Bob mijn vis is ziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Bob mijn vis is ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 11:45

Oke nu denk je waarschijnlijk okey..
Maar mijn vis bob heeft al vaker iets gehad (dan verloor hij schubben of was sloom )
Maar nu ziet hij er echt niet goed uit :(
Een ookal is het maar een kleine goudvis toch vind ik het zielig .

Herkent iemand dit ?
Hij is sloom .
Zwemt op zijn zijkant soms
En lijkt haast wel een soort blauwe plekken te hebben

Afbeelding

Water is gewoon redelijk schoon word vanavond weer ververst.
En er zit een zuurstof plant in .
Bob is helaas wel alleen zijn vriendje was na een half jaar al overleden (tumor :(. )

Mariett
Blogger

Re: Bob mijn vis is ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:49

In wat voor kom zit Bob? Het lijkt een hele kleine kom voor een goudvis.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:53

Hoe voer jij je vis? Sluierstaarten moeten gevoerd worden vanaf de bodem (Beste kun je het voer even laten weken in wat water en daarna geven, dan zakt het naar de bodem)
Anders kunnen ze lucht in de blaas krijgen en daarvan gaan ze dus scheef zwemmen.
Als een vis naar het voer op het wateroppervlak moet happen, krijgt hij lucht binnen (wat dus niet de bedoeling is)

En daarbij denk ik inderdaad ook dat deze kom véél te klein is.
Eén (goud)vis heeft min. 50 liter water nodig. Daar zit je nog lang niet aan..

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:55

Hoe vaak ververs je momenteel het water en wat voor percentage ververs je? hij ziet er gewond uit, alsof hij langs de bodem schuurt (jeuk?) of alsof er delen van het lijfje regelmatig te lange tijd boven water komen (drijft hij wel eens?)

Hij ziet er inderdaad niet gezond uit, de rode plekken zijn gok ik een symptoom van een onderliggend probleem, de opgezette voorkant vind ik er ook niet goed uit zien

Edit: zijn leefomgeving is ook te klein, dit kan niet voor deze vis, misschien nog wel als quarantaine bak maar niet als bak om in te leven. Ik zou eerst kijken of je hem er nog bovenop kunt krijgen, zo ja dan zou ik investeren in een echt aquarium, daarvan heb je net zoveel onderhoud maar je zal zien dat het ecosysteem daarin veel makkelijker te onderhouden is, met als resultaat dat je minder ziektes en narigheid zult hebben.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 12:03

Hij zit in een kom in zijn eentje .
Vrij grote kom denk 35 L
Hij krijgt van die bolletjes te eten .
Uhm nee hij drijft nooit boven water en zie hem ook niet op de bodem liggen .
Vriend wil geen grote bak helaas dus de volgende keer maar kleinere vis erin?

Water word tussen de 2-4 weken volledig verschoont hij houd zijn kom vrij schoon moet ik zeggen

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 12:04

Paris_ schreef:
Hoe voer jij je vis? Sluierstaarten moeten gevoerd worden vanaf de bodem (Beste kun je het voer even laten weken in wat water en daarna geven, dan zakt het naar de bodem)
Anders kunnen ze lucht in de blaas krijgen en daarvan gaan ze dus scheef zwemmen.
Als een vis naar het voer op het wateroppervlak moet happen, krijgt hij lucht binnen (wat dus niet de bedoeling is)

Dat moet hij inderdaad naar zijn eten happen .
Ik wist echt niet dat dat slecht was :o

Ik schaam me echt kapot wist wel dat de kom niet heel groot was maar dat het zo slecht is was ik me totaal niet van bewust

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:06

Als vriend geen grotere kom wil dan geen vis.

