ik heb vorig jaar een 'oudere' kat geadopteerd vanuit het asiel. 8 jaar oud, wordt 9 in mei, dus zeker nog niet stokoud. Zat al een jaar in het asiel te wachten op een nieuw huisje. Zijn vorige 2 eigenaren waren allebei overleden en ik weet niet of het daardoor komt (ambulance misschien langs geweest of zo?), maar als sirenes door de straat loeien (brandweer ligt 2 straten verderop) dan is hij gelijk alert en wilt hij het liefst wegkruipen. Drukte vindt hij ook niks aan, maar hoe vaker mensen over de vloer komen, hoe minder eng hij het vindt.
Hij heeft er wel een maand over gedaan om te wennen aan zijn nieuwe woonsituatie, maar als ik zo alleen met hem ben heb ik echt een maatje aan hem. Komt niet op schoot, laat zich ook niet oppakken, maar komt wel vaak genoeg naast mij liggen of tegen mijn benen aan schuren. Mauwt ook graag terug als ik tegen hem praat. Heb op die manier ook vaak 'discussies' over of de balkondeur open mag of dat hij natvoer wilt ipv brok. Natuurlijk geen echte discussies, want ik kan niet plotseling katfluisteren of iets :))
En daarnaast nog enorm speels. Maar niet uren lang als een bezetene door het huis vliegen. Ideaal vind ik, toch speels, maar niet te. Ben zelfs aan het denken een 2e kat er bij te nemen voor de gezelschap en het speelse. Ben er alleen nog niet over uit wat ik het beste kan nemen. Heb heel erg de neiging nu te gaan voor een raskat die een vriendin fokt, omdat ik al jaren eentje van hun wil := Maar naar het asiel gaan voor een 2e 'oudje' trekt mij ook wel erg. Broertje heeft al eens met zijn vriendin en hun kat een weekje bij mij gelogeerd. En dat ging super goed tussen die twee katten, dus sociaal is hij wel.
Dus tot ik daar een keuze in gemaakt heb, geniet ik nog even van mijn vriendje alleen :) Maar kan het dus wel degelijk aanraden! En meestal hebben ze alles ook al gehad tegenover de kittens (entingen, castraties, chips, etc.) en zijn de karakters en behoeftes duidelijker dan bij kittens.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 14:10

De reacties geven me vertrouwen! :D

Inderdaad vind ik het vooral ideaal dat het karakter al duidelijk is en wij willen graag een rustige kat die
aanhankelijk is. :j

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 14:32

Mijn oudere katers kwamen ook allebei van een oud vrouwtje ;) De ene dame was overleden en de andere ging naar een verzorgingshuis. Ik ben iig heel blij dat ik hun geliefde katten nog een aantal fijne jaren heb kunnen geven. Goed om te lezen dat er zo veel andere positieve ervaringen met oudere katten zijn. :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 14:33

Ik weet niet of je al vaker katten hebt gehad, maar elke kat, hoe rustig ook, heeft rond 11u 's avonds een gek uurtje :Y)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 14:37

...of om drie uur 's nachts... := #catlogic

Je hebt iig een hoop plezier van zo'n aaibare huisgenoot!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 14:37

Haha ja wij hebben vroeger een kat gehad, die was ook eigenlijk altijd heel rustig, maar ook erg op
zichzelf en niet zo aanhankelijk. Maar een gek uurtje is geen probleem! :D

banka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 14:42

Oudere dieren zijn geweldig. Het karakter is bekend. Je weet dan wat je hebt.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 14:45

Hebben jullie nog tips voor goede voeding voor een kat van bijna 12?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 14:48

Wij hebben onze kat overgenomen van zijn vorige bazin toen hij 11 jaar was, hij was al bekend met bronchitis, hiermee rekening houdend wilden hij hem nog een paar fijne jaren geven.
Inmiddels is hij 17 (wordt in april 18) en gaat het (met een onderhoudskuur prednison en tabletjes voor zijn schildklier) goed met hem.
Absoluut geen spijt dat we voor een oudere kat zijn gegaan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 14:58

Wij hebben onze vorige kat als oudje geadopteerd uit het asiel, wat een schat! Inmiddels is hij al een paar jaar hemelen (mocht ook wel met bijna 17 jaar en gewoon 'op'), maar wat mis ik die topper nog steeds. We hebben nu een kat hebben van een particulier geadopteerd (zij was ook al wat ouder), maar anders had ik zo weer naar het asiel gegaan om zo'n senior op te halen. :D

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 15:07

Ik zou er ook zo eentje adopteren in senior leeftijd :)
Heb 2 katten uit het asiel genomen en met eentje ging dat giga mis.
Dier was wel gezond.
Dacht ik daarna, dan toch maar een kitten dan begin ik blanco.
Het diertje is krap een half jaar geworden en mankeerde van alles :(
Leeftijd zegt dus niets! Doen dus!