Huisgeiten!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DiscoDipp

Huisgeiten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 16:12

Hoi!!!

Ik kon geen topic vinden hierover dus excuseer mij als het er wel is! :o

Ik vroeg me eigenlijk echt af of er hier mensen zijn die geiten als huisdier hebben? Sinds ik mijn 2 geitjes heb zie ik steeds meer mensen om me heen die ook geitjes nemen en ja ze zijn ook vreselijk grappig!!

Zelf heb ik 2 Afrikaanse dwerggeiten, 1 billy en 1 bok ( die nog een billy moet worden :') )

Zelf ben ik heel erg van de bokjes, omdat deze een stuk minder eigenwijs en meer aanhankelijk zijn. ( is dat niet zo bij bijna elk dier _O- )

Wat foto’s van mijn 2 kroketjes!
De witte is Chaddy, en de gevlekte is Beli!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik wandel ook met ze, dit vinden ze echt helemaal het einde, op straat lopen ze aan de riem, en in het bos lopen ze lekker los!

Afbeelding

Helemaal vriendjes <3

Afbeelding

Helaas heb ik 13 April afgelopen jaar mijn allerbeste vriendje in moeten laten slapen, dit was echt mijn soulmate, hoe raar sommigen het ook vinden! Hij lag samen met mij in de zon, keken samen tv, samen appels eten en hij ging zelfs mee op concour!

Dhikey <3

Afbeelding

Ik hoop dat ik meer mensen vind die ook zo gek op geitjes zijn! :D

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 16:30

Wat stoer joh! Luisteren ze ook echt als je ze los hebt lopen? Bijzonder!! <3

_Zoe

Re: Huisgeiten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 16:34

Ik wist ook echt niet dat dat kon joh, maar wat super gaaf!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 16:39

Jaaaaaaaa ik! Ik heb nu nog twee jongens, de derde is helaas in oktober bij het spelen gewurgd door een van de anderen.
Met een beetje geluk in de lente wel weer een bokje er bij, want Nout mocht het geitje van de dierenarts dekken voordat ze zijn ballen afknipte. :D Hoewel zij niet in het stamboek opgenomen is zijn dierenarts en ik er beide vrij zeker van dat zij ook een volle Nederlandse landgeit is, dus ik verwacht mooie harige lammetjes die een redelijke maat krijgen. Nu maar hopen op een bokje of bokjes!

Nout is een vriendelijke brutale aap, ook de enige van het stel die hier als lam gekomen is. Krijn was al vier toen hij hier kwam, en daarvoor weinig in handen geweest. Dat is nog steeds goed te merken, terwijl Nout al redelijk aan de lange lijnen loopt en luistert (al blijft het wel een geit, nooit zo veel praatjes en eigen ideeën gehad van m'n fjorden XD ) is Krijn nog steeds een schijtluis.

Afbeelding

Afbeelding
Noutje aan het werk. Hij is jammer genoeg wel klein gebleven voor een landgeitbok, maar goed, hij is retesterk en lief dus ik vind hem perfect. :P

Max was erg vriendelijk en had ik net zo ver dat ik hem in kon spannen en kon sturen toen hij stierf. Dat was de zwarte bok, de grijsbonte is Krijn. Die kan ik nu in z'n uppie mee uit wandelen nemen maar daar houd het ook mee op. Maar aangezien hij zo hard mogelijk naar de andere kant van het weiland vloog toen ik hem kocht is hij al zo ver vooruit gegaan, en heb ik nog steeds hoop dat hij in elk geval met een pakzadeltje zal kunnen werken ooit, ook al komt hij misschien nooit voor de kar.

Afbeelding

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 16:43

Het kan zeker! :D

En ja ze luisteren ook! Chaddy kan ook gewoon gewoon bijvoet lopen, pootjes en kusjes geven, en dansen! Allemaal op commando, ze zijn echt net zo slim als een hond :D

Ohhh julius_juut, dat vind ik nou zo gaaf!! Kijk hem gewoon lopen! Ik vind landgeiten echt zo mega stoer, ik wil zelf nog eens heel graag een Bezoargoat!

Erg he als je er een moet laten gaan, net een van je kinderen.. kan er nu nog om huilen!!

