Kat valt continue zichzelf aan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Kat valt continue zichzelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 00:33

Hallo iedereen,

Mijn neef vangt een maand een kat op voor een kennis. Beestje was heel erg kwaad en bang toen het aankwam, maar verder niets speciaals aan gezien of over gezegd. Het is niet gekend niet hoe de kat zich thuis gedraagt. Het is een kattin, gesteriliseerd, volwassen en beetje middelbare leeftijd.

Maar nu... toen de baasjes net weg waren, begon de kat een soort woedeaanvallen te krijgen, nog nooit gezien. Zonder enige aanleiding van mens / ander dier / geluid / ... begint ze razend rondjes te draaien, blaast en schreeuwt als een gek en probeert zichzelf constant in de nek en rug te bijten en tuimelt hierbij zelf regelmatig om. Daarna gaat ze nog een tijdje kwaad zitten blazen in een hokje. En dit meerdere keren per dag. Aanvallen gaan van enkele minuten tot een half uur. Als je bij haar wil komen zonder haar aan te raken, blaast ze, maar zonder zulke aanvallen. Ze wordt verder met rust gelaten en niemand probeert haar te vangen / aaien / ... Ze krabt zich niet, lijkt geen jeuk te hebben.
Dit gedrag hebben wij nog nooit gezien. Alsof ze zichzelf wil vermoorden. Ze is hierbij dan ook ECHT razend en haalt alleen maar uit naar nek/rug, niet naar haar poten of staart. Herkent iemand dit? Kan dit nog stress zijn of eerder iets neurologisch?

Mijn neef probeert nu met een spuitbusje van Feliway, maar dat heeft vooralsnog weinig effect. Iemand tips?

Anne.

Re: Kat valt continue zichzelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 00:35

Ik ben geen kattenmens, maar als ik het zo lees lijkt ze ergens ontzettend veel last van te hebben. Iets wat blijkbaar met vlagen komt. Bezoekje DA zal vast voor meer duidelijkheid zorgen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 00:36

Wat een vreemd gedrag. Ik zou idd laten onderzoeken of het neurologisch is.
Het kan echt van alles zijn: een pijnreactie, aangeleerd gedrag bij pijn of een epileptische aanval.
Ik zou contact opnemen met een dierenarts en een afspraak maken. Zorg dat het gefilmd word zodat de dierenarts het ook kan zien.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 00:45

Contact opnemen met de kennis? Misschien kunnen hun het herleiden en dan samen een oplossing zoeken

Katten zijn vreemde dieren soms wellicht toch een stress uiting

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 00:45

Hoe het bij katten precies zit weet ik niet maar heb je al eens gekeken naar symptomen van een hersenbloeding of tia?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 01:11

Heeft ze vlooien? Die van ons met vlooienallergie kan bijna soortgelijk reageren op vlooien. Ze blaast er nog net niet bij, maar is wel zichtbaar nijdig dan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 01:13

Hersenbloeding of tia zou kunnen... zal eens opzoeken. hoe moeten we dit zien? Pijnreactie is ook wel waarschijnlijk, maar op wat voor pijn dan? Het lijkt ook niet op een bepaalde prikkel te reageren van eten/licht/geluid/... We kunnen er geen eind aan vastknopen.

Waarschijnlijk wordt het idd bezoek dierenarts, maar wat zou een dierenarts hier aan kunnen doen? Hij/zij ziet wss gewoon een gezonde, kwade kat als er op dat moment niet onmiddelijk zo een uitbarsting is. Kan er iets te zien zijn met een bloedonderzoek bij zulke klachten? Nou moet ik eerlijk zijn dat mijn neef niet zo heel hard staat te springen om een razende kat die op elk moment oncontroleerbaar woest kan worden in een vervoersmandje te steken :o Kennis heeft tot nu toe nog niet gereageerd, maar is wel gekend voor late antwoorden en vrij slechte bereikbaarheid. Hij heeft er in elk geval niks over gezegd bij het brengen van de kat.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 01:14

Vlooien hebben we ook al aan gedacht, maar ze lijkt geen jeuk te hebben. Krabt niet en heeft geen kale plekken. Kan dit dan? Ontvlooien kunnen we in elk geval wel proberen, bedankt voor de tip!

