Hond heeft bot gegeten, wat nu

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Hond heeft bot gegeten, wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 14:34

Hallo iedereen,

Mijn 1 jaar oude welsh corgi heeft tijdens de wandeling een bot te pakken gekregen. Voor ik het kon af pakken heeft ze waarschijnlijk al de helft opgegeten. Ik heb alleen geen idee wat voor bot het is en of het zaak is om de dierenarts te bellen.

Heeft iemand hier goed advies? Ik weet dat het nu belangrijk is om de ontlasting in de gaten te houden en op te letten of ze gaat braken.

Hier nog een foto van de betreffende botten, waar ook nog vlees aan zat. Niks wees er overigens op dat het restanten van een eend o.i.d. was, aangezien er geen veren bij lagen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Marijkjuh op 04-12-17 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:36

Ik zie geen foto?
Je kan het best de DA even bellen voor advies. Als het rauwe botten zijn gaat het meestal wel goed, en komt het er aan de achterkant op den duur wel uit. Dieren die niet gewend zijn om veel bot te eten kunnen 'krijtpoep' krijgen (zo noemen wij het thuis) en daar wat geconstipeerd door raken. Gekookte botten is wel eng, want die kunnen splinteren.
Het ligt er ook een beetje aan of je hond gekauwd heeft, of dat het een hap-slik-wegje was.

Edit: ik zie de foto nu wel. Is het gekookt of vers bot?
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 04-12-17 14:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:36

Ik kan je foto niet zien, maar als je echt er zeker van bent dat hij stukken bot op heeft zou ik wel direct naar de dierenarts gaan. Een scherp bot kan vanalles aanrichten in je hond en daar kan je maar beter snel bij zijn. Hopelijk loopt het met een sisser af! Sterkte

Edit: ik zie nu de foto. Ik had even iets heel anders in gedachten. Dit zal wel gewoon verteerd worden :)
Laatst bijgewerkt door Corientjuh94 op 04-12-17 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:37

Marijkjuh schreef:
Niks wees er overigens op dat het restanten van een eend o.i.d. was, aangezien er veren bij lagen.

Wat voor veren lagen er dan wel bij?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:37

Ik vind ze er best scherp uit zien, ik zou toch even de DA bellen voor advies. Zelfs rauwe botten kunnen blijven hangen en gekookte botten kunnen splinteren en zo van alles beschadigen...

Limoen

Re: Hond heeft bot gegeten, wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:41

Denk je dat het een bewerkt vleesbot was? Dus gekookt, gerookt of gebakken oid? Dan zou ik naar de dierenarts gaan. Vers/rauw is minder gevaarlijk :) Dat geef je ook met barf.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 14:41

GDG schreef:
Marijkjuh schreef:
Niks wees er overigens op dat het restanten van een eend o.i.d. was, aangezien er veren bij lagen.

Wat voor veren lagen er dan wel bij?

Sorry, het was een typo die nu aangepast is. Er lagen juist geen veren bij.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 14:44

Na aanleiding van jullie berichten bel ik zo toch even de dierenarts. Ik heb ook een stukje bot meegenomen, zodat ze misschien weten wat het is.

Helaas kan ik niet zeggen of het rauw of bereid bot is, het lijkt niet rauw en ruikt ook niet zo.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:44

Sowieso prima om je dierenarts even te bellen. :j Maar niet meteen in paniek schieten hoor, ook verhit bot gaat in verreweg de meeste gevallen gewoon goed. Er zijn zat honden die kipkluifjes of spareribs van straat grissen zonder dat ze er iets aan overhouden. Vroeger kregen ze dat gewoon gevoerd joh, gekookt bot. Mijn hond heeft ook wel eens bot van straat gevreten. Ik ben daar zelf nooit mee naar de DA geweest, en hij heeft er ook nooit last van gekregen. Het kán fout gaan maar de kans dat het goed gaat is veel, veel groter. :)

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 14:50

Niet in paniek schieten is niet helemaal aan mij besteed, ik ben zo'n stresskip als het om de hond gaat.

De dierenarts gaf als advies wat ontbijtkoek te geven en de ontlasting goed in de gaten houden. En dan zou het binnen 24 a 48 uur uit het systeem moeten zijn. Dus hopen dat er geen splinters de boel beschadigen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:52

Marijkjuh schreef:
Niet in paniek schieten is niet helemaal aan mij besteed, ik ben zo'n stresskip als het om de hond gaat.

De dierenarts gaf als advies wat ontbijtkoek te geven en de ontlasting goed in de gaten houden. En dan zou het binnen 24 a 48 uur uit het systeem moeten zijn. Dus hopen dat er geen splinters de boel beschadigen.