En ja praatjes hebben ze zeker, stronteigenwijs en alles onderzoeken, opgooien of kapotmaken :')

Echt super leuk dat er dus echt wel meer mensen zijn!! ( en ik niet gek ben :') )

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 16:58

Nee hoor, gek ben je niet. :P Al zou het leuk zijn als werken met geiten weer wat algemener werd in Nederland, er zijn zo veel hobbygeiten hier die alleen maar gras maaien terwijl het eigenlijk helemaal niet lang geleden is dat die beesten echt nog voor werk ingezet werden.

Bezoargeiten zijn ook echt ontzettend gaaf! Is daar überhaupt aan te komen? Ik heb ze nog nooit ergens te koop gezien. Schijnen ook onderling wat minder tolerant te zijn, de oudere bokken leven normaal gesproken solitair. Op de facebookgroep voor landgeiten kwam wel eens een bok langs die 50% bezoar was, prachtig dier met die typische sabelvormige hoorns.

Moeten die van jou ook alles wat nieuw is in het hok eerst met de hoorns proberen te slopen? Hier moet de eerste dag of twee iets nieuws echt flink getest worden op boks-bestendigheid. XD

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 17:08

Hier word ik toch wel voor gek verklaard dat ik met mijn geiten wandel _O-
Maar het zou idd leuk zijn als ze over het algemeen wat meer bekend zouden worden als werk/huisdier. Dat er idd ook werkelijk wat mee gedaan word, want het zijn zo’n slimme dieren!

Ik ken toevallig iemand die waterbuffels fokt en melkt in de buurt, die man kan aan alles komen haha! Ik zou het liefste een kruising hebben tussen een dwerg en een bezoar.. ze zijn zo mooi! <3

Bij mij moet alles ook getest worden op bok, spring, duw, en bijt bestendigheid :')

Beli heeft sinds 2 weken nu ook een vriendinnetje erbij lopen die gedekt moet worden! Ik hoop dat hier echt iets moois uitkomt aangezien hij het Silver en Abrikoos gen heeft!

Die van jou hebben trouwens ook echt leuke kleurtjes!

Ik vind het altijd zo mega grappig om te zien dat ze ook allemaal anders zijn, ze hebben echt een persoonlijkheid :')

Zijn die van jou ook zo beschermend naar jou toe? Dat als er vreemde bij zij ze echt gaan waken of hoe je dat moet noemen hahaha!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 17:42

Oh god, wat geniaal _O-
Ik vind geitjes echt geweldig! Leuk dat je er ook mee loopt, ik wist helemaal niet dat dat kon, joh.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 17:43

En hoe houd je ze dan? Ik wil dit ook!

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 17:50

Superleuk zeg! Wist niet dat je geiten ook mee uit wandelen kon nemen.
En komen ze ook binnen dan? Omdat je zegt dat je met eentje tv keek? Kunnen ze ook zindelijk gemaakt worden?

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 17:53

Ik wil dit!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 17:54

Oooohhhhh dit is helemaal een feel-good topic ! <3
Wat een heerlijke beestjes! Ik wist echt niet dat je ze zoveel kon leren :wow:
Nu wil ik er ook 2 :')

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 19:22

Die van mij duiken juist achter mij als er iets heel spannends (zoals een vreemd mens XD ) in de stal komt. Op straat zijn ze een stuk dapperder, maar ook dan niet heel beschermend. Dat kan ook best een verschil in rassen zijn, dwergjes zijn natuurlijk meer gefokt om met mensen om te gaan, landgeiten zijn ondertussen al heel wat generaties vooral als wildbegrazing in gebruik.
Ik vind het vooral ook grappig om te zien dat ze helemaal niet bang zijn voor dingen die wij als 'eng' zouden bestempelen (honden, groot verkeer) maar dat iets als een mens die fietst in plaats van loopt opeens wel spannend is. XD Rare logica hebben die beesten.

Inderdaad ook leuk om te zien hoe verschillend ze zijn qua persoonlijkheid. Ook in stemgeluid trouwens, je hoort hier precies wie van de jongens staat te bleren, en of dat is omdat er iets mis is of omdat ze aandacht/eten/snoepjes willen.

Pandora2 schreef:
Oooohhhhh dit is helemaal een feel-good topic ! <3
Wat een heerlijke beestjes! Ik wist echt niet dat je ze zoveel kon leren :wow:
Nu wil ik er ook 2 :')

Geiten zijn veel slimmer dan paarden, al leren ze wel anders. Je kan ze echt ontzettend veel leren, als ze willen tenminste. :P

Neem je zelf eventueel ook een bokje over als er wat leuks uit komt DiscoDipp? En hoe groot is de kans op een leuk kleurtje? Heb je al eerder met Beli gefokt?
Ik weet het hier al wel, waarschijnlijk gewoon saai zwartbont of als ik geluk heb zwartgrijsbont, tussen die twee kan ik niet echt uitvinden welke dominant is.