Filmen is ook een goede tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 01:16

Kan je neef niet een filmpje maken als het weer gebeurt en dat naar de dierenarts appen/mailen? Dat geeft waarschijnlijk meer informatie dan als hij met een toevallig net weer rustige kat bij de dierenarts op de stoep staat. Ook zou ik even een logboekje bijhouden met wanneer de kat een aanval krijgt en hoe lang die duurt, dat is voor de dierenarts wel interessant, ook omdat ze dan kunnen zien of er verbetering of verslechtering in zit.

edit; zie net dat iemand die tip van het filmpje al gegeven heeft. ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 01:17

Goed ontwormen en behandelen tegen vlooien zou ik mee beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 01:18

Je zou voor de dierenarts ook zo’n aanval kunnen filmen. Die van mij reageert op 1 enkele vlo al idioot, eerder met pijn dan met jeuk. Met kammen vind je er niks van terug maar ontvlooien verhelpt het probleem wel! Wij ontvlooien met bolfo gold, het enige middel wat bij ons goed werkt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 01:27

Iedereen bedankt voor de tips! Zal het morgen voorstellen en eens zoeken of wij nog ontvlooiingsspul hebben van onze eigen katten.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 01:30

Poekkie schreef:
Vlooien hebben we ook al aan gedacht, maar ze lijkt geen jeuk te hebben. Krabt niet en heeft geen kale plekken. Kan dit dan? Ontvlooien kunnen we in elk geval wel proberen, bedankt voor de tip!

Filmen is ook een goede tip!

Als ze haarzelf bijt kan dat ook wijzen op erge jeuk. :) Hopelijk niks ernstig.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 01:35

Je kunt beter maandag bij de dierenarts langsgaan voor een middel wat zeker werkt. Vaak zijn vlooien resistent voor oudere middelen. En als je ontvlooit, is het raadzaam om ook te ontwormen.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 03:49

Eerst even navragen bij de eigenaar wanneer ze het laatst ontvlooid is! De meeste middelen mag je niet vaker gebruiken dan 1x/maand. Ontwormen kan geen kwaad om kort achter elkaar te doen.

Maar eh, als dit dit door wormen komt vreet ik m'n schoenen op. Vlooien? Kan. Maar dan zou je denken dat er ook heftig gebeten wordt aan de staartbasis (achterste deel van de rug), het is me niet helemaal duidelijk uit je verhaal of ze ook daar zichzelf bijt?

Zeker een filmpje maken voor de DA! Ik heb ook een poes met hele vreemde 'aanvallen', lijkt nog het meest op kortdurende psychoses. Door een filmpje kon de DA gerichter werken, aangezien ze zo'n aanval natuurlijk nooit krijgen op het moment dat je bij de DA zit :roll:

Het klinkt overigens als iets neurologisch, net als bij de mijne.

Edit: uit nieuwsgierigheid, "rolt" ze ook met haar vel tijdens zo'n aanval? Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, hoe leg ik dit uit... :') zoals een paard met zijn vel bibbert/trilt/trekt als ie een vlieg voelt zitten. Katten kunnen ook met hun rugvel trekken zeg maar. Doet ze dit?

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 04:06

Ontvlooien en ontwormen zou inderdaad een goed begin zijn. Ontwormen word gedaan omdat vlooien ook wormen kunnen overbrengen. Al lijkt me dat er dan wel tekenen van zouden moeten zijn.

