Ervaringen creche/dagopvang honden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Ervaringen creche/dagopvang honden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 11:28

Hebben mensen ervaring met dagopvang/creche voor honden?

Onze honden zijn in principe nooit veel uren alleen. Opvang is eigenlijk altijd goed geregeld als we wel langer weg willen blijven. Maar binnenkort lukt dit een paar keer niet. Dan moeten we kiezen en blijven we thuis of gaan korter weg, want we laten onze hondjes niet achter of nemen ze mee.

Maar dat laat me wel denken dat het misschien wel handig is om ze te laten wennen aan iets dergelijks.

Ze zijn het niet gewend, thuis niet bench getraind, dus de hokken vallen me bij veel pensions tegen. De weitjes om te rennen, lijken me weer hartstikke leuk voor ze. Echter vind ik het echt heel belangrijk dat ze echt niet kunnen ontsnappen. Veel te bang dat ze ons gaan zoeken, naar huis willen lopen etc.

Ze zijn 3,5 en ik vraag me af wie een hond nog later heeft laten wennen. Ervaringen met dagopvang of een nachtje etc.

Uitlaatservice is geen optie en ook niet hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 20-06-18 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:34

Onze Dayo gaat 1 a 2 dagen in de week naar de dagopvang hier in de buurt. Zo hoeft hij als we aan het werknzijn niet de hele dag alleen te zitten. En het is goedkoper dan een uitlaatservice die hem alleen tussendoor een uurtje meeneemt.

Het bevalt super goed. Ik breng hem s'ochtends rond 7 uur. Dan gaat hij daar eerst in 1 van de hokken. Soms alleen soms met een andere hond samen. Dit omdat ze na hun ontbijt eerst moeten rusten om de kans op maag kanteling te verkleinen. Daarna gaan ze het speelveld op. S'middags hebben ze tussendoor weer even rust em daarna nog een keer spelen.

Om 18:00 uur haal ik hem weer op en dan is hij echt bekaf van het spelen.

Hij gaat hier als sinds dat hij pup is naar toe. Maar de eigenaresse is gedragsdeskundige en kijkt dus ook goed welke honden bij elkaar kunnen en wat ze nodig hebben.

De velden zijn goed afgesloten met hekken dus ontsnappen is echt niet mogelijk.

Hij gaat naar http://www.hondencentrumbijndelsveld.nl/

secricible

Re: erv hondencreche ed volw hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:45

je kan even goed kijken waar je ze heen brengt. Ik breng voor langere vakanties mijn honden naar een pension in Noord-Limburg. Daar krijgen ze met z'n tweetjes een grote kennel met buitenloop waardoor ze altijd zelf kunnen bepalen wat ze willen en of ze willen rennen.
Voor kleinere vakanties (weekendjes weg, dagopvang) gaan ze naar pension hier 1 dorpje verderop, daar hebben ze 2 grote loodsen met allemaal (kleinere) binnenkennels, en mogen ze in totaal 6u per dag buiten in de weitjes spelen met z'n tweetjes (dus geen vreemde honden erbij). Ook hartstikke fijn, maar dan kunnen ze dus niet zelf kiezen.
Er is dus best wat verschil in faciliteiten.
Ik heb ze overigens nooit laten wennen oid, toen we hier kwamen wonen gingen ze voorheen altijd naar noord-Limburg, pension bij ons vlakbij zijn ze de eerste keer gewoon meteen een weekend heen geweest en ging prima.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 11:59

We hebben al rond gekeken, maar overal heb je toch echt een echt hok wat ze niet gewend zijn. Bij de een mogen ze 2x op een veld rennen, bij de ander 3x.

Die van ons zijn het dus niet gewend, vandaar mn twijfel. Ze zijn 3,5 en niet gewend in een bench te zitten of van huis/van ons af te zijn.

Ze zijn met zn 2en, dus samen is absoluut een must. Andere honden erbij hangt er heel erg vanaf.