Sterkte met Bob.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:08

Ach, wat sneu.
Ik kan je geen tips geven, maar wil je wel beterschap voor Bob wensen!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 12:09

Ik vind het ook echt en dat meen ik heel erg dat hij zo ziek is nu
Was me er totaal niet van bewust dat het zo slecht was -O-

Ben best gehecht aan bob heb hem al 2 jaar

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:10

Ik heb wel eens gehoord dat een paracetamol in het water helpt.... maar ik zou dat hoogstens als laatste optie doen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:11

Ik denk dat je hem beter aan iemand kunt geven die óf een grote bak heeft, of een vijver. Een goudvis heeft inderdaad minstens vijftig liter nodig en een kom is helemaal ellende voor zo'n beestje. Ik snap niet dat we in Nederland nog vissen mogen houden in een kom.

Als je vis het goed doet kan hij zo 20 jaar oud worden. Maar dat haalt hij niet in een kom...

Sterkte met hem!

Toevoeging: een paracetamol in het water? Lijkt me niet echt bevorderlijk voor je waterwaardes. Het is een vis, geen mens :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:12

Dit is geen 35 liter, geloof ik niet. Ik schat eerder 15? 20?

Mijn tip is om je manier van schoonmaken aan te pakken, al het water eruit halen en helemaal verversen is zéér schokkend voor de vis, hier kunnen ze makkelijk ziek van worden. In het water zitten allemaal bacterien, slechte maar ook goede, en het water heeft ook bepaalde waardes (denk aan hoeveelheid lucht, de zuurgraad, enzovoorts) en een vis heeft er echt last van wanneer deze waardes schommelen, hier krijg je ziektes van. Mijn tip is om wekelijks 25% water te verversen, en absoluut nooit alles eruit halen en nieuw water er in doen tenzij het echt niet anders kan (besmettelijke ziektes, dodelijke rommel in het water, etc.).

Dit zeg ik trouwens niet om met een vinger te wijzen of wat ook, ik ben simpelweg iemand die zelf ook met een kom is begonnen omdat de verkoper zei dat dat kon. Dode vissen en veel frustratie later ben ik door ervaring wijs geworden, ik probeer je daar nu vooral voor te behoeden :)
Als jullie niet groter willen dan dit dan zou ik inderdaad kleinere visjes nemen, die die je er nu in hebt zitten die kan in een groot aquarium of in een vijver namelijk zo groot of nog groter worden als de kom waar die nu in zit.

Paracetamol in het water zou ik zelf niet doen, er zijn middelen in de dierenwinkel/speciaalzaak te krijgen voor zieke vissen. In een groot aquarium zou ik dat misschien nog durven maar in zo'n kleine kom weet ik niet of je je vies niet dood kan maken door overdosering van mensenmedicatie

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:16

Als Bob erbovenop komt zou ik een mooie vijver voor hem zoeken met andere vissen en voldoende zwemruimte.... Er zijn erg veel fora over (goud)vissen, misschien kunnen zij je verder helpen....

Hier een 200l aquarium met goudvissen! Mistens zo leuk als een warmwateraquarium.... Afbeelding

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:18

Ik vrees dat Bob aan 'Kommus Allergitis' lijdt. De enige remedie is een aquarium die wel groot genoeg is, dit gaat helaas niet werken zo en zou ook niet mogen, je vis heeft gewoon echt meer ruimte (en vriendjes) nodig. Ik heb hier al eens een aantal keren een mooi verhaaltje geplaatst van een viseigenaar waar je perfect kan zien wat het belang van een goed aquarium is en wat voor gigantisch verschil er zit tussen een vis gehouden in een kommetje of in de juiste omgeving. Ik zal eens zien of ik het nu of straks nog terugvindt.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:21

Ik heb vroeger ook die fouten gemaakt. Wat ik inmiddels heb geleerd is dat je in zo'n omgeving hem nooit gezond gaat krijgen. Wil je hem beter maken (als het nog lukt) dan zou je sowieso een veel grotere bak (aquarium of vijver) moeten zoeken voor hem. En voor nu kun je bij de dierenwinkel informeren naar een medicijn voor vissen. Esha 2000 heet het. De gewone variant, niet de exit want die is voor als een vis witte stip heeft en dat lijkt hier niet het geval.

