Kat miauwt ons en de buren wakker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EdkingEnzo

Kat miauwt ons en de buren wakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 09:06

Beetje een vreemde titel, maar ik kon het niet anders zo kort verwoorden.
Sinds 4 maanden hebben wij een kitten. Ik heb hem gekregen van mijn werkgever, daar hadden zij hem in huis en liep hij als klein beestje al buiten vlak bij de drukke weg. Dat ging dus echt niet langer goed.
Ik woon samen met mijn vriend in een appartement op 3 hoog, hier kan hij dus niet naar buiten. Wel op het balkon, maar niet zonder iemand erbij.

De eerste nacht bij ons hebben we hem op onze kamer laten slapen. Daarna hebben we hem 's nachts niet meer op onze kamer gelaten. Elke keer als hij wat hoorde stond hij voor onze deur te miauwen en krabben. We hebben hem 3 weken geleden 's avonds naar de woonkamer verplaatst met kattenbak, eten, drinken en al zijn speeltjes. Dit ging 2 weken goed, maar deze week begint hij ook aan die deur te miauwen en krabben (gewoon als we in bed liggen, vanmorgen om 6 uur begonnen) hij gaat dik 10 minuten non-stop hier mee door en écht hard miauwen.
Het ergste vind ik nog dat de onderburen hem sowieso horen, hun slaapkamer ligt onder onze woonkamer waar de kat dus zit.

Hij is 9 februari gecastreerd. En hij is 2 dagen in de week alleen thuis.

Heeft dit nog even tijd nodig? En moeten we hem als hij zo miauwt bij ons laten of het juist negeren tot hij stopt en dan bij ons laten?
Moet er een maatje komen voor hem? Nog een kat er bij? (Hier heb ik over gedroomd vannachf :') )
Moeten we hem toch bij ons op de kamer laten?

Wie heeft er tips voor ons?

Verder is hij echt super lief! <3

Afbeelding

Kever

Re: Kat miauwt ons en de buren wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:16

Mijn kat doet dit ook, maar die is er pas een week. Ik heb nog hoop dat hij daar mee stopt haha. Hij begint zodra iemand bijvoorbeeld even naar ‘t toilet is geweest. Dan heeft ‘ie je gespot en begint ‘ie te mauwen. Echt 10 minuten keiharde klaagzang.
Merk bij hem wel echt dat het gezelschap is, want zodra je hem aandacht geeft stopt hij met mauwen. Hij mag niet op de slaapkamer, omdat mijn vriend een beetje allergisch is O:) Maar ik denk dat hij dat wel gezelliger zou vinden.
Afgelopen nachten hebben we het genegeerd en dan stopte hij na 10 minuten wel weer. Omdat ik ook het gedrag niet wil bevestigen..

Ik heb dus nog geen oplossing haha maar lees graag even mee. En gedeelde smart is halve smart, toch :+

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:20

Wat een schatje <3

Ik denk dat het een kwestie is van volhouden en super consequent blijven. 1 van mijn poezen heb ik dan niet vanaf kitten maar vanaf 2 jaar en die stond ook vaak 's nachts en 's morgens te janken aan de slaapkamer deur. Ik heb het altijd genegeerd, en ook op het moment dat ik de kamer uit kwam om op te staan, geen aandacht gegeven direct. Zodat ze ook leerde dat als ik uit de kamer kwam, zij niet direct aandacht kreeg. Zij heeft dit zo afgeleerd, en heeft het nooit meer gedaan. Weten je onderburen ervan? Dan hebben ze er in ieder geval misschien begrip voor en weten ze dat dit (als het goed is) ook weer stopt over een tijdje :)

