Hoe vaak kat ontvlooien?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Hoe vaak kat ontvlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 20:28

Hoi!

Ik ben zeer benieuwd hoe vaak jullie kat ontvlooit word?
En waarmee?

Brand los :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:29

Zie bijsluiter van het middel van keuze.

(Ik heb de seresto vlooienband voor mijn katten. Iedere 7 maanden geloof ik, zet altijd een kruisje in mijn agenda)

Ruby1995

Re: Hoe vaak kat ontvlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 20:31

Ik ontvlooi mijn kat momenteel maandelijks met Stronghold (is binnenkat) maar ik twijfel of dit niet veel is... vandaar mijn vraag naar jullie ervaringen!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:32

Wat staat er in de bijsluiter?

Daar staat het gewoon in.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:32

Maandelijks???

Hoezo...?
Dat is echt veel te vaak.

Grote kans dat je kat immuun ervoor zal worden.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 20:33

NatasjavE schreef:

Volgens mij 1 mnd, raad de DA aan.

Maar ik heb het idee dat dat gewoon te veel is.

@Jolliegirl, raadde de DA mij toen aan.... en nu sta ik er bij stil en ga ik achter m'n oren krabben idd of het niet wat te veel is!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:33

Jolliegirl schreef:
Maandelijks???

Hoezo...?
Dat is echt veel te vaak.

Grote kans dat je kat immuun ervoor zal worden.

De kat niet.

De vlooien.

Die worden overigens eerder resistent(niet immuun) als je onderdoseerd.

Weet niet helemaal hoe het zit als je te kort op elkaar doseert.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:34

Meestal rond deze tijd en einde zomer. Hier ook binnen katten die alleen in eigen tuin kunnen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:34

Ruby1995 schreef:
NatasjavE schreef:

Volgens mij 1 mnd, raad de DA aan.

Maar ik heb het idee dat dat gewoon te veel is.

@Jolliegirl, raadde de DA mij toen aan.... en nu sta ik er bij stil en ga ik achter m'n oren krabben idd of het niet wat te veel is!

Waarom denk je dat het teveel is?

Een dierenarts weet doorgaans echt wel waar hij het over heeft.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 20:37

't is echt niet dat ik tegendraads wil doen tegenover de kliniek; maar ik had laatst hier een topic over een andere klacht wat betreft mijn kat en toen er ter sprake kwam dat ik hem maandelijks ontvlooi doen kreeg ik te horen dat dit te veel is, vandaar dat ik twijfel....

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:39

Ik geloof zo’n 2x per jaar.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:40

Heb het liefst de Seresto halsbanden. Heb ik wel voor de hond, had ik eerst voor de katten maar die blijken allergisch voor een stofje in de halsband (wonden in de nek)
Die werkt 8 maanden, is prijzig maar in verhouding met druppels o.i.d. die elke maand moeten, valt het reuze mee. Werkt ERG goed, sinds die halsband geen enkele vlo meer op de hond gezien.

Katten als ik vlooien zie lopen (controleer ze meerdere keren per week) met anti-conceptie van Beaphar. (Niet eerder, anti conceptie werkt om de vlooien onvruchtbaar te maken zodat ze zich niet voortplanten, dus als je kat geen vlooien heeft is het nutteloos)

Ben ik er te laat bij (meerdere vlooien), vlo kill van Beaphar. Dit doodt de levende vlooien op je dier.

Elke maand is gebruikelijk, maar als mijnn dier geen vlooien heeft, dien ik ze liever geen troep toe, dan heeft het geen enkele werking.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:41

Nooit, alleen als ze in het pension geweest zijn. Ze komen niet buiten. Nooit last van vlooien gehad.

Vorige kat is nooit in het pension geweest en heb ik dus nooit ontvlooid. Kwam ook niet buiten.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 20:42

Nou moet ik wel zeggen, mijn 'binnenkat' komt wel in onze eigen achtertuin met mooi weer, maar hier komen niet vaak andere katten, maar zeg nooit nooit.....

