Zoveelste kattenvoer topic...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janey1992

Zoveelste kattenvoer topic...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 21:45

Ik heb al vele topics doorgespit en weet dat er al heel veel over is getypt, maar toch....

Ik heb 2 katten, broer en zus, beide gecastreerd/gesteriliseerd. Zijn beide flinke katten, maar vooral het mannetje is toch wel te dik. Die eet dus ook alles en is het probleem niet, zolang hij beperkt eten krijgt.

Zijn zusje daarentegen is een miepert, altijd al geweest. Voorheen kregen ze Applaws, daar zijn ze mee opgegroeid. Ik las alleen steeds vaker over nierproblemen op langere termijn en ben ze langzaam over gaan zetten op vers vlees. Dit ging eerst erg goed, maar nu wil madam bijna geen enkele smaak meer eten en is het hele eten opzich een probleem geworden. :(

Vroeger met brokjes: liet ze zich altijd wegduwen door haar broer en at dus vrij weinig en hij snel teveel.
Met vlees: at eerst heel veel verschillende smaken, maar ook veel niet. Uiteindelijk 3 merken gevonden, maar ineens vond ze de nieuwste smaak het lekkerst en wilde de rest niet meer. Toen kwam de dag dat het lekkere eten weer aan de beurt was, maar ze kwam niet eens meer naar de keuken omdat ze toch dacht dat het weer “vies” was. Dus per hoge uitzondering bakje bij haar gebracht. DOM. Nu komt ze helemaal nooit meer naar de keuken tijdens etenstijd. _-:(
En nu wil ze ineens geen enkel vlees meer, behalve hooguit een hapje. En nu dus? Terug naar brokjes en welke dan? Welke zijn nou kwalitatief echt goed en redelijk geprijsd. Veel hebben toch weer aardappel, maar is dat nou goed dan?

Of mensen met tips om dit patroon te doorbreken?
Met de hond is het makkelijk, eet je niet, dan heb je pech. Maar met katten is dat best risicovol, dus wil het toch graag snel oplossen.

Ohja, snoepjes gaan prima naar binnen, dus ze kan wel gewoon eten :)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:50

Misschien weer even mengen met 'fast food' vleesvoer (dus: de zakjes uit de supermarkt) en dan langzaam weer terug mengen naar alleen maar echt vlees?
En sowieso apart voeren; kater in de keuken, zij op de gang of zo. Het is voor sommige poezen ook belangrijk dat ze op een rustige en veilige plek kunnen eten, in hun eigen tempo :)

Janey1992

Re: Zoveelste kattenvoer topic...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 22:24

Dankje! Dat mengen met die vieze zakjes kan ik nog proberen ja. Dat eet ze ook niet namelijk, maar daar vindt ze de saus wel lekker van. Dus is het proberen waard :j

Apart laten eten heeft geen nut, dan eet ze ook niet. Het minste geringste wat haar afleid zorgt al dat ze stopt met eten. Dat kan een geluid buiten zijn of dat mn hondje haar per ongeluk aan tikt of dat haar broer zn kop in haar bakje stopt... Dan stopt ze en eet niet meer verder. Leuk hoor, katten :')

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:26

Je hebt geen enkele (kleine) ruimte in huis waar je haar gewoon even op kan sluiten? Klinkt gemeen, maar zo bedoel ik het niet :=

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 22:33

Oh jawel hoor en als ontaarde kattenmama heb ik dat ook geprobeerd }>

Maar dan eet ze dus echt helemaal niet! Had die ene keer dat ik haar bakje dus naar haar toe bracht in de woonkamer “geluk” dat ze toen wel ineens at. Maar dat werkte de tweede keer al niet meer en heeft het dus alleen maar erger gemaakt. Normaal komen ze altijd al schreeuwend naar de keuken met etenstijd en nu blijft ze gewoon zitten :roll:

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:34

Maar hoe lang geef je haar de tijd dan?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:36

Ik voer Orijen en ben daar heel tevreden over. Staat onbeperkt in een voerpuzzel.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:39

Als ze de brokken op zich goed aten kan je daar ook gewoon naar terug, of anders gedeeltelijk? Brokken met een klein percentage koolhydraten is echt niet slecht, er staat erg veel onzin op het internet. Natuurlijk moet je een kat niet enkel granen gaan voeren, maar een brok met veel dierlijk eiwit en wat koolhydraten is prima. Ik voer zelf ook 50% Applaws.

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 22:41

MamaMiesje: voorheen toen ze nog goed at, at ze het meeste meteen op. Daarna haalde ik het weg (anders eet haar broer het op) en vaak even later komt ze dan weer kijken en zette ik het laatste beetje nog voor haar neer. Laten staan gaat niet, want dan eet of broer of hondje het op.

AnnemiekvM: Orijen heeft inderdaad ook mijn voorkeur, maar wel erg duur dus flinke gok of ze het goed eten. Hoor ook veel verhalen over katten die het niet lusten.

