'stoere' hond mee op vakantie naar Frankrijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes__

'stoere' hond mee op vakantie naar Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 18:53

Hoi bokkers,

Ik zit een beetje met een dilemma. Onze hond gaat altijd mee op vakantie. De afgelopen jaren altijd naar Italie, dit jaar willen we graag eens wat anders en heb ik een leuke camping gevonden in Frankrijk. Echter Frankrijk heeft nogal wat invoerregels mbt 'stoere' honden. Ik ben mezelf er wel van bewust dat ik een stoere hond heb, maar ik vraag me af hij ook echte in de 'risico zone' zit vraag ik me af... Ik heb namelijk een kruising. De ene helft is een Amerikaanse bulldog, de andere kant is een beetje gissen. Ongeveer 40 kilo.

Dit staat op de site van dogsincluded:

Honden die geen door de FCI erkende stamboom hebben en die qua lichaamsbouw lijken op de rassen Staffordshire terrier, American Staffordshire terrier (“pit bulls”), Mastiff en Tosa zijn verboden. Ook pitbulls, kruisingen met pitbulls, Boerboels, en kruisingen van Engelse Staffordshires, kruisingen American Staffordshire Terriers, kruisingen Mastiff en kruisingen Tosa zijn verboden.

Foto's van Beer:

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie? Of wat is raadzaam om te doen? Overleg met mijn dierenarts bv? Ik hoop dat jullie tips hebben!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:56

Ïk denk eerlijk dat je het risico beter niet kan nemen beer ziet er lief uit, maar ik denk dat je niet de grens langskomt :( en vooral omdat je geen papieren hebt kun je dus ook niks bewijzen dat geen van die rassen er in zit.

edit: ik zou dus het risico niet nemen, wat als ze je hond in beslag of zo willen nemen
Laatst bijgewerkt door KarmaChansy op 12-01-18 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:57

als ik bovenstaande lees lijkt het mij duidelijk dat jouw hond binnen deze rasgroepen en /of kruisingen valt.
dan zul je hem niet mee mogen nemen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:58

Niet te veel zorgen maken. Als jouw hond sociaal is en een onbekende kruising kunnen ze je daar niet echt op aanspreken. Neem voor de zekerheid een muilkorf mee, maar ik heb zelf in zuid frankrijk gewoond met hond en nooit problemen gehad. Frankrijk is over het algemeen een hondvriendelijk land.

Mizora

Re: 'stoere' hond mee op vakantie naar Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:59

Jouw hond valt er inderdaad onder qua uiterlijk. Ik zou het zeker niet doen. Je hoeft er maar één tussen te hebben zitten om je hond kwijt te zijn.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:01

Gelet op de tekst zou ik ook denken dat jouw hond binnen die groep valt maar misschien kun je beter contact opnemen met iemand/een instantie die hier een beter antwoord op kan geven

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 19:01

Mizora schreef:
Jouw hond valt er inderdaad onder qua uiterlijk. Ik zou het zeker niet doen. Je hoeft er maar één tussen te hebben zitten om je hond kwijt te zijn.

Jep... Dat is ook een beetje mn angst... Een strenge agent met een slechte bui. Lastig hoor!

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:05

ik zou het risico niet willen lopen dat mijn hond in beslag genomen kan worden.
er zijn genoeg andere vakantiebestemmingen waar hij wel mee mag.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 19:06

dingogirl schreef:
ik zou het risico niet willen lopen dat mijn hond in beslag genomen kan worden.
er zijn genoeg andere vakantiebestemmingen waar hij wel mee mag.

