Ik heb sinds vorige week een nieuwe hond. Een 2e handsje. Een 2-jarige labrador reu, nog niet gecastreerd.
Hij is werkelijk vreselijk lief en ondanks dat hij er nog maar kort is doet hij het waanzinnig goed. Hij past zich supergoed aan in huis, is heel lief en speels, kent zijn commando's, wil het heel graag goed doen. Hij loopt goed mee aan de riem, kent ' volg' en ' naast'. Hij is gevoelig voor beloningen dmv een snoepje of aai, hij reageert daar erg goed op. Hij laat zich momenteel nog veel afleiden door lekkere geurtjes op straat, maar ik hoop dat die fixatie voorbij is als hij gecastreerd is.
Hij is stapelgek op alle honden en wil alleen maar spelen, de hele wereld is een speeltuin voor hem. Ik ga met hem naar een hondenspeelplaats zodat hij lekker zijn ei kwijt kan, dat gaat super.
Waar ik dus wel tegenaan loop is zijn gedrag ten opzichte van andere honden op straat aan de riem. Bij het zien van een andere hond die ons tegemoet komt gaat hij op straat liggen. Hij fixeert niet, hij gaat gewoon keihard liggen kwispelen en wacht tot de ander er is om dan te snuffelen en spelen. Ik krijg hem op zo'n moment niet meer mee of uberhaupt overeind. Mee willen trekken heeft geen zin, hij laat zich gewoon omvallen. Ik probeer hem af te leiden en de andere kant op te lopen, maar hij laat zich op dit moment niet meer afleiden. Ik vind hem in zijn drukke, speelse gedrag (en hierin dus ook) nog heel erg puppy.
Hoe begeleid ik dit het beste?
Voorkomen (dus omdraaien en weglopen van andere honden) is in deze drukke wijk niet altijd mogelijk, daarbij wil ik dat hij andere honden op een normale manier leert passeren en/of benaderen.
Tips zijn dus welkom