Ik plaats voor het eerst iets niet-paard gerelateerd, dus mijn excuses als het verkeerd staat!
Maar ik heb nu zo'n 12 jaar twee geelwangschildpadden. Ik was 8 jaar oud toen ik ze kreeg en inmiddels ben ik 20 en woon ik uit huis. Ik ben nog steeds gek op ze maar helaas moeten ze bij mijn ouders blijven omdat ik geen huisdieren in mijn appartement mag hebben. Ook ga ik nog steeds elk weekend naar huis en dat zou betekenen dat ze bij mij dan een heel weekend alleen zijn en dus geen eten krijgen. Dus het was beter om ze thuis te laten.
Maar mijn ouders vinden de tank een beetje vervelend. Ze zijn namelijk vanalles aan het verbouwen en de mooi uitgekozen plekje voor de schildpadden gaat helaas niet meer beschikbaar zijn.
Ik snap dat mijn ouders dan liever de schildpadden niet meer hebben.
Door al dit gedoe begin ik toch sterk te twijfelen aan alles, van zowel huisvesting als voeding voor mijn schildpadden.
Ten eerste zal ik uitleggen hoe ik ze huisvest. Zelf heb ik het idee dat ze veel te weinig ruimte hebben, maar ik ben meerdere malen naar de dierenspeciaalzaak geweest en de man daar die over de schildpadden ging zei dat ik ze zo prima huisvest:
Ik heb een tank van geloof ik 60L, waar ik een laagje kleine steentjes heb als bodem. Verder zit er een grote filter in want schildpadden zijn geen schone dieren. Ook heb ik er een verwarmingselement in, twee grote stenen, een kunstoffen grotsteen en dan nog een plateau waar ze op kunnen zonnen.
Het ziet er zo uit:

De schildpadden waren zo groot als een 2 euro munt toen ik ze had gekregen. Ik heb ze toen ook in een kleiner tank gehouden. Er werd tegen mijn moeder gezegd dat schildpadden blijven groeien naarmate hun omgeving die ruimte toelaat. Echter werden ze natuurlijk groter en groter. We vonden het zielig om ze in een kleine tank te houden en hebben dus een grotere gekocht. Maar inmiddels zijn ze weer groter en heb ik het idee dat het zielig is om ze hier in te houden. Maar ik kan niet een groter tank gaan kopen want zo blijven we doorgaan.
In eerste instantie hadden wij twee andere geelwangschildpadden gekocht, 13 jaar geleden. Destijds hadden wij in de tuin een natuurvijver en de man in de ene winkel zei dat deze schildpadden perfect waren daarvoor en groot genoeg waren om het hele jaar door in de vijver te blijven. Want in de winter zouden ze vanzelf in winterslaap gaan onderin.
Helaas was dat dus niet waar, we hebben na de winter eentje dood bevroren gevonden en de ander was nergens te bekennen.
Ik miste mijn schildpadden dus deden we een nieuwe poging, maar toen kreeg ik dus baby schildpadjes die dus in een tank konden. De vorige waren al volwassen toen we ze hadden gekocht.
Nou, het doel was om uiteindelijk wanneer ze echt te groot zouden worden, ze in de vijver proberen te introduceren. Maar ik vond ze nooit groot genoeg en inmiddels is de vijfer eruit. Vandaar dat ik ze nog steeds in een tank heb zitten.
Mijn vraag is aan julie: wat vinden jullie van deze huisvesting? Mijn gevoel zegt dat het veel te klein is, maar de kenner in de winkel zei dat het zo ruim voldoende is. Ik heb al contact proberen op te nemen met zo'n schildpadden opvang om te vragen hoe zij hun geelwangschildpadden huisvesten. Maar helaas krijg ik geen reactie.
Ten tweede:
De schildpadden krijgen hun hele leven elke dag van die pallets die speciaal voor geelwangschildpadden zijn gemaakt. De dosering is wel elke dag 1 of meer geven. Maar op internet staat dat ze niet elke dag te eten hoeven te krijgen. Is dat dan met ander eten? Hebben jullie een idee wat voor iets dit is? Want dan zou ik het probleem van mijn ouders op kunnen door ze zelf in huis te nemen (eerst overleggen met de huisbaas), aangezien ze het weekend dan door kunnen komen zonder eten.
Ten derde: ik probeer zo goed mogelijk voor mijn schildpadden te zorgen. Maar ik geef eerlijk toe dat ik ze als volwassenen nooit zou hebben gekocht voor eerst over alles in te lezen. Maar daar denk je niet over na als 8 jarige en mijn moeder geloofde de man van de dierenspeciaalzaak, wat ik snap want zij zijn de kenners.
Ik wil graag jullie mening horen over hoe ik ze huisvest, hun voeding en of er iets is wat ik moet veranderen. Of als ik het goed doe dan hoor ik het ook graag.
Alvast bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal en als ik het echt verkeerd doe, houd het graag netjes want ik doe echt mijn best.