Kat verhuizen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HuppeltjeZ

Kat verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 12:01

Hallo bokkers!

Mijn ouderlijk huis is sinds kort verkocht en vanaf 1 juli trekken de nieuwe eigenaars in. Zelf ben ik 22 jaar en nog studente. Samen met een vriendin ga ik een huis huren in het "groene deel" van de stad, met minimaal verkeer. Nu was het de bedoeling dat ik onze kat zou meenemen, maar ik lees overal hoe stressvol een verhuis is voor katten. Ik weet dat ze erg territoriumgericht zijn en las dat ze zelfs van gedrag kunnen veranderen na een verhuis... Het gaat om een kat die altijd binnen en buiten kan zoals hij het wil. Hij is erg aanhankelijk en een allemansvriend! Na de gewenningsperiode zou hij ook in het nieuwe huis binnen en buiten mogen gaan zoals hij wil.

Uit eigenbelang zou ik hem zo meenemen, hij is echt mijn maatje (komt als je roept, komt kroelen en op de schoot liggen). Maar als ik het bekijk vanuit zijn standpunt voel ik mij nu al schuldig over de hele verhuisprocedure... Daarbij komt ook nog eens dat ik na mijn studies en eerste werkjaren ooit een huis ga kopen en hem dan weer door die verhuis zal moeten sleuren. Nu begin ik te overwegen om hem thuis te laten in zijn eigen omgeving, hoeveel pijn mij dat ook zou doen. Ik wil absoluut niet uit eigenbelang handelen. Dit zou in ieder geval wel op voorwaarde zijn dat de kopers (jong koppel) aangename mensen en dierenvrienden zijn (die dit ook zien zitten).

Nu vroeg ik mij af wat jullie van deze situatie denken. Hebben jullie zelf ervaring hiermee? Tips?

Alvast bedankt!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:03

Ik zou hem gewoon meenemen. Je kunt toch moeilijk dat beestje achterlaten?

Ik heb zo'n achtergelaten beestje in huis: die was broodmager en bang voor iedereen toen ik hem kreeg (lees: toen hij aan kwam lopen). Heeft echt tijden gekost voordat die weer een beetje normaal was en deed.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 08-05-18 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:06

Ik heb mijn katten ook mee genomen.
Een vond de reis niet leuk en was gestrest, en ze waren de eerste paar dagen onwennig.
Maar daarna was het helemaal klaar en voelde ze zich prima thuis.

Ik ga straks als het goed is ook weer verhuizen en dan gaan ze gewoon weer mee hoor.

Goof

Re: Kat verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:08

Nee joh, hoe denk je dat iedereen dat doet met katten? Nooit meer verhuizen of de kat achterlaten?
Een kat overleeft dat prima, de een heeft wat stress, de ander niet.
Niet te moeilijk over doen en gewoon meenemen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:09

Iedere kat is natuurlijk anders ,maar onze 12 jarige poes vond het geen enkel probleem toen we 6 maand geleden verhuisden.
Zij is zo wie zo heel relaxt.
Na 10 dagen(best snel) hebben we haar naar buiten gelaten ( een uurtje voor voer tijd )en dat verliep ook prima.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:11

Die nieuwe eigenaren een kat in de maag splitsen is ook zowat :+
De bekende spulletjes en mensen gaan mee, ik denk dat de stress nog best mee zal vallen. Zou wel een tijdje binnen houden, het zou de eerste niet zijn die terug wandelt.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:12

Als het echt jouw maatje is, kon hij wel eens meer mens- dan huisgericht zijn. Toen wij een nieuw huis kochten zijn de katten overdag gewoon meegeweest met klussen, en gingen ze 's avonds weer mee naar huis. Die zijn zo mensgericht dat het ze nauwelijks interesseert waar ze zijn, als ze maar bij ons zijn.

Gewoon lekker meenemen :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:12

Even een paar weken en dan is t helemaal goed hoor. Heb 2 katten van anderen overgenomen (dus ook verhuizen) dat was geen probleem.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:18

In principe hebben veel mensen geen andere keus ook als ze gaan verhuizen en huisdieren hebben - mensen die bv. een nieuw huis gaan kopen. Jij hebt in jouw geval dan een situatie waarin de kat in principe bij je ouders kan blijven, maar om de kat vanwege dat feit niet mee te nemen zou voor mij geen goed genoege beweegreden zijn om 'm achter te laten.

