Hoe kat laten vermageren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

Hoe kat laten vermageren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 11:42

Goedemiddag!

Wij hebben 2 ex-katers, waarvan de jongste bijna 3 is, en ook veel te dik is.

Kat is in september nog nagekeken en gevaccinneerd door de DA. Hij is in blakende gezondheid en woog toen zo'n 5,4kg. DA vond het niet zorgwekkend, ook omdat katlief behoorlijk groot is. Wel raadde ze aan om hem qua gewicht in de gaten te houden.

Ondertussen tikt hij de 6,4kg aan :+

Hij eet niet van tafel, maar eet ook niet overmatig. Hij heeft altijd korrels tot z'n beschikking, maar gaat eigenlijk heel sporadisch eten. Zelf geef ik hem niet veel eten, maar zelf als mijn moeder hem eten geeft (die blijft soms maar gieten :') ) eet hij eigenlijk niet meer dan wat hij nodig heeft. Kat drinkt niet abnormaal veel. Onze andere kat krijgt natvoer ivm ontbrekende tanden, maar dikke kat eet hier niet van.

Kat kan naar buiten en doet dit regelmatig, hij is ook speels en actief. Ik denk niet dat hij door iemand stiekzm bijgevoerd word want hij blijft eigenlijk netjes in de tuin.

Als iemand tips heeft qua voeding, of een opmerking heeft, ik hoor het graag!

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:53

Oef dat is een flinke buik.

Heb je zijn voer wel eens gewogen? Oftewel weet je hoeveel hij precies eet per dag? Enige optie is minder voer meer bewegen of voer waar minder calorien inzitten geven. Als je zeker weet dat schildklier van kat ok werkt is minder erin en meer bewegen toch de enige optie. Samen spelen meer laten klimmen in combinatie met afgepaste hoeveeheid voer zou toch resultaat moeten geven. Als het bij mensen honden en paarden ook werkt moet dat bij katten toch ook zo zijn

Sting

Re: Hoe kat laten vermageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:56

De kat is verder gezond qua gedrag/ontlasting? Rare schildklier wil inderdaad wel eens dit soort klachten geven, net als suikerziekte.
Ik zou sowieso het voer afwegen en hem dát geven. Hoe zit het met de andere kat? Want anders zou je een tijdje apart moeten voeren, wat toch wel een uitdaging is omdat deze dikkere kat vast honger krijgt. Je hebt, net als voor honden, ook voer-methodes voor katten, zoals speelgoed of ander materiaal waarmee ze minder snel eten/meer moeite moeten doen voor het eten. Sowieso de hele familie instrueren dat hij écht niks extra's mag.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:57

Ik volg even, idem dito hier met onze kattin die 1,5 jaar geleden kanker heeft gehad, sinds de operatie is ze enorm verdikt. Krijgt ook enkel brokken en geen nat voer. Ze is wel al wat vermagerd maar ze is nog altijd wel wat te dik!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:58

Katten met een schildklierprobleem vermageren over t algemeen juist en in combinatie met zn leeftijd zou ik dat zeker niet verwachten.

Ik denk dat ie toch veel meer eet dan jullie denken. Wat voor voer krijgt ie? Ga t echt afwegen op de keukenweegschaal zodat je weet wat erin gaat. En ga gerust 10% onder de advies hoeveelheid op de zak voer zitten. Daarnaast uitdagen tot meer beweging en laat m evt zelfs werken voor zn eten dmv een voerbal.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:06

Ga inderdaad eens wegen wat hij echt eet. Jullie denken misschien dat het helemaal niet veel is. Maar het kan voor hem echt heel veel zijn.

- daag hem uit om te spelen
- koop een voerbal
- wat ballen waar hij achteraan kan
- misschien een laserlampje die zijn hier echt een succes

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:06

Als je altijd brokken hebt staan, krijgt je kat dus gewoon onbeperkt. En ook al eet-ie maar een paar brokjes per keer, onbeperkt is onbeperkt, en dat is dan dus te veel voor deze kat, anders zou hij niet te dik zijn.
Dus, niet meer onbeperkt brokken neerzetten, en afwegen wat je voert. Je kunt evt ook op low calorie voer overstappen, maar dan nog, niet onbeperkt brokken neerzetten, want dan gaat-ie uiteraard gewoon meer brokken eten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:09

Ik voer hier in 2 voerbeurten. sochtends en savonds. En dan krijgen ze ongeveer een kwartier om alles op te eten en dan haal ik het weg. Ik weeg al het voer af.
De kat die het meest en het snelst eet krijgt in een voertoren zijn brokjes en zijn KVV met extra water zodat ie er lang over doet en de rest rustig kan eten. Daar hebben we hem weer mee op gewicht gekregen.
van 8 kg naar 5,5 kg.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 12:10

Onze andere kater, 17 jaar, heeft schildklier en nier problemen. Hij krijgt hier aangepaste medicatie voor en doet het hier best goed op. DA heeft ook het bloed bekeken van onze dikke kat, en vond geen aparte waarden, al heeft ze niet specifiek op schildklierproblemen gekeken omdat hij zo jong is en niet de typische kenmerken vertoont die we in onze andere kater wel terug zien.

