Wat te doen met kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MerelV

Wat te doen met kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 20:51

Tja, het zoveelste topic over het ouder wordende dier... ik moet het van me af schrijven en misschien hebben jullie nog goed advies.

Ik heb een kat van 14 jaar oud. Sinds een half jaar is ze enorm afgevallen. Ze was veel te dik, omdat ze van jongs af aan al alles opeet wat je geeft. Nu is ze goed op gewicht, maar dat gewichtsverlies is natuurlijk niet goed.

Ze heeft altijd een beetje bloed bij de urine (Sinds een half jaar). Ze vraagt mij de hele dag om eten.

Ik ben naar de dierenarts geweest. Deze heeft geconstateerd dat haar hart niet goed werkt. Haar hartslag is 180 (80 is normaal). Ook de nieren werken waarschijnlijk niet meer goed (geen onderzoek, maar aanname aan de hand van bloed bij urine en veel drinken.) Volgens de dierenarts pompt het hart het bloed niet goed rond (omdat het zo snel gaat), waardoor de organen gaan falen.

Dus, nu heeft ze speciaal voer en hartmedicatie. Klinisch is er geen verbetering met gebruik van dit voer en medicatie.

Ze heeft ook wat coördinatie verlies. Zakt soms door de achterpoten. Lijkt ook sprake van spierverlies.

Sinds 2 weken is ze begonnen met plassen in huis (dus niet op de bak). Niet altijd, maar gemiddeld 3 a 4x per week. Ook geeft ze af en toe over, wat volgens mij komt doordat ze haar brokken weg schrokt.

Nu weet ik niet zo goed wat ik moet. 'S nachts schreeuwt ze regelmatig om eten, overdag ook maar wat minder. Verder lijkt ze geen pijn te hebben, maar kan dat wel bij een kat met deze problemen? Soms vraag ik me af oud ze al aan inslapen toe is, maar dan ligt ze weer prins heerlijk naast me op de bank.

Wat zouden jullie doen? Nog tips voor onderzoek of behandeling? Bedankt als je het hele verhaal gelezen hebt.

cathyenbeau

Re: Wat te doen met kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:54

Ik heb er niet zo veel verstand van, maar ik zou het gebit eerst goed controleren!

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 20:55

cathyenbeau schreef:
Ik heb er niet zo veel verstand van, maar ik zou het gebit eerst goed controleren!

De dierenarts heeft hier naar gekeken en niks aparts gezien. Nog iets specifieks waar ik dan op zou moeten letten?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:59

Ik zou eens bloed laten prikken en kijken naar de schildklier en nierwaardes.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:01

En er wordt niks gedaan aan het bloed in de urine? Dat vind ik een beetje raar. Zou ik laten onderzoeken. 14 jaar vind ik nog niet echt stokoud namelijk. Heb hier een (bijna) 15 jarige kater lopen. tuurlijk zijn alle dieren verschillend. Maar ik zou het zeer zeker verder laten onderzoeken!

Ben je pas geleden nog van brokjes veranderd? Of zit ze al een hele tijd op dezelfde brokjes?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:04

Bloeddruk op laten nemen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:16

Het overmatig miauwen is een van de symptomen bij nierfalen. Ik zou zeker een bloedonderzoek doen om te kijken wat de waardes zijn en aan de hand daarvan besluiten of je een behandeling in gaat zetten.

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:19

Persoonlijk zou ik idd ook aandringen op een bloedonderzoek en dan ook aanvullend suiker en schildklier. Urine onderzoek lijkt me in dit geval ook wel nodig.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:23

Zeker nierwaarden laten controleren. Gelijk ook glucose en schildklier meenemen. Een hartslag van 180/min is snel, maar niet extreem. Een kat in de spreekkamer heeft gemiddeld een hartslag van 160. Normaalwaarde is zelfs 120-180. Hoge hartslag kan ook wijzen op schildklierproblemen. Is er wel verder gekeken naar het hart? Röntgenfoto's of echo? Want op basis van een snelheid kun je dat niet zeggen. Heeft je dierenarts niets anders gehoord?

