Laat ik bij het begin beginnen. Samen met mijn vriend hebben wij een Weimaraner die nu bijna 5 jaar is. Van jongs af aan zijn wij actief met hem bezig geweest. Hij loopt hierbij eigenlijk altijd los.
Vanaf 8 maanden mocht hij mee op zijn eerste staprit met de paarden en dit is langzaam uitgebouwd naar ritjes van 10 km met stap draf galop met een gemiddelde snelheid van 8m/h dus. Prachtig vind hij het, vooral de galop stukken vind hij het heerlijk om mijn paard uit te dagen om harder te gaan. (ze hebben heel lang samen geleefd en zijn echt heel leuk samen

Omdat het paard niet altijd mee kon natuurlijk gingen we er ook veel mee wandelen en toen hij 1.5/2 was zijn we ook begonnen met hardlopen met hem. Mijn conditie was 0.0 dus dat ging heel rustig

Ook gaan we graag met hem fietsen. Ook hier is hij dolblij! Springen, rennen, 10, 15 km met een uiteindelijke snelheid van 10km/h hij vind alles best.
Eigenlijk sinds vorig jaar lijkt hij het hardlopen wat minder leuk te vinden. De interval trainingen loopt hij wel mee maar als ik 5 of meer km wil trainen loopt hij ver achter me aan, komt niet mee, en luistert gewoon niet. De eerste 3 km stuitert hij overigens wel heel blij om mij heen!
Aan de lijn loopt ie dan wel mee maar daar beleefd hij geen enkele lol aan. De conditie kan het niet zijn lijkt me want met het paard en de fiets legt hij ook zulke afstanden af. Hij gaat ook niet dagelijks zulke stukken mee, het is meer om hem 2 of 3 x per week iets meer uit te dagen dan alleen de basis wandelingen.
Voor mij is het wel lastig want ik kan niet fijn lopen (lees moet 10 x stoppen om me hond op te halen) en voor hem is het dus ook niet leuk. Maar ik heb ook niet altijd de tijd om eerst hem 45/60 min te wandelen en dan te gaan hardlopen. Als ik alleen 3/4 km loop en hem dan thuis afzet om verder te lopen verstoor ik onwijs me ritme en dat is ook niet echt ideaal want dan zit hij alsnog alleen thuis.
Ik denk dat het probleem ligt in het ritme dat heel constant is (fietsen, paard, interval is allemaal snel/langzaam afwisselend)
Hoe kan ik het hardlopen weer leuk maken voor de hond?
Het mormel in kwestie