Mn teefje is ruim een jaar geleden gesteriliseerd. Ik zei nog tegen de dierenarts, bel me als ze bijkomt. Dat hebben ze niet direct gedaan en ze zat vreselijk te janken toen ik uiteindelijk werd gebeld dat ik haar mocht halen.
Ook invloed van narcose, maar ze was echt compleet de weg kwijt uren lang.

Ik wilde ze eerst eens laten wennen 1 dagje.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:03

hier zitten ze ook nooit in de bench, maar hebben ze toch weinig moeite met een kennel merk ik. De jongste kan in het begin wat blaffen (ook omdat er een hoop andere honden om hem heen zijn en hij toch echt moet laten weten dat hij de baas is :+ ) maar na een minuutje of 10 is het prima en vermaken ze zich volledig daar.

Een dagje proberen kan vaak toch wel, dus zou ik dan gewoon doen als dat voor jou gevoel goed is. Meestal mag je bij pensions ook de eerste keer even zien waar de honden terecht komen, dat vind ik ik een must. Hier wilde het eerste pension dat we geprobeerd hebben dat niet, ik voelde me zo rot en heb haar de dag erna weer opgehaald omdat ik er een slecht gevoel bij had.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:10

Hier in de regio (kop van NH) is er een honden pension waar ze een soort van verschillende woonkamers hebben, incl banken waar ze lekker op mogen liggen.

Vriendin van mij wilde dat ook voor haar pup, maar bij vele was de pup niet welkom omdat het een Staff betrof. Omdat ze in eerste instantie was ze nog te jong/klein om sws naar de dagopvang te gaan, en toen was de pup bij mij. Maar normaal gesproken ging de pup met haar vriend mee naar zijn werk, alleen een hele enkele keer ging dat niet.
Ging prima met onze hond, en he het was wel gezellig hihi

Toen wij er zelf nog 2 hadden gingen ze normaal altijd mee. Moesten wij echt een keer een dag weg dan hadden wij gelukkig altijd de buurvrouw die ze uitliet. En bij mooi weer zette ze altijd nog een tijd de achterdeur open zodat ze lekker buiten konden spelen en lekker in het zonnetje slapen.
1x Met een weekend weg met familie zijn ze naar een honden pension geweest. Daar zaten ze samen in een grote kennel met groot luik met flinke uitloop. Overdag lekker ravotten op de speelweide.
Ze hebben het er beide echt super gehad, en hebben ook gewoon goed gegeten daar.
Pension wilde wel meer van dit soort honden, lief en makkelijk. Ondanks ze nog nooit in pension geweest waren en ook niet gewend waren om opgesloten te zitten.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:13

Ik zou zeggen, ga eens kijken bij verschillende pensions en misschien een dagje proefdraaien? Onze hond zit thuis ook niet in een bench. Maar een kennel is niet echt te vergelijken.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:19

Ik zou kijken naar een prive opvang :j ik heb ook geen benches/kennels voor mijn oppas honden ze zitten gewoon gezellig bij mij in de woonkamer.

Anders wat de meeste al aangeven proefdraaien een dag en sowieso altijd vragen of je mag komen kijken. Hier vlakbij pas is een hondje doodgebeten door een van de honden in de opvang, die gooien dus gewoon alles samen zonder check :\

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 12:22

We hebben al verschillende gezien.

Heb al mn hele leven honden, maar nog nooit mn hond naar een kennel gebracht, dus vind het best lastig.

Eentje had een rij hokken en de uitloopjes daaraan vast waar de honden om de beurt een tijd in mochten rennen. Soms meerdere hokken open, dat de honden samen konden spelen op het veldje. Ik vond het rot dat ik die koppies van de andere honden zag kijken vanachter de tralies.

Ze zijn lief, maar niet heel makkelijk.

Helaas hier echt geen goed contact met buren. Aan 1 kant zeggen ze gewoon; wij houden niet van dieren, dus tja....De andere kant heeft zich nooit voorgesteld en spreken met niemand verder.
Familie wordt steeds minder, ouder en ook hebben de meesten geen ervaring met dieren.

Het is meer als we een dagje weg zijn en ze dan imo te lang alleen zouden zijn. Aan de andere kant denk ik dat ze liever thuis liggen, dan daar. Maar voor nood lijkt het me toch fijn als ze het gewend zijn.

