Hoi bokt, ik ben op zoek naar mensen met ervaring en die mij een beetje in de juiste richting kunnen helpen...
2 weken terug kreeg mijn kat in eens het idee om door heel t huis te gaan plassen, normaal doet -ie t altijd netjes op de bak. Dus: met een urinemonster op naar de DA. Een blaasontsteking maar geen blaasgruis was de conclusie: ik ben met een antibioticakuur naar huis gestuurd. Achteraf lees ik overal dat slechts in 5% van de gevallen een bacterie (= antibiotica oplossing) het probleem is. Dus, je raad het: 10 dagen later en mijn kat heeft er nogsteeds last van.
Zojuist heb ik Advance Veterinairy diet Urinary voer gehaald, in de hoop dat dat de situatie verbeterd (volgens de dierenwinkel even goed maar goedkoper als de Royal Canin urinary) dus dat wordt nog even aankijken.
Aanstaande maandag is er een controle afspraak omdat de dierenarts ook een bult ter grote van een knikker voelde in zijn blaas of darmen, ze kon niet zeggen welke. Ze hoopte dat die met de antibiotica weg zou gaan maar of dat zo is moet maandag dus blijken. Ik maak me een klein beetje zorgen voor een tumor(die dus ook blaasontsteking kan veroorzaken)...
Mijn kat is 1,5 jaar oud mocht dat nog van belang zijn.
Mensen met tips/ervaringen/ gedachtes hier over? Ik hoor het graag
Wat heb je voor medicatie mee gekregen? Kan me haast niet voorstellen dat er dierenartsen zijn die geen pijnstilling maar wel ab voorschrijven. Voer kan nooit kwaad al is t ter ondersteuning. Knikker kan ook gewoon ontlasting zijn geweest. Zorg ervoor dat ie zo veel mogelijk drinkt, dus overal bakjes water, extra natvoer of water over de brokken. Lekker doorspoelen!
BrittS
Geplaatst: 19-01-19 15:23
Heb je enkel AB gehad? Geen ontstekingsremmer? Een bult ter grote van een knikker had beter meteen op de echo gegaan.. AB is bij katten echt maar heel weinig nodig ja, en dan enkel en alleen na een kweek van de urine zodat er ook gericht een juiste AB voorgeschreven kan worden.
Ooh sorry, ik ben vergeten erbij te schrijven dat ik voor 5 dagen pijnstillers heb gekregen en 10 dagen de kuur. Metacam als pijnstiller en de kuur was Clavaseptin. Bedankt voor de tip met het water! Hij drinkt en eet gelukkig heel makkelijk.
5 dagen pijnstiller/ontstekingsremmer is echt te kort. Ik zou bellen en even afwachten wat ze nu willen gaan doen, maar desnoods lekker naar een andere DA.
Clavaseptin is ook meteen een vrij breed spectrum AB, die zou niet eens meegegeven mógen worden volgens alle nieuwe wetten
Bedankt! Ik kijk sowieso maandag nog even aan. Ik heb denk ik nog wel wat in dat potje met Metacam zitten, kan het kwaad om die nog te geven dan? Ik had het sowieso al 6 dagen gegeven ipv 5 omdat ik merkte dat ie echt wel pijn aangaf maar ik wist verder niet of het kwaad kon en zoveel zit er niet meer in.
Wij geven altijd 10 dagen pijnstillers mee en eigenlijk nooit ab. Als die last houdt kan je eens een echo doen. Kijken of er niet ook stenen in zitten. Is het een kater of poes? Bij en kater goed in de gaten houden dat hij blijft plassen iig!
Het is een kater, hij plast heel veel kleine beetjes dus dat zit gelukkig nog goed! Wat raar eigenlijk dat er zo veel verschil in kan zitten wat een dierenarts voorschrijft.
Kleine beetjes is niet goed, dat is pijn. Hier ook een blaaskat, altijd een dikke vette kuur met antibiotica en pijnstilling maar sinds hij op speciaal voer tegen gruis zit gaat het goed.
