Graag hoor ik jullie ervaringen en tips met betrekking tot ontlastingsproblemen bij de oudere kat.
Onze ex-kater is inmiddels alweer 16 lentes jong en begint nu echt wel een oud mannetje te worden. Hij heeft flinke artrose en een probleem met zijn ontlasting.
Ondanks deze problemen is het een blije tevreden kat, die graag de hele dag bij je is, heerlijk in het zonnetje op de bank ligt te spinnen en nog twee keer daags zijn gekke tien minuten heeft. Vorig jaar heeft hij alvleesklierontsteking gehad, het was op het randje voor hem maar hij is hier wonderbaarlijk van hersteld, we zijn nog elke dag zo blij dat hij er nog is!
Zijn probleem is dat hij erg harde ontlasting heeft die hij maar moeilijk kwijt raakt.
We hebben al verschillende middelen geprobeerd, helaas gaat het de laatste tijd slechter...
Laxapast; dit lust meneer niet.
Parafineolie over het voer; lust hij ook niet. Onze dierenarts vertelde ons dat dit bij verslikking grote problemen op kan leveren, vandaar dat ik dit nog niet in de bek heb gegeven.
Iso-gel korrels voor over het voer; lust hij uiteraard ook niet

Momenteel geven we laxatract; dit werkt op zich wel redelijk al moeten we de hoeveelheid steeds hoger opvoeren. Probleem hiermee is ook dat hij het dermate smerig vindt dat het best een strijd is om het te geven en hij soms na het ingeven direct weer overgeeft. We geven nu 2x daags 2ml. (eerst was om de dag 2ml voldoende, nu helaas niet meer).
Het voer dat hij krijgt is YD van Hills wegens de schildklierproblemen van onze andere kat. Hij krijgt ook 2x daags ongeveer een eetlepel natvoer: Ageing 12 + van Royal Canin of Gastro intestinal van RC, hier doe ik dan ook wat water over. Het is een kieskeurige kat. Voor de artrose krijgt hij Metacam.
Of hij genoeg drinkt weet ik niet zeker, hij drinkt wel vaak. Zijn nieren zijn in orde, hij heeft recent nog een bloedonderzoek gehad.
Graag hoor ik jullie tips en ervaringen! Ik zou het liefst iets geven wat hij zo lekker vindt dat het gewoon over het voer kan want elke keer in de bek spuiten geeft ook zo'n stress.
Desnoods maar over op natvoer kan ook, wel wat lastig ivm de andere kat. Gelukkig heeft hij een goed gebit!
Alvast bedankt!