Interessant om ieders zijn eigen manier te lezen

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:43

Elke maand ontvlooien is wel wat veel voor een binnenkat. Als je geen andere katten hebt die wel buiten komen, zou je in principe niet eens hoeven te ontvlooien als de kat ze niet heeft.
Als ik jou was zou ik het doen op geleide van jeuk. Begint de kat ineens heel erg te krabben, dan even ontvlooien en de maand erna weer. Geen gekrab? Niks aan de hand..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:44

Ruby1995 schreef:
't is echt niet dat ik tegendraads wil doen tegenover de kliniek; maar ik had laatst hier een topic over een andere klacht wat betreft mijn kat en toen er ter sprake kwam dat ik hem maandelijks ontvlooi doen kreeg ik te horen dat dit te veel is, vandaar dat ik twijfel....

In de bijsluiter.

Net even opgezocht staat maandelijks.

Vlooien kunnen ook op andere wijze dan andere katten op je kat komen.

Onder doseren lijdt meestal tot grotere problemen dan iets over doseren.

Ik kan van harte Seresto banden aanraden.
Doe je een paar maanden mee.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 30-04-18 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:45

Ik ontvlooi ze bijna nooit, alleen als ik eens een logeerkat heb met vlooien. Verder geen last van vlooien. Katten komen buiten in de ren en zijn langharen maar toch geen vlooien gelukkig. (Klopt het af)

Zorg in ieder geval dat je nooit met bijv Exil of ander middel van een supermarkt of zo ontvlooit/ontwormt. Vaak bevat het voor katten giftige permethrine.
http://www.huisdieren.nu/katten/gezondh ... ij-de-kat/

Altijd etiketten lezen!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:33

Ik ontvlooi alleen als wij op vakantie gaan zodat ik zeker weet dat de oppas in kwestie daar niet mee komt te zitten. Dus meestal niet vaker dan 1 of 2x per jaar.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:38

Enkel als het nodig is, en tot nu toe was dat 1 x per jaar (pup geadopteerd, pup speelde met andere hond en ging plots veel krabben). Dan ontvlooi ik de kat ook meteen.

Het gaat om een binnenhuiskat. Heb jaren terug wel eens een vlooienplaag gehad terwijl ook die katten niet buiten kwamen, dus het kan absoluut wel.

Ontwormen doe ik ook 1x per jaar, zowel de kat als hond zijn mooi op gewicht en hebben een prachtige vacht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:39

Ik ben behoorlijk laks met ontvlooien. Soms heb ik haast het idee dat kattenvlooien bijna uitgeroeid zijn.
In het najaar en voorjaar heb ik een ‚officieel‘ middel gebruikt, tussendoor gooi ik er wel eens zo‘n planten gebaseerd middeltje op.
Of het werkt durf ik geen uitspraak over te doen want wellicht wonen hier in de buurt gewoon geen vlooien maar tot nu toe nog geen vlo gezien.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:40

Ik heb mijn binnenkatten die alleen in eigen tuin komen al minstens 4 jaar niet ontvlooid! Nooit een vlo gezien in al die jaren, lekker goedkoop zo en ik ben blij dat ikbze die troep niet hoef te geven!

Toen ze nog wel buiten kwamen, dat was in ons vorige huis, ontvlooide ik ze zonodig, in elk geval nooit maandelijks. Ik zou dat alleen doen in geval van vlooienallergie, anders vind ik het geldklopperij en het lijkt me ook niet al te gezond voor de kat.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:41

Ik ontvlooi eigenlijk nooit. 2 (voorheen 3) katten die alleen buiten komen al het lekker weer is en wij ook buiten zijn. De laatste keer kan ik me niet eens herinneren en we hebben daarna zelfs nog kittens in huis gehad die wel vlooien hadden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:46

Een pipet werkt 4 weken,dus elke maand is prima

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:49

Hier twee binnenkatten.

Dame seresto.
Heer... Autistisch dus geen band maar pipet. Eens per drie maand.

Na verhuizing overweeg ik ook program injectie te doen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:07

Wij ontvlooien 3x per jaar met Bolfo Gold of Advantage; als de zon begint te schijnen, als we in de zomer op vakantie gaan en als de verwarming weer in huis aan gaat. Wij hebben 7 katten waarvan er 2 ook buiten komen, de andere 5 gaan niet verder dan de tuin.