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:29

Tja misschien dat hij zich idd een beetje verveelt...hij komt uit situatie die dan misschien niet veilig was...maar wel veel uitdagender...van alle ruimte naar een appartement is nogal een overstap...en jullie slapen snachts...maar kitten is gewoon wakker en heeft dus niemand om mee te spelen....best kans dat het gedrag verminderd als hij ouder wordt...maar kittens alleen houden is eigenlijk nooit een goed idee...ze spelen nu eenmaal graag samen en leren ook veel van elkaar...als je geen tweede kat wil zou ik zeker ruimte waarin je kat leeft zo uitdagend mogelijk maken..dus werken met zit/slaapplaatsen in de hoogte..eet puzzels enz..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:30

De vraag is bij dit soort problemen altijd wie het eerder zat is, jij of je kat :D bij de katten die enkel herrie maken win ik dat, desnoods met oordopjes of een extra deur ertussen. Maar toen er eentje besloot dat urenlang aan de (dure) deur krabben een goed idee was heb ik de stofzuiger voor de deur gezet met een lang verlengsnoer. Stofzuiger op standje aan, verlengsnoer op standje uit naast m’n bed zodat ik bij gekrab gewoon op de aan/uit-knop van het verlengsnoer kon rammen. Kat weg, probleem opgelost. 2 nachten gedaan en daarna nooit meer nodig gehad.

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik 3 katten heb die het prima met elkaar kunnen vinden en de dus lekker spelen en elkaar vermaken. Als er eentje zeurt dan check ik eerst of ze nog water hebben en er niet per ongeluk een deur dichtzit. Want daar mogen over zeuren, graag zelfs :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:39

Oh bovenstaande tip ga ik onthouden! :D

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:41

Waarom mag die niet bij jullie op de slaapkamer? Op een appartement hebben ze al minder ruimte, dan vind ik eigenlijk dat je niet ook nog eens ruimte moet verbieden. Hij zoekt echt de aandacht op, hij doet dit niet om jullie te pesten. Misschien is een tweede vriendje erbij een idee? Dan kunnen ze in iedere geval samen spelen en is die niet alleen op dagen dat jullie weg zijn! :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:42

Yessy schreef:
De vraag is bij dit soort problemen altijd wie het eerder zat is, jij of je kat :D bij de katten die enkel herrie maken win ik dat, desnoods met oordopjes of een extra deur ertussen. Maar toen er eentje besloot dat urenlang aan de (dure) deur krabben een goed idee was heb ik de stofzuiger voor de deur gezet met een lang verlengsnoer. Stofzuiger op standje aan, verlengsnoer op standje uit naast m’n bed zodat ik bij gekrab gewoon op de aan/uit-knop van het verlengsnoer kon rammen. Kat weg, probleem opgelost. 2 nachten gedaan en daarna nooit meer nodig gehad.

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik 3 katten heb die het prima met elkaar kunnen vinden en de dus lekker spelen en elkaar vermaken. Als er eentje zeurt dan check ik eerst of ze nog water hebben en er niet per ongeluk een deur dichtzit. Want daar mogen over zeuren, graag zelfs :)

Wat een supertip _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:45

Agos.. misschien een extra lekker plekje voor hem maken? Kattenkruid bij zn mandje voor je naar bed gaat, pittenzak opwarmen.. hij mist je gewoon :')

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:46

Yessy schreef:

Dit heeft hier ook prima geholpen!

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:53

Ik heb toen onze kat apart gedrag vertoonde zon geurding in het stopcontact gedrukt. Sindsdien is het een lieve kat, miauwt alleen als ze honger heeft of naar buiten wil. Maar dan kom je snel genoeg achter wat ze wil, gaat ze wel bij de deur staan.

Feliway heten die dingen. Heb het idee dat het hier wel geholpen heeft :)

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:55

justkid schreef:
Yessy schreef:

Wat een supertip _/-\o_

Tuurlijk gaat dit werken...maar is natuurlijk wel enorm symptoombestrijding. Zeker in dit geval...kleine ruimte en 1 jonge kat alleen...met beetje pech bedenkt hij straks andere activiteit waar je nog minder blij van wordt door de stress ( onzindelijkheid/ slopen) Hoeft natuurlijk niet...maar probeer goed naar je kat te kijken en na te gaan waar het gedrag vandaan komt...anders eens kattengedragdeskundige raadplegen..