In het algemeen gaat een verhuizing met katten prima. Je moet inderdaad alleen even goed opletten dat je tijdens de gewenningsperiode de kat binnen houdt. En elk dier reageert ook anders op een situatie inderdaad, of dat nu een verhuizing is of niet. Wie weet maakt jouw kat er gewoon 0,0 problemen van aangezien hij erg naar jou toe gericht is zoals ik opmaak uit het openingsbericht. Maar dat katten problemen hebben met verhuizen is niet persé in die context echt waar. Het is verwarrend voor ze omdat ze inderdaad territoriaal gericht zijn en in het begin terug naar hun territorium willen, daarom dat je ze ook in het begin binnen moet houden. Als die gewenningsperiode voorbij is, is er normaal niks meer aan de hand en zou de kat er verder geen last van ondervinden dat hij/zij verhuisd is en gaan ze hun nieuwe plekje ontdekken.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:20

Als hun eigen spulletjes meegaan zijn ze vaak snel genoeg gewend. Hier 3 katten en binnen een week wisten ze niet meer beter dan dat ze nu in het nieuwe huis woonden. Ze zijn alle meubels afgelopen (die natuurlijk naar hen roken) en hebben alle hoeken en deurposten in huis kopjes gegeven zodat dat ook naar hen rook, en toen was het goed :)

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:40

Gewoon meenemen. Eventueel tijdens de reis een handdoek over het reismandje.
Wij hebben twee katten. Toen we gingen verhuizen hebben we gezorgd dat eerst alles klaar was en ze daarna meegenomen. Dan moet je ze wel 4-6 weken binnen houden. Vonden die van ons niet leuk, maar dan weet je zeker dat ze het nieuwe huis als hun territorium zien en niet terug lopen naar het oude huis. Nu zijn ze net zo gelukkig als in het oude huis. Tuurlijk hebben ze een beetje stress, dat is normaal. Had ik ook toen we gingen verhuizen :+ Maar dat is ook zo weer voorbij. Ze kunnen beter tegen dit soort dingen dan je denkt. Zeker als hij zo op jou gericht is als je zegt.

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 12:47

Bedankt voor de vele reacties!
Ik dacht dat ik egoïstisch zou zijn als ik hem zou meenemen, maar als ze inderdaad zo snel wennen aan een nieuwe omgeving is dat des te beter! Fijn om de ervaringen te lezen, dan gaat mijn maatje toch gewoon met me mee!
Als jullie nog ervaringen/verhuistips hebben blijven die zeker welkom :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:53

In tegenstelling, kan me niet eens voorstellen dat iemand overweegt om zijn dier achter te laten. Ik heb zelfs wilde katten verhuist vanuit een boerderij. Die leeft heerlijk binnen en wil niet eens buiten.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:12

Mijn oudste kat is al vier keer mee verhuisd. Hij heeft dat elke keer wel prima gevonden. Vaak loopt hij bijna direct al weer buiten.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:16

HuppeltjeZ schreef:
Als jullie nog ervaringen/verhuistips hebben blijven die zeker welkom :)

Wij hebben hier voor de verhuizing echt veel te lang over nagedacht :') Maar dit was onze aanpak:
1) 's morgens voor de verhuishulp (aantal vrienden en familieleden) kwam slaapkamer leeggeruimd en dat allemaal beneden neergezet.
2) katten in de slaapkamer met reismanden, krabpalen, kleedjes, water, kattenbakken, etc.
3) a4 formaat briefje op de slaapkamerdeur met KATTEN!!! DEUR DICHT HOUDEN!!!!!!! :Y)
4) alles verhuizen, behalve de katten
5) terug naar het oude huis (eind van de middag), katten loslaten, nog een rondje laten lopen zodat ze zien dat het huis leeg en kaal is (ik zei toch dat we er te lang over hebben nagedacht :') )
6) katten in reismandjes, mee naar nieuwe huis met al hun meuk achterin de auto.
7) loslaten in nieuwe huis waar alle meubels etc weer gewoon staan, doen alsof er niets aan de hand is.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:20

Er wordt overigens wel geadviseerd om je kat op de nieuwe stek een kleine 6 weken binnen te houden, dat zou ik vooral wel even goed onthouden haha. Niet te snel naar buiten doen in ieder geval. En je zou kunnen kijken of je bepaalde spullen e.d. kunt meenemen van thuis zodat de kat al wat bekende dingen heeft als hij/zij meegaat naar je nieuwe plek. Meubeltjes of andere spulletjes waar bekende geuren aanzitten bv. En als je op de nieuwe plek bent, gewoon leven zoals je altijd doet inderdaad en proberen zelf gewoon zo relaxed mogelijk te blijven en proberen je vaste routines zoveel mogelijk te blijven doen. Lekker verwennen met lekkers en knuffels en dan komt het wel goed normaal gesproken :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:29

Ik heb mijn kat nu bijna 5 jaar en in die 5 jaar is ze al 4 keer mee verhuisd met mij. Ze past zich altijd super aan en ligt vaak na een uur alweer op de bank te slapen. Ze gaat sinds twee jaar ook met ons mee op vakantie naar Texel en dat doet ze ook altijd heel goed: ze ligt daar bij binnenkomst in het huisje na een kwartiertje rond snuffelen altijd al in de vensterbank te snurken. We hebben ook het idee dat ze het fijn vindt om met ons mee te gaan. Ik zou me er niet te druk om maken als ik jou was. :)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:32