Goed afgesloten vond ik eentje ook niet. Daar ging automatisch hek open en dicht voor auto's, maar halen ze de honden uit een kennel waar die gewoon langs de mensen kunnen glippen en naar dat grote voor hek.
Daarvoor ben ik bij prive ook bang. Gaat er toch een deur open en dat ze naar huis lopen of gaan zoeken.

Ik zou liever iets natuurlijks zien met hooguit een slaapruimte voor de nachten zonder tralies. Maar dat bestaat hier in ieder geval niet in de omgeving. Ik snap dat betonnen hokken hygienischer zijn en ook tralies goed zicht geeft etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:34

Via Petbnd, hondenoppas.nl en Pawshake zijn particulieren te vinden die dagopvang aan huis aanbieden. Ik doe dit zelf ook, ik heb een aantal vaste honden en ook wat honden die af en toe komen. Logees ook. Als je een beetje filtert op het soort advertentie zijn er best heel serieuze en ervaren adressen te vinden.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:40

Je kan het ook aangeven bij de oppas dat je bang bent dat ze weglopen.

Nu ik moet zeggen dat als je ze privé laat dat ze het meestal veel te druk hebben met nieuwe omgeving/andere honden om het baasje echt te missen. Maak er zelf ook niet teveel van. Als ik ze achterlaat bij mijn oppas dan wacht ik op een moment dat ze spelen/binnen zijn en sta ik nog wat te praten met haar en dan draai ik me om zn vertrek ik. Ze zien me meestal wel vertrekken maar dan halen ze hun schouders op. Ze zijn het beide gewend om op andere plaatsen te blijven.

Kan je ook niet op zoek naar een uitlaatdiensr? Of heb ik daar overheen gelezen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:50

RedPassion schreef:
Via Petbnd, hondenoppas.nl en Pawshake zijn particulieren te vinden die dagopvang aan huis aanbieden. Ik doe dit zelf ook, ik heb een aantal vaste honden en ook wat honden die af en toe komen. Logees ook. Als je een beetje filtert op het soort advertentie zijn er best heel serieuze en ervaren adressen te vinden.

Voeg daar oopoeh nog aan toe: https://www.oopoeh.nl/
Genoeg mensen die dolgraag een oppashond (of 2) hebben!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:54

Schuur_ schreef:
Je kan het ook aangeven bij de oppas dat je bang bent dat ze weglopen.

Nu ik moet zeggen dat als je ze privé laat dat ze het meestal veel te druk hebben met nieuwe omgeving/andere honden om het baasje echt te missen. Maak er zelf ook niet teveel van. Als ik ze achterlaat bij mijn oppas dan wacht ik op een moment dat ze spelen/binnen zijn en sta ik nog wat te praten met haar en dan draai ik me om zn vertrek ik. Ze zien me meestal wel vertrekken maar dan halen ze hun schouders op. Ze zijn het beide gewend om op andere plaatsen te blijven.

Kan je ook niet op zoek naar een uitlaatdiensr? Of heb ik daar overheen gelezen?

Dit herken ik in pension ook. Als ik de honden uit ga laten en mijn man loopt een stukje mee en gaat dan ergens anders heen heb ik 2 honden die overstuur zijn. Als ik ze bij het pension afgeef dan kijken ze niet eens om en lopen zonder aarzelen mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 12:54

Ik zal eens op prive adressen zoeken. Ik vind dat zelf nog iets spannender, maar moet je inderdaad eerst gaan kijken of mensen niet teveel honden in een klein huis houden bijv en alles wel een beetje veilig is.

Ze zijn gewoon niet heel makkelijk. Wel echt lief, maar pittig. reu is herplaatser en gevoelig. Ik zou er geen kinderen of oudere mensen mee op pad sturen.

Uitlaatservice zie ik zelf niet zitten. Door zo een uitlaatservice is mn vorige hondje omgekomen na een bijtindicdent en ik denk dat deze 2 weglopen bij vreemden. Dat weten we vrijwel zeker dat ze dat doen. Zijn ook niet 100% sociaal met alle honden.

