Ik zou graag jullie mening en tips ontvangen over het volgende. Ik woon al 2 jaar in Litouwen met mijn Litouwse man en we zijn hier een vrijstaand huis aan het bouwen met 15 are, aan het bos. Nu zou ik heel graag twee honden nemen, zodra we in het huis gaan wonen. Ik heb wel wat ervaring met oppashonden bij de paarden, maar thuis hebben wij nooit honden gehad, vandaar dat ik nogal wat twijfel over van alles en nogwat. Zie ik niets over het hoofd, doen we het zo wel verstandig, etc

Mijn man heeft ook geen ervaring met honden opvoeden, maar vindt het wel leuk.
In Litouwen houden ze de honden nogal wat anders dan in Nederland. Buiten de stad zitten honden veelal in een buitenklein hok of buiten aan een ketting. Honden uitlaten vinden de meeste mensen onzin, al komt het wel steeds meer op, vooral in de steden. Uiteraard wil ik de honden gaan houden zoals ik dat in Nederland gewend ben, maar dit zal niet helemaal mogelijk zijn. Zo werken wij beide fulltime (parttime bestaat hier bijna niet en dan zouden we ook geen huis kunnen betalen). Wat betekent dat de honden redelijk veel zonder ons zullen zijn. (Savonds en in het weekend zijn we wel veel thuis) De honden zouden dan wel altijd in de tuin kunnen en zelf in en uit de garage kunnen gaan d.m.v. een hondenluik. Als wij thuis zijn mogen ze dan ook in de woonkamer. Niet ideaal wellicht, maar vele malen beter dan in een klein hok in een asiel of een heel leven aan de ketting, lijkt mij.
Een ander punt is waar ik over twijfel is, als we dan honden nemen, of ik de hond van de oma van mijn man zal overnemen. Zij heeft een hond, reu, buiten aan de ketting die nu ongeveer 4 jaar is. Hij is zeer lief en enorm enthousiast, altijd vrolijk en hyper. Uiteraard heeft hij nooit in zijn leven iets hoeven aan of afleren en daarom twijfel ik of het wel een geschikte huis-gezinshond kan worden. Zo blaft hij enorm veel, is erg gefixeerd op harde geluiden en auto´s die langs komen, dan vliegt hij er blaffend op af. Ik heb zelf het vermoeden dat dit voortkomt uit onzekerheid, aandacht tekort en afwezigheid van een leiderfiguur voor hem. Wij laten hem ook altijd uit als we daar zijn, dan trekt hij echt enorm aan de lijn. Maar dat is ook wel weer begrijpelijk als je 1 keer per maand wordt uitgelaten en veel energie hebt. In de auto naar het bos doen we ook wel, dan is hij eigenlijk heel braaf, maar hij vindt het doodeng, dus hij piept aan een stuk door. Met veel doen komt dat vast goed.
Waar ik het meeste nog over twijfel is dat ik hem van de zomer steeds als we daar waren getraind heb, hij kan nu zitten op comando en komt ook redelijk goed als ik hem roep. Daarom hebben we hem toen in het bos vlakbij zijn huis eens losgelaten van de riem, ging best goed. Volgende dag nog eens, en ineens rook hij iets en ging zijn neus achterna, weg hond. Ik erachteraan, maar hij bleef wegrennen. Hierdoor denk ik dat ik hem nooit meer zou durven loslaten, ben echt bang dat hij nog een keer weg zou rennen. En ik wil wel echt een hond die ik los kan laten bij het wandelen.
Aan de ene kant zou ik het echt super vinden om hem een ´echt´ huisje te geven, waar hij lekker binnen mag, niet meer aan een ketting hoeft, elke dag in het bos mag rennen, beter voer krijgt en etc. Maar aan de andere kant twijfel ik of het wel mogelijk is om hem te laten gedragen als een ´normale´huishond´. Hierbij maak ik me het meeste zorgen om zijn hypergedrag, het vele blaffen en het loslopen. Mijn schoonouders wonen bijvoorbeeld 1,5 uur rijden van ons vandaan in en flat 5 hoog in een stad, waar we ongeveer elke 3 weken wel heengaan in het weekend en we dan ook blijven overnachten. De honden zouden dan meemoeten uiteraard, wat mijn schoonouders nog een gek idee vinden haha

Ik vind het lastig om in te schatten hoe moeilijk het zal zijn om dit gedrag af-aan te leren. Natuurlijk zie ik hem nu maar 1 keer per maand, waarmee je nog geen echte trainings resultaten kan verwachten. Uiteraard zal ik met de hond dan een hondencursus gaan volgen, en privelessen indien nodig. Daarnaast ook nog het punt dat hij nu zijn behoefte kan doen waar en wanneer hij maar wil. Ook zou ik hem willen laten castreren, wellicht dat dat zijn speurgedrag zal verminderen en daardoor makkelijker wordt om hem los te laten lopen.
De tweede hond zouden we er dan bij willen nemen als deze hond helemaal gewend is aan zijn nieuwe leven en gaan we dan ook zeker uit het asiel halen. Zo hebben ze gezelschap aan elkaar wanneer wij aan het werk zijn.
Nog twee foto´s erbij voor beeldvorming

Ik hoor graag jullie mening-advies hierover