Riraito: klopt dat er veel onzin staat. Maar zijn wel erg veel verhalen te vinden en ook veel over brakende katten en het fosfor gehalte is ook best wel aan de hoge kant... maar misschien dat 50/50 wel weer een optie is ja

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:55

Applaws zit inderdaad hoog in fosfor, ook in calcium en eiwit is ook wat aan de hoge kant voor sommige smaken (wat ik zo kan vinden). Als je bang bent voor de nieren dan zou ik niet voor een te hoog eiwitgehalte gaan. Meer eiwit is niet altijd beter namelijk. Wel het liefste eiwit van dierlijke oorsprong, daar kan de kat meer mee.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:56

Janey1992 schreef:
MamaMiesje: voorheen toen ze nog goed at, at ze het meeste meteen op. Daarna haalde ik het weg (anders eet haar broer het op) en vaak even later komt ze dan weer kijken en zette ik het laatste beetje nog voor haar neer. Laten staan gaat niet, want dan eet of broer of hondje het op.

Maar als je haar ergens opsluit, kunnen de andere dieren er toch niet bij?

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 23:00

MamaMiesje schreef:
Janey1992 schreef:

Maar als je haar ergens opsluit, kunnen de andere dieren er toch niet bij?

Klopt, maar als ik haar opsluit eet ze sowieso niet

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:04

Wat een trut van een poes :')

Maar serieus: je kan ze niet te lang níet laten eten, dan verdwijnt de behoefte steeds meer en dat is erg slecht voor ze. Dan maar tijdelijk even terug op 'troep' die ze wel eet, of brokken of wat dan ook...ze moet weer eetlust krijgen.

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 23:05

Riraito schreef:
Applaws zit inderdaad hoog in fosfor, ook in calcium en eiwit is ook wat aan de hoge kant voor sommige smaken (wat ik zo kan vinden). Als je bang bent voor de nieren dan zou ik niet voor een te hoog eiwitgehalte gaan. Meer eiwit is niet altijd beter namelijk. Wel het liefste eiwit van dierlijke oorsprong, daar kan de kat meer mee.

Heb ik inderdaad ook gelezen over die eiwitten. Was inderdaad ook 1 van de redenen dat ik ging twijfelen. Helemaal omdat het binnenkatten zijn en die niet altijd om schijnen te kunnen gaan met teveel eiwit. Dat maakt het moeilijk, want goed voer heeft vaak veel eiwit en veel voer bevat toch weer granen. Heb ze ook even op Concept for Life (van zooplus) gehad. Aten ze wel maar minder graag en vond hun vacht toch wat achteruit gaan.

Op vlees vind ik hun vacht ook minder, maar ze hebben dan ook een tijdlang Smuldier gehad en sinds kort dus wat betere merken. Helaas eten ze geen enkele visvariant wat eigenlijk wel goed zou zijn af en toe. Missavhien dus toch maar weer 50% brokjes en 50% vlees doen

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 23:07

MamaMiesje: volledig mee eens! Ik zei ook al wat een verwende k*tkat is het ook ^)

En ja daarom wil ik het graag zo snel mogelijk oplossen, want ben me zeer bewust van de risico’s. Voor morgen al gekookte kip klaarstaan, dat eet ze tot nu toe altijd. Die zakjes “eet” ze alleen de saus, dus dat heeft nog niet mn voorkeur. Wel om te mengen daarna en brokjes heb ik niet meer sinds ze op vlees staan. Had alweer bijna in alle stress een zak besteld, Maarja toen kwam de vraag: welke dan weer en eet ze dat dan wel :roll:

Lauraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:10

Mijn dame is ook en lastige eter. Brokjes eet ze niet, dus zij krijgt Animonda blikvoer.

Mijn andere dame krijgt Meadowfield brokjes, die houdt niet zo van blikvoer.
Laatst bijgewerkt door Lauraaxx op 02-01-18 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:10

Ik voer trouwens zelf Cat Lover's Gold; graanvrij en vleesrijk. 27,50 voor 5 kilo.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:23

Ik zit eens te kijken naar brokken met veel vlees, maar ik zie echt dingen staan waar mijn nekharen van overeind gaan staan. Soms tot wel 50% eiwit! Het minimum voor een volwassen kat is 26% eiwit (op de droge stof, dus niet de -vaak- 10% water die in de brok zit) en 30% voor kittens. Dit is de ADH, dus wat ze per dag moeten krijgen.

Katten hebben een veel hogere eiwitbehoefte dan honden, omdat honden ook nog aardig wat met (juist ontsloten) plantaardige bestanddelen kunnen. Katten gebruiken ook eiwitten als brandstof, iets wat wij mensen pas gaan doen als de rest op raakt.

En ik dwaal weer af :') Maar ik raad aan om te voeren wat voor jou goed voelt, en wat de katten goed eten. Ik meng Applaws en Royal Canin. In Applaws zit meer vlees en Royal Canin vind ik een mooi basisvoer, hoge accepteerbaarheid.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:28

Ik heb eerst altijd applaws gevoerd. Van de ene op de andere dag aten ze dat niet meer. Ik heb echt enorm veel soorten vlees en brok gehad. Van het niet eten tot overgeven aan toe. Tot nu toe *klopt af* eten ze purizon het beste zonder dat mijn ene kat alles uitkotst. Zelfs mijn enorm kieskeurige kat eet het. En ze vinden het heel lekker. Vlees krijgen ze verschillende soorten door elkaar want 1 merk aten ze op een gegeven moment ook niet meer.

