Oude kat harde ontlasting tips gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Oude kat harde ontlasting tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 13:29

Hallo allemaal,

Graag hoor ik jullie ervaringen en tips met betrekking tot ontlastingsproblemen bij de oudere kat.

Onze ex-kater is inmiddels alweer 16 lentes jong en begint nu echt wel een oud mannetje te worden. Hij heeft flinke artrose en een probleem met zijn ontlasting.
Ondanks deze problemen is het een blije tevreden kat, die graag de hele dag bij je is, heerlijk in het zonnetje op de bank ligt te spinnen en nog twee keer daags zijn gekke tien minuten heeft. Vorig jaar heeft hij alvleesklierontsteking gehad, het was op het randje voor hem maar hij is hier wonderbaarlijk van hersteld, we zijn nog elke dag zo blij dat hij er nog is!

Zijn probleem is dat hij erg harde ontlasting heeft die hij maar moeilijk kwijt raakt.
We hebben al verschillende middelen geprobeerd, helaas gaat het de laatste tijd slechter...
Laxapast; dit lust meneer niet.
Parafineolie over het voer; lust hij ook niet. Onze dierenarts vertelde ons dat dit bij verslikking grote problemen op kan leveren, vandaar dat ik dit nog niet in de bek heb gegeven.
Iso-gel korrels voor over het voer; lust hij uiteraard ook niet :P

Momenteel geven we laxatract; dit werkt op zich wel redelijk al moeten we de hoeveelheid steeds hoger opvoeren. Probleem hiermee is ook dat hij het dermate smerig vindt dat het best een strijd is om het te geven en hij soms na het ingeven direct weer overgeeft. We geven nu 2x daags 2ml. (eerst was om de dag 2ml voldoende, nu helaas niet meer).

Het voer dat hij krijgt is YD van Hills wegens de schildklierproblemen van onze andere kat. Hij krijgt ook 2x daags ongeveer een eetlepel natvoer: Ageing 12 + van Royal Canin of Gastro intestinal van RC, hier doe ik dan ook wat water over. Het is een kieskeurige kat. Voor de artrose krijgt hij Metacam.

Of hij genoeg drinkt weet ik niet zeker, hij drinkt wel vaak. Zijn nieren zijn in orde, hij heeft recent nog een bloedonderzoek gehad.

Graag hoor ik jullie tips en ervaringen! Ik zou het liefst iets geven wat hij zo lekker vindt dat het gewoon over het voer kan want elke keer in de bek spuiten geeft ook zo'n stress.
Desnoods maar over op natvoer kan ook, wel wat lastig ivm de andere kat. Gelukkig heeft hij een goed gebit!

Alvast bedankt!

Captain

Re: Oude kat harde ontlasting tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:34

Ik zou over gaan op meer natvoer en een scheutje olie er bij.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 13:38

Dankjewel Captain, daar zat ik ook al aan te denken. Welke olie is geschikt?

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:39

1 van mijn dames krijgt ook laxatract,Ik meng het door zacht voer en ze eet het tot nu toe zo op.
Dit al geprobeerd?
Zou iig het geven vergemakkelijken.
Beide katten dan op een andere plek hun eten geven...
Laatst bijgewerkt door nafkedemi op 28-02-18 13:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Eef_Bam

Misschien een drinkfontein om het drinken meer te stimuleren?

GDG

Ik zou hem toch echt op ander voer zetten, inderdaad natvoer zoals Captain ook zegt. Apart voeren dus. Als je overdag eten beschikbaar wil hebben voor je katten dan kun je gebruik maken van chipbakjes of vreetschuurtjes met chipluikjes.

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:44

Heb je wel eens de brokken van Royal canin Fibre response geprobeerd?
Ik heb ook een kat die last heeft gehad met verstoppingen, en sinds hij dit voer krijg gaat het eigenlijk heel goed.
Ik gaf die van mij ook steeds elke dag Laxatract of AA laxuon in zijn bekkie, en sinds die voer kon ik daar mee stoppen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 13:55

Wauw wat veel reactie al! Ik ga ze even bij langs.