Dat valt voor een zonnige auto vakantie best tegen hoor... Want Spanje valt ook al af.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:07

In mijn ervaring zijn ze in Frankrijk wel erg streng hoor. Ik doe veel mee aan hondenshows. Ook in Frankrijk. Als de afstand meer dan 3 uur is boek ik een hotel. Al elke keer na mijn reservatie de vraag gehad om welk ras het ging en als het om 1 van de genoemde rassen ging graag de stamboompapoeren mee te nemen, anders zou de hond geweigerd worden, want er was veel controle op (uitleg van de vriendelijke meneer tijdens mijn laatste verblijf nadat ik toch verheldering over waarom de mail vroeg)

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:09

Ik zou het zeker niet doen! Hij valt ook onder de Nederlandse HR lijst en Frankrijk is echt vele malen moeilijker en als ze hem in beslag nemen valt het echt niet mee om hem terug te :n krijgen

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 19:10

Zoe_97 schreef:
In mijn ervaring zijn ze in Frankrijk wel erg streng hoor. Ik doe veel mee aan hondenshows. Ook in Frankrijk. Als de afstand meer dan 3 uur is boek ik een hotel. Al elke keer na mijn reservatie de vraag gehad om welk ras het ging en als het om 1 van de genoemde rassen ging graag de stamboompapoeren mee te nemen, anders zou de hond geweigerd worden, want er was veel controle op (uitleg van de vriendelijke meneer tijdens mijn laatste verblijf nadat ik toch verheldering over waarom de mail vroeg)

Bedankt voor je reactie, daar heb ik wat aan. Ik twijfelde heel erg, maar nu schrap ik Frankrijk definitief van mijn lijstje.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:24

Ik zou het zelf nooit willen riskeren met mijn hond. Al zou de kans klein zijn, ik zou er helemaal kapot van zijn als hij in beslag genomen werd.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:30

Je hond valt overduidelijk onder de regels die je aanhaalt. Dus het doet er niets toe wat bokt daar van vindt; simpelweg verboden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:02

Idd valt deze niet onder stafford achtig dan wel onder tosa achtig.... zou nooit de gok wagen

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:50

Wat zegt de campingbaas? Ik denk niet dat die het risico gaat nemen, kan ook klachten geven van de andere klanten of kan hem misschien problemen opleveren bij controle of in geval er iets zou vooorvallen. Ook in NL zijn er campings die vooraf vragen welk ras je hond is.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:58

Ik zou het niet doen, Frankrijk is echt heel streng.

Van de week op Facebook een verhaal, mensen liepen met hun sbt op het strand. Politie kwam met sirene het strand op, mensen werden ondervraagt en moesten mee naar politiebureau. Omdat de hond een stamboom had mochten ze uiteindelijk weg had hij die niet gehad zou hij kn beslag genomen worden.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:35

Nooit doen. Frankrijk is daar erg streng op. Ook hotels en campings willen vrijwel altijd het ras weten.

CathyTBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:41

Ik denk inderdaad dat het niet verstandig is om met hem naar Frankrijk te gaan, je krijgt de hond waarschijnlijk niet eens over de grens. Maar het risico dat hij in beslag genomen kan worden lijkt me overdreven. Ze kunnen je hooguit met hond en al terug sturen, maar zolang de hond niemand kwaad doet lijkt het me niet dat ze de hond in beslag nemen omdat hij er "gevaarlijk" uit ziet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:47

CathyTBP schreef:
Ik denk inderdaad dat het niet verstandig is om met hem naar Frankrijk te gaan, je krijgt de hond waarschijnlijk niet eens over de grens. Maar het risico dat hij in beslag genomen kan worden lijkt me overdreven. Ze kunnen je hooguit met hond en al terug sturen, maar zolang de hond niemand kwaad doet lijkt het me niet dat ze de hond in beslag nemen omdat hij er "gevaarlijk" uit ziet.

Behalve als dat je persoonlijke ervaring is dat het op het moment zo gebeurd, zou ik dit zeker niet zo zeggen. De verhalen die ik ken zijn wel degelijk in belagname en afmaken. Je krijgt je hond dus echt niet meer terug als ze hem pakken.

CathyTBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:55

Mizora schreef:
CathyTBP schreef:

Behalve als dat je persoonlijke ervaring is dat het op het moment zo gebeurd, zou ik dit zeker niet zo zeggen. De verhalen die ik ken zijn wel degelijk in belagname en afmaken. Je krijgt je hond dus echt niet meer terug als ze hem pakken.