Hoeveel hij precies eet weet ik niet, al zouden we dat zeker wel kunnen weten. Hij krijgt in iedere geval een bakje dat niet vol is, en die eet hij op 1 dag niet leeg. Ik zie hem eigenlijk echt niet veel eten, en eigenlijk ook niet lang.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:11

Mijn gecastreerde binnenkaters zijn goed afgevallen door van onbeperkt Orijen Kip over te stappen naar onbeperkt Orijen Fit&Trim :)
Beide graanloos, maar minder calorieen.
Ze zijn er niet meer door gaan eten trouwens :)

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:21

Brokjes wegen en niet meer onbeperkt laten eten, blijkbaar gaat dat niet. Kijk achterop de zak hoeveel hij mag hebben voor zijn ideale gewicht en begin daar mee. Blijkt dat nog te veel (=hij valt nog niet af), dan nog wat minder geven.

Hier ook een dikkerd die heel sporadisch eet en toch heel erg dik werd, nu op dieet en hij krijgt minder dan wat hij mag hebben voor zijn ideale gewicht, maar het gaat nu eindelijk rustig aan de goede kant op.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:23

Ibbel schreef:
Als je altijd brokken hebt staan, krijgt je kat dus gewoon onbeperkt. En ook al eet-ie maar een paar brokjes per keer, onbeperkt is onbeperkt, en dat is dan dus te veel voor deze kat, anders zou hij niet te dik zijn.
Dus, niet meer onbeperkt brokken neerzetten, en afwegen wat je voert. Je kunt evt ook op low calorie voer overstappen, maar dan nog, niet onbeperkt brokken neerzetten, want dan gaat-ie uiteraard gewoon meer brokken eten.

Eigenlijk dit gewoon. En/of zoiets als een activity bord of voerbal voor de brok, zodat hij moet werken voor zijn eten. Als hij al buiten komt (wat op zich niet zoveel hoeft te zeggen, immers, de ene kat ragt elke boom in en uit en sjouwt kilometers door de tuin waar de ander onder een struik valt, gaat snurken weer naar binnen waggelt en daar hetzelfde doet) en speels is valt daar misschien niet zoveel meer te halen, en dan is een voerbal of zoiets wel een idee. Die dingen zijn overal te koop en denkspeelgoed is ook heel best zelf te maken.

Mijn eigen katje heeft op het moment een modellengewichtje (3,5 kg) maar toen ze na haar eetprobleem het goede leven te pakken kreeg was ze ook wat aan de forse kant geraakt. Door dieetvoer van de DA, vooral het specifiek afwegen en spelen met haar eten is ze weer mooi gestroomlijnd geraakt. En gebleven, al krijgt ze nu weer wel wat meer omdat ze op een gegeven moment wel erg dunnetjes werd.

En het afvallen mag langzaam gaan hoor, als ze te snel teveel afvallen is het ook niet goed, daar schijnen ze aardig ziek van te kunnen raken.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:26

idd droog voer wegen. Doogvoer is is heel hoog in kcal omdat alle vocht is ontrokken. Voor ons lijken die hoeveelheden heel klein

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:26

Wat voor merk geef je? Ook daar zit verschil in (onbeperkt Whiskas of onbeperkt Orijen is nogal een verschil).
Eigenlijk geef je het antwoord zelf al, je geeft onbeperkt, dat is fout. Stoppen en afwegen wat hij mag en dat geven.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:33

Ik zou overgaan op royal canin satiety. Bij voorkeur afgewogen, maar zelf bij onbeperkt zie je daar vaak erg goede resultaten mee. Als je moeder afwegen te veel werk vind, dan zou je eens per week 7 bakjes met de dagportie af kunnen wegen, en dan kan ze daar iedere keer een beetje van geven. Dat is vaak inzichtelijker dan gewoon een gewicht. Ook snoepjes kunnen daaruit gegeven worden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:36

beweging kan je activeren door een zweepje te maken met aan uiteinde van draad een plastik zakje knopen en hem daarop laten jagen. Ook zijn er van die lazerlampjes als je kat dat leuk vind om hem te laten jagen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 12:38

Ik zal eens opzoeken wat hij mag, wel is hij erg groot, dus dat zal in ieder geval wat meer zijn dan een portie voor een kat van 3,5kg?

Onze andere kater is gewone grootte en zit altijd netjes rond de 3,5kg dus ik denk dat ollie's ideale gewicht rond de 4kg - 4,2kg zal liggen?

Voordien afwegen is zeker een goed idee!

