Kat loopt op 3 benen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fireheart

Kat loopt op 3 benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 09:56

Ik weet dat een topic plaatsen niets verbetert aan de situatie, maar wil het toch even van me afschrijven.

Voordat ik mijn verhaal begin, wil ik even zeggen dat ik over een half uur naar de DA ga.

Ik kom vanmorgen beneden, loopt mij kat ineens op 3 poten ipv op 4. Hij gebruikt één van zijn voorpoten compleet niet meer, die hangt er maar een beetje bij.
Toen hij zich wilde wassen en daarbij op de pijnlijke poot wilde steunen, viel hij gewoon om ;(.
Ik heb GEEN idee wat gebeurd is, hij is in ieder geval niet buiten geweest dus hij is niet aangereden en hij heeft ook niet gevochten. Het is hier in huis gebeurd.
Wel heeft hij al sinds we hem hebben een gevoelig voorpootje. Als hij dan van de schutting af sprong, liep hij even voor 10 seconden mank.
We zijn hier toen ook mee naar de DA geweest, maar die kon niks vinden en dacht dat het misschien een hele oude breuk was die verkeerd was geheeld. Hij komt namelijk van de straat af.

Ik probeer nu met moeite een banaan naar binnen te werken voordat we straks naar de DA gaan. Spotty ligt doodstil op zijn krabpaal, terwijl hij ‘s ochtends normaal hyper in de rondte springt.
Ik maak me ZO’N zorgen ;(.

Is er toevallig iemand met dezelfde ervaring? En hoe ging dat dan bij jou?
Ik denk dat er namelijk een dikke kans is dat het gebroken is ;(.

Dit is het monster in kwestie trouwens:

Afbeelding

Nessa

Re: Kat loopt op 3 benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:58

Ja kan van alles zijn. Ook kunnen ze zich binnenshuis blesseren. Wellicht toch gebroken?

Succes bij de DA

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:05

Oh nee :( altijd naar om je diertje in pijn te zien..

Mijn hondje heeft dit ook gehad. Begon als een gek te krijsen midden op straat en wilde geen stap meer verzetten. Was me rot geschrokken natuurlijk.

Ene dierenarts zei dat het een hernia was. En de ander zei dat ze zich gewoon had verstapt en dat ze even rust moest hebben (niet springen op de bank of lange wandelingen), en dat het dan over zou zijn.

Nu 4 jaar later is er nog steeds geen hernia en ook geen last meer van het pootje :)

Dus wellicht gewoon een lichte misstap geweest. Ik hoop het voor jullie iig!

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:05

Ik wil je niet onnodig bang maken maar klinkt wel alsof het gebroken is. Mijn moeders kat had hetzelfde als jij beschrijft en die was gebroken.. (zijn pootje moest zelfs geamputeerd worden uiteindelijk) maar dat is wel buiten gebeurd, geen idee hoe je kat binnnen zn pootje zou kunnen breken.. :(

in ieder geval veel sterkte bij de da en ik duim dat t mee valt!

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:09

Het klinkt idd alsof het gebroken is, maar het kan natuurlijk van alles zijn. Heel veel succes bij de DA!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:29

3 keer poes gehad met een gebroken pootje(2 keer dezelfde brokkenpiloot)(1 keer 1 middenvoetsbeentje door, 1 keer 2 door en 1 keer alle vier door). 2 keer benchrust(heb ik nog wel tips voor) en 1 keer operatie met pinnen en plaatjes wat uiteindelijk niet helemaal goed ging en ook nog lange benchrust werd.
Hier alle 3 de keren ook in huis gebeurd.
Succes bij de dierenarts, misschien valt het mee.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 11:54

Jemig Pluisbeer dat is niet niks ;(

Bedankt voor de lieve reacties allemaal! Goed om te horen dat het bij iedere kat uiteindelijk wel weer goed kwam.

Ben net terug van de DA. Ze heeft zijn hele poot gevoeld maar er was van buitenaf niks geks te voelen, geen zwelling en warmte etc.
Toch hebben we hem daar gelaten zodat ze een foto kunnen maken vanmiddag, want hij loopt niet voor de grap op drie poten -O-
Ik hoop dat we na die foto eindelijk wat wijzer zijn... het deed me gewoon pijn om hem daar te moeten laten ;(

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:55

wat vervelend dat ze niks hebben kunnen vinden :(
Er zal inderdaad echt iets moeten zijn. Opeens op 3 benen doen ze niet zomaar inderdaad.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 11:59

Ja echt heel gek.
Spotty gaf zelf ook geen kick toen ze aan zijn been voelde en hem ging buigen etc, hij gaf helemaal geen teken dat het ergens heel erg pijn deed.
Maar tijdens het lopen wil hij hem echt niét belasten.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:14

Adindaa schreef:
Ja echt heel gek.
Spotty gaf zelf ook geen kick toen ze aan zijn been voelde en hem ging buigen etc, hij gaf helemaal geen teken dat het ergens heel erg pijn deed.
Maar tijdens het lopen wil hij hem echt niét belasten.

