siskeh schreef:Ik denk dat het er erg vanaf hangt hoe gestrest jou hond wordt van het rijden, die van mij geeft 0,0 (stress)reactie. Dat is wel wat anders dan honden die zenuwachtig/misselijk e.d. worden.
Ik meende eigenlijk, maar correct me if I'm wrong dat het risico van de maagtorsie nogal vergroot wordt doordat je door "inspanning" meer zuurstof uit het bloed naar de spieren verplaatst en daardoor er minder zuurstof naar de darmen gaat. (Terwijl voor de vertering van voedsel er juist meer zuurstofrijk bloed naar de darmen zou moeten gaan)
Ze weten het nog niet precies wat een torsie veroorzaakt. Er is een onderzoek geweest waar juist weer veel honden een torsie kregen die rust kregen na de maaltijd. Hele verrassende conclusie dus en compleet anders als wat er altijd geroepen werd. Ook kan een torsie voorkomen bij een lege maag. Nu ga ik alsnog niet flink sporten bewegen na het eten, maar ik dwing ook geen rust af. Ze mogen het zelf weten en dat is meestal spelen en keten en daarna even slapen.
Vroeger werd het plaatsen van de voerbak in een standaard ook aangeraden, daar zijn ze ook van terug gekomen.
Voor autorijden geef ik wel eten, het ligt er aan hoe laat we gaan rijden, eigenlijk houd ik gewoon het normale ritme aan. Alleen de oudste hond krijgt vaker kleine beetje ipv in 1 keer, die kan misselijk worden van autorijden. Zonder eten is het helemaal erg, maar ook volle maag vindt ze niet prettig.