Misschien,

Mijn vaders kat die mocht naar buiten kijken tijdens het rijden naar het nieuwe huis. En hij is indd 6 weken binnen gebleven maar daarna alsnog naar het oude huis gelopen. Dit heeft hij toen wel 6 keer gedaan.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:34

Ik heb mijn kat sinds ik haar heb 3 keer verhuisd, 1 keer naar mijn huis van mijn ex, 1 keer naar mijn moeder en nu naar mijn eigen huis. En nee, ze vond het niet heel leuk en ze moest echt wel even wennen, maar na een paar weekjes begon ze te wennen en was het goed. Ik zou haar echt niet achterlaten, zou haar gewoon meenemen. Ze kunnen ook echt in een nieuw huisje wel wennen, gewoon geduld hebben.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:36

wemkelover schreef:
Misschien,

Mijn vaders kat die mocht naar buiten kijken tijdens het rijden naar het nieuwe huis. En hij is indd 6 weken binnen gebleven maar daarna alsnog naar het oude huis gelopen. Dit heeft hij toen wel 6 keer gedaan.

Dat is dan wel een uiterst geval wat je benoemt. Normaal gesproken, in de meeste situaties, is 6 weken voldoende. Het zal per kat verschillen hoe ze reageren op een verhuizing en dat kan TS het beste zelf inschatten tegen de tijd dat ze verhuisd is - ze zal immers zelf het beste aanvoelen hoe de kat reageert op het verhuizen. Maar in de regel, kun je normaal ervan uitgaan dat 6 weken voldoende is. In je vaders situatie is het dan wel balen dat ook dat niet voldoende is geweest en de kat terug bleef gaan, maar daar zou TS niet vanuit moeten gaan, dat het niet genoeg zou zijn omdat het een kans is van 1 op zoveel. In TS's geval zou ik me in ieder geval niet vooraf al gek maken dat dit zou gebeuren omdat statistisch gezien de kans vele malen groter is dat het gewoon goed gaat. Is je vaders kat uiteindelijk wel gewend geraakt :)?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:42

Goof schreef:
Nee joh, hoe denk je dat iedereen dat doet met katten? Nooit meer verhuizen of de kat achterlaten?

Dit ja :Y)
Katten zijn vaak mensgerichter dan wordt gezegd; goeie kans dat hij veel liever bij jou is dan in zijn vertrouwde omgeving bij nieuwe eigenaren.
Die van mij hadden wel een weekje nodig. Op de dag van verhuizing hebben we ze wel los laten lopen zodat ze konden zien dat er iets aan de hand was, helemaal aan het eind van de dag hebben we ze meegepakt (ik ben 50m verderop gaan wonen := ) en in de slaapkamer van het nieuwe huis gezet op een veilig plekje. De oudste is vrij snel op ontdekkingstocht gegaan, de jongste was erg gestresst en die hebben we echt goed moeten "motiveren" zegmaar. Anders zou hij er nog hebben gezeten. (We sloten langzaamaan zijn verstopplekjes af zodat hij erachter kon komen dat hij echt niet zou sterven als hij "los" liep. Dat heeft goed gewerkt en al snel was er niks meer aan de hand. :) )

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:12

Frummels schreef:
Ik heb mijn kat nu bijna 5 jaar en in die 5 jaar is ze al 4 keer mee verhuisd met mij. Ze past zich altijd super aan en ligt vaak na een uur alweer op de bank te slapen. Ze gaat sinds twee jaar ook met ons mee op vakantie naar Texel en dat doet ze ook altijd heel goed: ze ligt daar bij binnenkomst in het huisje na een kwartiertje rond snuffelen altijd al in de vensterbank te snurken. We hebben ook het idee dat ze het fijn vindt om met ons mee te gaan. Ik zou me er niet te druk om maken als ik jou was. :)

Haha , jij hebt dan vast een hele bijzondere kat !! :D

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:16

KahluaB schreef:
Frummels schreef:

Haha , jij hebt dan vast een hele bijzondere kat !! :D

Dat denk ik dan ja, als ik de andere verhalen zo lees haha :+ Ze gaat ook altijd gewoon aan een riempje mee in de auto op vakantie. Meestal kijkt ze even uit het raam als we bij de boot komen, maar over het algemeen slaapt ze de hele weg op schoot.
Afbeelding

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:19

:+: Owww.... dat kan je toch ook niet thuislaten...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:51

In het algemeen zal de kat liever meegaan met zijn liefhebbende baasje.Ze zijn niet dol op verhuizen maar een nieuw plekje went snel als je baasje erbij is.