PAS OP MET ONTBIJTKOEK!!!

Er zit vaak Xylitol in als zoetstof en dat is hartstikke giftig..
Dierenartsen raden dit vaker aan, maar vergeten dat soms te melden. Toch zonde als je hond het eten van het bot had overleefd, maar uiteindelijk ten onder gaat aan de ontbijtkoek...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:53

Ik snap het ontbijtkoekadvies nooit. Dat zou splinters in moeten kapselen, maar ontbijtkoek verteert gewoon, dus het advies is mi redelijk onnozel.
Rauwe botten verteren gewoon, ik zou even afwachten

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 14:53

@Eilleen333: Daar was ik gelukkig al van op de hoogte. Maar bedankt voor de waarschuwing! :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:54

Huh?? Een dierenarts die ontbijtkoek aanraad? -O- Beetje jammer. -O-

Even je hond goed in de gaten houden de komende uren.
Ik moest wel even lachen bij de titel. Hond heeft bot gegeten. Ik dacht gelijk: Ja hehe, dat doen honden :P

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:55

Billy schreef:
Ik snap het ontbijtkoekadvies nooit. Dat zou splinters in moeten kapselen, maar ontbijtkoek verteert gewoon, dus het advies is mi redelijk onnozel.
Rauwe botten verteren gewoon, ik zou even afwachten

Dat inderdaad ook nog. Maar het dier bv laten braken is dan ook spannend, omdat de botten dan geforceerd door de slokdarm geperst worden. Als dit bv satestokjes waren geweest, dan is de enige veilige optie eigenlijk opereren, of gokken dat de stukjes klein genoeg zijn en er aan de achterkant uit gaan komen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:59

HorseTopShop schreef:
Ik moest wel even lachen bij de titel. Hond heeft bot gegeten. Ik dacht gelijk: Ja hehe, dat doen honden :P

Ik dus ook.
Ik zou me eerlijk gezegd ook niet zo druk maken om die paar hapjes bot. Gewoon even je hond in de gaten houden, als het goed is komt het er vanzelf uit. Hij houdt er hooguit een zeer poepertje aan over :+

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:04

HorseTopShop schreef:
Huh?? Een dierenarts die ontbijtkoek aanraad? -O- Beetje jammer. -O-

Ze mogen best een stuk peperkoek hebben hoor.. Alleen niet de peperkoek waar kunstmatige suikers in zitten.. Maar niks mis met een ouderwets stuk peperkoek hoor. Dan had mijn hond al lang op dr rug gelegen :o

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:06

Natuurlijk mogen ze ontbijtkoek... voor de lekker, maar het doet niks bijzonders icm iets scherps wat opgegeten is

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:16

In suikervrije ontbijtkoek zit xylitol en dat is hartstikke giftig voor de hond.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:30

Ontbijtkoek kapselt niet letterlijk is, maar voegt wel vezels toe aan het dieet waardoor er meer en zachtere ontlasting is. Er hoeft dan minder kracht op de drol gezet te worden om door het spijsverteringssysteem te gaan en dat zou eventueel kunnen helpen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:34

Persoonlijk zou ik hem/haar goed in de gaten houden en verder er niet om stressen ;-)
Hier hebben de honden jaren op barf gestaan en wel grotere botjes gegeten (lees bv een kipkarkas) maar wel altijd rauw (verhitte botten zijn gevaarlijk).
Je kan eventueel iets geven wat laxeert bv iets als pens. Stinkt wel haha.
Vaak zie je dat van alleen bot een wat hardere ontlasting krijgen (soms daardoor ook wat witter) en door er bv pens bij te geven laxeert het wat.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:40

Ik zou je niet te veel zorgen maken. Hier zijn al vaker verwarmde kippenpoten, spareribs en karbonaadjes op gegeten, nog nooit iets van gemerkt.
Zoals gezegd, het kan fout gaan, maar de kans dat het goed gaat is toch aanzienlijk groter!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:57

Mizora schreef:
Ontbijtkoek kapselt niet letterlijk is, maar voegt wel vezels toe aan het dieet waardoor er meer en zachtere ontlasting is. Er hoeft dan minder kracht op de drol gezet te worden om door het spijsverteringssysteem te gaan en dat zou eventueel kunnen helpen.

Volgens mij kan dat ook met een bruine boterham

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:08

Dat klopt. Maar waarschijnlijk voelen mensen zich geruster met het idee van ontbijtkoek omdat ze zich het omkapselen dan letterlijk kunnen voorstellen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:23

Vreemd topic. Wat is er nou normaler dan een hond die een bot heeft gegeten?
Die stukjes op de foto zien er aardig gekauwd uit. Als je hond zich normaal gedraagd gewoon niets doen.