Ervaring gevraagd gebroken poot hond herstel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kosje4

Ervaring gevraagd gebroken poot hond herstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 21:53

Ervaring gevraagd

Mijn hond heeft 5 weken in een gipsspalk gelopen ivm gebroken teen

Sinds dinsdag is de foto gemaakt en was helemaal goed dus gipsspalk mog eraf en rustig opbouwen 2 weken

Nu loopt ze nog wat mank en lijkt stijf als ze lang geslapen heeft

Welke hond heeft dit ook gehad en hoelang duurde het bij julie dat ze weer normaal liep??

En hebben julie nog tips om haar poot weer sterker te maken
Ik geef haar nu groenlipmossels bij
Afbeelding

De dierenarts zegt een paar dagen tot een week

Het gaat om een 3jarige hond

En de voorpoot

Estera

Re: Ervaring gevraagd gebroken poot hond herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:05

Wat vervelend dat ze haar teen gebroken heeft! Ik vind het niet zo raar dat ze kreupel en wat stijfjes is. Pootje heeft 5 weken in dezelfde stand gestaan.

Ik heb zelf momenteel een hond met een gebroken elleboog, maar dat is zonder gips. Geen ervaringen dus!

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 22:11

Estera schreef:
Wat vervelend dat ze haar teen gebroken heeft! Ik vind het niet zo raar dat ze kreupel en wat stijfjes is. Pootje heeft 5 weken in dezelfde stand gestaan.

Ik heb zelf momenteel een hond met een gebroken elleboog, maar dat is zonder gips. Geen ervaringen dus!

Jaa stom ongeluk blij dat gipsspalk eraf is en tis ook logies inderdaad maar ik zelf ben gwn heel bang dat t niet goed is of wat dan ook maar dat kan haast niet omdat de foto goed was

Sucses met je hond hoop dat die snel opknapt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:12

Vriendin van me heeft het met haar hond gehad, tip...zoek een honden fysio op.
die kan goed helpen!

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 22:15

Afbeelding
Afbeelding
Dat was de rontgerfoto 5 weken terug
Gelukkig mooi hersteld helaas geen foto van

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 22:16

ellepel schreef:
Vriendin van me heeft het met haar hond gehad, tip...zoek een honden fysio op.
die kan goed helpen!

Dankje ga ik doen

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:18

Hondenfysio is een goeie en uit ervaring van onze greyhounds die wel eens een gebroken teentje op lopen: dat duurt wel ff. Op zich is het wel goed dat ze het aangeeft, dit type honden loopt wel eens gewoon door. Geduld en rust dan komt het wel goed.

Wat ik me wel afvraag; waarom staat er een pen mee op de foto? :')

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 22:27

Hoppit schreef:
Hondenfysio is een goeie en uit ervaring van onze greyhounds die wel eens een gebroken teentje op lopen: dat duurt wel ff. Op zich is het wel goed dat ze het aangeeft, dit type honden loopt wel eens gewoon door. Geduld en rust dan komt het wel goed.

Wat ik me wel afvraag; waarom staat er een pen mee op de foto? :')

Haha ja dat vondem ze handig toen haha weet niet meer waarom
Dinsdag heb de orthopeed er geen pen bij gedaan haha vond t ook al vreemd inderdaad

Ze loopt er wel op ook gwn op 4 poten maar mankt een beetje lastig uit te leggen weet ook niet hoe ik een filmpje erop moet zetten tis niet heel erstig als ik kjk hoe se liep toen het gebroken was

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:43

Een pen :)* ! Ik vroeg me al af wat het was :o? .