Misschien zit het dan niet in zn pootje maar eerder in zn schouder? Ik heb er niet echt verstand van maar lijkt mij logisch als enkel erop steunen pijn geeft...

Heel veel succes in ieder geval en hoop dat Spotty snel opknapt of dat ze iets kunnen doen om het op te lossen

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 12:26

Ja zijn schouder heeft ze inderdaad ook gecheckt, aan gevoeld en aan gedraaid etc, omdat wij ons ook al afvroegen of het dan niet daar in zat. Maar ook daar gaf hij wederom geen krimp, ZO raar.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:39

Ik weet niet of je hier wat aan hebt..

Onze kate kreeg vorige week donderdag een gevoelig achterpootje. Ze liep erop en toen schudde ze er een keer mee maar meer alsof er water op was gekomen ena ze dat eraf wou schudden. Dus geen aandacht aan besteeds. De dag erna liep ze op 3 pootjes en oogde ze ziekjes en echt niet lekker dus meteen de dierenarts gebeld en we konden terecht. Door de stress en dus adrenaline liep ze daar goed wonder boven wonder en de dierenarts kon echt helemaal niks zien, voelen ect. Toch had ze wel koorts dus het kon zijn dat er een infectie in haar pootje zit omdat ie toch ietsje maar dan ook echt minimaal wat dikker was. Dus ze heeft nu 2x daags antibiotica en 1x ontstekingstemmer en pijnstiller. Waar ze het goed op doet en al veel en veel fitter mee is. Wel kwam er vrij snel een vaag vlekje op haar kussentje (teentje) het lijkt op een soort blauwe plek en haar teentje is daar ook dikker geworden ondertussen en vrijdagochtend moeten we weer terug.

Ik moet zeggen dat ik ook niet aan een infectie dacht toen ik haar zo aantrof in eerste instantie maar het kan dus vanalles zijn..Ben benieuwd naar de foto's vanmiddag

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 12:53

Dat schudden klinkt héél bekend :oo dat doet hij dus ook als hij van iets heel hoogs is afgesprongen.
Dan ‘schudt’ hij even met zijn pootje, inderdaad alsof hij er water af schudt, en dan loopt hij daarna vrij snel weer normaal.
Ben benieuwd wat het bij die van jullie uiteindelijk is :(:) hopelijk word je vrijdag wat wijzer als je weer naar de DA gaat. Misschien toch iets van haar teentje gebroken oid?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:59

Omdat hij weinig of geen pijn lijkt te hebben zou ik eerder aan een zenuwbeschadiging denken.
Ooit eens meegemaakt met een van onze vroegere katten, en wat je beschrijft lijkt daar wel op. Ook het af en toe mank lopen na een sprong oid, hoewel onze kat dat ná de zenuwbeschadiging had. Volgens de da was dat omdat dan de zenuw weer geïrriteerd raakte en het pootje waarschijnlijk tintelde oid.

Is de elleboog en de ‘pols’ zeg maar gebogen? Dat en het pootje laten hangen is namelijk typisch voor een beschadiging van de nervus radialis, de strekzenuw van de voorpoot.
Onze kat liet de poot een soort van gedraaid hangen, waardoor het pootje bijna met de bovenkant van zijn voetje op de grond rustte.

In het geval van onze kat veroorzaakt door naar een vliegje op de gordijnen te springen en met een pootje in het gordijn te blijven haken, waardoor hij dus aan één pootje hing en daarbij de zenuw beschadigde. Ook beklemming in het gebied van ruggenmerg tot aan de elleboog kan het veroorzaken.

Bij onze kat kwam het grotendeels goed, hoewel hij nooit meer zo handig is geworden met dat pootje. Hij leek ook geen of heel weinig pijn te hebben.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 13:24

Wat je daar zegt zou nog best wel eens kunnen Supertje!
Het gedeelte tussen de elleboog en de pols staat inderdaad een beetje gek, daar waren de DA en ik het over eens. Hij is een beetje naar rechts 'gebogen' leek wel, dit idee heb ik al langer.
Ze heeft hem daar ook extra uitgebreid onderzocht (gebogen, gevoeld enzo), maar hij gaf niet aan daar uberhaupt pijn te hebben. Maar heel natuurlijk zag dat gedeelte er imo dus niet uit.