Als je het filmt en de dierenarts geeft hetzelfde aan; zou ik voor Comfortis of Stronghold gaan en Milbemax voor de wormen. Wees voorzichtig als ze Bravecto aanbieden. Er gaan veel verhalen rond dat dit middel neurologische schade heeft veroorzaakt en mocht het uiteindelijk toch zoiets zijn, zou het vervelend zijn als de Bravecto het verergert.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 07:13

Wanneer is ze ontvlooid?
Als dit heel recent is gebeurd met druppels in de nek,kan de kat misschien last hebben van een allergische reactie.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 07:52

Dit klinkt als een kat met pijn. In de opvang in onze praktijk heb ik dit vaker gezien, katten worden dan heel erg boos op zichzelf, heel sneu! Inderdaad even filmen en meenemen naar de dierenarts. De dierenarts kan dan wat dingen checken/uitlokken om te zien waar het vandaan komt. Beterschap!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 08:29

Zou wel erg extreem gedrag zijn als het gaat om vlooien.

En jou reactie TS, wat kan een dierenarts doen?

Daar zijn ze dierenarts voor.... Misschien heeft de kat een vorm van epilepsie? Of zenuwpijn door een verschoven wervel? Of een hernia? of of of?

Een vlooienmiddel maakt het echt niet beter...

Ga naar de dietenarts!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 08:43

Zou nooit zomaar vlooienmiddel doen op een kat van iemand anders die duidelijk niet oke is!! Ook vlooienmiddel kan veel schade aan richten...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 08:45

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:41

Ik denk ook aan iets neurologisch....
Vlooien geven eigenlijk nooit zo'n extreme reactie, katten blijven zelfs nog aardig stoicijns onder een flinke vlooienbesmetting, en als de kat geen donkere korreltjes in de vacht heeft kun je er vanuit gaan dat er geen enorm vlooienprobleem is.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 14:19

Ze bijt vooral naar haar rug/nek, niet naar de staart. Ze kromt zich zover als ze kan om dan naar de ruggegraat te bijten, zo ver mogelijk naar de nek toe. In haar razernij tuimelt ze daarbij regelmatig om, maar ze rolt/trekt niet met haar vel. Bolletjes in de vacht weten we niet, er is absoluut niemand kandidaat hier om nog in haar buurt te komen. Volgens de kennis zou ze blijkbaar ook ze gedaan hebben in de auto, verder is het altijd een speciaal en kwaad karakter geweest, maar over andere aanvallen geen informatie.

We gaan morgen eerst eens naar een dierenarts bellen en proberen filmpje te sturen. Want dit beestje kunnen we echt niet in een mand te doen zonder gevaar voor eigen leven en een dierenarts kan ook echt niks met een razende kat op zijn tafel, behalve kalmeermiddelen geven.

Siskeh: dit zou wel kunnen! Bedankt voor de link!

Volledig neurologisch onderzoek gaat waarschijnlijk niet gebeuren bij een logé die binnen een kleine maand al terug opgehaald Wordt tenzij kennis hier om vraagt. Onvlooiing zou blijkbaar dit jaar nog gedaan zijn begin januari?

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:38

Niet helemaal hetzelfde, maar onze kat valt zijn eigen staart aan. Inclusief blazen, grommen, bijten. Bij ons is het een aantal jaar geleden begonnen, onderzoek bij de da gedaan, maar ze kunnen niks vinden. Hij heeft dus nog steeds zulke buien, zo noem ik het maar. Op dat moment verandert zijn hele blik en oren ook, dus je ziet het ook echt. Op dat moment mag je hem ook niet aanraken terwijl het een super lieve en aanhankelijke kat is. Zie je ook bij die kat misschien iets qua uitstraling veranderen ?
De onze heeft medicijnen gehad tegen epilepsie, dit hielp niet en zijn er toen dus weer mee gestopt. Nog steeds geen oorzaak bekend..

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 15:18

Iselda: ja, het is heel vergelijkbaar denk ik. De kat is er nog maar een 3/4 dagen en is kwaad/bang. Ze blaast en gromt lichtjes als je in haar buurt komt, maar daar maken we ons niet echt zorgen over. Dat is gewoon wennen. Maar tijdens een ‘aanval’ is ze echt RAZEND en volledig gefocust op zichzelf pijnigen en valt al de rest van de wereld ‘weg’.