Zoek ook niet echt iets om uit te laten, want ze krijgen elke dag veel beweging van ons en dat is ook niet echt het probleem.
Het gaat echt om te lang alleen zijn en straks evt noodgevallen. Dat hebben we altijd opgelost, maar wordt iets lastiger. Omdat ze nu 3,5 zijn kunnen ze misschien nog wennen en is het fijn als je een vast, vertrouwd adres hebt als er ooit nood aan de man is. Voor nu zouden we dan af en toe een dagje doen voor het wennen en gewend blijven.

Misschien inderdaad meer voor onszelf dan voor hun, maar goed, als wij ons er niet prettig bij voelen, wordt het ook niks.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:01

In welke regio zoek je?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 13:01

We wonen in Ermelo

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:05

Denk dat je het gewoon eens moet proberen, zo´n drama is een kennel ook niet hoor;)
Ik zou ze zelf nooit naar een pension brengen waar alle honden samen spelen, mijn 2 oudere honden zijn daarvoor te kieskeurig. Maar zelfs mijn super sociale hond zou ik daar ook niet tussen willen, ik kies graag zelf zijn speelmaatjes uit.. Wil wel weten hoe andere honden zijn. Dan liever alleen of met eigen honden samen en alleen met die op een veld en dan misschien wat korter per dag buiten, maar wel veiliger.

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:17

Die van mij zit op de creche in een groep met een stuk of 6 tot 8 honden en ze kunnen de hele dag in en uit lopen. Geen kennel dus, maar de hele dag spelen met andere honden. Ze komt daar al d'r hele leven en ik ben er super tevreden over.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:19

Je hebt tegenwoordig ook opvang die de honden in groepjes(mits sociaal) buiten laat lopen met schuilmogelijkheden. Mijn oppashondje gaat soms naar een adres waar ze de hele dag vrij mogen rondlopen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:43

Er zijn al genoeg sites geven waar particulieren zich aanbieden als hondenoppas. Zelf sta ik ook ingeschreven op meerdere sites.

Bij mij verblijven de oppas honden in de hondenkamer. Ik doe dan denkspellejes met ze, we gaan een paar lange wandelingen maken en ik doe trainingen met de honden. Paar honden die heel vaak komen mogen ook in mijn roedel lopen.

Ze zitten bij mij niet alleen in de hondenkamer, ik probeer er of een vriendje bij te zetten of een ( of twee ) van mijn eigen honden gaan bij de hondenkamer erbij. Van de baasjes krijg ik alleen maar te horen dat de hond heel voldaan ( niet moe! Moe is te riskant in een groep honden, krijg je ‘ zeurende peuters ‘ van en dus ruzie om kleine dingen ) is bij thuiskomst.

Zo heeft ieder pension/opvang zijn eigen voordelen. De ene heeft een speelbos of zwemvijver voor de honden en andere gaan actief met gedragsproblemen aan de slag.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:48

ikzelf heb ook "problemen" met een dergelijke kennel. Ik zou mijn hond naar een opvang brengen zodat ze niet alleen zitten, maar dan zitten ze alsnog alleen maar in een vreemde omgeving in een kennel. Zou niet mijn keuze zijn. (Naast het feit dat mijn wolfhond absoluut niet gemakkelijk is met vreemden, en een houdini is, een gleuf van 20 cm of een omheining lager dan 3 meter springt ze los overheen. Hoger zou ze er wel uitklimmen.
Dus loslaten in een speelweide zonder een mens dat ze kent en vertrouwt is een nogo, 5 minuten uit het zicht en ze is weg.

Heb je niemand in de buurt (iemand die gepensioneerd is bv) die voor een leuk bedragje wil komen dogsitten of waar de honden naartoe kunnen? zeker als ze niet hoeven wandelen kan dit een mooie oplossing zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 16:19

Wel fijn dat er veel goede ervaringen zijn. Het lijkt me ook leuk als ze kunnen spelen met elkaar of met enkele andere honden als we weg zijn ipv alleen thuis.