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:18

Als katten eenmaal gewend zijn om buiten te komen kun je er nog heel moeilijk een binnenkat van maken. Deze katten zijn veel ruimte gewend, een appartementje is voor ze te klein.
Vaak zie je dan gedragsproblemen ontstaan: agressief gedrag, sloopgedrag of onzindelijkheid

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:23

ik heb de ervaring dat katten niet willen dat deuren dicht zijn :+.
Wij hebben er drie, en slapen dus met de deur op een kier, anders houden ze het uren vol om aan de deur te krabben en te miauwen...
negeren, kwaad worden, iets gooien, afleiden, zon luchtverschrikker, niks helpt, als de deur dicht is, doen ze dom :+.
Deur op een kier en probleem is opgelost ...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:26

Ben ik het niet mee eens,dat buitenkatten niet naar binnen kunnen
Ik heb 2 poezen,zusjes.
Hebben ook een jaar buiten gelopen maar wonen sinds 3 jaar binnen.
Vermaken zich prima, vernielen niks, geen gezeur of gejammer
Maar slapen wel op de slaapkamer,puur omdat ik dat gezellig vind en zij snachts ook slapen :j
Ze weten het ook precies, tegen slaaptijd gaan ze met zin tweetjes nog flink door het huis rennen,.
speel ik met ze en dan zijn zij en ik moe gaan we slapen :D

Zijn ze wel vervelend, dan schreeuw ik een keer of laat ze flink schrikken.
Keer een krant naar hun kop gooien of een kussen van de bank of iets dergelijks.
Klaar...maar goed,mijn dames zijn echt superlief :j
Consequent zijn, en doorzetten.

Leukste is als poezen met zijn tweetjes zijn.
Meer afleiding, ze kunnen hun energie en agressie perfect bij elkaar kwijt.
Kijk dus toch of er eentje bij kan?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:28

Duhelo schreef:
Wij hebben er drie, en slapen dus met de deur op een kier, anders houden ze het uren vol om aan de deur te krabben en te miauwen...
negeren, kwaad worden, iets gooien, afleiden, zon luchtverschrikker, niks helpt, als de deur dicht is, doen ze dom :+.

Hier niet :7 . Mijn kat gaat dan om een uur of 5 met haar schuurpapiertje over je lip, of anders met haar nageltje in je lip haken :') . Geen pretje kan ik je vertellen :+ .

TS: een kitten alleen is eigenlijk gewoon niet goed, ik zou er dan ook een kitten van ongeveer dezelfde leeftijd en passend karakter bij zetten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:33

GDG schreef:
Duhelo schreef:

Hier niet :7 . Mijn kat gaat dan om een uur of 5 met haar schuurpapiertje over je lip, of anders met haar nageltje in je lip haken :') . Geen pretje kan ik je vertellen :+ .

TS: een kitten alleen is eigenlijk gewoon niet goed, ik zou er dan ook een kitten van ongeveer dezelfde leeftijd en passend karakter bij zetten.

haha, daarvan geen last. ze slapen vaak in de buurt (de ene kat in periodes vanboven op me, de andere periodes zie ik ze niet, de andere vaak op de vensterbank, of ergens op bed. Ze blijven heel netjes stil tot mijn alarm afgaat (niet die van mijn vriend, die negeren ze, als mijn telefoon gaat is de jongste daar gezet), dan komen ze hun knuffels halen <3

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:40

Katten zijn van oorsprong solitaire dieren, dus hoeven het niet leuk te vinden als er een soortgenoot bij komt (zeker in een relatief kleine ruimte). Bij mijn ouders 4 katten die totaal geen enkele aandacht voor mekaar hebben, maar veel ruimte en kunnen elkaar daardoor kunnen ontlopen. Samen in een afgesloten ruimte en ze vechten elkaar de tent uit (ookal kennen ze elkaar al van jongs af aan, Feliway maakte dat ze elkaar in grote ruimte niet afslachten, maar ook niet mooier dan dat).
Het zou dan ook niet mijn eerste keuze zijn er nog een kat bij te nemen in een appartement.