Nafkedemi; helaas trapt hij hier niet in, hij is erg kieskeurig.
Eef Bam; drinkfontein hebben we, alleen moet het motortje schoongemaakt worden want dat bromt, ze hebben dus momenteel een gewone waterbak, zal er gelijk mee bezig, zou wat zijn als dat zoveel verschil maakt. Sinds een week gaat het nl. slechter en dat is ook net de tijd dat ze een drinkbak hebben...
GDG; denk dat het wel die kant op zal gaan, het is alleen inderdaad best lastig, vorig jaar heeft hij ook een tijd ander voer gehad vanwege de alvleesklier, dat was ook een heel gedoe omdat de schildklierkat echt geen hap ander voer mag... Chipbakje is idd een idee, krengen zijn alleen zo duur. Vreetschuur zie ik hem niet doen en de andere al helemaal niet durft niet.
Menieske; daar had de DA het inderdaad ook over, wat fijn dat het zo goed werkt voor jouw kat! Ik ga er even naar kijken, misschien kunnen we het deels bijvoeren, als we erbij zijn, zodat de andere kat het niet pikt.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:01

Ik geef de olie of pasta op een pootje of een druppel op de neus. Duurt wel even, maar mijn kater likt het dan af. Ze wassen een vieze plek altijd en dan krijgen ze het medicijn ook binnen.
Niet een te dikke klodder, want dan schudden ze het grootste deel er af.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:01

Mijn kat krijgt ook yd. Die lust echt het natvoer er van niet. En je gaat een 21 jarige kat niet zijn dagelijkse hoogtepunt afpakken. Ik heb daarom nu alom nature kip. 99 .9 procent kip. Daar blijven de bloedwaarden goed op en is behoorlijk vochtig.
Ik heb in de badkamer een extra drinkbakje en hij vindt het veel lekkerder om daar te drinken... sowieso drinkt hij meer als er ergens anders een bakje staat....
Katten zijn raar.

Dat fibre voer klinkt ook goed. Mijn kat eet trouwens ook natte yd brokken. Vindt hij ook lekker ontdekte ik toen hij tandpijn had.

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:20

Ik kan die van mij dus ook niet meer voor de gek houden door iets door zijn voer te mengen, dan laat hij het gewoon staan.
Ik was na heel lang van alles proberen heel blij dat hij de fibre response lekker vind. Hij doet zo'n 3 maanden met een 4 kg zak.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 14:23

Ikkedus; helaas is het een viespeuk :o de laxatract loopt ook weleens langs zijn bek naar elders, maar helaas zit het er na een week nog, dan kam ik het er maar uit ( plakrommel)

Raket; hij heeft geen schildklier problemen, dat is de andere ( jij was toen de tipgever, topper!)
Maar deze kat moet dus dagelijks een eetlepel ander voer hebben dan yd want hij moet wel wat jodium binnen krijgen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 14:25

Inderdaad Menieske, hij is zó achterdochtig...

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:37

Misschien zeg ik nu wat geks, maar lijnzaadolie? Ik weet niet zeker of katten dat mogen/er wat aan hebben, maar voor mensen en paarden werkt het top. Meng het met zijn favoriete natvoer, warm deze desnoods een beetje op, ik gok zo dat dat wel gaat werken.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:44

Misschien als hij zo kieskeurig is een dagelijks scheutje koffiemelk geven? Vinden ze meestal wel lekker en laxeert een beetje.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 20:50

Lijnzaadolie zou misschien wat zijn, weet niet hoe de smaak is...

Koffiemelk is volgens mij heel slecht voor katten en gezien zijn verleden met een alvleesklier ontsteking doe ik dat maar niet. Maar bedankt voor het meedenken

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:52

En verteringsenzymen geven?
Even out of the box gedacht?
Ik slik medicijnen die obstipatie kunnen geven, en ik slik daar elke dag een kwart pil Super enzymes voor van Now. :)
Ik moet echt geen hele nemen, anders zit ik de hele dag op de wc. :')
Die enzymen zou je na kunnen kijken of dat voor katten ook kan?
Ik zou áls het wat is persoonlijk een pil vermalen en dan een klein stukje van de pil door wat blikvoer ofzo doen.
Als je het wil proberen wil ik best een paar pillen opsturen. :)

Over de samenstelling:
- Super Enzymes capsules bevatten een uitgebreide mix van enzymen.
- Met Bromelaine, Ossengal extract, Pancreatine en Papaine.