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 23:35

Riraito: das dus het probleem, zodra ik alles uit ga zoeken heb ik ineens nergens een fijn gevoel meer bij :')

MamaMiesje: Cat Lovers Gold hoor ik ook wel vaker, ga ik ook eens goed bekijken.

XoranLover: Purizon zat ik ook net te bekijken ja.
EDIT: herinner me net ineens weer dat ze hier applaws toen ook niet meer aten. Nog over gemaild met de fabrikant zelfs en nog een berg aan proefzakjes van al hun smaken ontvangen, maar geen enkele aten ze meer zoals ze eerst altijd deden.

Laura: Animonda hier eens in proefpakket gehad, haalde ze hun neus voor op. Zelfs meneer dikzak at het uiteindelijk pas met lange tanden. Meadowfield ken ik niet, ga ik ook even opzoeken
Laatst bijgewerkt door Janey1992 op 02-01-18 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:37

xoranlover schreef:
Ik heb eerst altijd applaws gevoerd. Van de ene op de andere dag aten ze dat niet meer. Ik heb echt enorm veel soorten vlees en brok gehad. Van het niet eten tot overgeven aan toe. Tot nu toe *klopt af* eten ze purizon het beste zonder dat mijn ene kat alles uitkotst. Zelfs mijn enorm kieskeurige kat eet het. En ze vinden het heel lekker. Vlees krijgen ze verschillende soorten door elkaar want 1 merk aten ze op een gegeven moment ook niet meer.

Purizon geef ik als beloning, ze doen er een moord voor :') (Maar wel 44% eiwit)

Janey1992 schreef:
Riraito: das dus het probleem, zodra ik alles uit ga zoeken heb ik ineens nergens een fijn gevoel meer bij :')

MamaMiesje: Cat Lovers Gold hoor ik ook wel vaker, ga ik ook eens goed bekijken.

XoranLover: Purizon zat ik ook net te bekijken ja.

Laura: Animonda hier eens in proefpakket gehad, haalde ze hun neus voor op. Zelfs meneer dikzak at het uiteindelijk pas met lange tanden. Meadowfield ken ik niet, ga ik ook even opzoeken

Het is ook lastig te zien als je niet weet waar je op moet letten. Je moet echt tabellen er bij pakken om te kijken of er niet iets te hoog is. Te laag zal het niet zijn, anders komt het niet in de schappen te liggen (anders mag er niet op staan "volledig diervoeder"). Maar te hoog, oei. Maak je niet te druk, er zijn honderdduizenden katten die 20 worden op supermarkt voer, je merkt aan je kat zelf of hij goed in z'n vel zit.
Laatst bijgewerkt door shiroihebi op 02-01-18 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:38

Misschien moet je gewoon eens wat proefzakjes kopen of vragen en dan proberen. Ik ben dat eerst gaan doen omdat ze wel wat moesten eten. Had zoiets van ga eerst maar weer eens eten dan kijk ik dan verder. Ben wel begonnen met de graanvrije voeren.
En ze vinden purizon lekkerder dan de applaws.

@riraito Ja dat weet ik maar ze eten echt niks anders... -O- Of ze kotsen me alles onder.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:44

xoranlover schreef:
Misschien moet je gewoon eens wat proefzakjes kopen of vragen en dan proberen. Ik ben dat eerst gaan doen omdat ze wel wat moesten eten. Had zoiets van ga eerst maar weer eens eten dan kijk ik dan verder. Ben wel begonnen met de graanvrije voeren.
En ze vinden purizon lekkerder dan de applaws.

@riraito Ja dat weet ik maar ze eten echt niks anders... -O- Of ze kotsen me alles onder.

Ik bedoelde het niet veroordelend. Die van mij zijn ook een stel mieperds hoor, de een lust geen vlees, de ander eet niks liever dan het goedkoopste. Wat dat betreft twee tegenpolen.

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 23:59

Ja blijft moeilijk hoor, wil toch eigenlijk een goede brok met veel vlees en zonder granen. Maar het is idd flink zoeken met alle tabellen vergelijken en alle percentages uitzoeken en uitzoeken wat belangrijk is. Dat van te hoog eiwit kwam ik ook veel later pas achter dat dat eigenlijk niet goed is.

Nouja, morgen aan de gekookte kip, kijken of dat het doorbreekt en zo niet heeft ze iig weer wat binnen. (Naast snoepjes, die eet ze wel gewoon en stukje gedroogde vis met gedroogde kip erom voor het slapen gaan gaat ook gewoon naar binnen)

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:19

hier nu een overgang aan het maken naar wild freedom, ook via een aanbieding van zooplus. gaat er in als snoep *D

maar nog niet ver genoeg om te kijken of het is zoals ik hoop. maar eten doet hij!