Ik zou echt even meer onderzoek willen doen, zeker bloed en urine ;)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:26

Inderdaad bloedonderzoek en urineonderzoek. Schildklier kan op den duur ook hartproblemen geven. Je kan ook een paar weken pijnstillers geven en kijken of er verschil is in hoe de kat zich voelt uiteraard in overleg met de dierenarts.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:36

Inderdaad nader onderzoek. Ik heb momenteel een poes (ooit aan komen lopen als half jaar oud kitten) van 19. Ze heeft al tien jaar speciaal voer wegens bloed in de urine, is geopereerd aan een blaassteen. Drie van haar hoektanden zijn inmiddels getrokken wegens tandvleesproblemen. Maar ons krakend wagentje gaat gewoon door. Ze doet niet veel meer. Slaapt veel, is knuffelig en tamelijk stijf. Maar ja, ze is echt oud.

Bij echte hartproblemen geven medicijnen alleen uitstel van executie. We hadden een poes van 17 die na een tia hartproblemen bleek te hebben. Ze heeft met medicijnen (betablokkers en bloedverdunners) nog anderhalf jaar geleefd. Een jong katertje na een ernstige bloedprop en verlamming - kreeg dezelfde medicijnen helaas maar een jaar.

Het leven van een kat met een hartkwaal is gewoon beperkt. Ze kunnen helaas zomaar overlijden. Maar als jouw kat niet lijdt, zou ik haar nog gewoon houden en zeker wel op speciaal voer zetten voor nier- en blaasproblemen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:47

Wat zegt je gevoel? ik zou inslapen wel overwegen. Wat heeft de dierenarts hierover gezegd?
Ik denk dat een dier het neemt zoals het komt en pijn niet zo laat zien. Vooral als het geleidelijk slechter gaat.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 21:52

Ze heeft sinds kort dus speciaal voer (specific kidney support), nat voer en brokken. De dierenarts heeft aangegeven dat bloedonderzoek alleen maar bevestigd wat we al weten en dus geen toegevoegde waarde heeft.

Ze krijgt Fortekor 2.5 mg 1x per dag 1 tablet.

Volgens mijn DA was de hartslag bijna niet te tellen, is gegokt op 180.

De dierenarts heeft het nog niet over inslapen gehad. Maar het onzindelijke gedrag zit me wel dwars. Ik ga haar sowieso nog bellen voor consult.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:18

Maar een hartslag van 180 is te tellen en een hartslag alleen wil niet gelijk betekeken dat ze hartfalen hebben. Het kan zoveel meer zijn.
Als alle katten die ik op tafel krijg met een hartslag boven de 180 hartfalen hebben kan ik 3/4 van de katten deze diagnose geven.is er verder onderzoek gedaan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:22

Laat de bloeddruk meten, veel oudere katten krijgen last van echt gevaarlijke hoge bloeddruk , zeer hoge hartslag tot gevolg en nog meer ernstige afwijkingen. Bel je da of hij zo’n speciaal metertje heeft. Goedkoper dan eerst weer heel veel andere onderzoeken te doen.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 22:23

Er is verder geen onderzoek gedaan.
Ga in ieder geval vragen of ze bloeddruk kunnen meten.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:28

Ga naar een andere da.. fortekor wordt bijna nooit meer gegeven.

Laat een bloed onderzoek doen en een urine onderzoek.
Bloed bij urine hoort niet. Punt.

Plassen buiten bak kan duiden op blaasontsteking zeker icm bloed.
Afvallen ondanks veel eten op schildklier. Afvallen met weinig eten op nier falen. Hart probleem alleen door luisteren vast gesteld? Dan liefst ook echo. Dan weet je idd je er iets aan kan doen met medicatie.
Hoge hartslag kan ook hoge bloeddruk zijn. Dat behandel je weet compleet anders.
Bottomline. Begin met bloed en urine onderzoek en zoek daaruit verder. 14 hoeft echt niet oud te zijn...

