Hond rouwt, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Hond rouwt, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 13:27

Gisteren hebben we helaas onze oude hond in moeten laten slapen. Hij was al 14,5 jaar oud maar het ging ineens heel snel. Omdat het een spoedgeval was en hij heel snel naar de dierenarts moest heeft de andere hond van 4 jaar oud geen afscheid kunnen nemen. Dit is een onzekere en bange hond en hij adoreerde de oude hond. Hij was zo gek op hem en liep hem altijd te likken en zocht steun bij hem. Nu loopt hij nerveus rond en zoekt hem overal. Hij piept en blaft ook. Wat kunnen we het beste doen? Ik wil hem wel steunen maar niet dit gedrag belonen natuurlijk. Maar ik vind het zo hartverscheurend. Vannacht was ook een ramp. De hele tijd blaffen. Moeten we juist wel of niet het mandje van de oude hond laten staan?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:32

Jeetje wat ontzettend triest, heeft je hond wel nog afscheid kunnen nemen van je overleden hond na inslapen?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:36

Dat is heel vervelend,ik heb dat ook eens gehad.Bij ons uitte het door in zijn mand te blijven liggen en niet meer willen eten.We hebben toen een andere hond opgehaald .Daar leefde hij terug van op.

Bij mijn paard hielp phytotonics calm nadat haar steun en toe verlaat wegviel.Er zal zoiets voor honden ook zijn,misschien even met de DA bellen.

Zilfstar

Is de oude hond al opgehaald bij de DA? Anders daar zsm heen dat hij alsnog afscheid kan nemen

Saleisha

Och wat sneu. Ik zou denken aan veel afleiding, en misschien proberen hem wat zekerder te maken. Hij zal jullie leiderschap en steun nu meer nodig hebben..
Veel sterkte!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:37

Wat sneu.

Geef het de tijd. Gisteren is erg kort dag.
Er zijn honden die zeker een maand rouwen. Ook als ze afscheid hebben kunnen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:41

Suzanne, gecondoleerd met het overlijden van jullie hond. Wij hebben twee maanden geleden hetzelfde bij de hand gehad. Onze hond van 19 overleed en die van 12 bleef achter. Hij heeft wel afscheid kunnen nemen. Kun je die van jou niet even terug mee naar huis nemen voor een kort afscheid ( of daarheen gaan)?

Onze hond is ondanks dat hij wist dat z'n maatje dood was zo gestrest geraakt( kapot bijten tot bloedende ontstekingen) dat we uiteindelijk een week geleden toch een nieuw hondje in huis hebben genomen. Na vier dagen wennen begon hij op te knappen.

Maar ik zou in ieder geval regelen dat er nog afscheid genomen kan worden.

Kuggur

Re: Hond rouwt, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:03

Ik geloof niet zo in dat "afscheid" nemen. Hij mist zijn maatje en dat zal tijd nodig hebben.
Ik zou in jullie plaats omkijken naar een tweede hond. Ook omdat deze hond al zijn hele leven een hond als gezelschap gewend is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 14:12

Hij heeft geen afscheid kunnen nemen. Hij is met spoed naar de dierenarts gebracht omdat hij bewusteloos raakte. Een kluif was in de luchtpijp geschoten en we kregen hem niet eruit. Toen heb ik hem snel opgepakt en in de auto gelegd. Mijn moeder bleef thuis bij de andere hond en mijn dochter. Er is helaas niets meer aan te doen, ik had hem ook liever afscheid laten nemen maar op dat moment denk je gewoon niet goed na. Mijn moeder wil ook geen andere hond erbij. Hij zal dus nu moeten wennen aan het feit dat hij alleen is maar dat zal niet meevallen denk ik. Vooral omdat hij zo bang en onzeker is.
Moeten we nu het mandje van de oude hond nog laten staan met zijn knuffelvest? Of juist weghalen?

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:16

Ik zou contact opnemen met de dierenarts en alsnog met de andere hond afscheid gaan nemen. Zou de mand weghalen en het kussen,dekentje in de mand van de rouwende hond leggen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 15:11

_Noah_ schreef:
Ik zou contact opnemen met de dierenarts en alsnog met de andere hond afscheid gaan nemen. Zou de mand weghalen en het kussen,dekentje in de mand van de rouwende hond leggen

Ik ook.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 15:16

Als je de kans hebt en je hond is nog bij de dierenarts inderdaad daar alsnog naartoe gaan.
Je hond heeft vaak aan 1 blik voldoende om te weten wat er aan de hand is.