Wat betreft manier van houden: momenteel op stal (geitenvacht is niet waterdicht dus dat is niets waard met dit weer) en bij zomerdag lopen ze als ze zich gedragen bij de paarden op de wei. Soms hebben ze opeens weer een periode dat ze er van door gaan en de buurt gaan verkennen (heel grappig als je een paar dagen later hoort dat ze een halve kilometer verderop bij mensen voor het huis liepen XD ) en dan gaan ze aan een touwtje aan een stik in de berm of wei. Heel veel ruimte vragen ze eigenlijk niet, als er maar wat te doen is. Eten, dingen slopen, ruimte om onderling te klieren, klimmen...
Zindelijk zijn ze bij mijn weten niet te krijgen jammer genoeg.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 21:24

Wat een leuke reacties!! :D
Bij ons lopen ze geiten gewoon in de wei, en ze hebben een inloop stal met hun ‘huisje’ erin

Kenyada schreef:
Superleuk zeg! Wist niet dat je geiten ook mee uit wandelen kon nemen.
En komen ze ook binnen dan? Omdat je zegt dat je met eentje tv keek? Kunnen ze ook zindelijk gemaakt worden?

Dhikey kwam wel binnen, en die was ook deels zindelijk. Helaas is chaddy een stuk meer eigenwijs en wil alleen dingen leren waar hij ook een slag uit slaat :')

Ik heb nog niet eerder met Beli gefokt, hij word in mei pas 1 maar geiten kunnen al gewoon dekken vanaf 5 maanden zo iets! Zwartbont is denk ik wel dominant. Het vriendinnetje van Beli is een beetje caramel achtig dus de kans op een leuk kleurtje is denk ik wel groot :D

Beli is trouwens een volle broer van dhikey, dus als hij een zoontje krijgt komt die natuurlijk terug!!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:36

Oh hoe heb je dat zindelijk krijgen aan hem geleerd? Ik denk namelijk dat Nout het wel heel gezellig zou vinden binnen. :D

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:43

julius_juut schreef:
Jaaaaaaaa ik! Ik heb nu nog twee jongens, de derde is helaas in oktober bij het spelen gewurgd door een van de anderen.
Met een beetje geluk in de lente wel weer een bokje er bij, want Nout mocht het geitje van de dierenarts dekken voordat ze zijn ballen afknipte. :D Hoewel zij niet in het stamboek opgenomen is zijn dierenarts en ik er beide vrij zeker van dat zij ook een volle Nederlandse landgeit is, dus ik verwacht mooie harige lammetjes die een redelijke maat krijgen. Nu maar hopen op een bokje of bokjes!

Wat leuk! Staat ook op mijn verlanglijstje om te doen, met mijn bokken werken. Ik fok Nederlandse bonte melkgeiten.
Hoe groot is zo een landgeitbok ongeveer? Wat heb jij rond hun kop om mee te werken? Gewoon een halsband is verloren moeite hier, dan slepen ze me gewoon overal mee naar toe. Met een halstertje aan kan ik ze aardig de baas.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:52

Nout was 75 kilo op het moment dat hij gecastreerd werd, een middenmaatje dus. Er zijn ook wel bokken van dit ras die dubbel zo groot zijn te krijgen, maar goed, dan zit je weer met een volwassen bok die door iemand anders opgevoed is.

Ik men met een kaakgekruist halstertje. Nagemaakt van de SoprisX halsters. Ik heb ook wel modelletjes geprobeerd die meer op paardenhalsters leken, maar met die korte snuitjes was dat geen succes, dat ging te makkelijk van de neus af wanneer we 'discussies' hadden over het al dan niet de bocht om gaan. XP Wandelen doe ik wel met een halsband, daar ben ik zekerder van qua comfort en ik vertrouw de stalen ringen die in m'n huidige halsters zitten niet 100%.
Mensen rondslepen is trouwens grotendeels gewoon opvoeden, net als bij paarden, maar dan is er met een halster inderdaad tenminste iets tegenin te brengen, anders hang je gewoon op je buik er achteraan. :')