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:36

MerelV schreef:
Ze heeft sinds kort dus speciaal voer (specific kidney support), nat voer en brokken. De dierenarts heeft aangegeven dat bloedonderzoek alleen maar bevestigd wat we al weten en dus geen toegevoegde waarde heeft.

De dierenarts heeft het nog niet over inslapen gehad. Maar het onzindelijke gedrag zit me wel dwars. Ik ga haar sowieso nog bellen voor consult.

Bij een te snel werkende schildklier hebben katten ook een veel te hoge hartslag, lichaam gaat in een soort overdrive en verbruikt dus zoveel energie dat de katten er bijna niet tegen op kunnen eten. Als er bloed in de urine zit zou ik willen weten of ze een blaasontsteking heeft en of daar de onzindelijkheid misschien vandaan komt.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:46

MerelV schreef:

Bloedonderzoek geen toegevoegde waarde?
En dat met deze klachten, bizar!

Katten laten niet zomaar zien dat ze pijn hebben, maar ik geloof nooit dat deze kat zich lekker voelt.

Ik heb maar 1 advies en dat is morgen naar een andere dierenarts voor een compleet onderzoek en vragen om een eerlijk antwoord.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 22:47

Bedankt! Ik ga haar verder laten onderzoeken.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:50

Heel eerlijk, dit hele verhaal denk ik echt meer aan schildklier probleem. Kan bijna alles verklaren. Al dan niet nu vergezeld door een blaasontsteking.

- schreeuwen
- afvallen ondanks goede eetlust
- hoge hartslag

Algemeen bloedonderzoek ik zeker niet misplaatst.

En inderdaad, fortekor schrijven nog maar weinig uit, zeker bij katten. Liever Semintra.

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:01

Dit klinkt absoluut als schildklier problemen; afvallen, veel trek, nachtelijk miauwen, gedesoriënteerd en extreem hoge hartslag. Een simpel bloedonderzoek hiernaar geeft uitslag en medicatie zorgt voor een wereld van verschil.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:03

Ik ben zelf dierenarts en ik schrik hier nogal van. Ik ben blij dat je een topic hebt geopend. Mijn advies: ga naar een andere dierenarts.. Dit raakt echt kant noch wal.
Normaal reageer ik niet als dierenarts op dit soort topics, maar hier gaat mijn hart toch wel een beetje van huilen.

Zoals hierboven ook al staat, klachten passen heel goed bij een te snel werkende schildklier. Dit is alleen te testen met bloedonderzoek. Neem dan inderdaad ook (in ieder geval) de nierwaardes mee, die twee gaan nog wel eens samen. En het liefst ook een urine onderzoek, bij nierfalen zie je namelijk geen bloed in de urine normaal gesproken, vaker bij een blaasontsteking.
Oh en een hartslag van 180 is te tellen... En normaal voor een kat ;)

Mocht het de schildklier zijn kan ze met tabletten behoorlijk opknappen :)

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 23:06

Zo vreemd dat mijn dierenarts hier niks over gezegd heeft. Ik ga zeker ergens anders naartoe.

Waarom wordt Fortekor eigenlijk niet meer voorgeschreven?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:09

Echt een vreemde DA om te zeggen dat een bloedonderzoek niets gaat uitwijzen op voorhand al met deze klachten. Ook een DA hebben geen ogen die overal door heen kijken en het eerste wat de meeste DA zullen doen is juist een bloedonderzoek om gericht te kunnen zoeken en dingen uit te kunnen sluiten.

Is er pas geleden een bloedonderzoek geweest soms, misschien dat daarom gezegd word dat het geen zin heeft?