Helaas paar weken geleden ook meegemaakt maar gelukkig wel voorbereid en onze andere hond was erbij toen we ons hondje lieten inslapen.

Hondje is nog dag bij dierenarts geweest voordat ze werd opgehaald door dierencrematorium, wellicht is jou hond er ook nog.

Onze hond is paar dagen wat uit zijn doen geweest.
Maar of dat kwam doordat hij zijn maatje miste of dat hij ons verdriet overnam weet ik niet.
Hij is nu weer helemaal de oude.

Veel sterkte!!
En wat een mooie leeftijd heeft je hond behaald!
Laatst bijgewerkt door Stripe000 op 29-12-17 15:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 15:17

Als de mogelijkheid er nog is, zou ik dat ook doen. Het klinkt misschien wat raar om naar een gestorven hond te gaan, maar mijn ervaring is dat dat wel helpt. Nu snapt hij er allicht gewoon niks van. Daarna zou ik de mand wegnemen.

Als het geen mogelijkheid meer is, dan zou ik de mand ook weghalen, maar je hond wel "troosten" in de zin van er veel mee bezig zijn.

Wij hebben ooit op enkele maanden tijd drie honden verloren. Eentje daarvan is door de dood van haar moeder en de plotse afwezigheid van haar broer (zat in kliniek) zodanig beginnen treuren dat ze zelf bezweek.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 15:18

Wat sneu voor de hond :(
Jammer dat hij geen afscheid heeft kunnen nemen. Ik zou hem gewoon even tijd geven. Het is pas een dag geleden.
Heb dat ook gezien bij mijn pony die alleen achterbleef toen andere pony stierf. Heeft ook nog een dag of 4 onrustig gedaan en geroepen maar daarna was het over.
Een nieuwe hond zou ook wel kunnen helpen zodat hij weer een maatje heeft maar snap dat jullie nu niet hals over kop een hond erbij nemen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 15:31

Je kan de DA bellen, maar je hebt aantal kansen 1 hond ligt in diepvries, 2 hond is al opgehaald, 3 hij ligt in gewone keeling. Hou je er rekening meer dat dat niet altijd leuk gezicht is? (afh. van voor wat je hond bij DA hebt achtergelaten kan hij voor bv crematie in mooie waterdichte doos liggen, of in zak zijn gestopt (destructie) of in kliko (Destructie) ) Bellen kan dus zeker wel, maar niet altijd grappig om hem alsnog op te halen.

Denk dat de achtergebleven hond vooral baat heeft bij een nieuw maatje, maar ik snap ook wel dat dat niet zomaar uit de boom te plukken is en als je moeder dat niet wil houdt het op. Hond zal wel wennen aan dat zijn roedelgenoot voor goed verdewenen is, maar kan soms even duren.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 15:33

Ook meegemaakt. Oude hond viel plotseling heel snel weg, de jongen hond was er bij en kon "afscheid" nemen. De dagen er na was de jongen hond erg depressief en wilde niks meer. Heeft een dag bij de kliniek gelegen en is binnenstebuiten gekeerd. Conclusie van DA en gedragsdeskundige, ze miste haar maatje te veel. Advies was of een andere er bij of hond heeft niet lang meer. Ze was bezig met opgeven. Dus er is een nieuwe pup bij gekomen. Gelukkig leefde ze weer helemaal op.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 19:47

Die hond word niet minder depressief van afscheid nemen. Dus dat hoef je echt niet te doen. Hij mist vooral een kameraadje zijn steun waarschijnlijk. Ik zou gewoon contact opnemen met de da er is medicatie die je tijdelijk kan geven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 19:49

Heb je geen kennis/familie/buurtgenoot met hond waarmee jouw hond het goed kan vinden? Misschien kan die een dagje langskomen om je hond wat steun te geven?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 19:52

Moeilijk Suzanne, wij hebben eind oktober hetzelfde meegemaakt, behalve dat onze hond gepland thuis is ingeslapen. De andere hond leek er geen moeite mee te hebben. Maar na een week werd ze steeds hysterischer. Een paar dagen later hebben we een andere hond erbij gehaald en het gaat weer goed.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:00

Wat vreselijk. Mijn vorige hond stikte ook in een stuk runderhuid bot en viel zo om. Gelukkig kon ik met mijn vingertop het stuk doorduwen naar achteren zodat de luchtpijp weer vrij was.