(Even een foto ter vergelijking - hier kregen ze gekookte kip omdat oude kater niet at toen we begonnen met schildklier medicijn, oude kat at alles op, dikke kat nam 2 hapjes en had genoeg.)

Afbeelding

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:54

Brokjes in een voerbal doen dan heeft de kat ook gelijk beweging.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:57

Buiten al genoemde afwegen voer en minderen, heeft hij niet elders nog een kosthuis? Waar hij bij snackt?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:05

Ik heb geen oplossing maar wel hetzelfde gehad. Dikke kater, was ook wel een vreetzak. Toen ik 14 dagen op vakantie was, is hij enorm afgevallen en ook nooit meer aangekomen. Nooit iets veranderd in zijn voeding. :o?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:08

Ik heb ook altijd gedacht dat ze met onbeperkt voer meer zouden eten dan wanneer het afgewogen zou worden, maar bij 1 van onze (ex)katten was dit niet het geval. Ik heb toen meerdere keren en voor langere tijd de proef op de som genomen en hij at minder wanneer hij onbeperkt eten kreeg. Juist als we zijn voer gingen doseren dan kreeg hij de neiging om alles weg te schrokken. Ik denk dat het iets met zijn verleden (waarschijnlijk zwerver geweest, hij is ooit bij ons aan komen lopen) te maken heeft gehad en dat hij ooit wat tekort is gekomen. Maar je kunt dus niet altijd zeggen dat ze bij onbeperkt voer altijd meer eten dan wanneer je het afweegt. In veel gevallen zal dat wel zo zijn, maar niet altijd.

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:34

Alle tips die hierboven staan zeker waar!
- afgewogen voeren
- vaste voermomenten
- gescheiden voeren zodat hij niet van de ander kan jatten
- Voer met veel volume geven en weinig kcal

Toevoegend nog: katten hebben eigenlijk nooit een te langzaam werkende schildklier, dit is eigenlijk alleen bij honden. Zeg nooit nooit, maar de praktijk leert dat je hier vanuit kan gaan. Mensen denken vaak dat katten die maar 1 of 2 hapjes per keer nemen zelf kunnen inschatten hoeveel ze eten, maar je kan nooit zeggen of ze genoeg, te weinig of teveel eten.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 17:10

Sjolvir schreef:
Buiten al genoemde afwegen voer en minderen, heeft hij niet elders nog een kosthuis? Waar hij bij snackt?

Niet dat ik weet, dat was ook iets waar ik al over nagedacht. Maar hij hangt dus heel erg aan onze oide kat en die gaat de tuin niet meer uit, dikke kat dus ook niet :+

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 17:11

Shavis91 schreef:
- afgewogen voeren
- vaste voermomenten

Toevoegend nog: katten hebben eigenlijk nooit een te langzaam werkende schildklier, dit is eigenlijk alleen bij honden. Zeg nooit nooit, maar de praktijk leert dat je hier vanuit kan gaan. Mensen denken vaak dat katten die maar 1 of 2 hapjes per keer nemen zelf kunnen inschatten hoeveel ze eten, maar je kan nooit zeggen of ze genoeg, te weinig of teveel eten.

Te langzaam niet, maar die van de oude kat werkt dus té hard :j Denk niet dat dat bij dikke kat het geval niet is, want dan zou ie juist afvallen :=

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:18

Quebelle schreef:
Shavis91 schreef:
- afgewogen voeren
- vaste voermomenten

Te langzaam niet, maar die van de oude kat werkt dus té hard :j Denk niet dat dat bij dikke kat het geval niet is, want dan zou ie juist afvallen :=

Juist, te snel is honger!! en vermageren, te langzaam komt als gezegd eigenlijk niet voor. Gecastreerde katers worden snel te dik omdat ze door het 'missen van de hormonen' minder energie verbruiken. In vergelijking met een ongecastreerde kater komt dit ongeveer neer op 10-25% op dagelijkse basis, je moet dan ook ongeveer die hoeveelheid minder voeren op een dag. Op de achterkant van de voerzak staat eigenlijk altijd een tabelletje waar je kan zien hoeveel je moet voeren voor een gewicht, het is dan belangrijk om uit te gaan van het streefgewicht van de kat, maar dat kan de dierenarts je eventueel prima vertellen. Ook kan de dierenarts (assistent) je heel goed helpen met het opstellen van een afvalprogramma, je zal dan wel de kat om de zoveel tijd moeten wegen om een beetje te kunnen zien of het ook zin heeft wat je doet.
Je kan eventueel ook een deel van het voer niet in een bakje doen, maar als je toch vaste voermomenten hebt (1 in de ochtend, 1 in de avond) het voer in 3en verdelen en voordat je naar bed gaat het laatste beetje door de kamer kunnen strooien, zo hebben ze wat te doen, hebben ze een kortere tijd een lege maag (tot het volgende voermoment) en moeten ze toch wat doen voor hun eten.