Hoelang moest jouw herplaats kat wennen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prii_boy

Hoelang moest jouw herplaats kat wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 20:09

Ik heb afgelopen zaterdagmiddag een poes opgehaald. Het is een Maine coon van bijna 2 jaar oud.
De mensen waar ze vandaan komt deden haar weg omdat ze daar door het grote aantal katten niet goed tot haar recht kwam, en ze zich niet prettig voelde in de grote groep.

Toen ze zaterdagmiddag bij mij thuis kwam heb ik haar reismandje open gezet, ze is meteen onder de bank gekropen wat natuurlijk hartstikke logisch is.

Nu verstopt ze zich nog steeds, heeft super grote ogen en heeft een hele gespannen lichaamshouding.

Ze heeft zaterdagnacht gepoept, en elke dag een klein plasje. Ze eet niet, en drinken doet ze nauwelijks dus dat moet ik even in de gaten houden.

Ik ben benieuwd hoelang jullie herplaats kat heeft moeten wennen, voordat zij zich durfden te vertonen.

Ik heb trouwens vanmiddag feliway opgehaald, dus ik hoop dat dat binnenkort een positieve uitwerking heeft.

Dit is trouwens het bange meisje
Afbeelding

Roquen

Re: Hoelang herplaats kat wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:17

Wij hebben vorig jaar ook een bange herplaatser uit het asiel gehaald. De eerste 48 niet gezien, want ze was achter de kast gekropen. Een beetje lastig, want we moesten haar dwangvoeren, in het asiel at ze namelijk ook niet.

Als katten voor langere tijd niet eten, worden ze misselijk, waardoor ze nog minder eten. Wij hebben haar achter de kast vandaan gelokt met stukjes gekookte kipfilet. Dat was een grote stap in de goede richting (daarna gelijk die kast afgesloten). Nu konden we haar dwangvoeren (blikvoer aanlengen met water, en dan met een spuitje in het bekje). Blijkbaar was ze dus misselijk, want vanaf toen begon ze te eten. Wel alleen 's nachts, want alleen dan durfde ze te voorschijn te komen.

Het heeft wel een paar weken geduurd voordat ze helemaal op dr plekje was.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:18

Mijn ervaring is dat het tijd nodig heeft. Waarschijnlijk drinkt ze wel wat al iedereen weg is bijvoorbeeld s nachts.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:18

Mijn Abessijn herplaatser ging met 5 dagen al naar buiten, die kwam uit een vergelijkbare situatie. Ik had de feliwaystekker een week voordat ze kwam al ingestoken (dat raden ze ook aan), en ze lag na 2 dagen al in d'r mandje te spinnen alsof ze hier altijd al woonde. Ze was zo blij dat ze nu een "eigen huis" had dat ze niet hoefde te delen, dat straalde er gewoon vanaf.

Met oud en nieuw had ik haar een weekje mee naar een vakantiehuisje, geen Feliwaystekker (ik heb haar ondertussen al 5 jaar) mee maar wel haar vertrouwde mandje enzo, nou dat was echt een wereld van verschil! Dikke staart, onrust, slecht slapen etc. Toen ze gewend was, gingen we zo'n beetje weer naar huis.

Je had dus eigenlijk allang moeten beginnen met die stekker, en als ik jou was zou ik er asap een halen!

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 20:22

Haarbal schreef:
Mijn Abessijn herplaatser ging met 5 dagen al naar buiten, die kwam uit een vergelijkbare situatie. Ik had de feliwaystekker een week voordat ze kwam al ingestoken (dat raden ze ook aan), en ze lag na 2 dagen al in d'r mandje te spinnen alsof ze hier altijd al woonde. Ze was zo blij dat ze nu een "eigen huis" had dat ze niet hoefde te delen, dat straalde er gewoon vanaf.

Met oud en nieuw had ik haar een weekje mee naar een vakantiehuisje, geen Feliwaystekker (ik heb haar ondertussen al 5 jaar) mee maar wel haar vertrouwde mandje enzo, nou dat was echt een wereld van verschil! Dikke staart, onrust, slecht slapen etc. Toen ze gewend was, gingen we zo'n beetje weer naar huis.

Je had dus eigenlijk allang moeten beginnen met die stekker, en als ik jou was zou ik er asap een halen!

De stekker heb ik inmiddels. Ze kwam toevallig op m’n pad, dus helaas ook niet van te voren zo’n stekker kunnen kopen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:23

Wel dik 2 weken. Beestje was 1 jaar
Geen enkele middelen ervoor gehaald. Geloof er niet in..