Wat we nu hebben gezien was een rij kennels waar om de beurt een paar honden ervoor op ene veld kwamen. Dan lopen die vrije honden wel steeds voor de kennels langs en dat lijkt mij een nadeel.

Hier in de buurt geen oppas en ook geen mensen die ik ze toevertrouw met lopen. De reu heeft gewoon een verhaal en ze zijn niet zo heel makkelijk. Als iemand verkeerd handelt zou dat vervelend uit kunnen pakken wanneer de reu uitvalt. Wij trainen daarmee en kunnen het voorkomen, hem afleiden en het gaat goed. Maar ga dat niet aan een ander toevertrouwen.
Ik ben ook niet een type die een ander voldoende vertrouwd dat ze toch niet even de deur open gooien en niet goed opletten.
Misschien als ze een huis en mens goed kennen, het geen probleem is, maar bij vreemden, lopen ze geheid weg.

Met veel honden zijn ze tegenwoordig best sociaal, maar soms is het de eerste kennismaking even aftasten. Ik wil wel dat mensen daar op letten en niet zomaar wat bij elkaar gooien, bijv op maat of leeftijd bijv. Maar je moet ze wel een kans geven om kennis te maken.

Normaliter deed mijn moeder of zoon het, maar mn moeder wordt te oud en zoon heeft het vaak erg druk. We hebben afgelopen jaar ook bijv 2 begrafenissen gehad en dan ben je allemaal weg. Geen hele lange dagen waren dat, maar het kan voorkomen. Ik ben laatst geopereerd en hebben alles goed opgevangen en ik was snel op de been, maar toch......Dat is vroeger weleens anders geweest. Gelukkig toen een groter opvangnet en ander type honden.
Het is nu echt laten wennen en opbouwen voor als..............Eerst een aantal keren een dagje en als het goed gaat, zou een nacht of meer bij nood dan minder erg zijn misschien.

Ik kom helaas niks tegen hier in de omgeving zonder kennels. Ze zijn gelukkig wel samen, maar toch......

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:29

Wij hebben in het pension waar ik werk dagopvang en de honden vinden het er geweldig!! Kennel hoeft niet groot kennel is om in te slapen en te relaxen. Als ze 2 uur buiten ravotten dan doen ze net als thuis binnen in mand slapen of buiten in de buitenlucht in de kennel heerlijk de omgeving in de gaten houden.

Wij hebben ook kennels aansluitend op de weide maar die honden zijn binnen als die weide in gebruik is. Soms fijn dat systeem als honden wel goedde kennel in en uit gaan maar het eng vinden als wij ze aan moeten lijnen.

Er is altijd toezicht en bij eerste kennismaking wordt het rustig opgebouwd en zijn we met 2 man om relaxt te kunnen begeleiden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 16:33

Ja, denk ook dat ze voldoende buiten komen en genoeg energie kwijt kunnen, maar het is per pension verschillend hoe.....Ik kan me voorstellen dat het niet prettig is dat honden voor elkaars kennel gaan staan en elkaar nog uitdagen als ze om de beurt naar buiten mogen. Wat ik bij eentje had gezien.

Voor de omgeving vind ik de speelweides nog best saai en klein, maar misschien is er hier weinig vraag naar.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:04

Maar, als de honden kunnen alleen thuis blijven en ze zitten met twee. Wat is de toegevoegde waarde dan om ze naar een pension te brengen? (als ze daar niet extra wandelen of specifieke aandacht/training krijgen dan)
Heel veel menselijk contact hebben ze er ook niet (behalve het in en uit de kennel halen) en ze spelen alsnog met elkaar (en ev andere honden).

Mijn hond kan niet alleen thuis blijven, maar het logeetje dat we nu hebben kan perfect een hele dag alleen blijven, die ligt gewoon lekker te slapen. Is het dan niet interessanter om ze gewoon thuis te laten en te kijken of ze bv binnen en buiten kunnen voor de behoeftes?

Indien ze goed samen kunnen eten, enkele gevulde voederballen en snuffelmatten erbij. dan zitten ze in hun vertrouwde omgeving en ze zijn niet alleen want ze hebben elkaar.