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:57

Ik zou elke dag paar minuten oefenen. Kort spoortje brokjes dat ze dus rustig moet lopen om ze op te pakken. Of pak wat bezems ed en leg die achter elkaar en soms plat op de grond dan weer 5 cm vd grond of 10 of 2 cm ligt aan hoogte vd hond. Wel wisselen qua hoogte en laat ze er rustig over stappen. Doe dit aangelijnd en beloon rustig lopen en ook als ze goed op let en goed op tilt ;)
Ook kort doen dus denk aan 1 minuut en opbouwen ivm de spieren laten wennen en kan meerdere keren per dag.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 23:10

dierenfan schreef:
Ik zou elke dag paar minuten oefenen. Kort spoortje brokjes dat ze dus rustig moet lopen om ze op te pakken. Of pak wat bezems ed en leg die achter elkaar en soms plat op de grond dan weer 5 cm vd grond of 10 of 2 cm ligt aan hoogte vd hond. Wel wisselen qua hoogte en laat ze er rustig over stappen. Doe dit aangelijnd en beloon rustig lopen en ook als ze goed op let en goed op tilt ;)
Ook kort doen dus denk aan 1 minuut en opbouwen ivm de spieren laten wennen en kan meerdere keren per dag.

Dat is wel een goede oefening die ga ik proberen

Wat bedoel je met kort spoortje brokjes

Ze vind ook nie hheel fijm als ik aan haar poot zit doet ze gauw haar hoofd erbij of likt ze me hand. Weg waarom zou dit zijm?

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 23:56

Ik doe nu elke dag 5 min langer lopen aan de riem

Zou ze nog pijn hebben aan haar poot of is het wennen?
Waarom vind ze t nie fijn als ik aan haar poot zit?

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 00:25

Ik raad ook zeker fysio aan voor je hond. Ze hebben daar zoveel profijt van. De fysio kan je ook tips en oefeningen mee naar huis geven.

Heb je zelf wel eens in het gips/spalk gezeten ? Zo ja dan kun je het een beetje vergelijken met hoe het voelt als dit eraf gehaald wordt.
Het kan nog wat beurs aanvoelen voor je hond en de spieren moeten ook weer op gang komen. Dit heeft even tijd nodig.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 00:28

Ik zou ook naar de fysio gaan en het liefst eentje die een aqua trainer heeft.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 00:40

perdjes schreef:
Ik raad ook zeker fysio aan voor je hond. Ze hebben daar zoveel profijt van. De fysio kan je ook tips en oefeningen mee naar huis geven.

Heb je zelf wel eens in het gips/spalk gezeten ? Zo ja dan kun je het een beetje vergelijken met hoe het voelt als dit eraf gehaald wordt.
Het kan nog wat beurs aanvoelen voor je hond en de spieren moeten ook weer op gang komen. Dit heeft even tijd nodig.

Ik ga die even opzoeken dankjewel

Dus het is normaal dat ik er niet mag aanzitten mischien asioseert ze het nog met pijn van 5 weken geleden ?

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 00:42

Dankjewel ik ga een goede fiso zoeken als iemand er nog een weet in zeist en omgeving ligt bij utrecht

Gelukkkig is het dus normaal dat ze nog wat mankt en ik er liever niet aan mag zitten.

Maak me ook altijd zo zorgen gelijk

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 00:43

onze is aangereden had zijn poot gebroken als pup, breuk over lang en dwars. In het gips van de tenen tot over de elleboog.
na de gips periode mocht die doen wat ie wilde, maar niet geforceerd, na een week of anderhalf wat onwennig en stijf liep die weer gewoon op alle 4.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 00:52

Alane schreef:
onze is aangereden had zijn poot gebroken als pup, breuk over lang en dwars. In het gips van de tenen tot over de elleboog.
na de gips periode mocht die doen wat ie wilde, maar niet geforceerd, na een week of anderhalf wat onwennig en stijf liep die weer gewoon op alle 4.