Ik snap dat dat pijn is, katten horen niet veel de plassen. Maar hij plast in ieder geval nog wil ik daarmee aangeven. Dat ie pijn heeft is uiteraard het probleem. Hopen dat het voer hier dan ook de oplossing is!
Hier een beetje hetzelfde verhaal gehad ( gaat alleen om een poes) in huis plassen, pijnstilling voor blaasontsteking mee. Ging niet over en erg donkere/ urine met bloed. Toen toch blaasgruis te zien in de urine, dieetvoer en pijnstilling maar ging alsnog niet over. Toen echo gemaakt en duidelijke steentjes te zien. Nog even aangekeken en volgende echo waren ze weg gelukkig. Ze heeft nog wel echt een tijd bloed geplast maar nu met het voer is het toch weer helder geworden! Met kat moet je volgensmij extra voorzichtig zijn omdat de kans op verstopping oid veel groter is dan bij een poes. Misschien vragen om een echo?
Ik zou maandag toch direct naar een andere DA gaan, een knikker voelen en hopen dat het overgaat?? Krom hoor, dat is meteen een reden voor een echo zeker in combinatie met de ontsteking. En kleine beetjes kan zeker betekenen dat je kat misschien geen gruis maar een grote steen in de blaas heeft zitten. En dan is het wachten tot het goed fout gaat, meteen heen maandag, echt doen.
Even een update: ik ben inmiddels terug van de DA zonder Marley (kat). Toen ik daar kwam heb ik verteld dat de antibiotica niet werkte en de DA stelde zelf een rontgen voor. Daarna vroeg ze of hij zich zou laten scheren en stil kon liggen voor een echo: dit hebben we gewoon geprobeerd en op de echo was een flinke bult te zien in zn blaas. Vervolgens op de röntgen was er niets te zien: dat kan omdat er 2 verschillende soorten stenen zijn (heb ik me laten vertellen). Ze heeft gevraagd of ze hem even mochten houden om later vandaag nogmaals een echo te maken (na ontlasting) zodat ze er zeker van zijn dat ze hem ‘niet voor niets’ open maken. Pfff en dan moet je zonder kat ineens weg, vind het zo moeilijk. Maarja, voor een goed doel ...
Dus toch zeer waarschijnlijk een blaassteen. Misschien ben je er nu op tijd bij want wanneer ze hele kleine beetjes plassen zijn al flink op weg om een totale afsluiting te krijgen, dan sluit ook de weg van de nieren naar de blaas al en is het einde verhaal. Hoop voor je dat hij geopereerd kan worden en fijn dat je toch meteen actie hebt ondernomen.
xShannentje
Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-19 12:36
@bigone .... nu ik weet dat dit kan gebeuren krijg ik het nog benauwder....
BigOne
Geplaatst: 21-01-19 12:42
xShannentje schreef:
@bigone .... nu ik weet dat dit kan gebeuren krijg ik het nog benauwder....
Maar er kan nu meteen worden ingegrepen, wij waren bij onze hond( al 40 jaar geleden) te laat. Vandaar ook dat ik meteen vermelde dat je weer heel snel richting da moest gaan en dat heb je gelukkig gedaan dus denk dat het wel goed komt. Daarom hielp de antibiotica ook niet want hij had geen ontsteking.
superpony
Geplaatst: 21-01-19 12:47
Hier ook zo een kater.
Vorig jaar zat hij continu op de bak, dus naar dierenarts en die voelde duidelijk dat het een blaasontsteking had. Kuur mee en ging snel goed.
In NOvember zat hij weer continu te plassen, dus op zondag naar de dierenarts, want het hield niet op. Dierenarts heeft hem verdoofd en geleegd. Weer ab en pijnstillers mee. Moesten het helemaal opmaken, dus dat duurde echt wel even. Ging na een paar dagen al veel beter. Dierenarts zei ook dat we echt op tijd waren. Maar daarvoor deed hij dat nog niet, dus het sloeg zo om van niks nar continu op de bak.