Bonte melkgeiten zijn beste jongens toch? Die heb ik ook wel overwogen, maar wilde toch graag iets met meer haar en hoorn. :)
Fok je hobbymatig of heb je een melkerij?
Laatst bijgewerkt door julius_juut op 02-02-18 22:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:53

Oh leuk! Wij hebben een stal geit :Y)

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:55

Wat ontzettend leuk! Ik wil ook ooit geiten nemen , en geniaal dat wandelen haha, neem aan dat de meeste mensen er wel raar van opkijken. :')

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:01

Hier vragen heel veel mensen met wat voor schaap ik toch wandel. XD Alsof die bokkenlucht niet in een omtrek van een kilometer om ons heen hangt. XP En standaard is de volgende opmerking: Wat een groot gewei! En natuurlijk pubermeisjes die heel hard 'IEW' roepen, en dan vragen wat het voor beest is.

Ik vraag vreemden altijd of vreemden ze misschien een snoepje willen geven zodat de jongens vreemde mensen gewoon gaan vinden, maar tot noch toe niemand die dat wilde doen. :(

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:06

Wij hebben 3 dwerggeitjes (moeder en dochters) die onze shetlander gezelschap houden. Maar die zijn niet zo tam en kun je al helemaal niet mee wandelen :+

Bij mijn vriend thuis hebben ze 2 gecastreerde bokken (van melkgeiten) die zijn zo tam dat ze overal achter je aan lopen en soms ook mee het huis in gaan.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:11

Heerlijk al die geliefde geiten <3
Wij hebben drie geiten, twee dwergjes zelf gefokt en een melkgeit welje we vanaf jong hebben opgevangen. Ze is met de hand grootgebracht en super tam. We wandelen vaak met de kinderwagen en de honden met witje. De dwergjes zijn minder tam geworden helaas.

De bruine en zwarte hebben we nog
Afbeelding

Het meest witte geitje is een bokje en heeft een nieuw huisje gekregen
Afbeelding

Wandelen met witje
Afbeelding

Zijn nu weer aan het rondkijken naar een bokje

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:20

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 00:05

julius_juut schreef:
Nout was 75 kilo op het moment dat hij gecastreerd werd, een middenmaatje dus. Er zijn ook wel bokken van dit ras die dubbel zo groot zijn te krijgen, maar goed, dan zit je weer met een volwassen bok die door iemand anders opgevoed is.

Ik men met een kaakgekruist halstertje. Nagemaakt van de SoprisX halsters. Ik heb ook wel modelletjes geprobeerd die meer op paardenhalsters leken, maar met die korte snuitjes was dat geen succes, dat ging te makkelijk van de neus af wanneer we 'discussies' hadden over het al dan niet de bocht om gaan. XP Wandelen doe ik wel met een halsband, daar ben ik zekerder van qua comfort en ik vertrouw de stalen ringen die in m'n huidige halsters zitten niet 100%.
Mensen rondslepen is trouwens grotendeels gewoon opvoeden, net als bij paarden, maar dan is er met een halster inderdaad tenminste iets tegenin te brengen, anders hang je gewoon op je buik er achteraan. :')

Bonte melkgeiten zijn beste jongens toch? Die heb ik ook wel overwogen, maar wilde toch graag iets met meer haar en hoorn. :)
Fok je hobbymatig of heb je een melkerij?

Ooit begonnen met 1 geit voor melk voor mijn kinderen. Nu heb ik 2 bokken en 6 geiten staan. Puur hobby, en voor prijskampen te doen.

De 'oude' bok wordt nu 3, gaat richting de meter schofthoogte. Geen idee van gewicht. Helaas niet heel zwaar gebouwd. Nog te weinig ervaring met voeding in het begin. Denk als we anders gevoed hadden hij wel breder geworden was. De jonge bok wordt volgende maand een jaar, gaat nu toch ook al richting de 70 schoft. Wordt een heel beest.

Is idd opvoeden, dat aan de hand lopen. Ook dat hebben we ondertussen geleerd, van in het begin er mee te oefenen. Maar de oude bok dat nu nog aanleren is niet min. Aan halster lopen gaat wel vlot.

Leuke hobby, die geiten. Maar het is moeilijker om het goed te doen dan het lijkt vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 00:08

owww wat leuk zeg! Die bokkenwagen ook, geweldig <3