Afscheid nemen helpt wel degelijk tegen het zoeken maar rouwen doen ze toch. Toen een andere hond hier bij de DA was ingeslapen tijdens een operatie hebben we de hond laten opbaren in het crematorium zodat de andere mee kon. De geur was voldoende voor de hond om het te plaatsen en de hond zocht thuis niet meer. Enige wat ze nog wel een paar weken deed was naar de plaats met de lege mand in de hal lopen en kijken of de andere hond er nog was.

Ik zou het crematorium bellen en vragen of dat een mogelijkheid is. Een crematorium haalt meestal de dieren op bij de DA als ze voor crematie gaan. Die hoef je niet zelf te vervoeren. Ze worden daar gewoon gekoeld tot het crematorium weet wat je als eigenaar wilt. Opbaren of meteen cremeren.

De mand zou ik gewoon nog even laten staan en na een paar dagen wassen of weghalen.

Sterkte TS en ook sterkte voor je moeder.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 29-12-17 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:07

Bah wat eng, stikken in een stuk bot. Heb hier net botten gekocht voor oud en nieuw.

Hier heeft een hondje dat wel afscheid heeft kunnen nemen ook echt gerouwd om haar zusje.
Er was zelfs nog een ander hondje in huis, maar dat was niet de dikke klik die ze met het zusje wel had.
Uiteindelijk is dat wel bij getrokken maar heeft maanden geduurd.
Hier hadden ze geen aparte mand, ze sliepen samen. Daar heb ik dan ook niets aan veranderd.

Sterkte

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:20

Allereerst, gecondoleerd met het verlies van jullie maatje.

Je zei 'op zo'n moment denk je niet goed na'- ik vind dat je het goed gedaan hebt. De hond heel snel mee; en de andere (toch al angstige) de stress besparen.

Wij hebben na het inslapen onze honden niet persoonlijk afscheid laten nemen- ze wisten genoeg af te lezen aan ons.

Of naar de dierenarts gaan je hond zou kunnen helpen, kun jij het beste inschatten.

Ik ga mee met het weghalen van de mand, en het verleggen van de spullen naar de rouwende hond.

Heel dom, maar misschien wil je wel een kaarsje aansteken, emotionele muziek opzetten en te huilen, samen met je hond. Dat kan zowel voor jou als je hond steun bieden, samen rouwen.

Heel veel sterkte, en een dikke knuffel voor de overgebleven hond.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 21:52

Dank jullie wel voor de lieve woorden. Heb vanmiddag nog een potje gehuild toen ik zijn foto zag hangen.
Het is echt een einde van een tijdperk. Hij heeft zelfs mijn vader nog meegemaakt en die is in 2004 overleden. Ook was hij ouder dan mijn dochter die bijna 11 is. Hij maakte gewoon deel uit van het gezin en je hebt hem van puppie naar ondeugende jonge hond zien gaan, daarna naar volwassen stoere jager en later naar een oude opa hond die voornamelijk sliep en wakker werd als hij dacht dat er iets te eten viel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:26

_Noah_ schreef:

Dit zou ik ook proberen. En verder kun je je hond echt wel steunen; je kunt verdrietige emoties bij je hond niet "belonen" in de zin van ze erger maken.

Wat is het ontzettend verdrietig ook voor jou om na zo'n lange tijd je maatje te missen.
Sterkte!

Oh en rescue druppels of phytonics strezz ter ondersteuning kan helpen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 29-12-17 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:33

Hier at mijn hond van 8 maanden niet meer toen mijn meisje van 12 stierf. Na een week niet eten was ze vel over been. We hebben een nieuwe pup erbij gehaald en mijn hond bloeide onmiddelijk weer open. Ondertussen een jaar later zijn de 2 onafscheidelijk. Ik wil er graag nog een 3e bij zodat ik nooit meer voor het blok kom te staan dat 1 hond alleen achter blijft.