Dat zou inderdaad wel heftig zijn! Zelf (gelukkig) geen ervaring daarmee. Maar wel aparte regeling dat een hond die verder niemand bewijsbaar kwaad heeft gedaan in beslag genomen kan worden. Als je zo'n hond gewoon terug stuurt heb je er lijkt mij ook geen last meer van. Behalve als de baasjes dan problemen gaan maken...

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 15:05

Zou het ook zeker niet doen. Wij zijn met onze bull geweest maar had altijd zijn stamboom mee in mijn zak.
En voor mensen die zelf in frankrijk wonen zijn de regels anders als die voor toeristen

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 15:23

Misschien dat ze voor toeristen strenger zijn maar anders loopt het hier echt zo'n vaart niet met in beslag nemen en afmaken.
Loopt heel wat staff/rott/tosa gekruist rond. Zijn allemaal kruising herders op papier.

En zelfs bij incidenten krijgen ze niet binnen de 2 seconden een kogel.
Kruising staff-mechelaar heeft hier in een dorp paniek gezaaid (brak uit en viel aan, 7 mensen in het ziekenhuis en een paar zwaargewonde honden), heeft een maand administratief getouwtrek nodig gehad voor hij geeuthanaseerd werd.
Een andere staff heeft een paard achternagejaagd, ruiter is gevallen en overleden. Die hond zit nu in quarantaine maar is ook nog discussie over of en wanneer ze hem inslapen.

Een hond die geen problemen veroorzaakt kijken ze normaalgezien niet naar om. Als je twijfelt kan je altijd een muilkorf op zak hebben.

Vind je het te veel risico dan zijn er nog genoeg andere leuke vakantieplekken waar je hond geen probleem is.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 15:40

Thioro schreef:
Misschien dat ze voor toeristen strenger zijn maar anders loopt het hier echt zo'n vaart niet met in beslag nemen en afmaken.
Loopt heel wat staff/rott/tosa gekruist rond. Zijn allemaal kruising herders op papier.

En zelfs bij incidenten krijgen ze niet binnen de 2 seconden een kogel.
Kruising staff-mechelaar heeft hier in een dorp paniek gezaaid (brak uit en viel aan, 7 mensen in het ziekenhuis en een paar zwaargewonde honden), heeft een maand administratief getouwtrek nodig gehad voor hij geeuthanaseerd werd.
Een andere staff heeft een paard achternagejaagd, ruiter is gevallen en overleden. Die hond zit nu in quarantaine maar is ook nog discussie over of en wanneer ze hem inslapen.

Een hond die geen problemen veroorzaakt kijken ze normaalgezien niet naar om. Als je twijfelt kan je altijd een muilkorf op zak hebben.

Vind je het te veel risico dan zijn er nog genoeg andere leuke vakantieplekken waar je hond geen probleem is.

Dat denk ik ook. Dat ze voor toeristen strenger zijn. Dat verhaal van Zorry klopt namelijk.
Zorry schreef:
Ik zou het niet doen, Frankrijk is echt heel streng.

Van de week op Facebook een verhaal, mensen liepen met hun sbt op het strand. Politie kwam met sirene het strand op, mensen werden ondervraagt en moesten mee naar politiebureau. Omdat de hond een stamboom had mochten ze uiteindelijk weg had hij die niet gehad zou hij kn beslag genomen worden.

Ze hebben wel een vaste lijn en muilkorf moeten halen voor de hond. En de hond moest overal aan een vaste lijn gekorfd lopen. (behalve op een hondenstrand begreep ik)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 15:57

Persoonlijk zou ik nooit zo'n risico neem.Je bent een buitenlander met een hond die er niet welkom is.Je hoeft maar bij een incident betrokken te raken zelfs al ken je er niks aan doen dan ben ij of in ieder geval de hond de sjaak. Oostenrijk mag hij wel mee,Ook een prachtig land en hondvriendelijk.