Zo. Jeetje beste breuk inderdaad
Onze orthopeed dierenarts zij rustig opbouwen ze heeft dinsdag na dat gips eraf was ff 3 min in de sneeuw gerend maar niet heel gek gedaan
Ze zij na een week moet je verbetering zien
We zijn pas op de 3 dagen natuurlijk maar ik vind toch beetje eng alemaal

Gelukkig is joune super hersteld hoop mijne ook en dat niet tog weer gebroken is omdat ze in de sneeuw heb gerend 3 min

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 00:59

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 02:19

Kosje4 schreef:
Onze orthopeed dierenarts zij rustig opbouwen ze heeft dinsdag na dat gips eraf was ff 3 min in de sneeuw gerend maar niet heel gek gedaan
Ze zij na een week moet je verbetering zien
We zijn pas op de 3 dagen natuurlijk maar ik vind toch beetje eng alemaal

Gelukkig is joune super hersteld hoop mijne ook en dat niet tog weer gebroken is omdat ze in de sneeuw heb gerend 3 min

Heeft ze geen lijnrust dan? Voordat een breuk helemaal op sterkte geheeld is ben je zo 8 weken verder dus ik begrijp niet zo goed dat jouw hond gewoon mag rennen.
Mijn ervaring is 8 weken bench- en lijnrust (maar dat ging dan wel om een gebroken poot, niet slechts een teen) en na 5 weken langzaam opbouwen met het wandelen. Nou gaat het bij jouw hond om een gebroken teen die ook nog eens niet veel hoeft te dragen, maar toch. Maar de orthopeed zal het uiteraard beter weten :P . Ik zou als ik jou was gewoon even bellen naar de praktijk en je twijfels/vragen even voorleggen.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 09:10

Ja ze heeft toen 5 weken lijnplicht en benchrust gehad en nu ook nog lijnplicht 2 weken en dat rustig opbouwen

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 09:52

Aline Hoving is de dierenfysiotherapeute op de Uithof, volgens mij niet zo ver van jou.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 10:16

Dankje

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 10:43

Geen ervaring met breuk maar onze hond heeft van de zomer voor de 2de maal zijn achterpoot ontwricht en heeft 5weken in gips geweest waarbij hij enkel buiten mocht voor zijn behoeften.
Na zijn plaaster mochten we hooguit 5min aan de lijn enkel wandelen.

Hij had zich al beholpen door in die 5weken te leren op 3 poten tegaan DA zei dat dit zou blijven. Dus ipv 5 min wandelen mocht hij van mij 5min zwemmen wat maakte dat hij minder stijf was na ruim 10 weken is dit spontaan overgegaan!
Dus het heeft echt lang herstel nodig.
Persoonlijk zou ik hem nog niet zomaar laten rennen hij belast zijn poot veel meer waar later sneller artrose ofzo kan opkomen.
Grote hond dus grote lasten dan.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 11:08

sayenti schreef:
Geen ervaring met breuk maar onze hond heeft van de zomer voor de 2de maal zijn achterpoot ontwricht en heeft 5weken in gips geweest waarbij hij enkel buiten mocht voor zijn behoeften.
Na zijn plaaster mochten we hooguit 5min aan de lijn enkel wandelen.

Hij had zich al beholpen door in die 5weken te leren op 3 poten tegaan DA zei dat dit zou blijven. Dus ipv 5 min wandelen mocht hij van mij 5min zwemmen wat maakte dat hij minder stijf was na ruim 10 weken is dit spontaan overgegaan!
Dus het heeft echt lang herstel nodig.
Persoonlijk zou ik hem nog niet zomaar laten rennen hij belast zijn poot veel meer waar later sneller artrose ofzo kan opkomen.
Grote hond dus grote lasten dan.

Dankjewel ze zit verder ook aan dr lijn en mag nu niet meer renne ennog niet los dit was eenmalig 3 min ff in de sneeuw dat vind ze zo leuk verder loopt ze nu aan de riem alles rustig opbpuwen

Zwemmen doet ze graag maar nu wat te koud helaas.
Ze loopt wel op 4 poten maar loopt wat stijf mankend hoe ik t moet noemen
Ze heb natuurlijk net als jou hond 5 weken aleeb maar naar buiten voor haar behoeften en meer niet en veel in de bench moest ze

Gipsspalk is er ook pas 4 dagen af dus het is even wennen matuurlijk voor haar