Maar stel dat het de zenuw is, is daar dan helemaal niks aan te doen -O- ?
Ik ga het zeker even naar boven brengen als er niks uit de foto komt.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:25

Adindaa schreef:
Dat schudden klinkt héél bekend :oo dat doet hij dus ook als hij van iets heel hoogs is afgesprongen.
Dan ‘schudt’ hij even met zijn pootje, inderdaad alsof hij er water af schudt, en dan loopt hij daarna vrij snel weer normaal.
Ben benieuwd wat het bij die van jullie uiteindelijk is :(:) hopelijk word je vrijdag wat wijzer als je weer naar de DA gaat. Misschien toch iets van haar teentje gebroken oid?

Indd ik ben ook heel erg benieuwd maar het lijkt heel erg op een infectie. Gezien de koorts ook.. maar vrijdag zullen we meer horen. Gelukkig is dat al bijna! Ze krijgt dan ook meteen een bloedonderzoek omdat de DA vond dat ze echt weinig bespiering heeft en dus misschien klappen niet meer goed op kan vangen als ze ergens vanaf springt. De niertjes worden ook meteen maaeen onderzocht raadde ze aan. Ik dacht dan laat alles meteen maar even checken gezien de kat 14 jaar is vind ik dat toch wel fijn om te weten..

Heeft die van jou ook koorts of is ie wat sloom? En wast hij zichzelf wel goed?

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 13:37

Doe je inderdaad verstandig aan, als ze zo'n leeftijd hebben kunnen ze ineens van alles krijgen.
Ook voor je eigen gemoedsrust een heel stuk fijner om te weten :j

Nee tot hij op drie benen liep was hij niet sloom en waste hij zich goed, gistermiddag hebben we ook nog uitgebreid gespeeld en gedaan. Hij was súper levendig en alles was normaal tot het dus opeens mis ging -O-

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:41

Nageltjes ook goed bekeken?

Kat hier liep laatst ook ineens op 3 poten.
Na lange tijd ontdekten we aan 1 nageltje een piepklein scheurtje.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 13:46

Ja, nagels, tenen en kussentjes zijn ook goed bekeken en daar was niks aan te zien.

Dat is zo naar hé CS -O- was het toen gewoon afwachten tot het over was?

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 14:37

Nou ik ben net gebeld en hij heeft dus een gebroken middenvoetsbeentje :(:)
GEEN idee hoe hij dit voor elkaar heeft gekregen, maar nu moet hij veel rust en krijgt hij pijnstillers mee.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:09

Ah, niet fijn, maar wel prettig om te weten wat het is! Daar kan je tenminste mee werken :)

Beter iets gebroken en het dan laten genezen dan een mysterieuze ziekte waar je niks aan kan doen.

Beterschap aan je kat ^_^

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:12

Adindaa schreef:
Nou ik ben net gebeld en hij heeft dus een gebroken middenvoetsbeentje :(:)
GEEN idee hoe hij dit voor elkaar heeft gekregen, maar nu moet hij veel rust en krijgt hij pijnstillers mee.

Dat is balen, maar voordeel is dat die gespalkt wordt door zijn buur middenvoetsbeentjes, dus rust pijnstillers, alleen dat rust.. is vaak lasting concept voor een kat, want als je op de kast zit, dan spring je er toch gewoon weer af?? En bij de landing denk je pas, oeps....

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 15:28

Inderdaad Melyoramel, ik ben ''blij'' dat het dit is dan iets mysterieus waardoor we nog steeds niet weten wát we moeten doen.

Rust is inderdaad niet iets wat ik zijn woordenboek staat :')
Ik ga hem eerst beneden houden met de tussendeur dicht zodat hij niet kan traplopen.
Ik heb geregeld dat ik morgen thuis kan werken en dan hou ik hem in de gaten. Maar zodra ik zie dat hij gaat springen, dan ga ik onze logeerkamer leeghalen en hem daar ''opsluiten''.
Wel sneu, maar als hij niet rustig kan blijven dan kan het niet anders -O-

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:45

Dat nageltje is inderdaad vanzelf genezen, had tijd nodig.

Succes met de kat.
Gelukkig nu wel duidelijkheid.
Hoe krijgen ze het soms toch ook voor elkaar die beesten hé.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 17:12

Maar echt, wat een talent :')

We hebben hem net opgehaald en hij loopt hier echt als een verloren katje rond, nog een beetje van de wereld van dat roesje :(:)
Hij heeft goede pijnstilling dus hij kan er nu alweer een beetje op lopen ipv hem totaal niet te belasten. Maar je ziet wel echt dat hij er moeite mee heeft.

Genezen gaat 6 tot 8 weken duren -O-

Kijk ‘m nou zitten
Afbeelding