Het is een 'gerbil kooi' dat bestaat uit een plastic bak met tralies erop van zo'n 50x25x56 cm. Veel te klein dus voor 2 gerbils. En ik heb dus geen zin om mij een week te gaan lopen ergeren aan het feit dat mensen soms te beroerd zijn om hun dieren de minimale ruimte te geven. Dus ik wil iets verzinnen zodat ze in ieder geval deze week toch wat meer ruimte krijgen. En hopelijk dat ik mijn broer straks kan overhalen om toch echt een andere kooi te kopen.
Nu heb ik zelf echt geen enkel verstand van en ervaring met gerbils, alleen maar met ratten. Deze lopen gewoon altijd los door mijn kamer, maar dat durf ik met de gerbils niet aan omdat ik niet weet hoe tam ze zijn. Maar ik heb dus nog wel een rattenkooi (furet xl, ong 80x70x80cm) hier staan en nu vroeg ik mij af of ik ze hier misschien in zou kunnen doen? En of de tralieafstand (1.8cm) klein genoeg is?
Verder vraag ik mij ook af in hoeverre een furet xl niet te hoog voor ze is? Klimmen gerbils net als ratten in de tralies? Of kan de hoogte gevaarlijk zijn? In dat geval kan ik eventueel het dak van de kooi wel een stuk naar beneden doen. Moet ik alleen even kijken of er dan geen grote gaten tussen dak en zijkant ontstaan waar ze tussendoor kunnen.
Eventueel heb ik ook nog een konijnen traliekooi hier staat, van ong 50x100x40 cm. Die is dus een stuk lager. Maar hier is de tralieafstand nog groter van (2.5cm volgens mij) en ik ben bang dat dat zeker te groot gaat zijn?
Ik ben mij er trouwens van bewust dat tralie kooien eigenlijk niet geschikt zijn voor gerbils en dat plastic ook niet zo'n goed idee is. Maar deze gerbils zitten nu al meer dan een half jaar bij m'n broer in een plastic bak en dat is tot nu toe altijd gewoon goed gegaan. En ik heb helaas geen aquarium/terrarium tot mijn beschikking.
Als mensen nog andere ideeën hebben om ze wat meer ruimte te kunnen bieden, dan hoor ik het graag. Want zoals ze nu zitten kan ik geen dier aandoen