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:25

De kat van mijn ouders heeft twee weken onder de bank gezeten als mijn ouders in de kamer waren. Ze was dan ook een extreem bange kat volgens het asiel. Nu is het een totaal ander dier en is niet weg te slaan bij mijn vader. Geef het tijd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:26

Een week, zelfs met "wilde katten" die ik heb gevangen en mak heb gemaakt om te herplaatsen. 48 uur onder het bed liggen was wel standaard, daarna ging het vaak snel vooruit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:28

Och arm poesje. Ze is wel super mooi.

Het kan best even duren voordat ze gewent is hoor. Bij onze katten duurde het echt een paar dagen voor ze zich echt lieten zien en een week of 2 voor ze zich echt op hun gemak voelde.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:30

De mijne was 3, een Pers. Herplaatst omdat hij de andere katten bij de fokker maar stom vond, hij haar helemaal opeiste en de andere katten die haar aandacht wilde wegsloeg. Hij kwam bij haar niet in de kattenren omdat ie dat eng vond en was op meer vlakken best bang.
Op advies van de fokker hem niet te lang zich laten verstoppen. Oudere katten zijn minder nieuwsgierig dan kittens en komen dan erg slecht weer tevoorschijn. Dus als hij onder de kast zat, kwartier laten zitten en hem daarna weer ergens in onze buurt op de bank gezet.
Tot verbazing (en blijdschap) van de fokker begon hij 's avonds al te eten. Na een week of twee hoefden we hem niet meer onder de kast vandaan te halen. Inmiddels woont hij bijna 9 jaar bij ons en is hij niet van onze schoot af te slaan. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:32

Mijn herplaatser heeft een maand of twee moeten wennen voor ze over de ergste schrik heen was. Ze was 3 toen ze bij mij kwam en is bij mij terechtgekomen omdat er bij de vorige eigenaar twee grote katers waren die haar na een verhuizing gingen pesten (vorige eigenaar was met haar en de katers verhuisd naar een andere woning).

De eerste paar dagen durfde ze alleen te eten of naar de bak te gaan als ik echt absoluut niet in de buurt was. De eerste dag heb ik haar daarom een paar uur alleen gelaten zodat ze rustig de boel kon verkennen. Daarna is ze een tijd alleen 's nachts op de bak gegaan. Als ik een tijd roerloos en op een plek niet al te erg in het zicht zat durfde ze op een gegeven moment ook wel wat te eten. Ik moest natuurlijk ook gewoon werken en als ik van huis was deed ze lekker haar ding.

De ommekeer kwam toen het koud werd, en ze naast de radiator ging liggen. In een klein nisje tussen de radiator en de bank. Vanaf de bank kon ik haar aaien. Ik kan goed aaien. Ze vond het fijn, en hoewel ze schrok toen ze merkte dat IK het was waren mijn aaikwaliteiten blijkbaar goed genoeg en begon ze te ontdooien. Uiteindelijk is het een schootdweil geworden. Naar andere mensen is ze wel altijd wat terughoudend gebleven.
Laatst bijgewerkt door Koper op 16-01-18 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

CathyTBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:33

Wij hebben zelf een kat moeten herplaatsen met exact de zelfde reden als dat jij nu een nieuw herplaatsertje in huis hebt. Onze kat was bij ons geboren en ook erg bang voor vreemden. Ze heeft in haar nieuwe huis volgens mij wel 2 weken onder de bank geleefd en kwam er alleen 's nachts onder vandaan om te eten en te drinken. Maar dat is uiteindelijk helemaal goed gekomen, haar nieuwe baasjes waren eerst ook bang dat ze niet zou wennen. Maar het is nu de meest aanhankelijke kat die je maar kan bedenken! Zij is trouwens ook herplaats op 2 jarige leeftijd.
Dus zorg dat je eten, drinken en een kattenbak dicht bij de plek hebt staan waar ze zich nu verstopt. Dan zal ze vanzelf wennen en het zal haar ook goed doen dat ze nu een rustig huis heeft zonder andere katten.

bartjeminoes

Re: Hoelang moest jouw herplaats kat wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:54

Ik heb er zelf niet echt ervaring mee maar mijn tante heeft 2 maine coons en die was van een andere tante die ze helaas niet meer kon houden.. Maar toen ze dus bij mijn tante in het nieuwe huisje zaten waren ze op het begin ook ergens weggekropen en het duurde ook wel even voordat dat bij is getrokken. Later kwamen ze bij hun wel naar voren maar vreemde nog steeds liever niet als wel. Hopelijk stelt het je een beetje gerust dat het dus wel bijtrekt of althans daar heb ik wel vertrouwen in.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 20:57

Ik ben inderdaad sceptisch over dat ze bijtrekt haha. Het lijkt nu gewoon nog zo ver weg, maar het zal vast wel loslopen inderdaad!