En als je dan toch in de winkel bent kun je gelijk kijken voor korreltjes die zinken. Veel succes!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:21

Ik heb hem al gevonden :-)
Kijk dit is nu het belang van een goede huisvesting.

Een mooi verhaaltje:

My other half had a common goldfish when we met as students. OH is not the sort to randomly buy pets, he always finds out about things first. Fishie was bought in 1991, the internet was nowhere near what it is now so books and info from shops were the source of reference. Fishie had a 40 litre tank - 40 litres for a goldfish - that's what was (and sadly sometimes still is) commonly recommended. We thought this was fine, eventually though we thought he could do with a bit more room so bought him a 70 litre tank, nice and big we thought. He started having health problems as he got older; we turned to the internet for help and soon found out what was wrong. Too small a tank, stunted fish, poor diet, lack of understanding of nitrogen cycle, Fishie was a common - these should be in ponds not tanks - something of a catalogue of errors. We sorted out the tank as best we could at the time and got him a four foot, 350 litre one (arguably nowhere near big enough) but it was too late to really sort out the health problems we’d caused him. He was blind as well as the problems mentioned above. Blind because he developed a bacterial infection from living in a half cycled, too small tank where pollutants built up to dangerous levels. His immune system was non-existent in his latter years, a result of poor diet, stunting and associated ill health from being kept in less than perfect conditions for most of his life.

Below are some pics – the first one is Fishie – it’s not pretty is it.

Fishie

Afbeelding

This is how he looked towards the end of his life, skinny (his digestive system was hopeless), blind, suffering yet another infection despite the UV sterilizer and trips to the vet. But he was 17 when he died, he would take food from my hands, he swam about, reacted to noises about the tank and as far as was possible interacted with me and OH. So does that mean he was happy and his life was a fishkeeping success? I guess he could have been less happy but I’ll be honest and say he could have been a heck of a lot happier. He lived a long time but you can’t judge the success or otherwise of keeping a pet by how long it lives, there are many variables to take into account. The second pic is Howie, another of my fish. Howie is there to illustrate what Fishie should have looked like. Bit of a difference.

Howie
[ Afbeelding

Plenty of people who came to our house commented on Fishie over the years – isn’t he big (um, no, not really, he was stunted) what a lovely big tank (um, no, not really, it was only 70 litres), doesn’t he look healthy (um, no, not really, he was blind and stunted). People said nice things about him and his tank but this didn’t mean they knew what they were talking about, or that he was healthy and had the right tank.

Second example is Jerry, a comet. Jerry was kept in a bowl and then a 30 litre bowl shaped tank for four years.

Jerry
Afbeelding

When he came to live with us he was, at four years old, the size a healthy comet ought to have been at about four months. Malnourished, stunted, deformed, he died three months after he came to us. His body was too damaged for recovery and his systems just failed. But his previous owners could not be persuaded there was anything wrong with him – he got excited at food time, he ate, he swam about, his water was changed, he had a filter, their friends commented on how nice the tank and fish looked. "After all, goldfish live in bowls don’t they so a nice bowl shaped, filtered tank has got to be luxury hasn’t it? And he’s four years old? Gosh, I had no idea they could live so long." People said nice things about him and his tank but this didn’t mean they knew what they were talking about, or that he was healthy and had the right tank. Compare his pic to the fourth one, a wakin/comet, another of my fish. Pixie is about the same age as Jerry was when he died, spot the difference.

pixie
Afbeelding

Voor de mensen die slecht zijn in Engels:

fishie:
heeft eerst in 30 liter geleefd, later in 70 liter. Is 17 jaar geworden. Is blind, slecht verteringssysteem. Geen geweldige omstandigheden gehad.

Howie:
zelfde soort als fishie. Heeft alleen in 550 liter geleefd met goede omstandigheden, voorbeeld hoe fishie eruit had kunnen zien.

Jerry:
Geleefd in 30 liter vissenkom. Vergroeid, ondervoed, lang niet de grootte die hij hoort te zijn. Heeft 4 jaar geleefd.