Wat ik zou doen is elk ingrediënt googelen of het voor katten kan, en in welke dosis dat misschien in andere supplementen ook zit.
Dan weet je of het safe is naar mijn mening.

Dit is trouwens vergelijkbaar, voor katten, mijn aanbod staat nog steeds trouwens qua de pillen.
http://www.pardoes-aurora.nl/contents/n ... racle.html
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 28-02-18 20:59, in het totaal 3 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:53

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:59

Koolzaadolie of zalmolie

Wil hij van de lopende kraan drinken? Onze katten drinken op die manier meer.

Het is inderdaad een kwestie van of meer vocht, of meer vet.

Hij heeft al wel een mooie leeftijd +:)+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:04

die harde ontlasting is mede door zijn athrose.. doordat waarschijnlijk het naar de bak gaan pijnlijker wordt waardoor hij uitstelt en hij wellicht ook zoetjes aan wat minder drinkt..

mijn oudje had t ook.. ik gaf haar een klein beetje super lekker blikvoer, met daarover gewoon t laxeermiddel dat je bij de dierenarts kunt halen.. ze heeft het van haar 18e tot haar 20e (ze is 20 jr en 1 maand geworden) 1x per dag gekregen, op een paar lepeltjes blikvoer (want veel in een keer at ze niet meer en anders had ik mijn andere katten aan de schijt :') )

dat laxatraat moet je ook niet puur zo in de bek geven, schiet niet op.. dan kreeg je t bij mijn oude dame er ook niet in en kon je operatief al haar nagels uit ja handen laten verwijderen.

gewoon datgeen wat ze dusdanig lekker vond dat ze t stroperige goedje erbij op de koop nam.. ze vond de smaak wel ok blijkbaar, maar t wat gewoon kwa 'plakkerig' een zeer onaangenaam goedje.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 21:35

Bedankt allemaal, weer heel wat tips! Echt superfijn dat jullie zo meedenken! Ik ga het morgen even op mijn gemak bestuderen. Vandaag even een erg hectische dag met een kind dat bijna in het ziekenhuis opgenomen moest worden, pfff, maar het valt allemaal mee gelukkig...

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:36

Lijnzaadolie heeft niet echt een smaak, het is vrij neutraal, mix het door iets heen en je merkt er niks van. Let alleen wel dat bij inname het volume flink kan toenemen, dus doe niet te veel in zijn voer, anders krijg je op zijn minst een kat die ineens veel meer wilt eten omdat ie een grotere maag heeft :o als je het doet, neem dan wel gebroken lijnzaad, het schilletje is al niet te verteren voor mensen, laat staan voor katten, en je moet de binnenkant hebben want dat wordt gelijachtig als het weekt.

En doe het dus wel met natvoer, omdat het vocht nodig heeft om gelijachtig te worden. Daarnaast zijn katten ook best wel lomp met drinken, ze vergeten het gewoon, dus zet op meerdere plekken bakken water, zal sowieso wel goed voor hem zijn.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:52

Ik deed gewoon wat olie van het koken over zijn eten en wat water over het nat voer dan. At hij goed. Bleek achteraf waarschijnlijk door de blaasgruis te komen. Maar gewoon aragide, zonnebloem of olijfolie is prima en wat extra water er overheen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:14

Lijnzaadolie heeft wel smaak, zelf geproefd. Onze stalkat is er gek op! Zit al te wachten tot ik olie over mn paard dr voer doe en staat dan de tuit af te likken. Ook bij stalgenoten, dus hij krijgt regelmatig olie.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:22

Onze kat heeft ernstige darmobstructie gehad en we hebben het hele assortiment aan poep-uit-de kattenkont-krijgen :P

O.a
Lijnzaad (korreltjes of olie)
Vlozaad
Catalax
laxatract
Zalmoliecapsules

(Natuurlijk gebruiken we maar 1 ding tegelijk)
Verder hebben ze beschikking over 4 bakken water en een waterbak met zuurstofplantjes.