Ik ben iniedergeval blij om te horen dat al jullie katten op een gegeven moment allemaal loskwamen

CathyTBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:01

prii_boy schreef:
Ik ben inderdaad sceptisch over dat ze bijtrekt haha. Het lijkt nu gewoon nog zo ver weg, maar het zal vast wel loslopen inderdaad!

Ik ben iniedergeval blij om te horen dat al jullie katten op een gegeven moment allemaal loskwamen

Ik denk inderdaad dat ze nog wel bijtrekt, de nieuwe eigenaren van onze kat hadden ons ook nog bezorgt opgebeld of het echt wel normaal was. Maar na twee weken ging in 1 keer de knop om, en nu is het denk ik een half jaar (misschien iets minder) later, en het is nu een super aanhankelijke kat die niet van je schoot is af te slaan!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:11

Van niet tot een maand...

Flinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:17

Ik heb er ook alle vertrouwen in dat ze wel bijtrekt. Eerst even wennen aan alle nieuwe geuren en geluiden.
Ik heb afgelopen herfst een oudje uit het asiel geadopteerd waar hij terecht kwam na lange tijd op straat te hebben gezworven.
In het asiel was hij doodsbang en durfde hij zn hokje niet uit, ook bij mij heeft hij zich zeker een paar dagen niet verroerd en blijf hij achter de versterker zitten.

Afbeelding

Alleen s nachts durfde hij een beetje te eten en te drinken. Ook was ik eng als ik opstond of ging zitten of uberhaupt bewoog en zocht hij geen toenadering.
Exact een maand later lag meneer er zo bij:

Afbeelding

En inmiddels volgt hij me kwebbelend door heel het huis :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:25

Flinty wat fijn dat je een oudje uit het asiel hebt gehaald! Hij is heel snoezig zo met dat zonlicht door het witte stukje oor. Super dat hij zo is bijgedraaid <3

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:33

Ik heb er een gehad die niet lief was een maand lang. Nu de liefste poes. Ik dacht dat ze me hadden opgelicht hahaha

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:43

Het heeft gewoon (veel) tijd nodig. Probeer gewoon de dingen te doen die je normaal ook doet, niet heel de dag achter poes aanzitten maar gewoon haar eigen gang laten gaan. Misschien eens een stukje vlees of vis voorhouden? Dan heeft ze wat gegeten en dan denkt ze ‘deze mevrouw is goed want ze geeft me eten’. Het kan even duren maar dat gaat helemaal goedkomen!

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 21:45

Veraaaaah schreef:
Het heeft gewoon (veel) tijd nodig. Probeer gewoon de dingen te doen die je normaal ook doet, niet heel de dag achter poes aanzitten maar gewoon haar eigen gang laten gaan. Misschien eens een stukje vlees of vis voorhouden? Dan heeft ze wat gegeten en dan denkt ze ‘deze mevrouw is goed want ze geeft me eten’. Het kan even duren maar dat gaat helemaal goedkomen!

Ik laat haar inderdaad ook gewoon haar gang gaan, schotel haar elke avond wat vlees voor en af en toe biedt ik wat ham enz aan maar ze wilt er niks van weten.
Hopen dat het goedkomt haha

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:47

Ham kun je beter niet geven. Katten kunnen behoorlijk ziek worden van varkensvlees.

CenturyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:51

Mijne was ook enorm bang, maar kon met name niet omgaan met andere katten. Toen hij door had dat hier geen katten waren, was het gelijk binnen een kwartier goed. Wel is hij nog bang voor mensen die hij niet kent of als het druk is in huis.
Ik zou gewoon de tijd geven, vaak komen ze vanzelf wel.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 21:53

Koper schreef:
Ham kun je beter niet geven. Katten kunnen behoorlijk ziek worden van varkensvlees.

Oeps -O- scheelt dat ze ook dat niet heeft willen eten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:54

Weet je zeker dat de kat niet eet en nauwrlijks drinkt? Ook snachts niet als jij er niet bent?
Dat zou ik even goed in de gaten houden. Katten kunnen niet echt zonder eten en kunnen leververvetting krijgen als ze niet eten en goed ziek worden.