Pixie:
Zelfde vissoort als Jerry. Heeft in 550 liter geleefd, in goede omstandigheden. Voorbeeld hoe Jerry eruit had kunnen zien. Op de foto is hij ook vier jaar, de leeftijd dat Jerry gestorven is.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:28

Keigoed voorbeeld dat je daar hebt Kwanyin!

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:45

little_birdy schreef:
Paris_ schreef:

Dat moet hij inderdaad naar zijn eten happen .
Ik wist echt niet dat dat slecht was :o

Ik schaam me echt kapot wist wel dat de kom niet heel groot was maar dat het zo slecht is was ik me totaal niet van bewust

Veel mensen weten dat niet; het wordt je ook niet verteld in de dierenwinkel (ik neem aan dat je hem daar vandaan hebt)

Waarom wil je vriend geen groter aquarium? Op marktplaats staan er zat voor een paar euro.
Je hebt van die vierkante aquaria, 45 x 30 x 45 (=50 L), dat zal echt niet meer in de weg staan dan deze 'bloemenvaas' ;)
Als je Bob geen ander verblijf kunt geven, dan zou ik Bob toch echt een beter huisje gunnen bij iemand anders.
Oh en ik denk dat Bob ook heel blij wordt van een lekker plantje oid. ;) (Maar niet in deze kom, want; veel te klein en vervuilt veel sneller!!)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 13:23

Ongelooflijk dat ze dan mij gewoon die spullen verkopen en dan ook nog eens 2 vissen erin in het begin.
Zal nog eens in overleg gaan.
Ik heb vroeger altijd een grote bak gehad met 3 vissen erin vond ik super leuk.
Ook met pompje en luchtbellen enzo
Hoefde ik inderdaad bijna nooit schoon te maken

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:26

Zo’n vis hoort niet in een kleine kom. Zou hem weggeven aan iemand met een vijver.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 13:28

Ben nu weer aan het werk maar heb voordat ik wegging bob wat extra water gegeven misschien knapt hij daar wat van op van vers water .
Maar hij zag er niet goed uit zijn hooft stond hoger dan zijn staart hij stond een soort van rechtop .
Voel me er erg slecht over :(

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:39

Juist al dat verse kraanwater is niet goed, want dat heeft andere waardes dan aquariumwater eigenlijk zou moeten hebben. Mijn aquarium ververs ik nooit helemaal en nieuw water doe ik er maar een keer per maand of een keer in de twee maanden bij. Zo blijven de waterwaardes goed, anders worden mijn vissen ook ziek.

Ik zou echt een andere bak zoeken, zo snel mogelijk. Al vrees ik eerlijk gezegd een beetje voor je vis...

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:42

little_birdy schreef:
Ben nu weer aan het werk maar heb voordat ik wegging bob wat extra water gegeven misschien knapt hij daar wat van op van vers water .
Maar hij zag er niet goed uit zijn hooft stond hoger dan zijn staart hij stond een soort van rechtop .
Voel me er erg slecht over :(

:(:) Het is sneu dat je niet goed bent voorgelicht in de winkel, maar je probeert er nu iets aan te doen en de juiste informatie in te winnen! Ik zou wel zo snel mogelijk een ander aquarium aanschaffen voor hem, zoals al eerder is voorgesteld in het topic. Ik denk dat hij daar enorm van opknapt en een vriendje zou hij misschien ook wel fijn vinden? Wellicht wat plantjes en andere decoratie? :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 13:45

Ben indd in overleg en aan het zoeken naar een ander aqurium .
Plantje heeft hij en decoratie ook
Staat alleen niet op de foto
Kan zo gauw nog geen bak vinden hier in de buurt alleen maar kleintjes van 16 L

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:52

Naast een groter aquarium, zou ik zsm beginnen met behandelen. Esha2000 zou hier wss kunnen helpen, volgens mij wel te krijgen bij elke winkel waar ze vissen verkopen.

Oh en doe in je aquarium zand of van die kleine balletjes bodemspul, goudvissen woelen graag in de bodem. Ze filteren het graag op voer. Met stenen gaat dat niet of verwonden ze zichzelf.