Hij is op Hill's prescription CD urinary stress gegaan. Stress kan een belangrijke factor zijn en hij is soms wat apart. Je hebt ook gewoon cd en calorie arm. Nadeel is alleen dat onze jonge kat dit nu ook moet eten, want apart wordt hem niet.
Na de eerste keer hebben we ook een drinkfonteintje gekocht en er staat een los bakje met water.
Tot nu toe gaat het goed, maar hou mn hart nog vast. Vorige keer zat er ook bijna een jaar tussen.
BrittS
Geplaatst: 21-01-19 12:48
Dat het bij een afsluiting meteen einde verhaal is valt wel mee, natuurlijk is het naar, maar de blaas knapt niet zomaar en de nieren kunnen ook wonderbaarlijk goed herstellen als ze wel al een opdonder hebben gehad door die afsluiting. Heb er genoeg weer helemaal zien herstellen nadat de nierwaardes al bizar hoog waren geworden.
Sterkte TS! Ik hoop dat het mee blijkt te vallen en je hem vandaag gewoon nog weer lekker mee terug naar huis kunt nemen.
Nessa
Geplaatst: 21-01-19 12:50
Klinkt inderdaad als een blaassteen. Als daar niets uitkomt kan je de urine op kweek laten zetten. Mijn kat heeft ook een blaasontsteking. Is verstopt geraakt door een bloedprop (geen gruis).
Week in opname en gespoeld. Verstopping ging over, urine bleef slecht. AB-kuur, geen verbetering Echo en rx, niks te zien Urine kweek, resistente ecoli bacterie!!!! Dus nu op AB kuur die wel zou moeten werken
xShannentje
Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-19 13:01
Bedankt allemaal! Interessant om ook jullie ervaringen te lezen. Hier zagen ze(en ik ook) op de echo wel een duidelijke bult. Ik was zelf eerst vooral bang voor een tumor omdat dat ook blaasontstekingen kan veroorzaken. Hopelijk is die stresskat van mij er hierna wel vanaf.
@superpony, heb jij meerdere soorten urinary voer geprobeerd of alleen die? Anders ben ik uiteraard benieuwd naar resultaten en prijzen, want dat voer dat ik nu heb ik ook vrij duur! Ik kan echter na 2 dagen natuurlijk nog niet zeggen of het werkt of niet.
De dierenarts raadde deze aan. Maar hij verkoopt deze ook. Toch maar met deze begonnen en houden het even vol. Durf na laatste keer ook even niet te switchen.
Wij bestellen het online bij top dieren shop en dat scheelt behoorlijk. Dierenarts raadde dat af, want Hill's geeft garantie, maar volgens hem niet als je online besteld. Maar ik vind het best.......Scheelde geloof ik 20 euro.
Ze vonden het niet zo lekker, maar eten het nu goed. Ik weeg het wel echt af. Lijkt weinig, maar ze blijven in model, lijken geen honger te hebben, dus doe ook best lang met een zak. Voordeel is ook dat je de zak goed kan afsluiten.
Volgens mij schelen de prijzen niet gek veel. Liever zou ik ze wat lekkerder voer geven, maar laatste keer was echt heel sneu. Hij is dus onder narcose leeg gehaald/geknepen. Onze wat oudere dierenarts is een beetje dr Pol achtig, maar efficient.
Het is de Hill's prescription CD urinary stress. Je kan ook zonder stress nemen of de calorie arm. Heb het niet echt heel goed met andere vergeleken.
Maar ik ben dan ook zo dat de da dit adviseerde en als we daar straks wel weer staan en hij vraagt of we dat wel gevoerd hebben, voel ik me ook zo rot.
En naar drinken kijken! Heb je al een drinkfontein?? Wij hebben de cats mate
Ik heb het idee dat ie ruim voldoende drinkt uit zijn normale drinkbak, dus nee ik heb daar nog niet naar gekeken. Ik denk eerlijk gezegd dat ie t ook eng zou vinden want hij vind alles eng