Ik denk ook dat het met het karakter van de kat te maken heeft. Sommige katten zijn nu eenmaal zelfstandiger dan andere.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:44

Ik zou ook gaan voor een tweede kitten. Kijk goed naar het karakter van jouw kat en van een eventuele nieuwe. Dominante kittens zijn vaak heel aansprekend, maar niet zo geschikt als je een maatje voor jouw kat zoekt; hij moet niet gestrest raken of zich onveilig voelen. Wij hebben altijd meer katten gehad. De afgelopen jaren zijn er helaas twee jonge katten (die we hadden genomen na het overlijden van onze twee zeer oude - 19 jaar - katten) overleden (aanrijding en hartkwaal) en hebben we dus tweemaal een nieuw maatje moeten zoeken voor de overgebleven kat (nu ja, we hebben nog twee katten, maar dat zijn echt bromberen, niet geschikt als speelkameraad). We hebben verschillende kittens bekeken, meestal net iets jonger dan degene die we hadden. Het is steeds gelukt om een goede match te vinden, maar het is wel even zoeken.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:47

wij hebben ook 1, denk ook niet dat ze het leuk zou vinden als ze haar kleedje moet delen met een andere kat. Het zijn geen paarden die van gezelschap houden. Beetje op zichzelf altijd die katten.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:54

Yessy schreef:
Maar toen er eentje besloot dat urenlang aan de (dure) deur krabben een goed idee was heb ik de stofzuiger voor de deur gezet met een lang verlengsnoer. Stofzuiger op standje aan, verlengsnoer op standje uit naast m’n bed zodat ik bij gekrab gewoon op de aan/uit-knop van het verlengsnoer kon rammen. Kat weg, probleem opgelost. 2 nachten gedaan en daarna nooit meer nodig gehad.

Geniaal _/-\o_

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:01

Ach wat een dropje!!!! <3 Zelf wil ik in de toekomst misschien ook nog een keer een kat nemen. Zo'n leuke beessies. Ik zou gewoon een fijn plekje voor hem creeëren, dan zal het vast stoppen!

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:01

Is het een katertje? hoe groot is je appartment?

Een 2de kat kan de oplossing zijn....of de oorzaak van een nog groter probleem. 2 katten op een klein oppervlakte kan mits ze erg goed overeenkomen. Indien niet - is het een nachtmerrie.

Investeer ook in verticale oppervlakte voor je kat. M.a.w dat die ook veel kan klimmen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:06

Duhelo schreef:

Deur op een kier is hier: Ik kom dus binnen, ik neem dus in de nacht JOUW plek in in bed.... en als jij 's ochtends niet snel genoeg wakker wordt, help ik je wel even (door eerst indringend te staren, steeds dichterbij te komen en uiteindelijk me een slag op mijn achterhoofd te geven (ben buikslaper gelukkig). manlief heeft haar een keer betrapt dat ze dit dus soms doet...) Dus bij ons is de deur echt dicht.

Wij hadden Jaren geleden hetzelfde probleem als TS, maar hebben het stelselmatig genegeerd (gelukkig geen buren die wakker werden) en na 3 nachten een uur lang volhouden ofzo was het over.

Ze is nu bijna 19 en staat soms op de gang boven of midden in de huiskamer te brullen. Dat duurt hooguit een halve minuut. Vraag me niet waarom. Al heb ik het idee dat ze inmiddels stokdoof is en dus toch iets van contact zoekt. Hoewel ze soms van mij vandaan loopt om dat te gaan doen }:0 Maar... licht dementerend zal ze ook wel zijn.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:09

Duhelo schreef:

Bij ons thuis worden dichte deuren ook niet getolereerd :') . Maakt niet uit welke deur er wanneer dicht zit, er moet aan gekrabt en tegen gemiauwd worden.
Alle deuren staan hier dus altijd open, en dan vinden ze sommige kamers niet eens interessant.